Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

hyvä hummus ohje

Vierailija
19.09.2014 |

tein just kotikokin reseptillä ja ei tullut hyvää. jos sanotaan tölkki, tarkoittaako se automaattisesti 400 g tölkkiä?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en laita juustokuminaa, en pidä siitä. Ja sitruunamehu on minusta ihan olennaista maun raikastamiseen.

Mä teen vain näin:

- tölkki valutettuja kikherneitä 

- sitruunan mehu

- muutama rkl hyvää oliiviöljyä

- pari rkl tahinia

- 1-2 valkosipulin kynttä 

- suolaa, mustapippuria 

Kaikki vaan sauvasekoittimella mössöksi. Öljyä, suolaa tai sitruunamehua voi lisätä tarvittaessa jos maistaessa tuntuu että tarvii.

Tarjoan yleensä sitten hummuksen niin että laitan sitä lautaselle, ja ripottelen pinnalle paprikajauhetta. Lautasen reunoille reilusti persiljaa, joka sopii hyvin hummuksen kanssa leivälle laitettavaksi.

Vierailija
2/24 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli 400 gt ölkki? mun hummuksesta tuli liian kuivaa, vaikka lisäskin oliiviöljyä ja sitruunamehua. voiko sitä "jatkaa" vedellä, ei viittis älyttömiä määriä öljyä laittaa. ja kiitos.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kyllä teollisuudessä räjähtää! Ei jumalauta niitä ruokia kuulu itse tehdä eikä eteenkään ohjeita jaeta. Täysin rikollista toimintaa.  

Vierailija
4/24 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 12:08"]

eli 400 gt ölkki? mun hummuksesta tuli liian kuivaa, vaikka lisäskin oliiviöljyä ja sitruunamehua. voiko sitä "jatkaa" vedellä, ei viittis älyttömiä määriä öljyä laittaa. ja kiitos.

[/quote]

Sellaisia Bonduelle kikherneitä olen käyttänyt, on 400 g tölkki mutta papuja siellä on paljon vähemmän toki. 

Itse laitan kyllä lisää öljyä ja/tai sitruunamehua jos on liian kuivaa. Monessa ohjeessa laitetaan vettä joten voi sitä laittaa, minusta se vaan "vesittää" liikaa sitä makua, mieluummin laitan itse lisää öljyä. 

Vierailija
5/24 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää: http://www.hs.fi/blogi/kiusauksessa/a1305745022493 Tehdään tuolla ohjeella jatkuvasti!

Vierailija
6/24 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tewn hummuksen samalla meiningillä kuin 2, mutta ilman paprikajauhetta. Lisäksi silppuan n.1/2 ruukullista persiljaa hummuksen sekaan. Nam!

Vierailija
7/24 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

tossa kutosen linkin kuvassa hummus on todella löysän näköstä

koiranoksennusta

Vierailija
8/24 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkään en suosittele sitä juustokuminaa. Ja tosiaan voi ja kannattaa jatkaa vedellä, jos on liian kuivaa. Kaikkein tärkeintä on kuitenkin jatkaa sitä soseuttamista vielä joku 5 min. ainakin sen jälkeen kun vaikuttaa jo aika valmiilta, tää on ihan välttämätöntä oikean maun ja koostumuksen saavuttamiseksi. Itse en mittaile aineita, mutta suunnilleen tälleen teen.

800 g tölkki kikherneitä

2-3 reipasta ruokalusikallista tahinia

ehkä puolikkaan sitruunan mehu

pieni loraus oliiviöljyä ja isompi loraus vaikka rypsiöljyä tai mietoa (ei extra virgin) oliiviöljyä (jos käyttää pelkkää hyvälaatuista voimakkaan makuista oliiviöljyä, niin siitä mausta tulee liian hallitseva ja muut maut hukkuu)

suolaa

miniripaus sokeria

(ai niin, mä en laita valkosipulia, koska kun sitä soseuttaa sauvasekoittimella tjsp noin kauan, niin mun mielestä siitä tulee kitkerän ja väkevän makuista. mieluummin vaikka murskaa sen valkosipulin erikseen ja lisää sit lopuks joukkoon, jos haluaa sitä).

Tärkeintä on siis se, että tota soseutetaan varmaan lähemmäs kymmenen minuuttia.

Voi lisäks maustaa esim. ripauksella balsamicoa, soseuttamalla sekaan hieman paahdettua paprikaa, ketsuppilusikallisella, tuoreella persiljalla tai korianterilla...

Vierailija
9/24 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oh, meinasi unohtua. Tarjoiluvaiheessa vielä kunnon loraus oliiviöljyä päälle niin ei ole kuivaa ;) sitruunamehua voi myös laittaa tejovaiheessa vähän lisää jos tuntuu tosi kuivalta t. 7

Vierailija
10/24 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niin, hyvänen aika, mitä tahinia te käytätte? Meilläpäin kaikki kaupan on vaihtaneet sen vaalean tahinin mitä niillä ennen oli siihen urtekramin tummaan kuorimattomista seesaminsiemenistä valmistettuun tahiniin, jota ei voi käyttää hummuksen tekemiseen. Tästä vois laittaa palautettakin, koska varmaan sadoilla ihmisillä menee niiden hummuskokeilut totaalisen pieleen, kun eihän ne voi tietää, että toi tahini on täysin sopimatonta hummukseen. Mistä se löydätte sellasta oikeanlaista, vaaleaa löysää tahinia? Etnisistä ruokakaupoista?

Vierailija
11/24 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 12:18"]

Ai niin, hyvänen aika, mitä tahinia te käytätte? Meilläpäin kaikki kaupan on vaihtaneet sen vaalean tahinin mitä niillä ennen oli siihen urtekramin tummaan kuorimattomista seesaminsiemenistä valmistettuun tahiniin, jota ei voi käyttää hummuksen tekemiseen. Tästä vois laittaa palautettakin, koska varmaan sadoilla ihmisillä menee niiden hummuskokeilut totaalisen pieleen, kun eihän ne voi tietää, että toi tahini on täysin sopimatonta hummukseen. Mistä se löydätte sellasta oikeanlaista, vaaleaa löysää tahinia? Etnisistä ruokakaupoista?

[/quote]

Mä käytän just tota ja teen Hesarin reseptillä! Onko se sopimatonta?

Vierailija
12/24 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 12:13"]

tossa kutosen linkin kuvassa hummus on todella löysän näköstä

koiranoksennusta

[/quote]

Mutta ei sitä voisi syödä lautaselta, jos se olis kovaa. Jos haluaa kovempaa, voi jättää vaikka sen veden pois. Maku on kuitenkin hyvää, ja oon mä sitä leivänkin päällä syönyt.

Vierailija
13/24 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 12:14"]

pieni loraus oliiviöljyä ja isompi loraus vaikka rypsiöljyä tai mietoa (ei extra virgin) oliiviöljyä (jos käyttää pelkkää hyvälaatuista voimakkaan makuista oliiviöljyä, niin siitä mausta tulee liian hallitseva ja muut maut hukkuu)

[/quote]

Makuasioita, itse taas käytän hyvää extra virgin oliiiviöljyä aina, ja se oliivin maku on minusta ihan olennainen osa hyvän hummuksen makua. Lähi-idän maissa joissa hummusta on historiallisesti tehty ja syöty, on myös käytetty oliiviöljyä, joka ennen vanhaan aina oli kylmäpuristettua extra virginiä.

Kaupan oliiviöljyistä käytän useimmiten Knossos-merkkistä (Luomu-versiota jos sitä sattuu olemaan kaupassa, mutta ei-luomukin on hyvää), se on raikkaan oliivin makuista, mutta siinä ei ole sellaista kitkeryyttä ja hapokkuutta kuin jossain merkeissä on. Liian hapokas öljy voi kyllä pilata hummuksen ja monen muunkin ruoan tehokkaasti.

t. 2

Vierailija
14/24 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Tuohan sopii oikein mainiosti hummukseen tuo Urtekramin tahini. Miten niin muka ei sopisi?

Vierailija
15/24 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 12:18"]Ai niin, hyvänen aika, mitä tahinia te käytätte? Meilläpäin kaikki kaupan on vaihtaneet sen vaalean tahinin mitä niillä ennen oli siihen urtekramin tummaan kuorimattomista seesaminsiemenistä valmistettuun tahiniin, jota ei voi käyttää hummuksen tekemiseen. Tästä vois laittaa palautettakin, koska varmaan sadoilla ihmisillä menee niiden hummuskokeilut totaalisen pieleen, kun eihän ne voi tietää, että toi tahini on täysin sopimatonta hummukseen. Mistä se löydätte sellasta oikeanlaista, vaaleaa löysää tahinia? Etnisistä ruokakaupoista?
[/quote]

Mä jätän joskus sen tahinin pois jos just ei satu olemaan käden ulottuvilla. Mun suu on niin tuohesta, etten piittaa yhden tahinilusikallisen uupumisesta :) t. 7

Vierailija
16/24 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 12:24"]

[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 12:14"]

[/quote]

Makuasioita, itse taas käytän hyvää extra virgin oliiiviöljyä aina, ja se oliivin maku on minusta ihan olennainen osa hyvän hummuksen makua. Lähi-idän maissa joissa hummusta on historiallisesti tehty ja syöty, on myös käytetty oliiviöljyä, joka ennen vanhaan aina oli kylmäpuristettua extra virginiä.

Kaupan oliiviöljyistä käytän useimmiten Knossos-merkkistä (Luomu-versiota jos sitä sattuu olemaan kaupassa, mutta ei-luomukin on hyvää), se on raikkaan oliivin makuista, mutta siinä ei ole sellaista kitkeryyttä ja hapokkuutta kuin jossain merkeissä on. Liian hapokas öljy voi kyllä pilata hummuksen ja monen muunkin ruoan tehokkaasti.

t. 2

[/quote]

Joo siis kyllä mäkin laitan nimenomaan lorauksen maukasta extra virgin -oliiviöljyä, koska se maku on ihan oleellinen siellä hummuksessa, mutta liian voimakkaana peittää mun mielestä liikaa muita makuja. Hummuksen koostumus on kuitenkin kivempi, jos siinä on vähän enemmän rasvaa, niin siks lisään sitten myös jotain mietoa öljyä. Ja tosiaan oliiviöljyissä on paljon eroja maussa, että sekin vaikuttaa.

Vierailija
17/24 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 12:20"]

[/quote]

Mä käytän just tota ja teen Hesarin reseptillä! Onko se sopimatonta?

[/quote]

No on se sopimatonta, jos haluaa perinteistä hummusta, koska siihen käytetään vaaleeta tahinia, jossa on paljon miedompi ja erilainen maku, kun tossa tummassa, jossa on sellanen voimakkaan pähkinäinen paahdetun seesamin maku, ja paksumpi ja ei tarpeeksi sileä koostumus. En mä sitä sano, että siitä välttämättä mitenkään pahaa tulis, mutta jos haluaa sellaisen klassisen hummuksen, niin kantsii tosiaan etsiä vaikka jostain etnisistä kaupoista sellasta vaaleeta, löysää tahinia.  

(anteeks, kirjoitin ihan hirviömäistä pilkkutekstiä tossa alussa, mut en jaksa jakaa sitä älykkäämmiks lauseiks)

Vierailija
18/24 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 12:25"]

[/quote]

Tuohan sopii oikein mainiosti hummukseen tuo Urtekramin tahini. Miten niin muka ei sopisi?

[/quote]

No joo, kuten sanottua, ei siitä välttämättä pahaa tule. Mut on se silti ihan eri tavaraa, kuin se tahini, mitä hummukseen perinteisesti laitetaan.

Vierailija
19/24 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 12:37"]

[/quote]

[/quote]

No joo, kuten sanottua, ei siitä välttämättä pahaa tule. Mut on se silti ihan eri tavaraa, kuin se tahini, mitä hummukseen perinteisesti laitetaan.

[/quote]

Kyllä siitä tulee pahaa tummalla tahinilla.

Etnisista kaupoista saa sitä oikeaa tahinia, ärsyttää tuo, kun kaikki suomalaiset kaupat on jonkin ihmeen "terveysinnostuksen" vallassa ottaneet hyllyt täyteen tuollaista niin kuin tumma tahini. Kaikesta on muka joku "terveellinen" versio, täynnä jotain kuidunpalasia, joka maistuu pahalle, se tavallinen versio on samalla poistettu myynnistä.

Luulen, että suomeen tulee vielä joku laki, että esim. vaaleaa leipää ei saa enää syödä ja pähkinöiden kuoret pitää syödä jne. tervellistä kuitua suomalaisille.... ehkä joku puunkuoresta tehty ravintolisä vielä; sitä hyvää kuitua.

Inhoan tätä maata ja sen typerää terveyshysteriaa välillä, kummasti vaan suomalaiset ei tosiaan ole mitään terveitä suolavammailun, kuitusekoilun jne. ansiosta.

Vierailija
20/24 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 13:04"]

[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 12:37"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Kyllä siitä tulee pahaa tummalla tahinilla.

Etnisista kaupoista saa sitä oikeaa tahinia, ärsyttää tuo, kun kaikki suomalaiset kaupat on jonkin ihmeen "terveysinnostuksen" vallassa ottaneet hyllyt täyteen tuollaista niin kuin tumma tahini. Kaikesta on muka joku "terveellinen" versio, täynnä jotain kuidunpalasia, joka maistuu pahalle, se tavallinen versio on samalla poistettu myynnistä.

Luulen, että suomeen tulee vielä joku laki, että esim. vaaleaa leipää ei saa enää syödä ja pähkinöiden kuoret pitää syödä jne. tervellistä kuitua suomalaisille.... ehkä joku puunkuoresta tehty ravintolisä vielä; sitä hyvää kuitua.

Inhoan tätä maata ja sen typerää terveyshysteriaa välillä, kummasti vaan suomalaiset ei tosiaan ole mitään terveitä suolavammailun, kuitusekoilun jne. ansiosta.

[/quote]

Ja tuo hiton terveysintoilu näkyy myös pastaosastolla. Tunkkaisen makuisia yököttäviä täysjyväpastoja hyllyt täynnä, ja monet oikeasti hyvät italialaiset merkit kuten De Cecco ovat poistuneet Prisman hyllyiltä ainakin täysjyväyökötysten tieltä.