Oletko joskus ollut tilanteessa jossa henkilö suureen ääneen tuomitsee esim. naisiin kohdistuvan väkivallan tai alaikäisiin kajoamisen
Mutta tiedät että tuo henkilö on itse syyllistynyt sellaiseen?
Minä todistin tuollaista. Jotenkin jäädyin täysin enkä tiennyt miten reagoida.
Kommentit (15)
Vierailija kirjoitti:
En ole tällaista tilannetta todistanut. Oliko mies siis kyseessä?
Juu, sukulaismies.
Ap
Sehän on hienoa että tuomitsee. Varmaan olet ilmoittanut poliisille kun sinulla on tieto tekemistään rikoksista? Vai onko jo kärsinyt rangaistuksen teoistaan ja ymmärtänyt kuinka väärin se on? Ällöttävää että jotkut ihmiset tuollaiseen kykenevät, mutta valitettavasti tässä maassa kun tuomio on kärsitty niin se on kärsitty.
En tuollaisessa, mutta sellaisessa missä henkilö on pahoinpidellyt ja tehnyt rikoksia toista kohtaan ja suureen ääneen selittää rakkautta ja välittämistä tätä kohtaan. Tai jopa säälii tätä, että henkilö olisi mielenterveysongelmainen tai muuten viallinen, kun reagoi negatiivisesti tämän väkivaltaan.
Taitaa olla aika klassinen paatuneen väkivaltarikollisen tekniikka. Väkivalta ja perään victim blaming, gaslighting. Joskus tämä alkaa jo ennen kuin uhri ehtii reagoida tai tajuta mitä on tapahtunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, sukulaismies.
Ap
Lapsiin kajoamisen syyte taitaa vanheta 10 vuodessa. Vinkkaapa tämä lapselle ja tee itse tiedoksianto poliisille.
Isäni julisti, ettei nyt naisiin käydä käsiksi ainakaan. Puhui myös itsestään siinä tilanteessa.
Minä sitten jouduin muistuttamaan, että hän on pari kertaa käynyt aikuiseen tyttäreensä käsiksi. Meni hiljaiseksi...
T. Aika kultaa muistot?
Mä en muista olleeni tilanteessa, joissa ainakaan hyvin tuntemani ihmiset olisivat tuominneet naisiin kohdistuvaa väkivaltaa. Mutta he myöskään eivät sellaista tietääkseni harjoita. Normaalilla, ei-väkivaltaisella, ihmisellä ei tule yleensä edes mieleen puhua kovaan ääneen siitä, ettei vahingoita toisia, koska se on niin itsestäänselvää, ettei sitä tarvitse julistaa.
(Yhden puolisoaan pahoinpidelleen miehen tiedän, mutta hänkin katui ja häpesi asiaa, ja ilmeisesti kävi terapiassa, jotta ei toistaisi samaa ja tietääkseni on kyennyt muuttumaan.)
Ihmiset mokaa. Luultavasti on tullut oltua montakin kertaa tällaisessa tilanteessa.
Esim. väkivaltaiset miehet pieksää 100% varmuudella myös naisia. Ne hörhöt, jotka kampanjoi äänekkäästi tällaista väkivaltaa vastaan, on vaan sen väkivaltaisuuden lisäksi myöskin kaksinaamaisia. Kaksi paskaa samassa paketissa. Tyhmä on se, joka yllättyy.
Siitä puhe mistä puute. Vihervasenmiston piipittämistä. Naisten edesottamuksista vaietaan.
Ääneen tuomitseminen nyt on vaan sellasta signalointia. Yleensä se on epärehellistä. Ei se aina tarkoita että henkilö itse olisi syyllistynyt tekoihin mutta ei ole myöskään poissuljettua.
Useimmat väkivaltarikolliset selittävät, että heillä on tällainen kunniallinen koodi, että eivät kajoa naisiin tai lapsiin. Uskokoon ken haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Isäni julisti, ettei nyt naisiin käydä käsiksi ainakaan. Puhui myös itsestään siinä tilanteessa.
Minä sitten jouduin muistuttamaan, että hän on pari kertaa käynyt aikuiseen tyttäreensä käsiksi. Meni hiljaiseksi...
T. Aika kultaa muistot?
Valitettavasti ihmiset harvoin kykenevät näkemään omia virheitään. Oma isäni paheksuu usein edesmenneen isänsä naissuhteita ja uskottomuutta. Unohtaa kuitenkin siinä paheksuessaan, että on myös itse pettänyt vaimoaan, eli äitiäni, toisen naisen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Ääneen tuomitseminen nyt on vaan sellasta signalointia. Yleensä se on epärehellistä. Ei se aina tarkoita että henkilö itse olisi syyllistynyt tekoihin mutta ei ole myöskään poissuljettua.
Normaalille ihmiselle ei tulisi mieleenkään ajatella, saati puhua tästä aiheesta, koska heille ihmisten piekseminen on erittäin kaukainen asia, joka ei koske itseä.
Nämä julistajat puhuvat asioista, jotka pyörivät heidän päässään ja arjessaan. Kiertäisin kaukaa.