Onko teistä sopivaa ihmisten kysyvän oletko ottanut rokotteen?
Taas eilen eräs tuttava kysyi sattuiko mua rokotteen ottaminen ja tuliko oireita? Sanoin etten ole vielä ottanut sitä. Silmät muljahtivat sen päässä ja kyseli milloin aion ottaa. Toisinaan tulee näitä tilanteita, esimerkiksi jonkun naapurin kanssa säästä puhuen he voivat tiedustella olenko rokotetta ottanut. Miksi? Koen painetta kiirehtiä rokotukseen vain toisten mieliksi. Eivätkö nämä ole yksityisiä juttuja kuitenkin.
Kommentit (111)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No saahan sitä kysyä ja vastaan rehellisesti. Mutta sittenhän sitä kuitenkin loukkaannutaan "väärästä" vastauksestani. Miksi pitää kysyä kysymyksiä joiden vastaus ei välttämättä miellytä?
Harva olettaa, että täysijärkisenä pitämänsä tuttava osoittautuu follariksi. Kysyjät olettavat vastauksen olevan myönteinen ja sitä seuraavan vain kokemuskertomuksen. Kieltävä vastaus vie pohjan tuttavuudelta, tyyliin "tuohan onkin ihan sekopää, ei olisi uskonut, missähän muussa asiassa se sekoilee".
Juurikin tätä asennetta tarkoitan. Monesti sen olen päässyt todistamaan. Eräskin tyyppi, joka on normaalisti tunnettu "my body my choice" -tyylisestä ajatusmaailmastansa piti minulle saarnan kuinka rokote on pakko ottaa ja yksilönvapaus on toissijainen seikka koronan vastaisessa taistelussa.
Minulla ei ole mitään rokotettuja vastaan enkä oikein jaksa uskoa rokotetta koskeviin salaliittohöpinöihin. Mutta monen rokotetun mielestä ei ole kuin kaksi ihmistyyppiä. Rokotteen ottavat ja salaliittohörhöt. Monilla tarve kahtiajakoon on hämmästyttävän kova. Milloin tämä maailma muuttui tällaiseksi?
No jos uskoo nanobotteihin, sirutuksiin, avaruusliskoihin jne. niin silloin luonnehtisin hörhöksi. Kyseiset asiat ovat rokotepelkoisen uskonnon virallisia dogmeja. Vaikka joku niitä hämäykseksi yrittää kiistää, niin valitettavasti totuus on tämä.
Tai sitten he vaan ottavat vaarin siitä tieodosta että Fimealla on jonossa käsittelyä odottamassa 8000 vakavaa rokotteen haittavaikutusilmotusta ja vapaissa medioissa Suomen 3,9 miljoonaa koronarokotteen tutkijaa pääsevät esteittä kertomaan huonoista kokemuksistaan
Loimaan Taisto ja Thaimaan loisto kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sotaveteraanitkin taisteli sen vapaan Suomen puolesta, jossa pandemia-aikaan ei tarvitse ottaa rokotusta!
No nyt oli kyllä harvinaisen nilkuttava rinnastus
Luulen, että tässä on ollut sarkasmia..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No saahan sitä kysyä ja vastaan rehellisesti. Mutta sittenhän sitä kuitenkin loukkaannutaan "väärästä" vastauksestani. Miksi pitää kysyä kysymyksiä joiden vastaus ei välttämättä miellytä?
Harva olettaa, että täysijärkisenä pitämänsä tuttava osoittautuu follariksi. Kysyjät olettavat vastauksen olevan myönteinen ja sitä seuraavan vain kokemuskertomuksen. Kieltävä vastaus vie pohjan tuttavuudelta, tyyliin "tuohan onkin ihan sekopää, ei olisi uskonut, missähän muussa asiassa se sekoilee".
Juurikin tätä asennetta tarkoitan. Monesti sen olen päässyt todistamaan. Eräskin tyyppi, joka on normaalisti tunnettu "my body my choice" -tyylisestä ajatusmaailmastansa piti minulle saarnan kuinka rokote on pakko ottaa ja yksilönvapaus on toissijainen seikka koronan vastaisessa taistelussa.
Minulla ei ole mitään rokotettuja vastaan enkä oikein jaksa uskoa rokotetta koskeviin salaliittohöpinöihin. Mutta monen rokotetun mielestä ei ole kuin kaksi ihmistyyppiä. Rokotteen ottavat ja salaliittohörhöt. Monilla tarve kahtiajakoon on hämmästyttävän kova. Milloin tämä maailma muuttui tällaiseksi?
No jos uskoo nanobotteihin, sirutuksiin, avaruusliskoihin jne. niin silloin luonnehtisin hörhöksi. Kyseiset asiat ovat rokotepelkoisen uskonnon virallisia dogmeja. Vaikka joku niitä hämäykseksi yrittää kiistää, niin valitettavasti totuus on tämä.
Tai sitten he vaan ottavat vaarin siitä tieodosta että Fimealla on jonossa käsittelyä odottamassa 8000 vakavaa rokotteen haittavaikutusilmotusta ja vapaissa medioissa Suomen 3,9 miljoonaa koronarokotteen tutkijaa pääsevät esteittä kertomaan huonoista kokemuksistaan
Kuume on vakava haittavaikutus
Vierailija kirjoitti:
Ei minua haittaa jos kysytään, olenko ottanut rokotteen. Olen ottanut sen. Miksi ihmiset kuvittelevat automaattisesti minun olevan rokotekriittinen koska kannatan perussuomalaisia?
Lähipiirin kanssa puhutaan, mutta ollaan kaikki otettu. En tiedä jos naapurin Liisa kysyisi, tähän mennessä ei ole kysynyt. Toisaalta tunnen yhden ihmisen joka ei ole ottanut ja hän kertoi senkin. Ei kai siinäkään ole salattavaa.
Mitä tulee Perussuomalaisiin, yksi ystäväni heitä kannattaa, ja on ottanut rokotukset.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka koronavirus on lievempi kuin esim. isorokko tai rutto, on se silti pandemia. Minusta on todella loukkaavaa, että meillä länsimaissa, joissa rokotteita on saatavana, eivät kaikki niitä ole. Monissa paikoissa ihmiset niitä haluavat.
Ei ole kuin kaksi vaihtoehtoa, joko sairastat tai otat rokotteen (ja mahdollisesti sairastat, todennäköisesti lievempänä). Harmi vaan, että talous ei kestä löysässä hirressä elämistä kymmeniä vuosia, mitä tässä menisi, että odotetaan kaikkien rokottamattomien sairastavan taudin. Lisäksi uusia mutaatioita syntyy, kun virusta ei saada tukahdutettua. Joten kyllä, mielestäni meillä kaikilla on vastuu. Ei kuitenkaan ole mahdollista laittaa kaikkia rokotteista kieltäytyviä eristykseen sairastamaan taudin keskenään nopealla aikataululla.
Ja niin kauan kuin korona pyörii täällä, muu terveydenhuolto kärsii resurssipulasta.
Vai että oikein todella loukkaavaa. Kyllä minäkin niin mieleni pahoitin, kun täällä jaetaan väärää tietoa. Uusia mutaatioita syntyy, kun ihmisiä korotetaan. Toisekseen, Delta-viruksenhan sanotaan leviävän hurjaa vauhtia ilmateitse, rokotteiden läpi jne, joten miksi sairastumiseen menisi vuosikymmeniä? Ja miksi ihmeessä yhteiskuntaa pitäisi pitää kiinni, kun suuri osa on ollut alun perinkin sitä mieltä, että yhteiskunta auki?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole sopivaa kysyä, rokote on henkilökohtainen asia. Olen saanut molemmat annokset, mutta koen utelun kiusalliseksi.
Melkein tekisi mieli tiuskaista takaisin että olethan itse rajoittanut seksikontaktien määrää, käynyt seksitautitesteissä ja käyttänyt aina kondomia.Totta kai voit, sinulla on oikeus, ja kannattaakin kysyä seksikontaktien määrästä, testeistä ja kondomista jos olet tilanteessa jossa toisen kantama seksitauti voi tarttua sinuun. Jos tämä tuntuu toisesta tai jommasta kummasta kiusalliselta, ei kannata ryhtyä harrastamaan seksiä.
Samoin on ihan viisasta kysyä toiselta rokotuksesta, jos on tarkoitus vaikkapa viettää aikaa yhdessä sisätiloissa pandemia-aikana ja alueella, missä tartuntoja esiintyy.
Kenen tahansa kantama seksitauti voi tarttua keneen tahansa (joka ei elä selibaatissa) vaikka juuri kyseiset ihmiset eivät harrastaisi seksiä keskenään.
Esim. jos X:llä on klamydia, se voi tarttua Y:hyn siten että ensin X tartuttaa A:n, A tartuttaa B:n ja B lopulta Y:n (ja aika monta muutakin siinä välissä).
Eli jos yksi toimii vastuuttomasti (paljon kontakteja, ei testejä) niin se on myös niiden ongelma, jotka eivät juuri hänen kanssaan harrasta seksiä.
Siltikään kenenkään seksiasioista kyselemistä ei yleensä pidetä soveliaana.
Naurettavia olette. Olen kahdesti rokotettu ja otin ne heti, kun tarjottiin. Miksi valehdella ottaneensa, miksi kysymys herättää noin suuria tunteita, mitä sitten, jos ja kun sairastutte?!
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse kysellä. En ole tekemisissä kuin älykkäiden ja kouluttautuneiden kanssa ja he ovat rokotteen ottaneet.
En ole ottanut rokotetta, enkä ole sitä vielä pitkään aikaan ottamassa. Jonakin päivänä ehkä, kunhan sitä on tutkittu enemmän ja pitkäaikaisvaikutukset on paremmin tiedossa.
Olen yliopiston käynyt ja äo on yli 135
Vierailija kirjoitti:
Tietysti on ok, ja pitääkin kysyä. Jos ei ole ottanut, niin voi tarjota tietoa miksi olisi syytä ottaa. Kannattaa myös mainita, että lähikuppilassa notkuminen ym. mitä rokottamattomat harrastaa, saattaa tulla päätökseensä jos tulevaa rokotepassia ei ole :)
En käytä alkoholia tai mitään muitakaan päihteitä enkä ole aikeissa ottaa kotonarokotetta. En käy baareissa yms. Sinä et näemmä ymmärrä, että koronapassista ei ole mitään hyötyä, sillä rokotetutkin voivat sairastua ja levittää tautia eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole sopivaa kysyä, rokote on henkilökohtainen asia. Olen saanut molemmat annokset, mutta koen utelun kiusalliseksi.
Melkein tekisi mieli tiuskaista takaisin että olethan itse rajoittanut seksikontaktien määrää, käynyt seksitautitesteissä ja käyttänyt aina kondomia.Totta kai voit, sinulla on oikeus, ja kannattaakin kysyä seksikontaktien määrästä, testeistä ja kondomista jos olet tilanteessa jossa toisen kantama seksitauti voi tarttua sinuun. Jos tämä tuntuu toisesta tai jommasta kummasta kiusalliselta, ei kannata ryhtyä harrastamaan seksiä.
Samoin on ihan viisasta kysyä toiselta rokotuksesta, jos on tarkoitus vaikkapa viettää aikaa yhdessä sisätiloissa pandemia-aikana ja alueella, missä tartuntoja esiintyy.
Kenen tahansa kantama seksitauti voi tarttua keneen tahansa (joka ei elä selibaatissa) vaikka juuri kyseiset ihmiset eivät harrastaisi seksiä keskenään.
Esim. jos X:llä on klamydia, se voi tarttua Y:hyn siten että ensin X tartuttaa A:n, A tartuttaa B:n ja B lopulta Y:n (ja aika monta muutakin siinä välissä).
Eli jos yksi toimii vastuuttomasti (paljon kontakteja, ei testejä) niin se on myös niiden ongelma, jotka eivät juuri hänen kanssaan harrasta seksiä.
Siisi vaikka X tartuttaisi seksitaudin Y:hyn ja sitten Y A:han, niin ei tässäkään tilanteessa A:n tarvi kysellä X:n tilanteesta mitään. Riittää että kysyy sen henkilön tilanteen, jonka kanssa on seksiä harrastamassa eli Y:n tilanteen. Tietty Y voi valehdella, mutta se onkin sitten ihan omanlaistaan kusipäisyyttä.
Ihan samoin koronan kanssa riittää kysyä niiden tilanne, keiden kanssa lähikontaktissa on. Ei tartunta hyppää kehenkään ilman jonkinlaista lähikontaktia.
Se on oma asiani eikä kuulu yhtään kenellekään ulkopuoliselle. Jos joku kuitenkin kysyy, vastaan joo ja vaihdan puheenaihetta. Se on helpompi tie, kuin että alkaa vastailla arvosteleviin lisäkysymyksiin kuten "mikset".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pidetäänhän, kumppanit kyllä voivat kysellä toisiltaan ja sitä pidetään täysin soveliaana ja suotavana. Eihän sitä muilta tarvitsekaan kysyä. Pelkästään sillä, että kysyt potentiaaliselta kumppanilta, estät juuri tätä, että yhden sairaus ei leviäisi eteenpäin ainakaan sinun kauttasi.
Yksi ainoa ihminen on kysellyt ja jankuttanut rokotteen puolesta. Meidän ei tarvitse olla välittömässä kanssakäymisessä. Koin tämän painostuksen ahdistavana. Sitten kävikin niin, että hän sairastui rokotteiden jälkeen. Ei pitänyt eristystä loppuun, eikä lapsensa eivät noudattaneet karanteenia. Kummasti loppui rokotekyselyt. Tajusi varmaan itsekin toimivansa todella vastuullisesti ja itse asiassa rikolliseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei minua haittaa jos kysytään, olenko ottanut rokotteen. Olen ottanut sen. Miksi ihmiset kuvittelevat automaattisesti minun olevan rokotekriittinen koska kannatan perussuomalaisia?
Lähipiirin kanssa puhutaan, mutta ollaan kaikki otettu. En tiedä jos naapurin Liisa kysyisi, tähän mennessä ei ole kysynyt. Toisaalta tunnen yhden ihmisen joka ei ole ottanut ja hän kertoi senkin. Ei kai siinäkään ole salattavaa.
Mitä tulee Perussuomalaisiin, yksi ystäväni heitä kannattaa, ja on ottanut rokotukset.
Reippaasti suurin osa myös persujen kannattajista ovat tietysti rokotteen ottaneet. Viiksi-Osman linjalla on vain muutamia liskouskovaisia jotka toivottavasti kaikkoavat kohta apukoulu-Anon jengiin :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietysti on ok, ja pitääkin kysyä. Jos ei ole ottanut, niin voi tarjota tietoa miksi olisi syytä ottaa. Kannattaa myös mainita, että lähikuppilassa notkuminen ym. mitä rokottamattomat harrastaa, saattaa tulla päätökseensä jos tulevaa rokotepassia ei ole :)
En käytä alkoholia tai mitään muitakaan päihteitä enkä ole aikeissa ottaa kotonarokotetta. En käy baareissa yms. Sinä et näemmä ymmärrä, että koronapassista ei ole mitään hyötyä, sillä rokotetutkin voivat sairastua ja levittää tautia eteenpäin.
Siitä on vähintään se hyöty, ettei minun tarvitse teidän vapaamatkustajien rokottamattomia paskanaamoja katsella yhtään missään vapaa-ajan harrastuksissa :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse kysellä. En ole tekemisissä kuin älykkäiden ja kouluttautuneiden kanssa ja he ovat rokotteen ottaneet.
En ole ottanut rokotetta, enkä ole sitä vielä pitkään aikaan ottamassa. Jonakin päivänä ehkä, kunhan sitä on tutkittu enemmän ja pitkäaikaisvaikutukset on paremmin tiedossa.
Olen yliopiston käynyt ja äo on yli 135
Tarkoitit kai elämän yliopiston käynyt ja äitisi on sanonut, että olet tosi fiksu ja reipas :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siitä on vähintään se hyöty, ettei minun tarvitse teidän vapaamatkustajien rokottamattomia paskanaamoja katsella yhtään missään vapaa-ajan harrastuksissa :)
Ohiksena haluan esittää sinulle ison kiitoksen :) Olen käynyt valtavaa painia itseni kanssa, että otanko rokotuksen vai ei. Sait minut jälleen muistamaan sen, että suurin osa ihmisistä on sitä luokkaa, etten edes halua suojella heitä. Kiitos!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ottakaa nyt vaan se rokote ettei tarvitse valehdella
Rokotteen otan heti kun/jos sellainen tulee, tätä estolääkitystä en ota.
Sputnik
Vierailija kirjoitti:
Se on oma asiani eikä kuulu yhtään kenellekään ulkopuoliselle. Jos joku kuitenkin kysyy, vastaan joo ja vaihdan puheenaihetta. Se on helpompi tie, kuin että alkaa vastailla arvosteleviin lisäkysymyksiin kuten "mikset".
Itse en ala valehtelemaan muiden typeryydenkään takia. Joko sanon etten ole ottanut tai ettei kuulu sinulle.
Maailmassa on aina tietty määrä vapaamatkustajia, joiden ei tarvitse kantaa korteaan kekoon yhteiskunnan toimivuuden puolesta. Tämä sama toimivuus ja ylläpito on heille heidän mielestään kuitenkin taattava.