Pitikö sijoittamalla rikastua? Olen nyt ostanut osakkeita 30 000e viimeisen viiden vuoden aikana, ja tällä hetkellä niiden arvo on 11 400e
500 euroa olen pitänyt kuukausisijoituksena.
Tuntuu ihan huijaukselta koko osakemarkkinat...
Kommentit (628)
Vierailija kirjoitti:
Jos sijoittaminen olisi niin helppoa kuin täällä väitetään, kukaan ei häviäisi.
Eihän kukaan sijoittaja tekisikään tappiota, jos jokainen hajauttaisi riittävästi ja pitäisi sijoituksiaan riittävän kauan. Sijoittaminen ei ole nolla-summapeliä.
Ap on ilmeisesti joutunut kusettajapankkiiriliikkeen uhriksi vielä ymmärtämättä sitä. Samalla aikajänteellä olen itse saanut +30 % tuottoa.
No oletpa ostanut huonoja osakkeita tai/ja hajauttanut huonosti. Ei ihan normaalia että 2/3 arvo pudonnut. Kannattaa varmaan perehtyä lisää.
Vierailija kirjoitti:
Ap on ilmeisesti joutunut kusettajapankkiiriliikkeen uhriksi vielä ymmärtämättä sitä. Samalla aikajänteellä olen itse saanut +30 % tuottoa.
Aivan. Tai sitten aloitus on pelkkää tuollaista.
Piensijoittaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan. Tai sitten aloitus on pelkkää tuollaista.
Trollausta siis.
Itse en ole 30% plussalla mutta plussalla kuitenkin kun hajautus hyvä. Sijoitushistoriaa noin 6 vuotta.
Vanha neuvo, raha tulee rahan luokse, pätee kaikkeen sijoittamiseen. Jos haluat rikastua, niin sijoita vähintään satojatonneja tai miljoonia. Noilla kymppitonneilla voi pelailla, ei niillä kyllä rikastu.
En jaksa lukea kaikkea tätä persaukisten valitusta mutta sanon että et sinä ole hävinnyt mitään kun et myy tappiolla. Anna olla ja sijoita lisää,
Kyllä, vain Suomessa on osakemarkkina, jolla jokaisen osakkeen arvo nousee aina ja jatkuvasti ja sijoittamalla voi vain voittaa.
Muualla maailmassa osakkeiden arvot sitten muuttuvat jatkuvasti ja myös laskevat. Mutta suomalaisten sijoitusgurujen mielestä tällainen ei ole mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Vanha neuvo, raha tulee rahan luokse, pätee kaikkeen sijoittamiseen. Jos haluat rikastua, niin sijoita vähintään satojatonneja tai miljoonia. Noilla kymppitonneilla voi pelailla, ei niillä kyllä rikastu.
Joo, vielä parempi, etsi joku sellainen Bernie Madoff-tyyppinen osaaja ja anna ne miljoonasi sille sijoitettaviksi. Voit vain rikastua.
Vaihtoehtoisesti voit etsiä jonkun Elizabeth Holmes -tyyppisen yrittäjän ja antaa ne miljoonasi sille. Taaskin voit vain rikastua.
Ja mitä enemmän tuollaisiin sijoitat, sitä enemmän rikastut. Varma vinkki.
Mies47 kirjoitti:
Minä sain perinnön niin pankki alkoi heti tyrkyttää sijoitusneuvoja. En minä sijoita mihinkään osakkeisiin vaan asuntoihin. Osakkeeton iso riski menettää rahat.
Ostin kaksi asuntoa ja vuokraan niitä. Rahaa tulee tasaiseen tahtiin ja asunnon arvo säilyy.
Tuleehan osakkeistakin rahaa osinkoina. Ja rahojen menettäminen on liki mahdotonta, jos on hajauttanut tarpeeksi, eikä jatkuvasti veivaa sijoituksiaan.
Mutta kukin taaplaa tavallaan.
Kun sijoittaa Suomen ulkopuolelle, niin on suurempi todennäköisyys päästä voitolle.
Listani Eurostoxx600-yhtiöistä: https://big-divs-eurostoxx600.weebly.com/
Vierailija kirjoitti:
En jaksa lukea kaikkea tätä persaukisten valitusta mutta sanon että et sinä ole hävinnyt mitään kun et myy tappiolla. Anna olla ja sijoita lisää,
Joo, muualla maailmassa pätee sanonta cut your losses mutta ei Suomessa. Se on jännää miten suomalaisten sijoitusgurujen mukaan mitkään yleismaailmalliset talousopit eivät päde Suomessa. Mitä pahemmin joku yritys tai ala romahtaa niin tottakai, sitä kauemmin siellä kannattaa pitää rahojaan ja kasvattaa menetyksiään ettei vain tarvitse kohdata sitä psyykkistä tuskaa että on tehnyt tappiota vaan voi valehdella itselleen että niin kauan kuin ei ole myynyt mitään tappiolla niin ei ole tehnyt tappiota.
Vierailija kirjoitti:
Kun sijoittaa Suomen ulkopuolelle, niin on suurempi todennäköisyys päästä voitolle.
Ainakin jos haluaa sijoituksilleen vakautta. Taantumat koettelevat Suomea säännönmukaisesti paljon pidempään kuin suurempia markkina-alueita.
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Mutta on hyvä vähän kotimaisiakin suosia....
Mutta ap, sijoittaminen silti kannattaa, sinun tapauksessa jollekin toiselle. Ajattele kokonaisuutta ;)
Vierailija kirjoitti:
Mutta ap, sijoittaminen silti kannattaa, sinun tapauksessa jollekin toiselle. Ajattele kokonaisuutta ;)
Joka ymmärsi myydä kalliit osakkeet ap:lle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni sijoittamista ylimainostetaan. Kaikki eivät todellakaan tee isoa voittoa, tai voittoa ollenkaan.
Silloin kannattaa palkata asiantuntija.
Ja kakat! Hajauta. Ei silläkään tienaa isoja. Mua naurattaa kuolettavasti aina kun joku julkkistalousnero kehuu osakesalkkunsa kokoa. Että on sadan tonnin osakesalkku (jättää kertomatta, että se on maksanut kyseisistä osakkeista 95 000 tai jos on oikein urpo, niin 150 000.
Jos tekee tappiota, eikä osaa hajauttaa tms, niin kyllä sijoitusneuvoja on paikallaan. Olen itse takavuosina työskennellyt sijoitustoimistossa ja kyllä he takoivat hyvää tulosta. Nyt minulla on kaveri, joka antaa vinkkejä. Viimeisen kolmen vuoden aikana vain yksi kymmenestä vinkistä on mennyt pieleen.
Ei se neuvojakaan voi markkinoita hallita ja ennakoida täysin. Ehkä parempi neuvo olisi, että RYHDY sijoitusneuvojaksi ja revi siitä rahaa. Älä itse käytä palveluja
Ei voikaan, mutta sijoitusneuvojan (ainakin ammattitaitoisen) ja av-mamman ero on se, että sijoitusneuvoja tietää tuon. Siksi kukaan ammattilainen ei pistäkään asiakkaan kaikkia rahoja johonkin yhteen arpalippuun, jolla kuvitellaan saatavan megavoitot, vaan hajauttaa osakkeet järkevästi ja pyrkii mahdollisimman tasaiseen ja ennustettavaan tuottoon asiakkaan riskiprofiilin ja sijoitusaikataulun mukaisesti.
Myöskään ammattilainen ei sorru yhtä helposti perus omatoimisijoittajan virheeseen, eli osta niitä osakkeita, jotka ovat olleet pitkään nousussa ja hinta korkealla ja panikoi sitten, kun hinta tuleekin pikkuisen alas ja myy tappiolla.
Jos haluaa sijoittaa itsenäisesti, mutta ei seurata markkinaa päivittäin, kannattaa sijoittaa indekseihin. Silloin rahat eivät ole kiinni yksittäisen firman tuloksesta ja jos sijoittaa fiksusti, niin ei edes yksittäisen maan talouden kehityksestä. Tällöin viimeisen 100 vuoden tilastojen mukaan on päästy keskimäärin n. 10 % vuosituottoon. Kannattaa myös muistaa, että tuotto ei ole tasaista, vaan on nousu- ja laskukausia, eli ei kannata sijoittaa rahoja, jotka on tarkoitus käyttää esim. parin vuoden sisällä, koska silloin on täysin mahdollista, että laskukausi sattuu kohdalle.
Vierailija kirjoitti:
Ihan samalla logiikalla isoilla summilla tekee isoja tappioita, jos sijoittaa ne huonosti. Ei suuri alkupääoma ole mikään tae isoista tuotoista, mutta järkevästi sijoittamalla mahdollistaa toki myös isommat voitot.
t. reilu 300k salkku ihan itse tienatuista rahoista kasattuna
Vierailija kirjoitti:
Kuka puhunut on satavarmasta tuotosta? Ei sellaista ole.
Mutta jos otat esim. Koneen osakkeen ja tutkit sitä niin näet että vuotta 2005 yhden osakkeen hinta oli 5,5€. Tänä päivänä osake on 70€. Kaikki nämä vuodet olet saanut osinkoa ja lisäksi tuo arvonnousu jos nyt myisit. Aika pieni mahdollisuus että Kone menesi konkurssiin ja sinä menettäisi rahasi.
Koneen osake on nyt kaksi vuotta kirjoituksesi jälkeen 42€. Onhan tuossa aika kova arvonmenetys. Mahtaa harmittaa niitä jotka osti 70 eurolla.
Meillä osakkeita oli noin 20000 viitisen vuotta sitten ja sama summa on nyt. Eikä tod olla mitään hyviä sijottajia. Nykynen summa kertoo et takkiin tullut kun hinnat laskenu mutta ei niin paljoa että miinukselle ois menny alkuperänen summa kuitenkaan. Ootkohan sijottanu joihinkin ison riskin kohteisiin? Lisäks oikeestihan oot menettäny rahan vasta jos myyt. Jos kantti kestää anna olla ja odota et nousevat ellei kyseessä ole joku lehto tyyliin