Onko teistä sopivaa ihmisten kysyvän oletko ottanut rokotteen?
Taas eilen eräs tuttava kysyi sattuiko mua rokotteen ottaminen ja tuliko oireita? Sanoin etten ole vielä ottanut sitä. Silmät muljahtivat sen päässä ja kyseli milloin aion ottaa. Toisinaan tulee näitä tilanteita, esimerkiksi jonkun naapurin kanssa säästä puhuen he voivat tiedustella olenko rokotetta ottanut. Miksi? Koen painetta kiirehtiä rokotukseen vain toisten mieliksi. Eivätkö nämä ole yksityisiä juttuja kuitenkin.
Kommentit (111)
Vierailija kirjoitti:
Vastaan, että en halua keskustella korona-asioista.
Sinä laitat siis mielummin pään pensaaseen ja kiellät ikävän todellisuuden?
Siis eikö peruskoulun tietomäärä sisällä perustietoa viruksista ja mikrobiologiasta? Elän ehkä itse kuplassa, kun sukulaisista ja kavereista kaikki on ottaneet rokotuksen. Ovat myös pääosin korkeakoulutettuja, joten tuleeko nämä tiedot vasta lukiossa tai sen jälkeen?
En itse ole lääketieteen, farmasian tai mikrobiologian asiantuntija, joten luotan mielummin asiantuntijoihin, kuin työkaverin naapurin mielipiteeseen siitä, että rokotetta ei ole tutkittu.
Vierailija kirjoitti:
(Rokotefasismin) Luvatussa maassa Israelissa on suurin osa sairaalapotilaista tuplasti piikitettyjä.
Jos fasisti-Suomi ahdistaa, niin miksi et muuta Brasilian tai Venäjän kaltaisiin onneloihin?
On tietenkin ok kysyä. Jokaisella on oikeus huolehtia omasta ja lähipiirinsä turvallisuudesta. Rokottamaton lähikontakti on tällä hetkellä aina turvallisuusriski. Rokotettujen kanssa on turvallisempaa.
Saat ihan vapaasti olla ottamatta rokotteen, mutta tällöin sinun täytyy ymmärtää, etteivät osa ihmisistä tulee varomaan sinun läheisyydessäsi oloa tai ei halua ollenkaan tulla lähelle, niin kauan kuin tämä pandemia kestää. Heillä on täysi oikeus vältellä rokottamatonta ihan kuten sinulla on täysi oikeus olla ottamatta rokotetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysy vastakysymyksenä että mihin tarvitset sitä tietoa! Se on salassapideyyävä terveystietoa.
Koronaepidemia näkyy joka päivä uutisissa ja arkipäivän elämässä erilaisina rajoituksina, Noista rokotteista on pystyttävä puhumaan avoimesti eikä turhaa hyssytellä, Olisi eri asia, jos jollakin olisi joku vaikea sairaus, josta hän ei haluaisi puhua kuten ulkomaanmatkalla hankittu seksitauti.
Seksitaudit tarttuvat, joten testissä käymisestä, testituloksista, seksikontaktien määrästä ja lääkityksestä kyseleminen on ihan yhtä "aiheellista" kuin korona-asioiden uteleminen.
Vaikka koronavirus on lievempi kuin esim. isorokko tai rutto, on se silti pandemia. Minusta on todella loukkaavaa, että meillä länsimaissa, joissa rokotteita on saatavana, eivät kaikki niitä ole. Monissa paikoissa ihmiset niitä haluavat.
Ei ole kuin kaksi vaihtoehtoa, joko sairastat tai otat rokotteen (ja mahdollisesti sairastat, todennäköisesti lievempänä). Harmi vaan, että talous ei kestä löysässä hirressä elämistä kymmeniä vuosia, mitä tässä menisi, että odotetaan kaikkien rokottamattomien sairastavan taudin. Lisäksi uusia mutaatioita syntyy, kun virusta ei saada tukahdutettua. Joten kyllä, mielestäni meillä kaikilla on vastuu. Ei kuitenkaan ole mahdollista laittaa kaikkia rokotteista kieltäytyviä eristykseen sairastamaan taudin keskenään nopealla aikataululla.
Ja niin kauan kuin korona pyörii täällä, muu terveydenhuolto kärsii resurssipulasta.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole sopivaa kysyä, rokote on henkilökohtainen asia. Olen saanut molemmat annokset, mutta koen utelun kiusalliseksi.
Melkein tekisi mieli tiuskaista takaisin että olethan itse rajoittanut seksikontaktien määrää, käynyt seksitautitesteissä ja käyttänyt aina kondomia.
Totta kai voit, sinulla on oikeus, ja kannattaakin kysyä seksikontaktien määrästä, testeistä ja kondomista jos olet tilanteessa jossa toisen kantama seksitauti voi tarttua sinuun. Jos tämä tuntuu toisesta tai jommasta kummasta kiusalliselta, ei kannata ryhtyä harrastamaan seksiä.
Samoin on ihan viisasta kysyä toiselta rokotuksesta, jos on tarkoitus vaikkapa viettää aikaa yhdessä sisätiloissa pandemia-aikana ja alueella, missä tartuntoja esiintyy.
Vierailija kirjoitti:
Tuo oli hyvä vastakysymys: "Entä itse, pidätkö anaaliseksistä?"
Jos kysyjä olisi äitisi tai mummosi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysy vastakysymyksenä että mihin tarvitset sitä tietoa! Se on salassapideyyävä terveystietoa.
Koronaepidemia näkyy joka päivä uutisissa ja arkipäivän elämässä erilaisina rajoituksina, Noista rokotteista on pystyttävä puhumaan avoimesti eikä turhaa hyssytellä, Olisi eri asia, jos jollakin olisi joku vaikea sairaus, josta hän ei haluaisi puhua kuten ulkomaanmatkalla hankittu seksitauti.
Seksitaudit tarttuvat, joten testissä käymisestä, testituloksista, seksikontaktien määrästä ja lääkityksestä kyseleminen on ihan yhtä "aiheellista" kuin korona-asioiden uteleminen.
Joo, eikö sen pitäisi olla itsestäänselvyys uuden kumppanin kanssa puhua tälläisestä? Sen sijaan tuskin saat sukupuolitautia hierojalta tai kampaajalta tai sukulaiselta, joten ei varmaan tarvitse heiltä kysyä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No siis tietenkin seksitaudeista ja testeistä pitää pystyä puhumaan sellaisen ihmisen kanssa, jonka kanssa seksiä harrastaa eli itsensä seksitautien riskille altistaa! :o Eikö oikeasti kaikki ihmiset näin tee?
Vastaavasti koronasta ja koronarokotuksesta pitää pystyä puhumaan ihmisen kanssa, jonka lähikontaktiin aikoo löyttäytyä eli itsensä koronalle altistaa.
Sotaveteraanitkin taisteli sen vapaan Suomen puolesta, jossa pandemia-aikaan ei tarvitse ottaa rokotusta!
Tietysti on ok, ja pitääkin kysyä. Jos ei ole ottanut, niin voi tarjota tietoa miksi olisi syytä ottaa. Kannattaa myös mainita, että lähikuppilassa notkuminen ym. mitä rokottamattomat harrastaa, saattaa tulla päätökseensä jos tulevaa rokotepassia ei ole :)
Ei tarvitse kysellä. En ole tekemisissä kuin älykkäiden ja kouluttautuneiden kanssa ja he ovat rokotteen ottaneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No saahan sitä kysyä ja vastaan rehellisesti. Mutta sittenhän sitä kuitenkin loukkaannutaan "väärästä" vastauksestani. Miksi pitää kysyä kysymyksiä joiden vastaus ei välttämättä miellytä?
Harva olettaa, että täysijärkisenä pitämänsä tuttava osoittautuu follariksi. Kysyjät olettavat vastauksen olevan myönteinen ja sitä seuraavan vain kokemuskertomuksen. Kieltävä vastaus vie pohjan tuttavuudelta, tyyliin "tuohan onkin ihan sekopää, ei olisi uskonut, missähän muussa asiassa se sekoilee".
Juurikin tätä asennetta tarkoitan. Monesti sen olen päässyt todistamaan. Eräskin tyyppi, joka on normaalisti tunnettu "my body my choice" -tyylisestä ajatusmaailmastansa piti minulle saarnan kuinka rokote on pakko ottaa ja yksilönvapaus on toissijainen seikka koronan vastaisessa taistelussa.
Minulla ei ole mitään rokotettuja vastaan enkä oikein jaksa uskoa rokotetta koskeviin salaliittohöpinöihin. Mutta monen rokotetun mielestä ei ole kuin kaksi ihmistyyppiä. Rokotteen ottavat ja salaliittohörhöt. Monilla tarve kahtiajakoon on hämmästyttävän kova. Milloin tämä maailma muuttui tällaiseksi?
No jos uskoo nanobotteihin, sirutuksiin, avaruusliskoihin jne. niin silloin luonnehtisin hörhöksi. Kyseiset asiat ovat rokotepelkoisen uskonnon virallisia dogmeja. Vaikka joku niitä hämäykseksi yrittää kiistää, niin valitettavasti totuus on tämä.
Mua ei haittaa jos tuttavat/sukulaiset kyselee.
Olen asiakaspalvelussa töissä ja se häiritsee kun ventovieraat asiakkaat kyselee onko rokotettu ja onko saanut jo kaksi rokotetta. Käytän silti maskia ja välissä on vielä pleksikin. Ei se salaisuus ole, että olen saanut molemmat rokotteet mutta ei se asia mielestäni kuulu ventovieraille.
Multa on kysytty muistaakseni kolmesti, olenko ottanut piikkiä; samana päivänä sattuivat kaikki ne kolme sitä kysymään. Sanoin vaan että en ole enkä aio. Ei siitä sen ihmeempiä paheksuntoja sadellut
Vierailija kirjoitti:
Sotaveteraanitkin taisteli sen vapaan Suomen puolesta, jossa pandemia-aikaan ei tarvitse ottaa rokotusta!
No nyt oli kyllä harvinaisen nilkuttava rinnastus
Juurikin tätä asennetta tarkoitan. Monesti sen olen päässyt todistamaan. Eräskin tyyppi, joka on normaalisti tunnettu "my body my choice" -tyylisestä ajatusmaailmastansa piti minulle saarnan kuinka rokote on pakko ottaa ja yksilönvapaus on toissijainen seikka koronan vastaisessa taistelussa.
Minulla ei ole mitään rokotettuja vastaan enkä oikein jaksa uskoa rokotetta koskeviin salaliittohöpinöihin. Mutta monen rokotetun mielestä ei ole kuin kaksi ihmistyyppiä. Rokotteen ottavat ja salaliittohörhöt. Monilla tarve kahtiajakoon on hämmästyttävän kova. Milloin tämä maailma muuttui tällaiseksi?