Pitikö sijoittamalla rikastua? Olen nyt ostanut osakkeita 30 000e viimeisen viiden vuoden aikana, ja tällä hetkellä niiden arvo on 11 400e
500 euroa olen pitänyt kuukausisijoituksena.
Tuntuu ihan huijaukselta koko osakemarkkinat...
Kommentit (628)
En tiedä mitä osakkeita sinulla on, mutta todennäköistä kuitenkin että niiden arvo kyllä jossain vaiheessa taas nousee (oletan että olet hajauttanut joten riski että kaikki yritykset tekisivät konkurssin lienee mitättömän pieni). Et ole hävinnyt senttiäkään jos et myy tappiolla. Tarvitsee siis vaan odotella. Mikään pakko ei ole jatkuvasti laittaa sijoituksiin lisää rahaa, jos se nyt tuntuu liian hankalalta, mutta myydä ei kannata tappiolla kuitenkaan. Kun noudattaa aina ja jokatilanteessa ohjetta että sijoittaa vain sen verran rahaa mitä ei tarvitse yllättäen käyttöönsä, ei ole hätää. Antaa vaan sijoitusten levätä ja elää omaa elämäänsä odottelemassa parempia aikoja.
Vierailija kirjoitti:
Hei, olen hankkinut pikkurahalla joitain osakkeita ja rahastoja OP:n mobiilipankin sijoitustoiminnoilla. Se on minusta helppo ja samassa paikassa on paljon tietoa selkeässä muodossa. Mutta oliko joku tilisysteemi missä voi ostaa ja myydä osakkeita ilman erillisiä kuluja?
Ja sitten tyhmä kysymys. Eikö olekin niin, karkeasti kuvattuna, että voin ostaa isommalla rahalla vakaata, mahd. osinkoa jakavaa osaketta tai paria ja pitää niitä osakkeita vuosikausia. Kenties vuosien aikana kartuttaa tätä omistusta hankkimalla vielä lisää. Jättää sitten aikanaan lapsille perinnöksi tai muuttaa rahaksi jos tulee kova tarve. Näin ainakin joku sukulainen on osakkeisiin sijoittanut, toki muistaakseni Nokian kohdalla sitten kävikin aikanaan hälle heikosti. TAI SITTEN voin seurata kursseja tarkemmin, hankkia hajautetusti sieltä täältä osakkeita silloin kun niiden arvo on alhaalla, ja myydä aktiivisesti niitä pois kun arvo on korkeammalla. Irronnut raha sitten sijoitetaan uudestaan sillä hetkellä matalalla oleviin osakkeisiin ja odotellaan nousua niille. Jos olen ostanut jotain osaketta edullisesti, ja sen arvo lähtee nousuun, niin minunhan ei yleensä kannata enää siinä vaiheessa ostaa just sitä lisää, vai mitä, vaan kytätä vaan hyvältä näyttävää hetkeä myydä, eikö niin? Jos hyvin käy, saan niistä osakkeista nousussa hyvät rahat, ja jos kurssi kääntyy laskuun myöhemmin, voin ostaa sitä takaisin edullisemmin kuin millä möin. Nän ainakin, jos en usko arvaavani että ko. nousu on vain alkusoittoa vielä suuremmasta noususta, siinä tapauksessahan kannattaa äkkiä ostaa. Yleensähän en tällaisia liikkeitä arvaa mistään, kun en niin tarkasti seuraa finansseja.
Jos sekoitan nämä kaksi tapaa, ja tungen vain joka kuukausi summassa rahaa osakkeisiin ja tuijotan vain kokonaissummaa, en millään tiedä mitä oikein olen tekemässä ja varsinkaan että mitä kannattaa tehdä seuraavaksi. Olen säästänyt muutamiin rahastoihin näin, että vaikka se kurssi näyttää kipuavan koko ajan ylöspäin, ostan silti säännöllisesti lisää, koska yritän pitää niitä rahoja rahastossa useamman vuoden.
Sijoitusrahaston tarkoitushan on tehdä sijoittamisesta helpompaa sillä ei tarvitse itse tietää/tehdä paljoa koska salkunhoitaja hoitaa hommat. Noviisien ei kannata mennä ostelemaan aluksi muuta kuin harjoitusmielessä ja silloin vasta siinä vaiheessa kun rahastoissa on tuhansia.
En ikinä pistäisi säästöjäni sijoituksiin, en todellakaan ole valmis menettämään muutamien kymmenien tuhansien säästöjäni. Ennemmin säästän tilille, säilyypähän ainakin rahat.
Eiköhän näillä energian hinnoilla kaikki takat viedä käsistä, joten minun suosikkini on Tulikivi. Karvan yli 100 prosentin tilauskannan kasvu kertoo, että elämme mielenkiintoisia aikoja.
Tänä vuonna netto-osingot hieman päälle 10t. Vuosi-pari vielä, niin käytännössä ylimääräinen tonni jokaiselle kuukaudelle palkan lisäksi. Siinä on jo turvaa, vaikka jäisi työttömäksi tms. Mielestäni ihan hyvin, kun joku ihmettelee kannattaako.
Vierailija kirjoitti:
En ikinä pistäisi säästöjäni sijoituksiin, en todellakaan ole valmis menettämään muutamien kymmenien tuhansien säästöjäni. Ennemmin säästän tilille, säilyypähän ainakin rahat.
Ikinä ole inflaatiosta kuullut?
Vierailija kirjoitti:
Menestyvä sioittaja tarvitsee sisäpiiritietoa että osaa ostaa ja myydä oikeaan aikaan. Jos ei ole sisäpiiritietoa tarvii valtavasti tuuria
Niinpä. Toimiakseen pörssi tarvitsee myös epäonnisia sijoittajia. Toki osa tuotosta tulee yritysten arvonnoususta, mutta juuri me jotka ostamme kalliilla ja myymme halvalla mahdollistamme toisten satumaiset sijoitustuotot.
XDDDDDDDDDDD
Tuo sijoitusjankkaus on niin rasittavaa. Minulla oli EKONOMILTA perittyjä osakkeita ja voitte varmasti kuvitella, että olivat niitä parhaita mahdollisia. Eipä niistäkään mitään tuotollista iloa ollut koskaan. Pientä taskurahaa sain välillä ja ihan vıŧusŧı veropasĸąą.
Jos kuulen yhdenkään miekkosen łässyŧŧäväŋ sijoittamisesta, läimäisen päin näköä. Kaipaan aikoja, kun joka toinen tyyppi ei łässyŧŧäŋyŧ aiheesta pitkin pitäjiä kuin mikäkin tekopirteä pelle.
Vierailija kirjoitti:
Laitoin alkuvuonna 2020 noin 1700 euroa Norwegian Airiin. Nyt arvo on 8 euroa.
Että semmoista.
Mä oon laittanut isompia summia mm. Fortumiin ja Nokia Tyresiin. Välillä oli koko salkku miinuksilla, mut nyt taas selkeästi plussalla. Et ei tuo nyt niin vakavaa oo.
Järjettömän huono tulos. Olet huono sijoittamaan.
Sijoittaminen osakkeisiin vaatii perehtymistä asiaan. On ymmärrettävä sellaisia käsitteitä kuin riski, todennäköisyys, odotusarvo.
On jaksettava perehtyä yritysten liiketoimintaan ja niiden taloudelliseen tilanteeseen.
On ymmärrettävä miksi hajautetaan ja miksi sijoitukset ovat pitkäaikaisia. On ymmärrettävä mistä tulos syntyy.
Kannattaa lukea pari alan perusteosta ennen kuin laittaa senttiäkään mihinkään.
Jos ei ole halukas perehtymään asiaan, ei kannata osakkeita ostaa.
Ette osaa myydä osakkeita pois kun alkaa näyttää sille että tulee tappiota yli oman sietokyvyn? Niin kuin tämä Norwegian tyyppi, että ei missään vaiheessa 1700 ja 8 euron välillä sytyttänyt että myy pois?
Ei, sijoittamisessa ei ole mitään logiikkaa tai takuita. Sehän se onkin. Jos on nousukausi, kaikki nousee, sitten taas voidaan mennä hurjaa alamäkeä. Tai voidaan pysyä paikallaan vuosikausia.
Vierailija kirjoitti:
Ette osaa myydä osakkeita pois kun alkaa näyttää sille että tulee tappiota yli oman sietokyvyn? Niin kuin tämä Norwegian tyyppi, että ei missään vaiheessa 1700 ja 8 euron välillä sytyttänyt että myy pois?
Eikös osakkeet romahtaneet yhdessä päivässä kun korona iski? Tuskinpa siinä on ehtinyt tehdä yhtään mitään ja ilmailun, etenkin Norwegianin, osaltahan tuo tilanne jäi sitten pysyvästi päälle koska konkkauhka ja epävarmuus.
Sijoittaminen vaatii aikaa, hajauttamista ja sitä, ettei ole pakko myydä omistuksia tiettynä päivänä. Isovanhemmat olivat säästäneet lapsilleni rahastoja heidän syntymästään lähtien. Ihan kivasti on nyt heillä rahaa, vaikka ottivat opintoja varten pari tonnia. Jatkavat itse rahastosäästämistä.
Tarkoitatko teelehdistä ennustamista?