Pitikö sijoittamalla rikastua? Olen nyt ostanut osakkeita 30 000e viimeisen viiden vuoden aikana, ja tällä hetkellä niiden arvo on 11 400e
500 euroa olen pitänyt kuukausisijoituksena.
Tuntuu ihan huijaukselta koko osakemarkkinat...
Kommentit (628)
Jaa, itse aloitin pari vuotta sitten ja salkku 20 donaa plussalla, et sillee
Vierailija kirjoitti:
Vai on "trolli" tai valinnut "huonoja" sijoituskohteita. Mistä helvetistä tavallinen ihminen tietää mikä on ns. hyvä yhtiö tai huono yhtiö? Tulevaisuutta ei osaa ennustaa mihin mikäkin yhtiö kehittyy
No vähän kun yhtiön tietosivulta numeroita katselee, mutta kun ai niin, eihän tavallista ihmistä kiinnosta eikä ymmärrä. Tavallinen ihminen ostaa fiiliksellä "tuo firman nimi on hieno" tyyliin ja sitten salkusta ei löydykään muuta kuin sitä yhtä. Sitten menee tuotot miinukselle ja tehdään vielä se perusmoka että paniikissa myydään kun sijoitukset on -75%. Ja sitten on sijoittaminen ihan täyttä p*skaa ja hölynpölyä, kaikki rahat meni.
Vierailija kirjoitti:
Hex on noussut noin 40% 5v. On kyllä uskomaton saavutus menettää sinä aikana 2/3 salkusta. Lopeta sijoittaminen, teet jotain perustavanlaatuisesti väärin.
On todennäköisesti sijoitettu Savosolariin.
Vierailija kirjoitti:
Pistin 10.000 e noin 1,5 v sitten rahastoon.
Tuotto -3 euroa tällä hetkellä…
Pakko kysyä että laitoitko kerralla tuon summan ja vain yhteen rahastoon? Älkää naiset tehkö tällaista mokaa ikinä! Ajallinen hajautus ja mielellään useampaan rahastoon.
Nosta nyt pois ennen kuin loputkin häviää.
Ei ole mitenkään mahdollista ellet ole vain yhteen osakkeeseen sijoittanut. Pelkkä indeksirahasto tuottanut viime vuonna +28%.
Se, mikä menee alas, tulee ylös kuin halpa punaviini.
Vierailija kirjoitti:
Jonkun pitää ne voitotkin maksaa, looser.
Looser tarkoittaa väljempi.
Häviäjä kirjoitetaan yhdellä o-kirjaimella, loser.
Tämän takia sijoittaminen vähän mietityttää. Haluaisin laittaa noita tilillä makaavia rahoja "töihin". Mutta eipä kai se rahastoissa ole kovin iso mahdollisuus ainakaan hävitä. Voikohan NordNetin kautta sijoittaa rahastoon alkuun vähemmän kuin 1000e? Kun sivuilla oleva laskuri antaa minimitalletukseksi 1000e. Voisin pistää kuussa 100e rahastoon, joskus toki enemmänkin.
Vierailija kirjoitti:
Mitä arvelette siitä, että Nordea pisti velkakirjoja liikkeelle?
Ei paljon mitään. Tuo on ihan tavallista pankin toimintaa.
Mä laitoin rahat silloin kun kaikki droppasi rahastoista osakkeisiin, rahastoja myin siis pienellä tappiolla puolet salkusta. Nyt osakkeet on +35% ( siellä on mm. Harvia 150% ja sitten lähes yhtä huonoa, -80% taitaa olla huonoin osake), osinkotuotto 2,5% (kaikki osakkeet eivät ole osinko osakkeita), tuo summa kokonaisarvosta. Rahastot kävi siis jossain -30%, tänään n 7-8% plussalla.
Finnairia olen ostanut ja myynyt, se liikkui niin selkeästi uutisoinnin mukaan että oli selvää että taas noustaan kun dippasi, sillä kihnutin pari tonnia ( saahan silläkin rahalla parit lennot).
Nyt osakkeet on taas niin taivaissa ja povataan kuplaa, että enempää en taida ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni osakekauppaa on karkeasti ottaen kahdenlaista.
Sellaista jossa osakkeet ostetaan ja myydään saman päivän aikana, ns. päiväkauppa.
Tai sitten sellaista jossa osakkeita pidetään pidempään.
Jos lukeudut jälkimmäiseen joukkoon niin sinun pitää vain päättää riittävän pitkä sijoitushorisontti, esim. 10 vuotta.
Koska pitkänaikavälin vuotuinen tuotto on osakemarkkinoioilta on reilun kymmenen prosentin luokkaa, on tilastollinen fakta että hinnat palautuvat notkahduksista nousu-uralle.
Mitään et ole vielä hävinnyt jos et ole mennyt myymään osakkeita pois tappiolla.
Jos arvo on tippunut 30000:sta 11400:aan voi olla jo syytä tehdä alaskirjauksia ja pohtia onko omassa portfoliossa jotain, joka voi vieläkin menettää arvoaan.
Vierailija kirjoitti:
Tämän takia sijoittaminen vähän mietityttää. Haluaisin laittaa noita tilillä makaavia rahoja "töihin". Mutta eipä kai se rahastoissa ole kovin iso mahdollisuus ainakaan hävitä. Voikohan NordNetin kautta sijoittaa rahastoon alkuun vähemmän kuin 1000e? Kun sivuilla oleva laskuri antaa minimitalletukseksi 1000e. Voisin pistää kuussa 100e rahastoon, joskus toki enemmänkin.
Nordnet indeksirahastoon minimi on 15€ ja voit tehdä kuukausisäästösopimuksen. Voit sitten itse myöhemmin ostaa vaikka 1000€ jos ylimääräistä. Indeksirahastossa ei ole kuluja ollenkaan 👍
Ketjussa oli joku toinenkin, jolla on maailmankaikkeuden surkein ajoitus ostamisessa ja myynnissä, vaikka kuinka luulee tehneensä pohjatyöt ja arvioinnit huolellisesti. Ällös huoleti, et ole yksin. Tarpeeksi monen pettymyksen jälkeen olenkin päättänyt, etten enää osta uusia osakkeita. Sijoitan jatkossa vain säännöllisenä kuukausisijoittamisena ja pääasiassa indeksirahastoihin.
Pitää vaan varoa ettei niihinkään osta ylimääräisiä sijoituksia, koska vaikkapa joku koronadippi sitten jatkuikin paljon pidempään ja syvempään kuin olin itse arvellut...
Varmasti kyllä pystyy rikastumaan pitkällä tähtäimellä jos tekee oikeita valintoja. Itse aloitin 3,5v sitten, pienillä summilla. Olen matkan varrella ostanut lisää silloin kun on ollut rahaa, mutta en mitenkään säännöllisesti. Tällä hetkellä mulla on noin 15.500€, mikä mulle on iso raha. Tuosta iso osa on ihan puhdasta voittoa.
Menestyvä sioittaja tarvitsee sisäpiiritietoa että osaa ostaa ja myydä oikeaan aikaan. Jos ei ole sisäpiiritietoa tarvii valtavasti tuuria
Paha sanoa kun en salkkusi sisältöä ja liikkeitä tarkemmin tunne, mutta viimeisen vuoden - puolentoista vuoden markkinaympäristö huomioiden kuulostaa siltä, että jotain touhussasi on pielessä. Ennen suoria osakeostoja kannattaisi selvittää itselleen ainakin jonkinlainen strategia (esimeriksi osinkopainotteinen) ja perehtyä perusasioihin kuten ajalliseen, toimialalliseen ja maantieteelliseen hajautukseen. Pankit ja analyysitalot kuten Inderes tarjoavat runsaasti tietoa listatuista yrityksistä ja riskitasoista, tavoitehinnoista ynnä muista. Koska yrityksiin perehtyminen vaatii oikeasti aikaa ja kiinnostusta, suurimmalle osalle ihmisistä sopivin (ja pitkällä aikavälillä usein myös tuottoisin) vaihtoehto on sijoittaa passiivisiin indeksirahastoihin. Nyt kuulostaa vähän siltä, että on pistetty summan mutikassa aika isojakin summia suoriin osakkeisiin sen enempää perehtymättä, ja sitten valitetaan että sijoittaminen on rikki kun rahaa ei tulekaan ovista ja ikkunoista.
Itse olen keskittynyt sijoittamisen sijaan lyhentämään lainoja. Harva sijoitus tuottaa taatun 6-10% verovapaan tuoton.
Vierailija kirjoitti:
Menestyvä sioittaja tarvitsee sisäpiiritietoa että osaa ostaa ja myydä oikeaan aikaan. Jos ei ole sisäpiiritietoa tarvii valtavasti tuuria
Ihan lehtiä lukemallakin pääsee pitkälle.
Jos osakkeilla spekulointi toisi aina voitot, mikäänhän ei estäisi jokaista maailman ihmistä ottamasta velkaa ja rikastumasta osakkeilla niiden arvon noustessa koko ajan.
Herätys.