Onko teistä sopivaa ihmisten kysyvän oletko ottanut rokotteen?
Taas eilen eräs tuttava kysyi sattuiko mua rokotteen ottaminen ja tuliko oireita? Sanoin etten ole vielä ottanut sitä. Silmät muljahtivat sen päässä ja kyseli milloin aion ottaa. Toisinaan tulee näitä tilanteita, esimerkiksi jonkun naapurin kanssa säästä puhuen he voivat tiedustella olenko rokotetta ottanut. Miksi? Koen painetta kiirehtiä rokotukseen vain toisten mieliksi. Eivätkö nämä ole yksityisiä juttuja kuitenkin.
Kommentit (111)
Tää kysymys tuntuu häiritsevän lähinnä rokotuksen vastustajia. Mua ei haittaa jos kysytään. Voin hyvin vastata että olen saanut kaksi piikkiä, ekasta lieviä oireita, tokasta ei mitään.
Minusta kysymys on relevantti esim. asiakaspalvelutilanteissa, joissa ollaan pidempään samassa tilassa. Esim. hieroja, kosmetologi, työkaveri (tosin mielestäni työnantaja varmistaa turvallisuuden).. Tai jos kaveri vaikka kutsuu kylään, kiinnostaa onko perheen aikuisilla piikki otettu. Muuten ei kiinnosta pätkääkään muiden ihmisten rokotusstatus. Oletan, että rokottamattomat käyttävät maski, samoin rokotetut.
(Rokotefasismin) Luvatussa maassa Israelissa on suurin osa sairaalapotilaista tuplasti piikitettyjä.
Vierailija kirjoitti:
No saahan sitä kysyä ja vastaan rehellisesti. Mutta sittenhän sitä kuitenkin loukkaannutaan "väärästä" vastauksestani. Miksi pitää kysyä kysymyksiä joiden vastaus ei välttämättä miellytä?
Harva olettaa, että täysijärkisenä pitämänsä tuttava osoittautuu follariksi. Kysyjät olettavat vastauksen olevan myönteinen ja sitä seuraavan vain kokemuskertomuksen. Kieltävä vastaus vie pohjan tuttavuudelta, tyyliin "tuohan onkin ihan sekopää, ei olisi uskonut, missähän muussa asiassa se sekoilee".
Ei ole sopivaa kysyä. Minun terveystietoni eivät kuulu muille eivätkä muiden minulle.
Vierailija kirjoitti:
Kysy ensi kerralla että tykkäätkö anaaliseksistä. Eipähän tiedustele toiste sun rokotuksista.
Ei oikein verrattavissa oleva kysymys. Pandemia-aikana kysymys rokotteesta on mielestäni inhimillinen. Varsinkaan kun ei ole ”ihannemaailmaa”, joka olisi jaettu alueisiin rokotettujen ja rokottamattomien välillä.
Vierailija kirjoitti:
Kysy vastakysymyksenä että mihin tarvitset sitä tietoa! Se on salassapideyyävä terveystietoa.
"mitä sää sillä tiedolla teet" vähän tylyyn sävyyn, niin loukkaantuu, mutta eipä kysy enää :).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No saahan sitä kysyä ja vastaan rehellisesti. Mutta sittenhän sitä kuitenkin loukkaannutaan "väärästä" vastauksestani. Miksi pitää kysyä kysymyksiä joiden vastaus ei välttämättä miellytä?
Harva olettaa, että täysijärkisenä pitämänsä tuttava osoittautuu follariksi. Kysyjät olettavat vastauksen olevan myönteinen ja sitä seuraavan vain kokemuskertomuksen. Kieltävä vastaus vie pohjan tuttavuudelta, tyyliin "tuohan onkin ihan sekopää, ei olisi uskonut, missähän muussa asiassa se sekoilee".
Jos jonkun toisen henkilön rokottamattomuus vie mielestäsi pohjan tuttavuudelta/ystävyydeltä, niin se kertoo vain sinusta. Tuollaisen kanssa ei kukaan haluakaan olla tuttava, joten hyvä, että tuot asenteesi ilmi.
On sopivaa kysyä. Itse en halua / aio olla rokottamattomien kanssa tekemisissä. Ja olen kyllä itse rokotteen ottanut.
Kävin roktekeskutelun läpi silloin kuin rokoteet tuli ja koronalta suojautuminen, niiden ihmisten kanssa ,jotka jollain mutoon olivat elämäni.Jotka olivat maski ohjeistus vastaisia kuin rokote vastaisia.Jätin heidät taakseni.Heidän asia.En tarvitse ihmisiä elämääni jotka vastustivat maski kuin rokote.Ihan heidän asia,ei kuulu minulle.En kanna heistä huolta tai muista samanlaisista.Koska ei kuulu minulle.Itse noudatin ja noudatan ohjeistus. 2x rokotetuna.Omiin päätöksiini en tarvitse toisilta lupaa.
Riippuu tilanteesta. Hyvältä ystävältä voin kysyä ja myös minulta saa kysyä. Saatan myös kysyä että oletko ollut terveenä. Terveysasiat ovat ystävyyssuhteissa ihan normaaleita keskustelunaiheita, ei salassapidettäviä terveystietoja :D Tietenkään pakko ei ole koskaan kertoa mitään jos ei halua.
Koska rokote vähentää tartuttavuutta, mielestäni tämä on ihan relevanttia tietoa myös silloin, kun on menossa jonnekin kyläilemään, pidemmässä asiakaspalvelutilanteessa jne.
Ihmisten, joiden kanssa en ole tekemisissä, rokotukset eivät kuulu minulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on muuten valitettavasti totta. Työkaverit lopetti hierojalla käynnin sen jälkeen kun tämä kertoi, ettei ota rokotetta. Samoin itse vahvistui käsitys eräästä sukulaismiehestä, että ei ole kovin viisas tyyppi. On verenpainetauti ja astma, ikää 60-vuotta. Rokotetta ei ota, kun sitä ei ole tutkittu.
Koska kyseessä on jokaisen henkilökohtainen asia, niin onhan se hieman sopimatonta, että moukkamaista, mutta kysymykseen ei tarvitse vastata yhtään mitään muuta, kuin että kyseessä on yksityisasia, joka ei kuulu sinulle, ja vaihtaa maisemaa, tai puheenaihetta.
Siinähän mussuttavat, jos kokevat tarpeelliseksi.
Yks työkaveri eros, kun itse otti rokotteen, mutta kumppani ei. Ei päässyt yli asiasta.
Ei ole sopivaa kysyä, rokote on henkilökohtainen asia. Olen saanut molemmat annokset, mutta koen utelun kiusalliseksi.
Melkein tekisi mieli tiuskaista takaisin että olethan itse rajoittanut seksikontaktien määrää, käynyt seksitautitesteissä ja käyttänyt aina kondomia.
Vierailija kirjoitti:
Kysy vastakysymyksenä että mihin tarvitset sitä tietoa! Se on salassapideyyävä terveystietoa.
Koronaepidemia näkyy joka päivä uutisissa ja arkipäivän elämässä erilaisina rajoituksina, Noista rokotteista on pystyttävä puhumaan avoimesti eikä turhaa hyssytellä, Olisi eri asia, jos jollakin olisi joku vaikea sairaus, josta hän ei haluaisi puhua kuten ulkomaanmatkalla hankittu seksitauti.
Mitä täällä höristään? Ettekö te rokotuksen vastustajat ole vieläkään ymmärtäneet että tämä tulee olemaan yksi tärkeimmistä kysymyksistä tulevaisuudessa? Saan toisen piikkini ensi viikolla ja olen oikein tyytyväinen kun sitten pääsen vähän joka paikkaan (täällä meillä ravintoloihin, teatteriin, elokuviin, kirjastoon jne) ja vielä tyytyväisempi olen kun ei-rokotetut eivät pääse! Jääkää sitten ulkopuolelle ihmeellisine rokotuskammoinenne! Rokotuksesta kieltäytyminen on kääntäen verrannollista älykkyysosamäärään!