Vesa Kallionpää kuvailee puolisonsa Maarit Feldt-Rannan viimeisiä hetkiä tuskallisiksi: ”Se ei ollut hyvä kuolema”
https://www.is.fi/viihde/art-2000008209398.html
"Vesa Kallionpää kuvailee kirjassa vaimonsa kuolemaa epäoikeudenmukaiseksi, vaikka ammattilaiset toimivat parhaansa mukaan. Kokemuksen jälkeen hänestä tuli eutanasian kannattaja ja hän liittyi epäviralliseen ryhmään, joka pyrkii edistämään kuolinavun mahdollisuutta Suomessa."
Ei olisi kyllä Jumalan tahdon mukaista tuollainen toiminta!!
Kommentit (123)
Vierailija kirjoitti:
Kummallista miten monien uskovien ihmisten mielestä tuota ”Jumalan tahto”-argumenttia voi käyttää tässä maailmassa niin monenlaiseen pahaan.
Lääkärit jostain syystä myös vastustavat, olisiko syynä pelko oikeusjutuista ja ammatin menetyksestä ? Omaisten joukosta aina löytyy joku joka on sitä mieltä että tehtiin murha.
Vierailija kirjoitti:
Miksei Maaritia nukutettu heti, miksi vasta lopuksi?? Tässäkin siis riittävä saattohoito olisi auttanut.
Maaritin mies yleistää liiaksi oman kokemuksensa perusteella. Kaikki eivät tuossakaan tilanteessa halua eutanasiaa. Esim. Janita Lukkarinen kärsi paljon, mutta halusi vaan yhä taistella ja pitää kiinni elämästä.
Maaritin mies yleistää ja tietää vähemmän oman vaimonsa tuskista kuin sinä tiedät jonkun julkkiksen viimeisistä hetkistä?
Ehdottomasti eutanaisia pitäisi olla mahdollinen viimeisään saattohoitoon siirtyessään.
Vihreitä äänestäville ennakkoeutanasia.
Vierailija kirjoitti:
Mieheni kuoli syöpään. Voin kertoa että tuskat olivat helvetillisiä. En voi ymmärtää ihmisiä, jotka eivät kannata eutanasiaa.
Koska tilanne on tämä, jos ikinä saan syöpädiagnoosin niin alan ensimmäisenä hamstrata lääkkeitä jotta saan itse lopetettua päiväni kun niin haluan.
Sama. Ensi töikseni hommaan yliannostuksen jotain.
Vierailija kirjoitti:
Kummallista miten monien uskovien ihmisten mielestä tuota ”Jumalan tahto”-argumenttia voi käyttää tässä maailmassa niin monenlaiseen pahaan.
Ja kummallista miten monella uskovalla on varma tieto jumalan tahdosta.
Voi olla myös hiukan tylyä hakea seuraa sitten potilaasta viimeiseen asti jos melko yleensä morfiinit jo annetaan siten että on jo melko tiedoton kun kovimmat kivut on jo?
Vierailija kirjoitti:
Voi olla myös hiukan tylyä hakea seuraa sitten potilaasta viimeiseen asti jos melko yleensä morfiinit jo annetaan siten että on jo melko tiedoton kun kovimmat kivut on jo?
Aikamoinen ulosanti sinulla.
Se hiukan ihmetytti, kun uutisoitiin, että Peter von Bagh jatkoi loppuun asti työntekoa saattohoidossa. Hyvä tietysti, jos hoito on niin laadukasta että moinen onnistuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieheni kuoli syöpään. Voin kertoa että tuskat olivat helvetillisiä. En voi ymmärtää ihmisiä, jotka eivät kannata eutanasiaa.
Koska tilanne on tämä, jos ikinä saan syöpädiagnoosin niin alan ensimmäisenä hamstrata lääkkeitä jotta saan itse lopetettua päiväni kun niin haluan.Sama. Ensi töikseni hommaan yliannostuksen jotain.
Minä hommaan morfiinipumpun, josta saan itse annostella lääkettä niin paljon kuin haluan. En kuolemaa aiheuttaakseni, mutta kipuja lievittääkseni
Ystävällisesti kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkärit jostain syystä myös vastustavat, olisiko syynä pelko oikeusjutuista ja ammatin menetyksestä ? Omaisten joukosta aina löytyy joku joka on sitä mieltä että tehtiin murha.
Lääkärin ammattietiikkaan kuuluu elämän ja terveyden suojeleminen, joten potilaan tappaminen olisi todella ylitsepääsemätön paikka useimmille lääkäreille.
Kyllä eutanasia olisi hyvä laillistaa. Tässä maassa on niin paljon täysin toivottomia ihmisiä joiden elämää ja kärsimystä on turha pitkittää ja rahoittaa.
Saattohoitopotilaat, muistisairaat vanhukset, narkomaanit, mt-ongelmaiset nuoret joista ei koskaan tule mitään jne. olisi armeliasta päästää pois tästä maailmasta.
Äänestän jaloillani jos olen itse tuossa tilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska tilanne on tämä, jos ikinä saan syöpädiagnoosin niin alan ensimmäisenä hamstrata lääkkeitä jotta saan itse lopetettua päiväni kun niin haluan.Sama. Ensi töikseni hommaan yliannostuksen jotain.
Minä hommaan morfiinipumpun, josta saan itse annostella lääkettä niin paljon kuin haluan. En kuolemaa aiheuttaakseni, mutta kipuja lievittääkseni
Mistä se niin vain hommataan? Siinähän on vaara että tulet viime sekunnilla riippuvaiseksi tai kuolet kaksi päivää liian aikaisin?
Vierailija kirjoitti:
Eutanasiaa vastustaa ihminen, joka ei ole koskaan ollut lähellä kivuista kärsivää läheistä. Tai sitten uskossaan vahva, joka kuvittelee, miten on Jumalan tahto kiduttaa ihmistä.
Tai sitä vastustaa ihminen, joka pitää eutanasian yleistymistä todellisena vaarana, joka johtaa siihen, että vanhat alkavat hakeutua pois, etteivät olisi vaivaksi. Ja jos eivät ymmärrä niin toimia, omaiset painostavat. Tietenkään sellaista ei tapahdu kovin paljon heti, mutta vähitellen enemmän kunnes se on maan tapa. Kalteva taso on teoriassa virheargumentti mutta käytännössä se usein toteutuu. Se on jo nähty, että näkemykset siitä, kenen pitäisi eutanasia saada, löystyvät nopeasti. En ole nähnyt kenenkään eutanasian kannattajan ottavan kantaa tähän. Joten en ole ottanut myöskään kovin vakavasti heidän perustelujaan.
Samoin siihen haluaisin teidän kommentoivan, minä vuonna kertomanne alilääkitseminen on tapahtunut? Entä miksi potilasta ei ole nukutettu siinä vaiheessa, jossa kipu on karannut hallitsemattomaksi?
Mä ainakin varmuuden vuoksi syöpädisgnoosin jälkeen alksisin hamstraamaan unilääkkeitä. Eri lääkäreillä kävisin. Olisi sitten varasto sen päivän varalle, että voisi hyvästellä läheiset ja nukkua pois.
Vierailija kirjoitti:
Ystävällisesti kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkärin ammattietiikkaan kuuluu elämän ja terveyden suojeleminen, joten potilaan tappaminen olisi todella ylitsepääsemätön paikka useimmille lääkäreille.
No eihän kaikkien lääkäreiden tarvitse eutanasioita toimeenpanna, mutta ihan varmasti löytyy riittävän monia, jotka ovat siinäkin tehtävässä valmiita toimimaan. Eihän sitä suurin osa lääkäreistä ole tekemisissä myöskään synnytysten tai aivoleikkauksien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kummallista miten monella uskovalla on varma tieto jumalan tahdosta.
Minulle tulee aina mieleen näistä tietäjistä tarina uskovasta miehestä, joka uskoo Jumalan pelastavan hänet tulvasta. Mies istuu talonsa katolla ja siihen viereen soutaa toinen mies joka sanoo että hyppää kyytiin. Uskova mies sanoo että ei kiitos, kyllä Jumala hänet pelastaa. Siihen tulee vielä kaksi kertaa joku veneellä tarjoten kyytiä, mutta mies kieltäytyy joka kerta sanoen että kyllä Jumala hänet uskovan miehen pelastaa. No, vesi nousee ja mies hukkuu. Taivaassa mies kysyy Jumalalta että miksi et häntä uskovaa pelastanut. Jumala vastaa että minähän lähetin kolme kertaa sinulle veneen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eutanasiaa vastustaa ihminen, joka ei ole koskaan ollut lähellä kivuista kärsivää läheistä. Tai sitten uskossaan vahva, joka kuvittelee, miten on Jumalan tahto kiduttaa ihmistä.
Tai sitä vastustaa ihminen, joka pitää eutanasian yleistymistä todellisena vaarana, joka johtaa siihen, että vanhat alkavat hakeutua pois, etteivät olisi vaivaksi. Ja jos eivät ymmärrä niin toimia, omaiset painostavat. Tietenkään sellaista ei tapahdu kovin paljon heti, mutta vähitellen enemmän kunnes se on maan tapa. Kalteva taso on teoriassa virheargumentti mutta käytännössä se usein toteutuu. Se on jo nähty, että näkemykset siitä, kenen pitäisi eutanasia saada, löystyvät nopeasti. En ole nähnyt kenenkään eutanasian kannattajan ottavan kantaa tähän. Joten en ole ottanut myöskään kovin vakavasti heidän perustelujaan.
Samoin siihen haluaisin teidän kommentoivan, minä vuonna kertomanne alilääkitseminen on tapahtunut? Entä miksi potilasta ei ole nukutettu siinä vaiheessa, jossa kipu on karannut hallitsemattomaksi?
Miten ne nyt muka löystyvät? Minusta tässä ei ole mitään epäselvää. Eutanasia lailliseksi ja se sallitaan vain terminaalivaiheen potilaille kun ei ole mitään toivoa, kuolema on lähellä ja kivut on niin kovat että ihminen menettää arvokkuutensa ja kaiken laadun elossa olosta. Ei sen nyt jumalaude pitäisi olla liian vaikeaa laatia laki joka kieltää eutanasian mummoilta jotka kokevat olevansa vaivaksi. Naurettavaa.
Äitini syöpäsairauden viimeiset vaiheet tekivät ainakin minusta eutanasian kannattajan . Olisin itse antanut tarpelliset lääkkeet