TAMMIMASSUJEN MA-TO
Kommentit (62)
ja päätä särkee vietävästi, esikko takkuaa läksyjensä kanssa, heti oikein reppu kaupalla lukuläksyä, matikan tehtäviä ja kirjoitusta....niin unohtamatta äidin omia tehtäviä, onneksi sain sitä kontakti muovia myös kirjojen päälle :D
Kuopus huutelee pinnasängystä, nukkui noin 15.min joten tiedossa on kärttyinen ilta. Mutta kun ei tuolla näytä siellä hätää olevan niin olkoon vielä hetken. Saan minäkin hieman hengähtää ja juoda kupin kahvia.
Kuopusta odotellessa lennettiin Thaimaahan n.10h olin silloin viikoilla 15-16 ja se oli kyllä yhtä tuskaa, mutta nyt tuo vajaan 4h lento meni ihan hyvin. Paikanpäällä oli kyllä ruotsalaisia joilla raskaus oli melko pitkällä, en oikein tiedä kuinka kauan lentämistä suositellaan ja ottavatko lentoyhtiöt koneeseen?
Olo on jokseenkin raskas, eikä päänsärky todellakaan paranna oloa. Tekisi mieli lähteä kunnon sauvakävely lenkille, katsotaan jos sitä illalla jaksaisi.
Minkä ihmeen korun olette tilanneet ???Siitä on melkein joka viestissä ollut juttua.
Salsatarelle voimia.
JB72 rv 15+3tai4
Onpas meitä monta!! Noi 15., 20., 25. ja 30. on suosittuja päiviä :)
29.12.tjw
1.1.kimmi,ninette
2.1
3.1.noffetus
4.1
5.1.jasper08
6.1.trio
7.1.Eno-Elmeri
8.1.döner78
9.1. Tii75
10.1
11.1
12.1.tepa84
13.1.mae3,ela,minnikki,puhkarhu
14.1.pineli,Ronjakasperi,,Anni09,Niinanii
15.1.3xäippä74,footprint74,Äitiliini2004,Amelie,Charlie
16.1
17.1.Pinkspinks,Kohka,Laura 1981
18.1.kesämamma83,Winterangel.winterangel
19.1.Nasu,Lootuskaukkanen,Dazka,Littlestar,MOELPA
20.1.Thilia-thalia,Peppi_82,Lila82,Penelope77,basilika5,Salsatar,Maaju
21.1.Peregriina,krista_81,mamti81
22.1. TiiaMariia,Sinnuli,maimu,Ahemo
23.1. Vauhtiviuhti,Ama-riia
23.1. Ama-riia
24.1. eikkuli80
25.1. milo84, jonna-78,. Blomma-76,raisa78,marie1981,Mittu-maari,kerveli
26.1. aino-maaria vilivilijonkka
27.1. pibii
28.1. Emmuli81, pumpuli85, Stiina,Shei
29.1. ukku. curious,Pantsa
30.1. hömppä82. miuwau,Minna_J, Hiirulainen. KainoElvi
31.1. Jaffa76. JB72
Eli nyt olisi listalla 76 massua!
Hei! Olen 33-vuotias ensisynnyttäjä, periaatteessa kai mun pitäisi olla tuolla plussanneissa lapsettomissa mutta täällä vaikuttaa vilkkaammalta. Meillä takana 2v vauvan yritystä, vuosi oltiin hoidoissa ja ensimmäisestä inseminaatiosta sitten tärppäsi! Mikä onni ja autuus. Kaikki on tähän mennessä mennyt hyvin, olen jo viikolla 16+2. La on 25.1. Sairaala on Jorvi. Olen kyllä lukenut näitä teidän juttujanne ihan raskauden alusta saakka mutta nyt ajattelin panostaa itsekin ja tulla mukaan juttuun. Nyt vasta alan uskoa, että tämä vauva saattaa jopa syntyäkin! Alkuaika meni lähinnä panikoidessa että kesken menee. Niskaturvotukset jne. menivät hyvin ja seerumikokeetkin jne. on tehty normaalein tuloksin.
Semmoista. Nyt takaisin sorvin ääreen mutta kiva päästä mukaan remmiin!
29.12.tjw-----------------28v--------eka-------------Jorvi
1.1.kimmi----------------33v--------viides----------K-SKS
1.1.ninette---------------30v--------toinen----------TYKS
3.1.noffetus--------------26v-------eka-------------TAYS
5.1.jasper08-------------26v-------kolmas--------kättäri
6.1.trio---------------------38v-------kolmas--------kättäri
7.1.Eno-Elmeri---------35v--------toinen---------Jorvi
8.1.döner78-------------30v--------toinen---------hyvinkää
9.1. Tii75-----------------33v--------toinen----------KOS
12.1.tepa84--------------24v-------eka-------------TAYS
13.1.mae3---------------27v-------kolmas--------kättäri
13.1.ela-------------------26v-------eka-------------TYKS
13.1.minnikki-----------24v-------neljäs----------SatKs
13.1.puhkarhu----------31v-------toinen---------LKS
14.1.pineli----------------37v-------toinen---------kättäri
14.1.Ronjakasperi-----32v-------eka-------------Oys
14.1.Anni09--------------31v-------eka-------------?
14.1.Niinanii-------------34v-------toinen---------naistenklinikka?
15.1.3xäippä74---------33v-------viides----------Seks
15.1.footprint74---------34v-------seitsemäs---?
15.1.äitiliini2004--------24v-------kolmas-------kättäri
15.1.amelie--------------21v-------eka-------------Oulu
15.1.Charlie-------------32 v------toinen----------ulkomaa
17.1.Pinkspinks--------26v-------toinen---------?
17.1.Kohka--------------31v-------toinen---------Seks
17.1.Laura 1981-------26v-------kolmas-------tammisaari
18.1.kesämamma83-24v-------toinen---------SAS
18.1.winterangel-------31v-------eka-------------?
19.1.Nasu----------------28v-------kuudes-------Jorvi
19.1.lootuskukkanen-27v-------kolmas-------jorvi
19.1.Dazka--------------31v-------kolmas-------VKS
19.1. Littlestar----------31v-------eka------------ulkomaat
19.1.MOELPA----------??v--------toinen---------?
20.1.Thilia-thalia-------26v-------eka-------------KSKS
20.1.Peppi_82----------25v-------kolmas-------OYS
20.1. Lila82--------------26v-------eka-------------NKL
20.1penelope77-------??v-------?----------------SatKs
20.1.basilika5----------32v-------neljäs---------kättäri
20.1. Salsatar----------27v-------toinen----------OYS
20.1.Maaju--------------33v-------toinen----------K-SKS
21.1.Peregriina--------25v-------eka-------------TAYS
21.1.krista_81----------27v-------eka-------------Lohja
21.1. mamti81----------27v-------neljäs---------KOS
22.1. TiiaMariia---------26v-------eka-------------?
22.1. Sinnuli-------------31v-------eka-------------Naistenklinikka
22.1. maimu-------------24v-------toinen---------PKKS
22.1. Ahemo-------------??v-------kolmas-------Hys
23.1. Vauhtiviuhti-------23v-------eka-------------Hys
23.1. Ama-riia-----------27v-------toinen---------K-SKS
24.1. eikkuli80----------28v-------kolmas--------SEKS
25.1. milo84-------------23v-------eka-------------kättäri?
25.1. jonna-78----------29v-------seitsemäs---PKKS
25.1. Blomma-76------32v-------toinen---------Lohja
25.1. raisa78------------29v-------toinen---------PKKS
25.1. marie1981-------26v-------eka-------------HUS
25.1. Mittu-maari-------26 v------toinen----------TAYS
25.1. kerveli-------------33 v--------eka-----------Jorvi
26.1. aino-maaria------23v-------eka-------------Tays
26.1. vilivilijonkka------21v-------kolmas--------pkks
27.1. pibii-----------------33v-------toinen---------TYKS
28.1. Emmuli81--------26v-------toinen---------TAYS
28.1. pumpuli85--------23v-------eka-------------Seks
28.1. Stiina--------------31v-------toinen----------NKL
28.1. Shei----------------22v-------kolmas--------ulkomailla
29.1. ukku---------------34v-------kolmas--------TAYS
29.1. curious------------33v-------toinen---------PKKS
29.1. Pantsa------------31v-------toinen---------NKL
30.1. hömppä82-------26v-------eka-------------OYS
30.1. miuwau-----------33v-------kolmas-------SKS
30.1. Minna_J----------30v-------kolmas--------Hyvinkään sair.
30.1. Hiirulainen-------33v-------kolmas-------KOS
30.1. KainoElvi---------37v-------viides----------?
31.1. Jaffa76------------31v-------kolmas-------KOS
31.1. JB72 --------------36v-------neljäs---------K-HK
Tervetuloa uusille vielä ja en kyllä laskenut tuota 76 massua, mut luotin lootuskukkasen laskutaitoon :) Ja toi oli kans kiva lista, kiitos siitä!
Mittu-maari, voitaiskohan samaan aikaan TAYSissa synnyttämässä? :)
Salsattarelle jaksuja tilanteeseen! Kuin myös Charlielle huonoon oloon!
JB72, sut steriloitu? Ja sit kävi ylläri.. ohhoh?!!! Miltäs tuntui? Mitä aattelitte yms? Kerro hieman, aika jännä tilanne :) Ois kiva kuulla mitä mietitte sillä hetkellä ja montas lasta teillä olikaan jo sitä ennen?
Ja se bola-koru on semmonen meksikolainen helistinkoru, mitä pidetään tuossa massun päällä ja siitä kuuluu tosiaan helinää, jonka pitäisi rauhoittaa vauvaa vatsassa ja se oppis tunnistaan sen äänen. Ja sitten sitä voi hyödyntää syntymän jälkeen. Googleta se, niin löytyy kuvia ja jotain tietoo..
Jotkut hyvät imetysliivit ois kyllä kiva hakea ennen sairaalaan menoa, kokemuksia minäkin otan mielelläni vastaan!
Emmuli rv 15+6 (huomenna taas vaihtuu viikot, jee)
Tervetuloa vaan kaikki uudet. En olekaan hetkeen käynyt lukemassa juttuja, saati sitten kirjoittelemassa. Ollaan miehen kanssa tehty pientä remonttia kotona. Tehtiin toisesta ulkovarastosta lämmin, että saa vaunut jonnekin lämpimään. Eteistilat kun meillä on onnettoman ahtaat.
Vaatteista ollut puhetta. Mulla menee enää parit farkut kunnolla kiinni, puristavat jo nekin ikävästi. Muuten olen käyttänyt hiuslenkkivirityksiä. Mistä olette hankkineet masutuubeja? Ompelukonekin olisi muttei yhtään innostusta sen käyttämiseen... Maha tosiaan näkyy jo ihan selvästi, asiakkaatkin onnittelevat töissä. Painoa oli 2. nlakäynnille tullut lisää vain 800g, vaikka olenkin sortunut herkuttelemaan suklaavanukkailla. En muista milloin olisin niitä viimeksi syönyt. Millaisia outoja tai tavallisiakin intohimoja muille tullut?
Kävin kanssa kelan sivuilla laskemassa äitiysloman alkamisen ja se olikin yllättävän aikaisin 15.12.  En ollut huomioinut arkipyhiä. Alkuraskaus meni nopeasti, eikä toi syksykään näytä enää kovin pitkältä. Jokohan sitä antais itselleen luvan alkaa hankkia vauvalle jotain. Olin ajatellut odottaa rakenneultraa, jos vaikka sukupuolikin selviäisi siinä. Tosin en silti ajatellut hankkia kaikkea vaaleanpunaisena/sinisenä...
Lämpimiä syysiltoja!
t. Sinnuli 16+5
Loma takana ja töissä alettu pakertamaan. No, sentään ehtii välillä tänne kurkkaamaan :)
Kysymys: onko teillä jo äitiyshousut käytössä vai pärjäättekö ilman? Itsellä käytössä ollut viikon verran, vaikka jotku tavallisetkin menisi. On vain paljon mukavammat päällä.
Ihmettelin tässä että vauveli on niin rauhassa ollut koko päivän, vaikka liikkeitä tuntuu jo pitkin päivää tavallisimmin. No, katsotaan mitä meinaa kahvikupillisen jälkeen!
Hauskaa viikkoa, tästä se syksy alkaa (meikäläisellä). Ja nelisen kuukauden työputki edessä ennen äitiyslomaa...
Dazka 17+0
Heippa vaan töistä,
neljän viikon löhöilyputki sai lopun ja tänään onkin sitten istuttu palavereissa...huoh.
Kerroin iloiset uutiset töissä, sain pidettyä pienen salaisuuteni vielä ennen lomaa :)
Kysymys: koska teidän mammaloma alkaa? Äitiyslomahan alkaa 30 arkipäivää ennen laskettua aikaa ja koska esim. itselläni la on 8.1., alkaa loma jo 28.11. (!) runsaiden arkipyhien vuoksi! Eli siis viikolla....oisko 35?
Vielä kahvin juonnista: esikoisen aikana en juonut kahvia yhtään. Nyt menee n. 3 kuppia päivässä. En oo huomannut mitään erikoista, muistan että alkuraskaudessa kofeiiini saattaa vaikuttaa istukan irtoamiseen (tai johonkin muuhun???) mut mites se nyt vaikuttaa? Siis jos ei ihan litrakaupalla luttaa kahvin kanssa, niin ei kai ole vaaraa? Mietin vaan..pitää neuvolassa kysäistä ens viikolla!
Energistä päivää kaikille :)
döner ja masuasukki 18+jotain tai 19+1 jos ultran mukaan mennään (mikä oli 4 päivää aiemmin laskettu aika kuin kuukautisten mukaan, eli sanon lasketun aikani olevan ultran mukainen 4.1. vaikka papereissa onkin 8.1.)
Siis töissä. On ollut nimittäin niin hermoja kiristävä päivä lasten kanssa, että miljoona kertaa helpommalla olisi töissä päässyt. Ihanaa, että huomenna alkaa koulu, saa ykkönen ja kakkonen jotain järkevää tekemistä päiviensä täytteeksi.
Sekin vähän piristää, että mun vanhemmat tulevat meille huomenna loppuviikoksi kyläilemään. Meinasin käyttää lastenhoitoapua hyödyksi ja keittää ainakin muutaman maijallisen punaviinimarjamehua ja käydä katsastamassa josko metsästä löytyisi mustikoita tai vadelmia edes sen verran, että saisi piirakan leivottua.
Vaunujen säilytyksestä: meillä on onneksi lämmin autotalli, jossa kylläkään ei autoa pidetä vaan se toimii varastona, joten sinne on hyvä lykätä vaunut lämpimään. Kerran on meiltä yhdet ,melko uudet matkarattaat homehtuneet kun säilytettiin niitä kylmässä ja kyllä se sapetti sen verran, että toiste en sen vuoksi halua rattaita/vaunuja pilalle pistää.
Oma napa voi hyvin. Ihmettelen vähän tota painonnousua kun omasta mielestäni en ole viimeaikoina sen kummemmin syönyt/herkutellut, karkitkin ovat jääneet kokonaan pois. Turvotusta on kyllä vähän tullut., mutta sitä mulla on ajoittan normaalistikkin. No täytyy nyt vähän vielä tuumailla noita syömisiä, josko se syy löytyy vaikka suurentuneista annoksista tai ylimääräisistä välipaloista. Ylimääräistä massaa ei vaan ole mukavaa kantaa mukana kun  mun työssä joutuu kroppa muutenkin aika koville ja ikäkin tekee jo oman tehtävänsä (tarkoitan siis sen lisäksi mikä kuuluu ns. normaalin raskaudenaikaiseen painonnousuun).
Täällä sataa kaatamalla, toivottavasti sade ei jatku koko päivää kun muuten kyllä kaatuu seinät niskaan ennen kuin ilta tulee.
Terkuin ja vointeja,
KainoElvi ja kamu rv 15+3
Dazka: Mulla menee vielä osa normaaleista housuista (farkuista) jalkaan. Ovat kylläkin vähän löysempää mallia tai olleet vähän reiluja ennen raskautta. Paidat ovat olleet enemmänkin ongelma. Olen nyt ostanut muutaman äitiystopin, jonka olen laittanut normaalin t-paidan alle niin ettei ihan napa näy sieltä alta. Masutuubiakin kokeilin, mutta se ei vielä jotenkin mallautunut näin pienen kummun päälle hyvin.
Döner: Mulla näyttäisi Kelan laskurin mukaan äityisloma alkavan mukavasti 22.12 eli juuri ennen joulua. Mulle sanottiin neuvolasta, että nykyinen suositus olisi kolme kuppia kahvia/ päivä. Kofeiini ilmeisesti saattaa altistaa keskenmenoille nimenomaan kahden ensimmäisen raskauskolmanneksen aikana. Itse olen juonut kaksi kuppia/päivä (lukuunottamatta alkuraskautta jolloin kahvia ei tehnyt yhtään mieli),. Tämä määrä riittää tyydyttämään mun kroonisen kahvihampaani just ja just.
T: KainoElvi
Pikaisia kommentteja: mullakin menee hiuslenksuviritelmän ansiosta osa normaaleista housuista. Jotenkin kivempi olla "oikeissa" vaatteissa vielä kun pystyy. Ootan innolla sitä, että kasvaisi maha joka näyttää vauvamasulta, eikä siltä että on grillimakkara poikineen maistunut kesällä (huoh). Nyt äitiysvaatteet saavat vielä mut näyttämään lähinnä valaalta.
Enpäs ollutkaan aiemmin miettinyt tätä äitiysloma-asiaa. Mulla näyttäisi alkavan 20. joulukuuta eli tosi aikaisin myöskin. Täytyy nyt miettiä siirtääkö tuota alkua tammikuun ekalle, jottei mene palkanmaksu sekaisin. Ja toisaalta joulukuun kokonainen palkka on ainakin ennen tullut ja mennyt.
Painon noususta tuli mieleen, että minkä lukeman teillä on terkka laittanut neuvolan tietoihin kohtaan "ennen raskautta"? Mulla laittoi ekan neuvolakäynnin painon (väitti, että äitiyspolikliniikka vaatii sen), eikä oikeaa ennen raskautta -lukemaa. Tämä oli siis viikolla 10. Meinasin vetää herneet nenään siltä istumalta: olin nimittäin kärsinyt ummetuksesta viisi viikkoa putkeen ja paino oli noussut 4 kiloa normaalista. Mutta toisaalta: jos se terkka vertaa tähän nousseeseen painoon uusien neuvolakäyntien lukemia, niin eipähän tule niin paljon sanomista. :) Nyt on seuraava käynti perjantaina ja vähän jännittää. Paino ei ole juuri noussut, vaikka viikkoja on tullut 7 lisää.
t. Curious
Ja se olis 10.12? Onko se niin että siihen kelan taulukkoon tarttee laitta vaan la aika niin se laskee sen sit??? No noin nyt kuitenkin laskin
Meillä on muksuilla rytmit ihan sekasin...tänään aamulla pienempi heräsi vasta 9.30 ja nyt sit nukkuu viellä päikkäreitä! Ja sit viel 3v nukahti meidän sänkyyn, eli tänään illalla tulee oleen sit hankalaa laittaan nukkumaan.
Minä käytän jo äippähousuja ja löysiä verkkareita kotona, osaa normi housuista menee jalkaan mut nuo äippähousut on niin mukavat jalassa. Pari viikkoo sit kävin poikien kanssa uimassa meressä ja se oli kyl tosi huvittavaa ku mä kiskasin päälleeni normaalin uikkarin, siis mun isä nauro ihan kippurassa ku se oli liian pieni.Näytin kuulema siltä kun mun päälle olis vedetty makkarankuori....
Mä olen ostanut hm:ästä reilumpia paitoja ja just etsinyt pidempiä malleja että masu pysyy piilossa...Ja isompia alkkareita ettei purista.
Olen itse myös vähentänyt kahvin juontia ihan myös senkin takia koska minulle tulee huono olo siitä, kuitenkin aamusin ja päivällä on pakko saada kahvia ettei tuu pää kipeeksi.
Eipä tässä muuta mukavaa viikonalkua kaikille
T:Lootuskukkanen ja FrankAada rv17
Toissahan sita pitaisi olla mutta on ollut koko aamun ihan hirvea olo ja oksettanut niin en lahtenyt toihin. Onneksi jaksoin meidan neidin vieda paivakotiin niin olen vaan torkkunut sohvalla paivan. Milloin tama oikein helpottaa?!
Mina oon ollut aitiyshousuissa jo muutamia viikkoja - ei tata masua ole enaa voinut pitaa piilossa - hauska tormata tuttuihin joille ei ole ehtinyt / halunnut kertoa kun ne ei kuitenkaan uskalla kysya mutta katselee :-)
Meilla aitiysloman aloituksen saa paattaa itse (Englannissa) - sen voi aloittaa jo 11 viikkoa ennen laskettua aikaa ja viimeistaan pitaa aloittaa LA:na jos vauva ei ole syntynyt ennen sita. Mulla on paljon vuosilomia kaytettavana niin pidan ne kaikki putkeen ennenkuin aloitan aitiysloman eli jaan varmaan pois toista jouluun alusta jos silloin viela sitten jaksaisi kaikkea laittaa ja tehda jouluksi. Toiveissa etta tama huono olo ei sinne asti jatku kuten ekassa raskaudessa.
Charlie rv 17+4
ps. Olisi pitanyt varmaan jaada sinne sohvalle kun sain laitettua ensin taman viestin kokonaan uudeksi otsikoksi...
Charlie  -  11.8.2008 15:05  (ID 536671)  1/2
vesisadetta
Toissahan sita pitaisi olla mutta on ollut koko aamun ihan hirvea olo ja oksettanut niin en lahtenyt toihin. Onneksi jaksoin meidan neidin vieda paivakotiin niin olen vaan torkkunut sohvalla paivan. Milloin tama oikein helpottaa?!
Mina oon ollut aitiyshousuissa jo muutamia viikkoja - ei tata masua ole enaa voinut pitaa piilossa - hauska tormata tuttuihin joille ei ole ehtinyt / halunnut kertoa kun ne ei kuitenkaan uskalla kysya mutta katselee :-)
Meilla aitiysloman aloituksen saa paattaa itse (Englannissa) - sen voi aloittaa jo 11 viikkoa ennen laskettua aikaa ja viimeistaan pitaa aloittaa LA:na jos vauva ei ole syntynyt ennen sita. Mulla on paljon vuosilomia kaytettavana niin pidan ne kaikki putkeen ennenkuin aloitan aitiysloman eli jaan varmaan pois toista jouluun alusta jos silloin viela sitten jaksaisi kaikkea laittaa ja tehda jouluksi. Toiveissa etta tama huono olo ei sinne asti jatku kuten ekassa raskaudessa.
Charlie rv 17+4
Ja sit Charlie ehti itse laittaan omansa:)
terveisiä... Sain just ekat läksyni (= kirjojen päällystystä) tehtyä, kumpikin pojista sai jo kirjan. Toisella oli lukukirja ja toisella uskonnon. Tästäpä se sitten alkaakin. Tämä viikko menee molemmilla samaan tahtiin 9-13, ensi viikolla noudatetaan sitten loppuviikosta jaettavaa lukujärjestystä. Mielenkiinnolla odotan kuinka varhaisia mun herätykset on... Mä kun en ole ollenkaan aamu-ihmisiä.
Vaatteista: mulla menee vanhoista housuista kaikki muut paitsi yhdet, jotka on olleet tiukan puoleiset jo ennen raskautta. Tai menee nekin just ja just, mutta puristaa vähän enemmän kuin ennen. Farkut menee vielä kevyesti, onneksi. Paitojen kanssa ei ole mitään ongelmaa, t-paidat on sen verran reiluja, että ei mahdollinen masu näy vielä hetkeen. Ja sitten kun ilmat kylmenee ja pitää siirtyä lämpimämpiin paitoihin, sitten saa masu jo näkyäkin. :) Äippävaatteita mulla ei olekaan kuin yhdet housut. Hamekin oli/on, mutta on tullut kiloja sitten kolmosen odotuksen sen verran, ettei mee päälle edes ennen raskautta. :-/
Lomasta: mun lomani näyttäis alkavan tällä hetkellä 4.12., mutta aion ottaa varhennettuna (kaikki 3 päivää :-P ) 1.12. alkaen, oli virallinen LA sitten neuvolan 14.1. tai äitipolin 15.1. Mutta sen näkee sitten rakenteen jälkeen mikä on tilanne, onko aihetta isompaankin siirtoon. Tuskin.
Mulla ei kahvihammasta kolota, en oo kahvia juonut sitten 15v täytettyäni. Teetäkin pakosta viimeksi riparilla, kun ei muuta saanut. :) Jos kylässä lämmintä haluan, juon kaakaota tai pelkkää vettä (ilman maitoa), muuten mehua tai limpparia, light-versioita mieluusti tietenkin...
No joo, jos siirtyisin tuumimaan ruokapuolta. Kun ei tässä sadekelissä voi paljon mitään tehdä, eikä juuri innostakaan.
Äippä ja J nro5 rv 17+4
Saako sita viestia poistettua tuolta mitenkaan?
Charlie
Bola-koru tuli :) Tosi nopeaa toimintaa, to maksoin laskun sinne ja sitten tänään jo olikin tipahtanut luukusta koru ja tilattu kapalo (ehkä hölmöä.. kun ois opetellut sen tekemään ihan liinasta, mut on toi kait helppo.. esikoiselle ei tullut sitä tehtyä ikinä, vaikka ois pitänyt kokeilla, mut kun oli jotenkin niin vaikeeta..).
Tää koru on tosi iso pallura ja yllätyin kuinka selvän äänen tosta kuulee itsekin (no mitenkähän se vauva sen vatsanahkan läpi muuten kuulisi.. mut jotenkin luulin, et ois hiljaisempi). Eli siis veikkaan ettei tota tuu pidettyä missään kauppareissuilla ja kylässä, kun kiinnittää liikaa huomioo :) Mutta muuten kyllä ulkoillessa ja kotosalla, jotta se vaavi siihen tottuis ja vois olla apuna rauhoitteluun synnyttyäkin! Ja sitten voisin kuvitella johkin juhliin laittavan, kun saa olla helyjä :D
Äitiysvaatteista oli puhetta.. Mulla muutama paita ja niitä pitäis hakea lisää, kun ärsyttää liian lyhyet paidat. Ja sitten housujakin tarvis käydä ostaan, vaikka norm menee vielä jalkaan, mutta rupee tuntuun inhottavalta alavatsalla ja sitten pursuaa tota ylimääräistä, hih. Joten äitiyshousut ois kivat ja sitten ois enemmän vauvamahan näköökin :)
Nyt katsoon josko makaroonilooda ois valmista, hirvee nälkä! Tein sen nallemakarooneista niin pojallekin maistuis paremmin :) Hyviä vointeja!
Emmuli ja pikkarainen rv 15+5
ensin kirjoitat pitkät tarinat ja sitten kaikki häviää bittien taivaaseen.
No lomaterveiset kuitenkin Espanjan auringosta, kyllä teki hyvää hieman ladata akkuja lämpimässä, välillä mittari kipusi +38c joten kyllä tarkeni. Muksut uivat, tekivät hiekkakakkuja, pyydystivät kaloja ja tappelivat =D Mutta mukavaa oli.
Paluu arkeen tapahtuikin sitten rytinällä (tultiin vasta lauantai iltapäivällä kotiin), esikko meni kouluun ja kakkonen eskariin. Kyllä aamulla oli vipinää kun etsittiin sadekamppeita ja saappaita, mutta molemmat kerkisivät ja vielä hymyssä suin, eikä äidillä edes pinna kiristynyt. Kyllä meillä kuopuksen kanssa olikin hiljaista, pikkuinen säntäili ympäri taloa ja aivan selvästi etsi sisaruksiaan.
Nyt on sitten kaalilaatikot uunissa, tehty puolukkahilloa ja kaksi maijallista keitetty mehua....ihanan tehokasta...alakerrassa odottaisi pyykki vuori ja kaikki syysvaatteet pitäisi tarkistaa hankintoja varten, mutta tuskin nyt kaikkea tarvitsee saman päivän aikana tehdä.
Äippä loma alkaa 23.12 olen kuitenkin kotona joten tuolla ei muuta merkitystä ole kuin rahallinen puoli.
Massu on kivasti pyöristynyt, mutta ei vielä kovasti näy ja normi vaatteet mahtuvat hyvin päälle. Ja sen tiedän varmasti ettei kukaan tule kysymään olenko raskaana koska kaikki kaverit tietävät että minut on steriloitu. Mutta eiköhän se kohta ole aika paljastaa jymy uutinen.....toisaalta tekisi mieli katsoa kuinka kauan menee että kukaan hoksaa ;D Esikko oli innoissaan ja kakkosen komentti oli vain "heitän sen kalliolta alas" mutta kyllä tuo on jo tokeentunut kun saa sitten nauttia tupla isoveljen roolista.
Mukavaa alkanutta viikkoa kaikille Muumimammana touhuava
JB72 rv 15+3
Ihan ekaksi Salsatarelle jaksamista uuteen elämäntilanteeseen ja Charlielle pahoinvointiin.
Ykkönen ja kakkonen ovat pyyhältäneet ekan koulupäivän jälkeen hyvillä mielin kotiin. Polleana poikana kakkonen esitteli mulle uusia kirjojaan. Ykkönen ei ollut edes vaivaantunut tuomaan kirjoja kotiin ja lukkarikin oli unohtunut pulpeettiin, että ei enää niin innoissaan hän tästä koulun aloituksesta kuin kakkonen.
Ihan outoa oli kun oltiin kahden pienemmän kanssa pitkästä aikaa kolmistaan kotona. Lounastakaan ei tarttenut enää tehdä "saavillista" kuten ennen ja pysyi talokin huomattavasti paremmassa siivossa näin pienellä porukalla. Kuopus kyllä etsi isompia ja kyseli jatkuvasti, että missä he ovat ja milloin tulevat kotiin (niin ja että milloin hän sitten pääsee sinne kouluun:).
Mitään muuta mullistavaa ei kuulu. Mun vanhempien pitäisi kohta tulla kyläilemään meille muutamaksi päiväksi He eivät tiedä vielä tästä raskaudesta ja en siitä erikseen meinannut heille mainitakkaan, huomaavat sen jos huomaavat. Muutenkaan en aikonut ihmisille mitenkään erikseen enää ilmoitella. Tuskimpa kukaan ihan niin sokea on, etteikö jossain vaiheessa asiaa tajuaisi:). No jos esimies ei ennen sitä kahta kuukautta äitiysloman alkua ole mitään kommentoinut, niin hänelle siitä sitten vissiin pitää erikseen ilmoitella.
Masu on vielä enemmän tollainen makkara kuin pallo, liikkeet tuntuvat säännöllisesti joka ilta ja närästys on alkanut vaivaamaan (hip, hurraa!).
Minä olen tykästynyt käyttämään imetysliiveinä ihan tavallisia urheiluliivejä, joissa hakaset tossa edessä Onneksi rintojen "kasvupyrähdys" on loppunut ja ainakin toistaiseksi entiset liivit ovat mahtuneet normaalisti päälle joten toivoa on, etten uusia tarttisi hankkiakkaan. Imetyspaitoja pitää kyllä ostaa lisää kun entiset taisin myydä jo eteenpäin.
Nyt katsastamaan, että paikat ovat vielä edes jonkinmoisessa järjestyksessä siivouksen jäljiltä.
Leppoisaa päivää kaikille!
t: KainoELvi ja kamu rv 15+4