Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pitikö sijoittamalla rikastua? Olen nyt ostanut osakkeita 30 000e viimeisen viiden vuoden aikana, ja tällä hetkellä niiden arvo on 11 400e

Vierailija
22.08.2021 |

500 euroa olen pitänyt kuukausisijoituksena.

Tuntuu ihan huijaukselta koko osakemarkkinat...

Kommentit (628)

Vierailija
281/628 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei, aloin tänään miettiä osakkeiden ostoa vähän kuin harrastemielessä. Yksi osake sähköyhtiötä, yksi teleoperaattoria, jne. Sitten seurailua pitkällä tähtäimellä, miten pärjäävät ilman varsinaista myyntiaietta. Kysyisin onko suunnitelmassani järkeä, vai ei?

Pitkällä tähtäimellä suunnitelmasi on varsin järkevä!

Vierailija
282/628 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nordeassapa on tilin säilytysmaksu. Nordnetissa saa sentään säilyttää ilmaiseksi.

Harva tekee vähemmän kuin yhden kaupan kvartaalissa jolloin säilytys ei maksa mitään. Nordnet ottaa kulunsa sitten toimeksiannoista, kun ilmaisia lounaita ei ole.

Aika huono sijoittaja sellainen on, jolla ei ole maksaa 8 euroa osto/myyntipalkkiota muutaman tonnin sijoituksesta. Ei ihme, ettei kannata.

Olet väärässä. Ei ole mikään pakko tehdä kerralla muutaman tonnin ostoksia. Ostaa kannattaa pienemmilläkin summilla.Pääasia että laittaa rahansa töihin niin pian kuin mahdollista. Ei kyse ole hyvyydestä tai huonoudesta vaan sijoittamisesta.

Ymmärrän että tulit tänne esittämään herran si8oittajaa mutta pieleen meni. 100% varmuudella oma salkkuni on sinun salkkuasi suurempi. Minä koitan jakaa tietoa, sinä pullistelet tai koitat mitätöidä. Se ei auta ketään vaurastumaan.

Huomaan muuten että on mielettömän paljon kivempaa laittaa sitä rahaa osakkeisiin kuin säästötilille! Mulla on "säästöpossu" johon saan hikiesti muutaman euron kuussa ja on ASP-tili, mutta en todella ahnehdi kuukausipalkasta, että laittaisiko vielä muutaman kympin talteen, ja ehkä vielä muutaman. Nyt mieluummin ostan vaikka yhdenkin osakkeen josta taas on jännä seurata mitä sille tapahtuu, kuin että käyttäisin sen rahan vaikka suklaaseen tai johonkin vaatteeseen.

Lisäksi on maailmalla liikkuessa mukava katsoa, kuinka tälläkin lentokentällä käytetään minun firmani liukuportaita ja tässäkin kaupassa myydään minun firmani työkaluja.

Tässäkin apteekissa myydään Buranaa! Ostan lääkeyhtiön osingoilla käsikauppalääkkeet, vitamiinit ja perusvoiteet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/628 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, tule kertomaan salkun sisältö. Ei tässä kannata asiaa puida jos sulla on salkku täynnä Nokiaa, Finnairia ja Stockaa.

Öööhh.... Mikä vika on Nokiassa? 50 euron lappu 2026-2030.

XD Joo. Ei todellakaan ihmetytä miksi täällä sijoittajat epäonnistuvat, kun pitävät NOKIAA nyt hyvänä esimerkkinä huonosta hankinnasta. 

...Eiku oikeasti. Tutustukaa niihin firmoihin oikeasti ennen kuin ostatte niitä. Nokia -kommentit ovat hyvä esimerkki siitä, että ihmiset toistelevat 10 vuotta vanhoja tietoja nykyfaktoina. 

Ja jos joku ihan oikeasti pitää Nokiaa nyt huonona sijoituskohteena, on ehkä syytä miettiä, onko henkilöllä henkisiä resursseja sijoittamiseen oikeasti lainkaan.

Totta turiset,

Osakesijoittamisessa on paikallaan olla perillä siitä mitä firmassa tapahtuu myös sen jälkeen kun osakkeet on ostettu. 

Nokian kohdalla varoiusmerkkejä oli nähtävissä jo ennen osakkeen hinnan laskua.

Esimerkkinä vaikkapa Olli-Pekka Kallasvuon valinta toimitusjohtajaksi Anssi Vanjoen sijaan ja Vanjoen myöhempi lähtö firmasta. Sijoittajan tulisi ymmärtää minkälaiset henkilökemiat taustalla jylläävät kun näin käy ja eritoten miten nuo henkilökemiat vaikuttavat operatiiviseen päätöksentekoon ja yrityskulttuuriin. Dream team, totta tosiaan.

Toinen ehkä vähemmälle huomiolle jäänyt esimerkki oli vuosia kestänyt omien osakkeiden masiivinen takaisinosto-ohjelma ylimmän johdon henkilökohtaisten EPS lukuun sidottujen optio-ohjelmien ulosmaksun laukaisemiseksi ja näin henkilökohtaisen hyödyn makimoimiseksi, samaan aikaan kun tuotekehitysyksikköä ajettiin alas. Osakeyhtiölainkin mukaan yrityksen johdon velvollisuus on toimia yrityksen edun mukaisesti, tuosta skenaariosta sitä etua ei ole kovin helppo löytää.

Tottakai Nokia teki muitakin virheitä, kuten markkinoininnin jatkuva (reilu vuosikymmen) ja täydellinen epäonnistuminen Pohjois-Amerikassa, mukaan lukien olemattomat tai parhaimmillaankin tulehtuneet suhteet paikallisiin teleoperaattoreihin. Kun ymmärtää että teleoperaattorit ovat matkapuhelinvalmistajan suurimpia asiakkaita, kirkastuu että kuinka suuresta virheestä tässä oli kysymys.

Myös Applen paha aliarviointi ja jo kehitettyjen kosketusnäyttöisten laitteiden jättäminen pölyttymään tuotekehitysyksikön varastoon sen sijaan että niitä olisi tuotu markkinoille, tämä siis ennen kuin Applen iPhone puhelimilla oli merkittävää jalansijaa markkinoilla, tämä lukeutuu sellaisiin virheisiin josta luettaneen oppikirjoista tulevaisuudessa.

No, Nokia sikseen, tämä vain esimerkkinä millaisiin asioihin osakesijoittajan ainakin auttavan ymmärryksen tasolla kannattaisi perehtyä omistamiensa yritysten osalta ja oppia lukemaan rivien välistä kun lukee tilinpäätöksiä ja johdon katsauksia menneestä ja tulevasta.

Toki pitää olla tekniset välineet ja oma sijoitusstrategia kunnolla mietittynä.

Jos sijoitan satasen, kuinka paljon olen valmis maksimissaan häviämään, kympin ehkä.

Jos näin, niin riskinhallintamekanisimina asetetaan automaattinen myyntimääräys osakkeille jos hinta tippuu kympillä. Jos näin käy, analysoidaan oman virhearvioinnin syyt ja jatketaan viisastuneen seuraavaan sijoitukseen.

Entä paljonko haluan voittoa, vaikkapa kaksikymppiä.

No, asetetaan vähintäänkin automaattinen hälytys joka ilmoittaa kun hinta on 120. Tuolloin voi sitten avata työkalut ja katsoa miltä näyttää, annetaanko olla ja jatkaa nousua vai myydäänkö pois.

Jos ylläkuvatun kaltaisia perusjuttuja ei ole valmis opettelemaan ja tekemään, kannattaa vakavasti harkita että miksei ja jättää osakesijoittaminen sikseen kunnes omat ajatukset ovat selviä.

Vierailija
284/628 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vai on "trolli" tai valinnut "huonoja" sijoituskohteita. Mistä helvetistä tavallinen ihminen tietää mikä on ns. hyvä yhtiö tai huono yhtiö? Tulevaisuutta ei osaa ennustaa mihin mikäkin yhtiö kehittyy!

Ja joku hyväosainen siellä pyrki mitätöimään huonot kokemukseni sillä, että kun hän osasi sijoittaa 2000e/kk... no siinä jo paljastuu, että vastaaja on rikkaaseen yläluokkaan kuuluva hyväosainen. Tavallisella ihmisellä ei ole laittaa kahta tonnia kuukaudessa pörssipeleihin !!!!

Tietoa on helposti saatavilla, jos niin haluaa.

Jos ei viitsi, niin paras on sitten pysyä poissa näistä keskusteluista.

Vierailija
285/628 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä arvelette siitä, että Nordea pisti velkakirjoja liikkeelle?

Vierailija
286/628 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hex on noussut noin 40% 5v. On kyllä uskomaton saavutus menettää sinä aikana 2/3 salkusta. Lopeta sijoittaminen, teet jotain perustavanlaatuisesti väärin.

Vierailija
287/628 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni sijoittamista ylimainostetaan. Kaikki eivät todellakaan tee isoa voittoa, tai voittoa ollenkaan.

Silloin kannattaa palkata asiantuntija.

Eivät ne "asiantuntijatkaan" taida tietää sen enempää, esim Nordean muinoinen Mermaid-rahasto ja viime vuonnam tyrkytetty European Infrastructure... jne . Erehdyin sijottamaan pankkineuvojan suosituksesta. Vähän ajan , muutamia kuukausia, kuluttua Mermaid-rahastosta oli ehkä kymmenesosa jäljellä, kun koko rahsto lopetettiin ( piti tuottaa sekä nousevassa että laskevassa taloussuhdanteessa). Infrastruktuurirahasto porskuttaa vieläkin miinuksella, vaikka muut rahastot ja osakkeet ovat hurjasti nousseet :(

Vierailija
288/628 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siirtyykö maksettavat osingot osakkeista automaattisesti tilille nordnetissä vai pitääkö itse tehdä asialle jotakin? Jos on osakesäästötili kyseessä.

Kysyn nyt kun täällä näyttää olevan sijoittajia paikalla.

Kyllä ne osingot tilitetään automaattisesti osakesäästötilillesi. Hyvä luoja..

Kyllä toivoisin että ihmiset ottais edes perusasioista selvää ennen kuin alkava sijoittaa...

Tässähän tuo kysyjä juuri ottaa selvää perusasioista. Itse olet leuhka ääliö!

Vierailija
289/628 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä se on mullakin ollut, mutta olen käyttänyt paljon vähemmän rahaa, muutaman tonnin näihin kokeiluihin, kun en uskonut alunperinkään.

Vuonna 2007 kokeilin rahastosäästämistä, palkkiot Sampo/Danskebankissa olivat melkoisia ja nousu vastahakoista, sitten tuli se lama, onnistuin viime tingassa lunastamaan kaikki pois, ennen jyrkintä romahdusta, pientä tappiota tuli kumminkin.

Vuosina 2014 - 2020 kokeilin osakkeitakin Nordnetissä, eipä tullut tästäkään mitään menestystarinaa kerrottavaksi. Aina kun ostin jotain, kurssikäyrät putosivat, vaikka ajattelin, että nyt se varmaan on pudonnut suunnilleen pohjille. Koronan takia sitten pankkisektorin osakkeista ei saanut enää edes osinkoja, niin möin vähitellen kaikki pois. Ja tottakai kurssit nousi heti myynnin jälkeen korkeammalle kuin koko omistusaikana.

Tämä on kuin jotain yliluonnollista kirousta, en voi onnistua missään vaikka tekisin kuten muut, joille samat teot tuo menestystä, mutta ei minulle :/

Ei tuolla strategialla kukaan ole rikastunut. Strategia, "osta kun kallista, myy kun halpaa" ei ole kovin toimiva. Minä otin koronadipissä jopa velkaa ja en ole katunut tippaakaan niitä ostoja...

Pyrkimys oli ostaa silloin kun -mielestäni- osakkeet olivat halpoja, mutta kun en ole ennustaja ja taidan olla kirottu, niin oston jälkeen kurssi putosi vaan lisää alaspäin.

Se on helppoa viisastella jälkeenpäin, että mitäs ostit "kalliilla" ja möit "halvalla", mutta kun ei ole ennustaja, niin ei sitä etukäteen tiedä tällainen tavallinen ihminen ainakaan milloin on oikea aika ostaa ja myydä. Ja näinollen, osakesijoittaminen ei kannata, siinä vain häviää rahansa.

Muistutan, että Nordnet ottaa palkkion niin ostaessa, kuin myös myydessäkin, joten ainut kuka tienaa tässä osakepelissä, on Nordnet! Tai kuka tahansa muu välittäjä.

Ainut mistä olen tyytyväinen on, etten käyttänyt mitään suuria summia tähän kokeiluun, en uskonut alunperinkään että tästä mitään tulisi, ja eihän siitä tullutkaan.

Nyt on kurssit nousseet jo niin korkealle, että minun mielestä ei kannata nyt ainakaan ostaa mitään osakkeita, pikemminkin myydä, mutta eipä ole näyttöä tietystikään, että minä mitään tietäisin tai osaisin osakekaupoista...

Tottakai tuolla strategialla häviää. Ostat halvalla ja kun kurssi tippuu lisää laitat heti myyntiin. Miksi et odottanut? Katso tämän päivän kursseja niille ostamillesi osakkeille ja saatat yllättyä.

Jos ei vähääkään tutki alaa ja ota selvää niin miksi edes kannattaa kokeilla? Sehän sama jos menisi raveihin ja laittaisi kaikki rahat hevoselle, jolla on kivoin nimi.

Pidin pisimmillään osakkeet sieltä 2014 lähtien, ei vaan noussut koko omistusaikana millään sieltä suosta ylös ne osakkeet. Arvelin, että koronan takia alkaa mennä vieläkin huonommin, niin möin pois, mutta jälleen kerran en osannut ennustaa oikein, jostain syystä kurssit nousi heti myynnin jälkeen korkeammalle kuin koko 6 vuoden omistusaikana!

Minä en ainakaan selvästikään osaa tätä peliä, ajoitusta, oikeita osakkeita oikeaan aikaan ostaa tai myydä. Kun ei osaa niin ei osaa. Mielestäni koetin ostaa halvalla ja olisin halunnut myydä kalliilla saadakseni voittoa, mutta ei onnistunut. Eikä tulisi onnistumaan jatkossakaan.

Nyt jos MINÄ ostaisin osakkeita, kurssit tippuisivat välittömästi oston jälkeen taas alas ja pysyisivät alhaalla niin pitkään kuin ne omistaisin. Ja taas heti myynnin jälkeen nousisivat ylös.

Tämä on kuin jotain karman vittuilua mulle, muutkin asiat menee elämässä tällä tavalla, aina minun vahingoksi joka perkeleen asia!

Jos sinua yhtään lohduttaa, voin sanoa, ettet ole ainoa. Sama täällä, vieläpä pankkineuvojan avustamana!

Vierailija
290/628 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minuakin huvittaa, kuinka usein kuulee "ei kannata lotota, kannattaa sijoittaa", mutta sitä ei kerrota, että sijoittamalla voi hävitä yhtälailla. Tietty jos veikkaa liikaa, siihen menee rahaa paljon mutta jos itse käytän n. 200 euroa vuodessa veikkauksiin, häviö on aika pieni. Enemmän häviän ihan vain jäätelöitä ostamalla, ei nekään tuota mitää ja veikkaukissa on aina pieni mahdollisuus voittaa, kuitenkin tietää ettei luultavasti voita mitään. Tuskin kovin ihmeitä saisin 200 euron sijoituksilla vuodessa, jos ei kävisi aivan älytön mäihä. Tiedän kyllä nuorehkon tyypin, joka joskus 10 vuotta sitten sijoitti virtuaalivaluuttaan ja tienasi sillä aika hyvin, on nyt ottanut rahat pois, mutta vahvasti epäilen ettei nämä sijoitusneuvojat sitä tarkoita. 

Olet väärässä. SIjoittamalla EI voi hävitä YHTÄLAILLA. veikkaamalla häviää varmasti ja sijoittamalla voittaa erittäin suurella todennäköisyydellä.

Veikkaamalla tietää, että ei välttämättä voita mitään. Itse vertaan veikkausta jäätelön ostoon, aika turhaa sekin, senkin rahan voisi käyttää harkitummin, mutta se on vain kivaa ja onhan se kiva tarkistaa lottonumerot. Joku voittaa sekä sijoittamalla että veikkaamalla. Mutta kahden sadan euron sijoituksilla vuodessa täytyy olla älytön mäihä, että se tuottaisi pitkälläkään aika välillä.  Veikkaamisessakin on pieni mahdollisuus voittaa, eli ei se häviö ole varma, vaan todennäköinen. Viime vuonna jäin reilusti plussalle, kun voitin yhdessä veikkauksessa tonnin ja muutama pieni voitto päälle. 

Totta. Minä maksan mielelläni niistä unelmista. Jospa voittaisin ...

Vierailija
291/628 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tästä ketjusta, oli alku trololo tai ei.

Vähän miinusta tuosta Köyhät on tuomittu epäonnistumaan tässäkin - vinkuja. Erilainen ul1.

Vierailija
292/628 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tapahtuu jos rahasto lopetetaan? Mitä käy mun rahoille siellä sisällä?

Vierailija
293/628 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.porssisaatio.fi/blog/2008/11/07/voiko-sijoitusrahasto-menna…

Lainaus: "Sijoitusrahasto ei voi mennä konkurssiin, koska se ei voi ottaa lainaa, mutta sen varojen arvo ja osuudenomistajien lukumäärä voi pudota niin alhaiseksi, että rahasto täytyy lopettaa.

Sen sijaan sijoitusrahastoja hoitava rahastoyhtiö voi hyvin harvinaisissa ja epätodennäköisissä tapauksissa mennä konkurssiin. Jos näin käy, rahastoyhtiön hoitamat sijoitusrahastot siirtyvät väliaikaisesti säilytysyhteisön hallinnoitavaksi.

Omistusoikeus sijoitusrahaston varoihin kuuluu aina osuudenomistajille, ja heidän varojaan pidetään erillään säilytysyhteisössä. Säilytysyhteisö on rahastoyhtiön kanssa tehdyn sopimuksen perusteella sijoitusrahaston omaisuutta säilyttävä pankki, arvopaperinvälittäjä tai säilytysyhteisötoimintaan toimiluvan saanut osakeyhtiö.

Säilytysyhteisö hoitaa sijoitusrahastoa, kunnes sille löytyy uusi rahastoyhtiö. Tämän jälkeen rahasto siirretään uuden rahastoyhtiön hallinnoitavaksi. Rahasto voidaan myös sulauttaa toiseen sijoitusrahastoon tai lakkauttaa, jolloin sijoitusrahaston varat jaetaan rahasto-osuudenomistajille rahasto-osuuksien määrän mukaisessa suhteessa."

Vierailija
294/628 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin iso menetys kertoo siitä että olet todellakin onnistunut sijoittamaan huonoihin yhtiöihin. Ja kenties putoaviin puukkoihin? Kaikki "munat samassa korissa"?

Itselläni sama historia, aloitin 50 000 sijoittamisella kun perin rahaa, meni rahastoihin ja osakkeisiin Suomessa ja Jenkeissä. Olen ostellut lisää ja osan myynyt pois tappiollisina(tappiot voi vähentää verotuksessa kun voittojakin). Nyt salkkuni on noin 200 000. Siinä on arvonnousua ja uusia hankintoja, säännöllistä rahastosäästämistäkin. Toki sijoitan muutaman tonnin kerrallaan. Mutta nyt ei yksikään sijoitukseni ole tappiolla! 

Vierailija
295/628 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lailliset asianmukaiset rahastot harvemmin lopetetaan. Jos joku pankin rahasto, siitä saat varmasti rahasi takaisin mutta kenties voit vaihtaa varasi toiseen rahastoon helpoiten. 

Mihinkään epämääräiseen laittomaan suuria lupaavaan rahastoon ei kannata sijoittaa. 

Vierailija
296/628 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kryptovaluutat menevät vain ylöspäin.

Höpöhöpö.

Etherenium ja Bitcoin alkavat nyt olla viimeisillä vedoillaan. Molempien tekniikka on auttamattomasti vanhentunutta ja uudet, vähemmän energiaa kuluttavat ja turvallisemmat alt-coinit tulevat ohittamaan nämä seuraavan 10 vuoden aikana. Itselläni oli bitcoinia, jotka vaihdoin viime vuonna altcoineihin. Bitcoinin energiankulutus ja tekniikka yleisesti kun on kestämättömällä tasolla.

Itse veikkaan vahvasti Adaa ja TRX:ää. Molempien tekniikka on valovuosia parempi kuin näiden vanhentuneiden energiaimureiden on.

Aina kryptosijoittajat jaksavat vouhottaa noista teknologioista kryptojen taustalla, lohkoketjut jne, mutta ei ne todellisuudessa kiinnosta suurinta osaa niistä jotka on rahaa kryptoihin laittanut kiinni. Vain häviävän pieni osa kryptosijoittajista on oikeasti kiinnostunut niistä, suurin osa sanoo olevansa kiinnostunut vain, koska joku kryptovaikuttaja Youtubessa kertoi, että se on tärkeää.

Lisäksi noiden teknologioiden taustalta löytyy paljon lunastamattomia lupauksia. Jos nämä teknologiat olisivat jonkun pörssiyhtiön keksintö ja ainoa myytävä tuote, niin firma olisi jo konkurssissa.

https://omavaraisuushaaste.com/miksi-tamakin-bitcoin-ja-kryptovaluutta-…

Kuten alkuperäinen kirjoittaja totesi, Bitcoinin ja ethereumin ongelma on kestämätön energiankulutus. Molemmat valuutat syövät niin paljon puhdasta energiaa, että niiden tulevaisuudelle tulee stoppi, ennemmin tai myöhemmin.

Fiilis-sijoittaminen tapahtuu lähinnä jossain dogecoinissa ja vastaavissa. Niitä ostellaan vitsinä.

Ekologisena ihmisenä en voi ostaa kryptoja. 

"Virtuaalivaluutan ylläpito ja louhinta kuluttaa paljon sähköä. Tästä asiasta bitcoinia ja monia muita kryptoja on arvosteltu laajasti.

Maailmaan on siis syntynyt yhden hyvinvointivaltion kokoinen päästölähde. Samaan aikaan etenkin Euroopan valtiot ponnistelevat sen eteen, että päästöt nollautuisivat viimeistään vuonna 2050." (lähde Yle.fi)

Vierailija
297/628 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laitoin alkuvuonna 2020 noin 1700 euroa Norwegian Airiin. Nyt arvo on 8 euroa.

Että semmoista.

Jos olisin yrittänyt etsiä korona-aikana mahdollisimman huonoa sijoitusta niin valintani olisi ollut lentoyhtiö. En kuitenkaan etsinyt vaan ostin Fortumia(noussut yli 100%). Ajattelin ihan vain yksinkertaisesti että oli korona tai ei niin pistorasioista on pakko saada sähköä. Ihan näin maalaisjärjellä pärjää sijoittamisessa.

Vierailija
298/628 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostitko Talvivaaraa?

Tämä. Ehkä ap tosiaan on sijoittanut vain 1-2 firman osakkeisiin, joilla sitten on mennyt erityisen huonosti. Ei tuollaista oikein muulla voi selittää. Onko ap kuullut sellaista jatkuvalla syötöllä kaikkialla hoettua tosiasiaa kuin HAJAUTUS, joka on tärkeimpiä asioita sijoittamisessa. Muuten voi käydä noin, kuin ap:lla.

Vierailija
299/628 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän maailmassa tehdään paljon työtä, joka tuottaa lisäarvoa. Ei se niin ole, että kaikki mitä minulla on, on joltain toiselta pois. Jos vaikka menen ja kaivan vihannespenkin pihaan, istutuan ja hoidan ja saan siitä ruokaa itselleni, ei se ole naapurilta millään tavalla pois. Olen käyttänyt aikaa ja vaivaa ja tietotaitoa ja pieniä resursseja jonkun arvokkaamman saamiseksi. Samalla tavalla maailmassa raha liikkuu. Joskus toki minun vauraus on peräisin joltain joka on omaisuuttaan menettänyt, mutta ei se mikään ainoa väylä ole.

Rajallinen resurssi on eri asia kuin rajaton resurssi. Raha liikkuu aina tietty rajallinen määrä. Ei se tyhjästä generoidu. Jonkun toisen voitto on aina jonkun toisen (todellinen tai potentiaalinen) tappio.

Paitsi ettei pidä paikkaansa. Keskuspankki voi printata lisää rahaa ja onkin niin tehnyt viime vuosina jatkuvasti. Jos talous kasvaa samassa suhteessa(rahayksikköä kohti on taloudessa sama määrä vastinetta), niin rahan arvo ei muutu vaikka sitä printataan lisää.

Jos talouteen ilmestyy lisää toimeliaisuutta niin se varallisuus on uutta varallisuutta joka voidaan jakaa joillekin, raha on siihen vain väline.

Ja todellakin osakesijoittaminen ei ole nollasummapeliä, vaan firmat oikeasti tuottavat uutta lisäarvoa joka jaetaan omistajille. Se ei ole keltään pois, firmojen asiakkaat saavat tuotteita, firmat saavat rahaa ja osakkaat osinkoja. Tietty voi käydä niin että juuri sinun omistamasi firma ei saakaan asiakkaita ja menee konkkaan, mutta yleisellä tasolla jotkut firmat pärjäävät aina. Osta vaikka pelkkää indeksirahastoa niin saat aina markkinoilta sen keskiarvotuoton, joka on ollut luokkaa 7% per vuosi viimeiset 50 vuotta.

Vierailija
300/628 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä se on mullakin ollut, mutta olen käyttänyt paljon vähemmän rahaa, muutaman tonnin näihin kokeiluihin, kun en uskonut alunperinkään.

Vuonna 2007 kokeilin rahastosäästämistä, palkkiot Sampo/Danskebankissa olivat melkoisia ja nousu vastahakoista, sitten tuli se lama, onnistuin viime tingassa lunastamaan kaikki pois, ennen jyrkintä romahdusta, pientä tappiota tuli kumminkin.

Vuosina 2014 - 2020 kokeilin osakkeitakin Nordnetissä, eipä tullut tästäkään mitään menestystarinaa kerrottavaksi. Aina kun ostin jotain, kurssikäyrät putosivat, vaikka ajattelin, että nyt se varmaan on pudonnut suunnilleen pohjille. Koronan takia sitten pankkisektorin osakkeista ei saanut enää edes osinkoja, niin möin vähitellen kaikki pois. Ja tottakai kurssit nousi heti myynnin jälkeen korkeammalle kuin koko omistusaikana.

Tämä on kuin jotain yliluonnollista kirousta, en voi onnistua missään vaikka tekisin kuten muut, joille samat teot tuo menestystä, mutta ei minulle :/

Ei tuolla strategialla kukaan ole rikastunut. Strategia, "osta kun kallista, myy kun halpaa" ei ole kovin toimiva. Minä otin koronadipissä jopa velkaa ja en ole katunut tippaakaan niitä ostoja...

Pyrkimys oli ostaa silloin kun -mielestäni- osakkeet olivat halpoja, mutta kun en ole ennustaja ja taidan olla kirottu, niin oston jälkeen kurssi putosi vaan lisää alaspäin.

Se on helppoa viisastella jälkeenpäin, että mitäs ostit "kalliilla" ja möit "halvalla", mutta kun ei ole ennustaja, niin ei sitä etukäteen tiedä tällainen tavallinen ihminen ainakaan milloin on oikea aika ostaa ja myydä. Ja näinollen, osakesijoittaminen ei kannata, siinä vain häviää rahansa.

Muistutan, että Nordnet ottaa palkkion niin ostaessa, kuin myös myydessäkin, joten ainut kuka tienaa tässä osakepelissä, on Nordnet! Tai kuka tahansa muu välittäjä.

Ainut mistä olen tyytyväinen on, etten käyttänyt mitään suuria summia tähän kokeiluun, en uskonut alunperinkään että tästä mitään tulisi, ja eihän siitä tullutkaan.

Nyt on kurssit nousseet jo niin korkealle, että minun mielestä ei kannata nyt ainakaan ostaa mitään osakkeita, pikemminkin myydä, mutta eipä ole näyttöä tietystikään, että minä mitään tietäisin tai osaisin osakekaupoista...

Tottakai tuolla strategialla häviää. Ostat halvalla ja kun kurssi tippuu lisää laitat heti myyntiin. Miksi et odottanut? Katso tämän päivän kursseja niille ostamillesi osakkeille ja saatat yllättyä.

Jos ei vähääkään tutki alaa ja ota selvää niin miksi edes kannattaa kokeilla? Sehän sama jos menisi raveihin ja laittaisi kaikki rahat hevoselle, jolla on kivoin nimi.

Pidin pisimmillään osakkeet sieltä 2014 lähtien, ei vaan noussut koko omistusaikana millään sieltä suosta ylös ne osakkeet. Arvelin, että koronan takia alkaa mennä vieläkin huonommin, niin möin pois, mutta jälleen kerran en osannut ennustaa oikein, jostain syystä kurssit nousi heti myynnin jälkeen korkeammalle kuin koko 6 vuoden omistusaikana!

Minä en ainakaan selvästikään osaa tätä peliä, ajoitusta, oikeita osakkeita oikeaan aikaan ostaa tai myydä. Kun ei osaa niin ei osaa. Mielestäni koetin ostaa halvalla ja olisin halunnut myydä kalliilla saadakseni voittoa, mutta ei onnistunut. Eikä tulisi onnistumaan jatkossakaan.

Nyt jos MINÄ ostaisin osakkeita, kurssit tippuisivat välittömästi oston jälkeen taas alas ja pysyisivät alhaalla niin pitkään kuin ne omistaisin. Ja taas heti myynnin jälkeen nousisivat ylös.

Tämä on kuin jotain karman vittuilua mulle, muutkin asiat menee elämässä tällä tavalla, aina minun vahingoksi joka perkeleen asia!

Jos sinua yhtään lohduttaa, voin sanoa, ettet ole ainoa. Sama täällä, vieläpä pankkineuvojan avustamana!

No pankin sijoitusneuvojatädeistä kannattaa pysyä mahdollisimman kaukana! Niillä on vain se oma lehmä ojassa ja siis suosittelevat jotain pankin kalliita rahastoja. Itse aikoinaan aloittelevana sijjoittajana menin tuohon vipuun hölmöyttäni ja ostin OP:n sijoitusneuvojan kovasti suosittelemaa OP:n omaa rahastoa, jossa oli tietysti hävyttömän kalliit kulut. Ja rahasto oli muutenkin surkea, kun ei tuottanut mitään, taisi mennä vähän miinukselle, joten myin sen parin vuoden katselun jälkeen. Enkä ole sen jälkeen minkään pankin neuvojan höpinöitä kuunnellut, vaan olen onnistunut nimenomaan niissä sijoituksissa, joita olen ihan omin päin hankkinut.