Vauva perätilassa! Synnytys vai sektio??
Rv 38+2 ja vauva edelleen vaan perätilassa kääntöyrityksestä huolimatta. Nyt olis sitten aika varattuna synnytystavan miettimiseen. Pitäskö yrittää alakautta vai puukon alle?? Kyseessä kolmas raskaus..
Kommentit (29)
[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 13:09"]
[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 13:02"]Mulla on ollut kaksi perätilaa ja jouduin sektioon lantion ahtauden takia. Kolme muuta lasta olen synnyttänyt, mutta perätilassa olevia en saanut edes yrittää synnyttää. [/quote] Jäikö ne perätilavauvat mahaan kun et synnyttänyt? ps. suosittelen tarkastamaan termit niin et vastaisuudessa nolaa itseäsi :)
[/quote]
Kerroin eka lauseessa, että jouduin perätiloista sektioon. Kyllä ne vauvat sieltä ulos tulee joko leikkaamalla tai synnyttämällä.
Valitsin sektion, perätilasynnytystä en edes harkinnut. Tosin olen niin pienikokoinen ja kapealanteinen, että tuskin olisi onnistunutkaan. Lantiohan kuvataan, joten vaikka haluatkin synnyttää alakautta niin se ei ole ihan itsestäänselvää. Iso osa perätilasynnytyksistä myös päättyy sektioon.
Jos sinulla on halu koittaa synnyttää alakautta, lantio kuvataan ja varmistetaan että vauva mahtuu tulemaan ulos. Muuten tehdään tietenkin sektio. Vaikea kyllä miettiä omalle kohdalle kumman valitsisin. Perätilasynnytyksessä on tietysti riskinsä mutta toisaalta Suomessa jos jossain on turvallista synnyttää vaikka sitten perätilavauvakin. Useimmiten nekin synnytykset sujuvat hyvin. Minulla on yksi kiireellinen sektio takana eikä se nyt niin kamalaa ole ollenkaan mitä jotkut puhuvat, särkylääkkeet on onneksi keksitty ja pahin kipu helpottaa jo parissa päivässä. :)
Kuten aiemmatkin on sanoneet, juttelisin tarkkaan lääkärin kanssa vauvan painosta, lantion leveydestä ja aiemmista synnytyksistä. Alakauttasynnytyksestä toipuu nopeammin, mutta sektio on riskittömämpi: toisaalta, kuten täälläkin on ollut kokemuksia, voi perätilasynnytyakin sujua oikein hyvin.
[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 13:14"]
synnytys se on sektiokin
[/quote]
No nää on taas näitä ikuisuusväittelyitä. Mun mielestä jokainen lapsi syntyy, mutta synnytys tapahtuu alakautta (aktiivista toimintaa, johon viittaa sananakin) kun taas sektio on leikkaus (sektio = keisarileikkaus).
Sitten asiaan: Ap:lle. Mä itse olen miettinyt tässä samaa asiaa kun oma lapsi pyörii mahassa edelleen kuin väkkärä. Perätilasynnytyksessä pelottaa eniten mahuuko pää tulemaaan, vaikka tottakai asiaa tutkitaan magneetilla jne. Mutta kuitenkin pelko on suuri. Leikkaus taas on aina leikkaus ja riski, myös parantuminen on hitaampaa kuin synnytyksestä. Mulla tosin edessä vasta ensimmäinn, joten muutenkin vähän jännittää :)
Sektion ottaisin ja otinkin :) Itselläni oli 2. raskaus. 1. synnytys oli imukuppi avusteinen ja tehtiin myös episiotomia.
[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 13:02"]Mulla on ollut kaksi perätilaa ja jouduin sektioon lantion ahtauden takia. Kolme muuta lasta olen synnyttänyt, mutta perätilassa olevia en saanut edes yrittää synnyttää.
[/quote]
Jäikö ne perätilavauvat mahaan kun et synnyttänyt?
ps. suosittelen tarkastamaan termit niin et vastaisuudessa nolaa itseäsi :)