**LOKAMASUT KESKIVIIKKONA**
Kommentit (30)
Tyttö simahti vihdoin lähes seisaaltaan kun äitini lähti. Äiti aina jaksaa touhuta neidin kanssa niin mahdottomasti että alkaa mennä ylikierroksilla tuo touhutäti;) Olisi väsyttänyt itseänikin, mutta päätin tulla viettämään " omaa" aikaa nettiin ja kirjepostiin tutustuen.
Ensin kysymyksiin vastauksia.
MIELITEOT; Mullahan niitä piisaa;) Pakko ensin kertoa, että esikoisen aikana mulla oli pakkomielle savimaahan, märkään betoniin, BENSAAN jne eli näiden hajuihin lähinnä. Kävin joka päivä omalla raksalla ja asunnon lähellä rakennustyömaalla kopeloimassa ja haistelemassa täyttömaata ja betonivalua..;) Lisäksi vesihöyry (saunassa) oli aivan tajuttoman hyvän hajuista. POrkkanoita meni kilo päivässä. Tässä toisessa raskaudessa tosi IN ovat myös porkkanat (ei aivan kiloa mutta melkein/päivä) ja myös perunat raakana eli kukas muukin oli niihin koukussa?? Lisäksi nyt toisessa raskaudessa himoan tuota metsän tuoksua aamuisin/iltaisin, onko se sitten se kaste vai itse metsä vai kallioinen maasto mikä tuoksuu mutta jotain uskomatonta mielihyvää se tekee! Ja sen jälkeen aina raaka peruna ja porkkana kun tulen lenkiltä niin elämä hymyilee! Yleensä juuri aamu- ja iltalenkkien jälkeen mulla ei ole vaivan vaivaa kun lenkki saa olon aivan mahtavaksi!
PINNASÄNGYN PATJA; Mun sisko sanoi mulle tässä jokin aikaa sitten, että oli lukenut että jos vauvalle laittaa pinnikseen vanhempien lasten vanhan patjan, niin se kuulemma lisää kätkytkuoleman mahdollisuutta!! Joku tutkimus kuulemma väittää niin. Me ei ainakaan ole ajateltu ostaa uutta patjaa kun esikoisen patja oli käytössä sen vuoden vähän reilu ennen lasten sänkyyn siirtymistä ja nyt pinniksen patja on pesty jne. Silti kauhea kuunnella tuollaisia tutkimuksia/uskomuksia, kun ei meillä ole ainakaan varaa ostella kaikkea uudelleen. Mitä ajatuksia teissä herättää tuollaiset " tutkimukset" ?
VAUVAN TOPPIS; meillä on kanssa tytölle valmiina 56cm paksu fleece-haalari jota käytettiin esikoisen aikana talvipakkasillakin makuupussin sisällä ja lämmin oli. Jos taasen syntyy poika, joku toppapuku pitää ostaa. Mutta mietin kokoa vasta huomenna, kun kuulen vähän sitä painoarviota, mutta jos " normaali" kokoinen eli sellainen 3,5kg vauva on tulossa kuten esikoinen, niin uskoisin ostavani jonkun 68cm toppiksen, ehkä jopa 72 jotta menisi koko talven.
Hitsi kun nyt olisi niin hirvittävän monta isoa hankintaa edessä; meillä on lähes uusi pesukone ja täysin toimiva, mutta haluaisin sellaisen viimeisen päälle olevan koneen jossa on lapsilukot ja ajastukset ym hienoudet kun meni hermot kun pesin pyykkiä ja tyttö ehti pari kertaa sammuttamassa koko koneen! Lisäksi meiltä puuttuu kuivausrumpu, kun ei khh:n suunniitteluvaiheessa ollut tietoa tästä uskomattomasta pyykkirumbasta;). Paikka koneelle toki jätettiin - onneksi. Sitten olis ne tuplat hankittavana. Plääh. Saisimpa jostain ylimääräiset pari tonnia niin saisin ostettua kaikki värkit, jotka helpottais mun elämää kotiäitinä;)
Nyt alan tutustua TYT:n lähettämään kirjeeseen, kun aloitan ne avoimen verkko-opinnot tässä syyskuussa. katsotaan riittääkö aika, mutta motivaatiota ainakin on! Ja tosiaan jos BB:n jättää katsomatta, niin joka iltahan sitä aikaa on..
Nazu ja 1 pvä lääkäriin!!!!!
(ei varmaan kukaan huomaa miten sitä odotan??) Siitä tulikin vielä mieleen, että olitko se sinä SIGNORINA-IIRIS, joka kerroit, että et ole päässyt KERTAAKAAN nla-lääkärille tässä raskaudessa?? Miten se on mahdollista?
Täytyy olla onnellinen kun täällä kokonla-systeemi toimii kuin unelma. Neuvolassa " tätinä" työskentelevä hlö on kätilö, toiminut 40v, silti ei " aatamin aikainen" ajatuksiltaan ja tiedoiltaan, aina otetaan kaikki näytteet joka kerta, lääkäriin pääsisi aina kun on tarvetta jne. Muutenkin on se 3 krt/raskaus + väh. 2 ultraa.
NYT mä menen.
nimistä piti kommentoida.
Me tehtiin esikoisen aikana niin, että alettiin jo laitokselle kutsua vauvaa oikealla nimellä, koska tyttö oli niin nimensä näköinen ja me vieroksuttiin sitä ajatusta, että nimi on joku valtion salaisuus ristiäisiin saakka. Suurin osa sukulaisista ei tosin uskonut, että tytöstä tulee se joksi häntä kutsuimme, mutta uskoivat sitten ristiäisten jälkeen;)
Nyt taas sama logiikka, ristiäiset pidetään, mutta etenkin jos tulee tyttö, niin nimi on varma jo laitokselta lähtien. Pojan syntyessä pitää varmaan vielä miettiä, mutta heti aletaan kutsua oikealla nimellä kun se päätetään.
-N-
NAZU puhuit tuosta patjanvaihdosta ja KÄTKYTKUOLEMARISKISTÄ...
Siitä oli keskustelua täällä palstalla joskus keväällä ja itse osallistuin sillon keskusteluun ihan aktiivisesti. Tosiaan joku sellainen legenda kiertää, ja siinä oli muistaakseni takana Vauva-lehden vähän valikoivasti kirjoittamat noin 20 sanan viittaukset tutkimuksiin.
Tutkiskelin silloin itse asiaa, koska mua alkoi kauheasti ärsyttää se vehtaaminen ja syyllistäminen, kun joku ei patjaa meinannut vaihtaa... Asia meni niin, että jos vanha patja on kastunut esim. pulauttelusta, siellä voi olla jotain tiettyjä homeitiöitä joita on löydetty kätkytkuolleiden lasten hengitysteistä - tosin noita samoja itiöitä on ihmisen hengitysteissä normaalistikin. Muistaakseni ei ole toistaiseksi ainakaan pystytty mitenkään todentamaan, että nämä tietyt itiöt olisivat sitten varsinaisesti vastuussa kätkytkuolemasta.
Kansainvälisen kätkytkuolemayhdistyksen sivuilta löytyy suosituksia ja tietoa tuosta tutkimuksesta. Tästä löytyy tietoa:
http://www.sidsandkids.org/pdf/october05_statement.pdf
Lyhyesti tuo yhdistys ei suosita patjan vaihtoa, jos patja on hyväkuntoinen eikä ole rikki.
Tässä oli vielä muutakin tietoa kätkytkuoleman tämänhetkisestä tutkimuksesta:
http://www.sidsandkids.org/current_topics.html
Minusta tuo oli ihan hyvä saitti, suhtautuivat asiallisesti arkaan asiaan ja lähestyvät asioita tutkimusten kautta. Ongelma mun mielestä piilee usein siinä, että tutkimuksia lukevat, tulkitsevat ja uudelleenkirjoittavat sellaiset ihmiset, joilla ei ole mitään alkuperäistietoa asiasta. He tulevat helposti oikoneeksi mutkissa, varsinkin kun on jutulla deadline edessä ja lukijoitakin pitäisi saada... multa vaati myös aika pitkän aikaa etsiskellä tosiasiallista tietoa aiheesta, joten työn takana se oli. Siinä siis varmaan kuitenkin syy kaupunkilegendan leviämiselle.
Anyways, itse en aio patjaa vaihtaa ellei sille nyt sitten tässä välissä tapahdu jotain, esikoinenhan sillä tulee nukkumaan kuitenkin vielä pitkään kun vauva nukkuu meidän välissä ja vaunuissa. Kerran on tyttö tainnut siihen pulauttaa ja kerran oksentaa, rikki se ei ole ja 1,5 v vanha.
Coe
Mä ostin tulokkaalle 62 fleecepuvun ja saman kokoisen toppiksen. Kyllä se pakkauksen puku on niin valtavan iso.
Ihana tuuli ollut koko päivän, niin on saanut neljä koneellista pyykkiä pestyä ja kuivattua! Lenkillekkin tänään tuli lähdettyä ja nyt onkin sitten haarukset taas ihan tulessa...
Mukavaa loppuiltaa!
neljäs
Oon tässä nyt pari tuntia istuskellut/makaillut sohvalla ja sinä aikana tullut varmaan 10 tuntuvaa supistusta, ei mitenkään kipeitä mutta tuntuvia ja vähän epämukavia. En usko että nämä mitään avaavia on, ehkä jotain valmistelevia, mutta kuuluuko niitä tulla ihan näin paljon varsinkin kun en tee mitään, istun vaan?
No huomenna on neuvola, kysyn sieltä sitten, mutta jotenkin tuntuu että saan melkein parempaa tietoa teiltä vertaisilta... :)
Coe
coe: mulla ainakin suppareita tulee USEIN, kaikki ei ole kipeitä,mutta täälläkin hetken sohvalla köllötellen huomion supistuksia ja tulivat noin 5 minuutin-10 minuutin välein ja sattui, ei niin kuin synnytyssupistukset mutta sattui kuitenkin,mennkamainen kipu ja kiristys,sekä selkäkipu..
eikä mullakaan ole tuolla merkitystä lepääkö vai touhuaako..
mulla onkin ens viikolla lääkäri niin saa taas selvyyden tuohon kohdunsuun tilanteesee, ja kyllä ihmettelen jos ei siellä mitään ole tapahtunut näillä supistuksilla..
toivottavasti sullakin helpottaa tuo suppailu!
toppahaalarista: oon myös aatellut että pitäisikö siihen alkuun hankkia joku kevyttoppis/fleecehaalari/talvipuku, kun meillä tuo esikko on kesävauva ja siis talvella jo hieman isompi, kyllähän noilla isoillakin varmaan pärjää, mutta olisi kyllä kivempi jos oisi sopiva ettei ihan hukkuisi aluksi niihin, oon katellu ihan noita 56-kokoisia,vaikkeihän se tosin kauaa mahdu, ehkä sitten ihan vaan semmoinen kevythaalari on parempi kuin paksu haalari jos ei kuitenkaan mahdu koko talvea..no saapi nähdä:)
takaisin sohvalle;)
fiikuna ja mytty rv 34
Välillä 3-10 välein montakin tuntia putkeen.En usko että tekevät mitään koska nyt ei ole sellaista kipua .
Tai siis kiva ja kiva... :) Ajattelinkin tosiaan että on varmaan ihan tavallista, mutta silti aina alkaa vähän epäilyttää kun eihän se mukavalta tunnu.
Muakin kiinnostaisi tietää että milloin paikat alkaisi pehmetä tai avautua, mullahan ollut kahdessa ultrassa rv 28 ja rv 30 ihan kiinni ja kiinteät vaikka olen uudelleensynnyttäjä. Nyt jo pikkuhiljaa sais alkaa vähän edistystäkin tulla, että sitten ei tarvis koko matkaa avautua siinä synnytysrytäkässä!
Coe
artikkeleista ja siitä, että valaisit, mistä oikein on kyse. En mä muista, onko meidän esikoinen koskaan edes pulauttanut patjalle, oksentanut ei ainakaan ole. En silti edes uskonut, että moinen tutkimus oikeasti on tehty - siskolla on tapana lukea kaikenmaailman hömppätutkimuksetkin, joten en kovin vakavasti suhtautunut asiaan.
Joten kiitos!
Huominen lääkärineuvola jännittää niin pirusti että nyt lähden nukkumaan!!
Nazu
LUPICAIA: Mullakin on suklaanhimoa! Normaalistikin kyllä tykkään siitä, mutta en koskaan siis KOSKAAN osta suklaalevyjä tai mitään. Nyt oon joka kerta kaupassa miettinyt että kehtaisinko ostaa, mutta en oo kehdannut kun ajattelen että ihmiset kattoo että tuokin läski vaan mässyttää suklaata... :D Ihan niin kun ketään kiinnostaisi, mutta enpä oo tullut ostaneeksi :) Mutta suklaajätskiä oon saanut vanhemmilla ja jotain suklaapäällysteisiä keksejä löytyy kaapista.
TOPPAPUVUSTA: Mä ostin kirppikseltä H&M:n puvun kun näin, 62 cm. Se on vaaleanpunainen mutta jos meille nyt tulee poika niin saa silti käyttää sitä :) Seuraava koko on sitten 68 cm mikä meiltä löytyy, sitten onkin vissiin 80 cm seuraava ja se on se äitiyspakkauksen. Tai en tiedä minkä kokoinen siinä tämänvuotisessa äp:ssa on kun meille ei oo sitä tullut vielä (ihme, kun tilasin vasta viikko sitten).
PEGGY: Olipas kiva että kaikki hyvin ja vielä että tosiaan sillä ultralla saivat tarkastettua eikä ronklattua :)
Meen jatkamaan töitä.
Coe