Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitääkö elämässä vain luovuttaa jos on huonot sosiaaliset taidot?

Vierailija
22.08.2021 |

Ja huono itsetunto vaivaa siihen päälle. Vuoden 2021 ollut työtön. Vuonna 2020 en saanut jatkoa määräaikaisuudelle kun en sopeutunut porukkaan. Vuonna 2019 opiskeluiden kesätöissä olisi pitänyt olla läpänheittokykyä eri kollega-ryhmän kanssa, jotta tieto olisi kulkenut dynaamisesti. Vuonna 2018 kesätöissä olisi kaivattu asiakkaiden kanssa hyviä sosiaalisia taitoja. Vuonna 2017 hanttihommissa pomo nihkeili sosiaalisista taidoista. Vuonna 2016 hanttihommissa työsopimus purettiin koeajalla porukkaan sopeutumattomuuden vuoksi. Sitäkin ennen joka paikassa katsottu huonolla arkuutta ja epäsosiaalisuutta.

Useammassa työhaastattelussa (paikoissa mihin en päässyt) katsottu jännittyneisyyttä huonolla. En vaan enää edes pysty laittamaan hakemuksia noihin paikkoihin missä hakemuksessa haetaan jotain "dynaamista tyyppiä pieneen työyhteisöömme jossa läppä lentää". Sosiaalisten taitojen tietoinen opettelu ja kaksi psykoterapiaa on parantanut tilannetta, mutta ei auttanut merkittävästi.

Ja vaikka tämä provosoi osaa porukasta, niin en vain ole menossa jakamaan yöllä mitään lehtiä tai siivoamaan rappukäytäviä (tiedä pääsisikö edes noihin hommiin nykyään), kun olen hoitanut koulut kunnialla, kirjoittanut useita laudatureja ja suorittanut korkeakoulututkinnon hyvin arvosanoin. Sorry nyt vaan.

Kommentit (90)

Vierailija
21/90 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

oma itsensä kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joko oikeasti olet ihan mahdoton sosiaalisesti (et osaa puhua edes tarvittaessa, olet töykeä tms), jolloin pitää vielä harjoitella, tai nuo paikat tai ala ei vaan ollut sinua varten. Ei joka paikassa onneksi tarvitse olla mikään superekstrovertti. Vai oletko joku myyjä, jonka pitää olla supersupliikki läpänheittäjä jatkuvasti?

Kyllä niitäkin paikkoja on, jossa normaalit sosiaaliset taidot riittää. Toki jos naamasta näkyy, että halveksit niitä työpaikat puheliaita tyyppejä, niin sekin voi olla yksi syy.

Miksi toisten pitäisi harjoitella näyttelemään sellaista, mikä toisilta sujuu luonnostaan?

No sanoppa se. Olen itsekin huono sosiaalisissa tilanteissa, mutta en ole keksinyt muuta keinoa selvityä kuin opetella (tai näytellä) tai etsiä sellainen ympäristö missä voin olla oma itseni. Tämä on eksrtoverttien yhteiskunta.

Samalla tavalla tämä on myös aamuvirkkujen yhteiskunta. Itse olen iltavirkku. Vaihtoehtoni on käytännössä pakottaa itseni hereille aamulla, mikä on vaikeaa ja luonnotonta, tai etsiä muita töitä, jossa voin toteuttaa luontaista rytmiäni paremmin.

Muuttaisin kyllä yhteiskunnan mielummin kuin vain sopeutuisin siihen, mutta en tiedä miten. Ehkä sinä voit kertoa?

Vierailija
22/90 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

#

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/90 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

oma itsensä kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joko oikeasti olet ihan mahdoton sosiaalisesti (et osaa puhua edes tarvittaessa, olet töykeä tms), jolloin pitää vielä harjoitella, tai nuo paikat tai ala ei vaan ollut sinua varten. Ei joka paikassa onneksi tarvitse olla mikään superekstrovertti. Vai oletko joku myyjä, jonka pitää olla supersupliikki läpänheittäjä jatkuvasti?

Kyllä niitäkin paikkoja on, jossa normaalit sosiaaliset taidot riittää. Toki jos naamasta näkyy, että halveksit niitä työpaikat puheliaita tyyppejä, niin sekin voi olla yksi syy.

Miksi toisten pitäisi harjoitella näyttelemään sellaista, mikä toisilta sujuu luonnostaan?

Vuorovaikutustaitojen harjoittelu ei ole näyttelemistä vaan taitojen oppimista.

Vierailija
24/90 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omia sosiaalisia kykyjä kun voi parantaa vain rajallisesti, esim. tosikosta ja hiljaisesta ei vaan tule sitä läpänheittäjää tai puheliasta. Mutta kai sitä nyt

Miksi haluaisit edes hakea työpaikkoja joihin etsitään ”dynaamisia läpänheittäjiä”? Ei ole varmasti vaatimus jokaiseen työpaikkaan millä alalla nyt sitten oletkaan.

Vierailija
25/90 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kyllä tässä vähän muustakin on kyse kuin siitä etten kälätä aivan yhtä kovaa kun se viereisen tuolin Pirkko. Ihan ystävällinen olen ja kyllä kykenen puhumaan, mutta en esim. jaksa koko aikaa seurata hymyssä syin nauraen ja sanattomasti mukanaoloa viestien jos jotkut "kälättäjät" puhuvat asioista mitkä minua eivät kiinnosta. Ja kyllä, naamastani näkee välillä varmasti minun olevan ahdistuneen/kärsivän oloinen, vaikkei se kohdistu muihin. Ja kyllä tiedän satavarmasti useammassa paikassa siihen olleen petytty, etten ollutkaan mikään reipas jutustelija.

-ap

Vierailija
26/90 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitoja voi kehittää. Useimpiin töihin ei tarvise olla luontaisesti sosiaalinen, riittää kun omaa riittävät sosiaaliset taidot.

Vierailija
27/90 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omia sosiaalisia kykyjä kun voi parantaa vain rajallisesti, esim. tosikosta ja hiljaisesta ei vaan tule sitä läpänheittäjää tai puheliasta. Mutta kai sitä nyt

Miksi haluaisit edes hakea työpaikkoja joihin etsitään ”dynaamisia läpänheittäjiä”? Ei ole varmasti vaatimus jokaiseen työpaikkaan millä alalla nyt sitten oletkaan.

Käypä lukemassa vähän noita työpaikkailmoituksia!

Vierailija
28/90 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet hakenut vähintäänkin kyseenalaisia paikkoja, jos niissä on tärkeimpänä ominaisuutena tai vaatimuksena pidetty LÄPÄNHEITTOTAITOA JA LÄPÄNHEITTOKYKYÄ, mitä hel...vetin paikkoja sellaiset on, jossa ei tarvitse tehdä mitään muuta kuin heittää läppää, eli olla monttu koko ajan auki tai raollaan eikä tehdä töitä lainkaan?

Sivusta kommentoin, että monessakin etenkin asiakaspalvelua/myyntiä sisältävässä työssä odotetaan nykyisin että on superhymyilevän moottoriturvan lisäksi vielä stand up-koomikko ja jonkin sortin taikuri jolla on vähintään 7 paria käsiä.

Vierailija
29/90 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi monet on kaltaisiasi! Hyvin moni on introvertti, ujo ja herkkä. Ja sitten on huonoja jaksoja elämässä vieläpä, ovat masennuksesta yms saikulla.

Nyt vaan haet jtn muuta (ehkä ns huonompaa) duunia, missä ei niin kova kilpailu. Tyydyt siihen huonompaan. Näin itsekin tein, palkka ja muut jutut huonompia, mutta en jaksa kilpailua "kuka saa seuraavan työpätkän".

Vierailija
30/90 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaihda alaa

Tuossa oli kahden alan hommia ja eri alojen hanttihommia. Lisäksi toisella noista koulutusta vaativista aloista näin myös muiden alojen ihmisiä, eikä vaikuttanut siltä että homma olisi toiminut sielläkään.

-ap

Eli murto-osa kaikista mahdollisista aloista

Vierailija
31/90 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet hakenut vähintäänkin kyseenalaisia paikkoja, jos niissä on tärkeimpänä ominaisuutena tai vaatimuksena pidetty LÄPÄNHEITTOTAITOA JA LÄPÄNHEITTOKYKYÄ, mitä hel...vetin paikkoja sellaiset on, jossa ei tarvitse tehdä mitään muuta kuin heittää läppää, eli olla monttu koko ajan auki tai raollaan eikä tehdä töitä lainkaan?

Näissä paikoissaolen kokenut suurinta huumoria tuovan sen kun pokalla valavasti vastaa paskaan läppään jotaan lyhyttä ja nuivaa. Otetaan aina sakarstisena vaikka minulla on vaan huono huumori ja juttelun taidot porukoissa.

Vierailija
32/90 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuollaisia paikkoja kannattaa varoa, koska läpänheitolla harvoin tienataan niin paljoa että niillä palkkoja maksetaan. Minä ainakin ohitan jokaisen paikan, jonka ilmoituksessa etsitään ekstroverttiä tarinaniskijää.

Minä olen jopa kirjoittanut esittelyssäni olevani asiakeskeinen introvertti. Tiedän, että ainakin yksi työpaikka on jäänyt saamatta rehellisyyteni vuoksi. Eipä haittaa kun tällä hetkellä verkot ovat laajemmilla vesillä ja minua haastatellaan ensi viikolla trainee-ohjelmaan yhteen kansainväliseen suuryritykseen.

Vierailija
33/90 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ymmärrä tuota, miksi työpaikalla pitäisi olla joku vitsiniekka ja kaikkien paras ystävä. Pitäisi riittää, että on ystävällinen muille, tervehtii ja kykenee yhteistyöhön. Töitä sinne mennään tekemään, ei sydänystäviä etsimään? Kiva, jos joku työpaikalla tutustuu ihmiseen jonka kanssa olla ystävä vapaa-ajallakin, mutta harmittaa tämä arkojen, ujojen ja hiljaisten ihmisten syrjintä työelämässä. Itse olen extrovertti ja sosiaalisesti melko lahjakas mutta en oleta sitä muilta.

Vierailija
34/90 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asiakkaana voin todeta, että vihaan supersupliikkia läpänheittäjää myyjänä. Odotan myyjältä myytävien tuotteiden tuntemista. Eipä huvita jos minä kysyn jostain yksityiskohdasta täsmentävää tietoa ja myyjä lyö leikiksi. Jos ei tiedä niin olisi rehellisempää sanoa, että käy kysymässä asiasta esihenkilöltä.

Vierailija
35/90 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sivusta kommentoin, että monessakin etenkin asiakaspalvelua/myyntiä sisältävässä työssä odotetaan nykyisin että on superhymyilevän moottoriturvan lisäksi vielä stand up-koomikko ja jonkin sortin taikuri jolla on vähintään 7 paria käsiä.

Osuvasti sanottu.

Vierailija
36/90 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mussa on samaa vikaa. En vaan jaksa noita naisporukoissa olevia lainalaisuuksia. Aina on se kuningatar jota pitää mielistellä jotta olisit hyväksytty muidenkin silmissä. Jos joku asia on liian persoonallinen, en sulaudu joukkoon. Naisten keskuudessa laki on "salaisuus salaisuudesta" jos haluat luottamusta ja muutakin kuin pinnallisen työkaverisuhteen jossa moikkaillaan käytävillä. Jos et naura ja myötäile kaikelle mukahauskalle, olet ulkona. Pakko kotkottaa mukana.

Vierailija
37/90 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei koskaan pidä luovuttaa.  Suomi on täynnä hiljaisia estyneitäkin ihmisiä.  Maailma ei ole vain supersosiaalisille ja itsevarmoille. Sosiaalisiataitoja, puhumista, rohkeutta ja itsevarmuutta voi opeetella. Kukaan ei ole muuttumaton.. Aina on mahdollisuus parempaan.

Vierailija
38/90 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan osaa. Minulle sanoi pomo kuntouttavassa työtoiminnassa, että "kuule sulla on huono vaikutus ihmisiin!"

Kiitin ja lähdin, tai en oikeasti kiittänyt mutta lähdin.

Sosiaaliset taitoni eivät riittäneet risusavottaan pomon mielestä.

Vierailija
39/90 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

#

Vierailija
40/90 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asiakkaana voin todeta, että vihaan supersupliikkia läpänheittäjää myyjänä. Odotan myyjältä myytävien tuotteiden tuntemista. Eipä huvita jos minä kysyn jostain yksityiskohdasta täsmentävää tietoa ja myyjä lyö leikiksi. Jos ei tiedä niin olisi rehellisempää sanoa, että käy kysymässä asiasta esihenkilöltä.

Tulee mieleen muutama kohtaaminen feissarin kanssa.

"Hei mitä jäbä!"

Olen 51vee harmaakatto.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme viisi