TAMMIMASSUJEN MA-TO
Kommentit (62)
Hei!!
Pääsisinkö uutena mukaan suositulle la-päivälle 15.1.? Usein olen lueskellut juttujanne ja muutaman kerran kirjoitellutkin. Kolmas lapsi olisi tulossa, ikäni 35v ja synnytyssairaalasta ei ole vielä tietoa.
 Minulla on tuo väsymys ja paha olo alkanut jo vähän helpottamaan, onneksi. Töissä kiireinen aika menossa ja vanhempi lapsi 3v ja nuorempi 1v 8kk vaativat työpäivän jälkeen oman osansa.
Minäkin olen tuntenut liikkeitä vajaa pari viikkoa, mutta nyt on ollut pari päivää hiljaista. Voiskohan johtua kun just nyt on osunut aika tiukkoja päiviä tähän saumaa? Ens viikolla on onneksi neuvola.
Terkuin uglyduck 18+0
Mäkin hermoilen edelleen ja todellakin enemmän kuin esikoisesta.. mikähän siinäkin sitten lie. Nyt oon panikoinut synnytystäkin, sekin ehkä, kun tietää mitä tuleman pitää.. kääk ;)
Ja kyllä täälläkin epäusko iskee välillä, että onko masussa mitään, kun ne liikkeet on juurikin aika satunnaisia ja hentoja vielä! Kervelille sanoisin, että jos tuntuu, että haluais käydä kuunteleen vauvan syndänäänet neuvolassa, niin sitten vaan meet, ei ne pidä hölmönä.. ja jos pitää niin se on niitten ongelma, mut sä saat mielenrauhan kuitenkin, se on tärkeintä! Ja teilläkin, kun noin kauan yritystä, niin uskon, että huolettaa sinänsäkin enemmän.. vaikka kyllä kai meitä kaikkia :)
Lootuskukkasen pojan jutuille naureskelin, että syö kaapit yön aikana tyhjäks herkuista :D Ei varmaan kivaa kyllä perheelle, kun kaappi aamulla tyhjä..
Mun mielestä se toinen lista on kiva, mutta pitäiskö se sit siirtää sinne esittelypinoon ja päivittää sitä sinne..? Ettei veis sit tilaa, vaikka ei se mua ainakaan tuossa jossain välissä häiritse.
Hyviä vointeja! Etenkin Charlielle toivoisin hyvää vointia pahoinvoinnin tilalle!
Emmuli rv 16+1
Onpas teilläkin hulinaa työpäivän jälkeen sit, kun pienet muksut kotona. Jaksuja väsymykseen sinne!
E again
siis tosi paljon on jengi kirjoitellut tänne :) Mukavaa
Mun täytyisi tänään siivota mutta jotenkin tuo inspiraatio aina katoaa!! Tän kirjoituksen jälkeen mun on pakko aloittaa homma.
Mulla on myös välillä sellanen olo ettei olis raskaana lainkaan siis just ettei liikkeitä oo tuntenut mut se on kyl varmaan siitä että on välillä niin pirun kiire :) Illalla usein sitten vaavi keroo olemassa olostaan.
Mulla myös ajatuksia tulevasta synnytyksestä ja olen nähnyt unia siitä.Meillä kakkonen tuli niin rytinällä että silloin jo sanottiin että ekasta supparista sairaalaan...Kakkosen synnytys alkoi niin että vedet meni klo 15.00 ja poika oli jo maailmassa 17.27.
Uni on ollut sellanen et oon ollu poikien kanssa kotona yksin ja synnytys alkanut tosi äkkiä olen soittanut naapurin kätilöksi ja vauva syntynyt ennen kun naapuri on tullut paikalle!!!
Saa nähdä kuin käy....
Viellä pari viikkoa rakenneultraan ja en kyl jaksaisi odottaa...
Kaikinpuolin. Pienet  ovat nukkumassa, kakkonen lähti koiran kanssa lenkille ja ykkönen on vielä koulussa. Mun vanhempanikin lähtivät juuri äsken ajelemaan kotia kohden, joten nyt saan juoda kahvini ja surffata netissä rauhassa ilman ylimääräisiä häiriötekijöitä.
Oltini äitini kanssa aamupäivällä keräämässä viimeisiä viinimarjoja ja hän kysyi siinä ohimennen että olenko raskaana ja kun vastasin kyllä sanoi, että niin hän vähän arvelikin ja sitten onnitteli mutta samalla tokaisi, että eikö nämä neljä olisi  jo riittänyt. Sanoin sen kummempia selittämättä, että ei ja asia oli sillä selvä. Isäni ei asiasta tiedä ja pyysinkin, ettei äitini sitä hänelle kertoisi. Selviäähän tuo sitten isälleni viimeistään jouluna kun mun vanhempani tulevat meille viettämään joulunpyhiä.
Kerveli ja Blomma: täältäkin löytyy yksi joka välillä miettii, että onkohan masussa kaikki ok. Liikkeet ovat vielä niin hentoja ja harvalukuisia ettei niitäkään saa ihan jokapäivä bongattua. Toisaalta pyrin kyllä ajattelemaan, että mitäänhän sille ei mahtaisi jos jotain kävisi joten turha hermoilu ei tilannetta muuta suuntaan tai toiseen. Onneksi maanantaina tuli viesti, että doppleri oli lähetetty tulemaan joten sen jälkeen tilanne vähän helpottuu (vai pahenee???) mene ja tiedä.
Omassa navassa kaikki ok. Ei muutoksia suuntaan tai toiseen joten siltä osin valtakunnassa kaikki hyvin:).
Kysymys: Kuinka teidän miehenne ovat suhtautuneet raskauteen tähän mennessä?.
Meillä asiasta ei kummemmin jutella (suureksi osaksi minun toiveesta).  Pävittäin mies hipaisee ohimennen masua ja se riittää mulle tietona siitä, että hän on "hommassa mukana".  En kuitenkaan usko, että jos  kysyisin häneltä esim. monellako raskausviikolla olen hän sen ainakaan kovin tarkkaan osaisi sanoa. Eli neutraalin positiivinen suhtautuminen miehellä, kuten itse olen halunnutkin.
Nyt loppuu kahvi kupista ja täytyy ryhtyä lukemaan maanantain tenttiin joten täytyy lopetella.
Kaikille oikein leppoisaa torstaita!
KainoElvi ja kamu rv 15+6
Eli kaikki mukaan hommaan niin saadan katsoa kenellä on millanen masu:)
Lootuskukkanen: Kiva juttu tuo masukuva ketju.
Myös mä mietin välillä onko vauva hengissä, joku totes siihen, että maha on kasvanut niin paljon viimeaikoina, että pakko siellä on jokun kasvaa. Se vähän helpotti. Liikkeitä ei vieläkään tunne. Tosin jos on huonossa asennossa alavatsaa kipristää, en tiedä sitten onko se vauva vai ei.
KainoElvi kysy miehen suhtautumisesta raskauteen. Mun mies on vähän erillainen kaikessa. En tiedä onko tässä raskausasiassakin, osasyy on se et tää on meidän eka. Joka viikko se lukee parista oppaasta/kirjasta miten sillä ja seuraavalla viikolla vauva kehittyy. Välillä se lukee mulle ääneen Vauva-lehteä ja Kaks plussaa. Mulle sopii, kun ei vaan huvita ite lukea. Sitten se ehkä muakin innokkaammin etsii vauvalle tarvikkeita. Monessa asiassa se on meillä nainen talossa ja mä mies. Mut toimii se näinkin.
Tänään töissä otti vähän päähän parin lapsettoman työkaverin kommentit, siitä miten niillä vapaus jatkuu ja mut kahlehditaan. Hetken teki mieli sanoa samalla mitalla takaisin, ei pelkoa ettei sanoja olisi löytynyt, mutta sain pidettyä suuni kiinni. Mä oon ihan valmis tähän kahleeseen, joka tuottaa välillä iloakin. :)
Marie rv 16+3
ja hän sitten kyseli että milläs viikolla,kun kerroin et puolessa välissä niin ihmetteli kovasti että missäs sun maha on??!!
Eli on löysät vaatteet toimineet=)Vatsa on oikeesti suuri,laitan kuvan kun ehdin,tosi hyvä kun laitoit kuvaketjun tännekin lootuskukkanen.
Meillä mies tykkää kun olen raskaana,mies ymmärtää mun hormoonimyrskyjäkin ,mitä raskaudessa aina tuppaa tulemaan, paremmin kun minä.Tykkää muhkeista muodoista ja aina vois peittoja heilutella,vitsailee halukkaasta vaimosta kavereilleenkin,että siksi meillä ollaan niin usein raskaana;)
Viikoista ei varmaan ole meihellä tietoa,mutta kuuntelee kyllä mielellään vauvajuttuja ja innostui kun taas liikkeet tuntuu ja näkyy.
Huvitti tuo Marien kommentti,miehestä ja naisesta talossa.Just tänään nauroin  miehelle et se pesee ikkunoita samalla kun minä poraan telinettä vessan seinään,meillä on kans tosi monessa asiassa perinteiset roolit sekaisin.
Oletteko te tilanneet dopplerit sieltä ebaysta?Joko on tullut?Minä kyllä tykkään edelleen tuota käyttää,vaikka liikkeitä tuntuukin,on ne vaan niin spesiaalit äänet,ja täytyy muistaa ottaa koneelle talteen.
Söin tänään viinimarjoja ja niihin tuli ihan himo,mistähän saisin lisää,kun pihan marjat(mustat) on jo syöty.
Mukavaa viikonloppua kaikille
kimmi ja kaveri 20+1
Kaveri teki mulle sen sormusjutun, kylläkin lainasormuksella kun itellä ei ole ainuttakaan. Ensin heilu kovasti että tulis poika ja mulla meni pasmat sekasin, kun luulin odottavani tyttöä. MUTTA sitten se sormus rupeskin vielä pyörimään!! Eikö se tämän uskomuksen mukaan tarkottais kaksosia??? Ei mulla ultrakuvassa näy ku yks papu. Ja rakenneultraan vielä 5 viikkoa!!! Voihan kökkö, mitä tässä nyt pitäis ajatella? Tarkotus oli kyllä ihan huumorilla tuo vetää, mut kieltämättä rupes nyt mietityttää. Meillä kun on "riski" saada kaksosia kun molemmissa suvuissa on lähellä. Noh. Pöljää tuommosen humpuukihomman takia alkaa panikoimaan. Jännittää kumminkin... Siispä rakenneultraa odotellessa.
Esimies anto mulle alkuviikosta sen Bola-korun. Oli tosi ihana saada se lahjaksi. Se sanokin, että kohta me ootetaan tätä  vauvaa yhdessä kaikkien potilaiden kanssa.. Meillä kun suht vakikaarti pyörii siinä..
Töissä kuulemma tosi moni on katellu mun mahaa, mut vaan pari on uskaltanu/kehannu tulla kysymään tai onnittelemaan. Esimies oli isopomolle sanonut, kun rekrytoinneista oli puhuneet ja tämä oli sanonut jo pitempään katelleensa, muttei ollu viittiny tulla kysymään. Multa jo viime talvena moni kyseli, että olenko raskaana, kun massaa alko kertymään. Ite tietenkin pistän silloisen lihomisen kilpirauhasen piikkiin, kun eihän ruokavaliolla ja vähäisellä liikunnalla voi olla siihen yhteyttä...
Mies on taas muutaman viikon ollu reissuhommissa eikä loppua taas näy. Sanoi lopettavansa viimeistään joulukuussa ja se saakin olla takaraja. Vituttaa jo tämä tilanne nyt ja niin kuulosti sitäkin, mutta minkä teet kun on työvoimapula. Mulla on paino noussu näinä muutamana viikkona muutaman kilon, kun oli pitkään ettei noussu vaan jopa vähän tippu. Pistän sen ihan sen piikkiin, että taas elelen itekseni eikä tuu tehtyä kunnon ruokaa. Ukon kans kumminki syötiin suht terveellisesti lämmin ruoka joka päivä. Nyt vaan jotain mätän töistä tullessa ja sen kyllä huomaa.
Kuulemma semmonenkin sanonta on, että äiti menettää hampaan jokaisesta lapsesta. Mulla paikattiin tänään elämäni ensimmäinen reikä.
Taas kello näin paljon, kun mieron tiellä piti luuhata ja vielä tätäkin sepustaa. Aamulla sen sitten taas muistaa, kun ei jaksa nousta töihin.
Täytynee huomenna alkaa kuvailee masua että voi sitten laittaa kuvan, että voitte arvuutella näyttääkö kaksosmasulta ;) Sepä vasta oiskin vitsi!
Piti mulla jotain oikeetakin asiaa tänne kommentoida, mutten enää muista. Väsymys sumentaa aivot.
Öitä kaikille tasapuolisesti toivottelee:
Hömppä ja masuasukki 15+6 (vajaan tunnin päästä taas uusi viikko :D )
29.12.tjw-----------------28v--------eka-------------Jorvi
1.1.kimmi----------------33v--------viides----------K-SKS
1.1.ninette---------------30v--------toinen----------TYKS
3.1.noffetus--------------26v-------eka-------------TAYS
5.1.jasper08-------------26v-------kolmas--------kättäri
6.1.trio---------------------38v-------kolmas--------kättäri
7.1.Eno-Elmeri---------35v--------toinen---------Jorvi
8.1.döner78-------------30v--------toinen---------hyvinkää
9.1. Tii75-----------------33v--------toinen----------KOS
12.1.tepa84--------------24v-------eka-------------TAYS
13.1.mae3---------------27v-------kolmas--------kättäri
13.1.ela-------------------26v-------eka-------------TYKS
13.1.minnikki-----------24v-------neljäs----------SatKs
13.1.puhkarhu----------31v-------toinen---------LKS
14.1.pineli----------------37v-------toinen---------kättäri
14.1.Ronjakasperi-----32v-------eka-------------Oys
14.1.Anni09--------------31v-------eka-------------?
14.1.Niinanii-------------34v-------toinen---------naistenklinikka?
15.1.3xäippä74---------33v-------viides----------Seks
15.1.footprint74---------34v-------seitsemäs---?
15.1.äitiliini2004--------24v-------kolmas-------kättäri
15.1.amelie--------------21v-------eka-------------Oulu
15.1.Charlie-------------32 v------toinen----------ulkomaa
17.1.Pinkspinks--------26v-------toinen---------?
17.1.Kohka--------------31v-------toinen---------Seks
17.1.Laura 1981-------26v-------kolmas-------tammisaari
18.1.kesämamma83-24v-------toinen---------SAS
18.1.winterangel-------31v-------eka-------------?
19.1.Nasu----------------28v-------kuudes-------Jorvi
19.1.lootuskukkanen-27v-------kolmas-------jorvi
19.1.Dazka--------------31v-------kolmas-------VKS
19.1. Littlestar----------31v-------eka------------ulkomaat
19.1.MOELPA----------??v--------toinen---------?
20.1.Thilia-thalia-------26v-------eka-------------KSKS
20.1.Peppi_82----------25v-------kolmas-------OYS
20.1. Lila82--------------26v-------eka-------------NKL
20.1penelope77-------??v-------?----------------SatKs
20.1.basilika5----------32v-------neljäs---------kättäri
20.1. Salsatar----------27v-------toinen----------OYS
20.1.Maaju--------------33v-------toinen----------K-SKS
21.1.Peregriina--------25v-------eka-------------TAYS
21.1.krista_81----------27v-------eka-------------Lohja
21.1. mamti81----------27v-------neljäs---------KOS
22.1. TiiaMariia---------26v-------eka-------------?
22.1. Sinnuli-------------31v-------eka-------------Naistenklinikka
22.1. maimu-------------24v-------toinen---------PKKS
22.1. Ahemo-------------??v-------kolmas-------Hys
23.1. Vauhtiviuhti-------23v-------eka-------------Hys
23.1. Ama-riia-----------27v-------toinen---------K-SKS
24.1. eikkuli80----------28v-------kolmas--------SEKS
25.1. milo84-------------23v-------eka-------------kättäri?
25.1. jonna-78----------29v-------seitsemäs---PKKS
25.1. Blomma-76------32v-------toinen---------Lohja
25.1. raisa78------------29v-------toinen---------PKKS
25.1. marie1981-------26v-------eka-------------HUS
26.1. aino-maaria------23v-------eka-------------Tays
26.1. vilivilijonkka------21v-------kolmas--------pkks
27.1. pibii-----------------33v-------toinen---------TYKS
28.1. Emmuli81--------26v-------toinen---------TAYS
28.1. pumpuli85--------23v-------eka-------------Seks
28.1. Stiina--------------31v-------toinen----------NKL
28.1. Shei----------------22v-------kolmas--------ulkomailla
29.1. ukku---------------34v-------kolmas--------TAYS
29.1. curious------------33v-------toinen---------PKKS
29.1. Pantsa------------31v-------toinen---------NKL
30.1. hömppä82-------26v-------eka-------------OYS
30.1. miuwau-----------33v-------kolmas-------SKS
30.1. Minna_J----------30v-------kolmas--------Hyvinkään sair.
30.1. Hiirulainen-------33v-------kolmas-------KOS
30.1. KainoElvi---------37v-------viides----------?
31.1. Jaffa76------------31v-------kolmas-------KOS
31.1. JB72 --------------36v-------neljäs---------K-HK
29.12.tjw
1.1.kimmi,ninette
2.1
3.1.noffetus
4.1
5.1.jasper08
6.1.trio
7.1.Eno-Elmeri
8.1.döner78
9.1. Tii75
10.1
11.1
12.1.tepa84
13.1.mae3,ela,minnikki,puhkarhu
14.1.pineli,Ronjakasperi,,Anni09,Niinanii
15.1.3xäippä74,footprint74,Äitiliini2004,Amelie,Charlie
16.1
17.1.Pinkspinks,Kohka,Laura 1981
18.1.kesämamma83,Winterangel.winterangel
19.1.Nasu,Lootuskaukkanen,Dazka,Littlestar,MOELPA
20.1.Thilia-thalia,Peppi_82,Lila82,Penelope77,basilika5,Salsatar,Maaju
21.1.Peregriina,krista_81,mamti81
22.1. TiiaMariia,Sinnuli,maimu,Ahemo
23.1. Vauhtiviuhti,Ama-riia
23.1. Ama-riia
24.1. eikkuli80
25.1. milo84, jonna-78,. Blomma-76,raisa78,marie1981
26.1. aino-maaria vilivilijonkka
27.1. pibii
28.1. Emmuli81, pumpuli85, Stiina,Shei
29.1. ukku. curious,Pantsa
30.1. hömppä82. miuwau,Minna_J, Hiirulainen. KainoElvi
31.1. Jaffa76. JB72
74 Massua laskin et listalla olisi
Niin se alkoi vaan mullakin, työt siis. En kyllä valita työpaikasta, aivan ihanaan työyhteisöön näyttäisin päässeen ja olin aivan onnessani töissä, vaikka kaikki jutut on vielä vähän hakusalla! Tosin vipinää on melko lailla, kun olen alkuluokkien ope. Loppuviikolla sitten tietävät kaikki mahdolliset työkaverit raskaudesta, kiitos yhteissuunnittelujuttujen... No eipä tarvi sitten ainakaan enää salata asiaa.
Olin tänään niin menossa, etten paljoa ehtinyt huomata liitoskipuja ennen puoltapäivää, joten ei kai ne nyt vielä aivan pahimmillaan olekaan :) Nyt kyllä tuntuu... Huomaan kyllä olevani parempi äiti, kun saan käydä välillä töissä. Kotona on paljon raskaampaa! Nyt tuntuu että voimia jää jopa tehdä jotain yleisen siisteyden eteen kotona, kun lapset saa päivällä purkaa energiaa jossain muualla. Ihan kiltisti jäivät uuteen hoitopaikkaan, mutta meillä on se ongelma, että ensi viikolla paikka todennäköisesti taas vaihtuu kun vakihoitaja ei pääse töihin vielä todennäköisesti pitkään aikaan...
Piti varmaan johonkin kommentoida mutta en millään muista. Ai niin, minun äitiysloma alkaa 19.12. mikäli neuvola laittaa myöhäisimmän la:n mukaan eli 28.1. Kuukautisten mukaan la on 23.1. joten kai se silloin olisi viikkoa aikaisemmin. Mutta mikäli jalat kantaa, niin töissä olen 20.12. saakka, mikä on joulujuhlapäivä, tosin sitähän ei tiedä, missä jkunnossa olen kun joulukiireet koittaa! Kai se sitten menee hyväntekeväisyyttä nuo viimeiset päivät.
Mutta nyt puurorumbaa pyörittämään, jos lapset vaikka tänään nukahtais ennen kymmentä. Huvittavaa, että 4-vuotias syyttää äitiä, kun tuli herättämään liian aikaisin, ei tuo ajattelu ollenkaan vielä riitä siihen että jotain tekemistä voisi olla illan touhuillakin - eli kun sänky ei millään houkuta :S
Pitää vielä kertoa tämmöinen "lasten suusta" -juttu, joka sai mulle perunat kurkkuun, nimittäin neiti 2v puraisi ruokapöydässä sormeensa ja siitä herra 4v kauhuissaan hälytti meille, että "Auttakaa, se puraisi suomensottisormeen!" On vissiin viime talven muskareista jotain tarttunut matkaan :)
t. eikkuli 16+3
Itse olen ostanut yhdet äitiyshousut ja tunikan. Vielä osa omista huosuista menee, mutta alkaa olla kiristävää. paidat menevät hyvin.
Olin tänään raskausajan hammaslääkäri tarkastuksessa. Kaikki ok, ei onneksi ollut mitään poikkeavaa.
Mun äippäloma tais laskujen mukaan alkaa 17.12. mulla on koulusta valmistumispäivä 19.12, joten sinänsä se mulla alkaa sitten:) Saan paperit taskuun ja jäädä kotiin vauvan kanssa. Noh, onpahan sitten koulutusta, kun töihin palaa.
Väsymystä ja huonovointisuutta edelleen joka päivä ja koko ajan. Kyllästyttää jo niin totaalisesti tämä olo tila. Toivottavasti pian helpottaisi. Muuten kaikki on sujunut hyvin. Enää pari viikkoa rakenne ultraan, sitä odotan innolla. Näkee mieskin sitten tämän vauvan, kun ei päässyt ekaan ultraan.
Iltaa,
yritin tuossa vähän aikaa sitte listalle, mutta silloin en sinne näyttänyt päätyvän. Katsotaan jos tällä kertaa :)
Meillä odotellaan toista, laskettu aika 25.1.,  synnytyssairaala Tays ja itsellä ikää 26v
Kiitos!
Ihan ensiksi vastausta mammavaatteista. Itse ole pitänyt jo monta viikkoa äitiyshousuja, koska ne vaan ovat niin mukavat jalassa. Yhdet lantiomalliset tavalliset farkut menee vielä hyvin muuten. Minullakin on kyllä Bellybelt, mutta aika vähän on tullut käytettyä sitä. Tavallisia paitoja käytän äitiyspaitojen rinnalla, mutta pitäisi hankkia useammanvärisiä masutuubeja, jotta voi käyttää pidempäänkin. Olen muuten kaasoilemassa kuukauden päästä ja minulla on ihan normaalimallinen merenneitotyylinen juhlamekko kokoa 38 sinne. Kaikella todennäköisyydellä se mahtuu, vaikkei joustakaan yhtään. Siitä ihana, että menee varmaan sitten myöhemminkin ihan normaalikokoisenakin ollessa päälle :).
Vaunujen säilytyksestä meillä, että ollaan pidetty esikon vaunut aina sisällä (paitsi tietenkin kun ovat olleen käytössä ulkosalla). Matkarattaat saattavat olla aina välillä ulkona tai muuten auton takakontissa, mutta ovat sellaista materiaalia, joka ei taida herkästä homehtua.
Paino minulla on ollut ennen raskautta vähän turhan korkealla, sanoin neuvolassa sellaisen keskiarvon siitä missä se yleensä heilui. Eka neuvolassa paino oli vähän yli kilon korkeampi, mutta laski sitten seuraavaan käyntiin, eikä ole vielä onneksi noussut takaisin ekaneuvolan lukemiin. Tai en ole kyllä nyt kotosalla uskaltanut käydä vaa'alla... Seuraava käynti on kuun lopussa. Minulla alkaa äippäloma muistaakseni 11.12. Rakenneultra on tuossa syyskuun alkupuolella ja sitten selviää siirretäänkö laksettua enää.
Liikkeitä tuntuu päivittäin, mutta aika pieniä vielä kaikenkaikkiaan. Doppleria ei ole tullut hankittua, vaikka ajatus on kyllä tuntunut mukavalta, että voisi päivittäin kuulostella pientä. Kahvia en ole koskaan juonut ja se ei ole siis muuttunut raskauden aikana miksikään, mutta välillä on joutunut turvautumaan Frezza mochaan, kun on ollut pakko saada piristystä. Kuten esimerkiksi kesäkuussa, kun piti lyhyiden yöunien jälkeen ajaa sellainen 500km autolla. Teetä sen sijaan tulee juotua silloin tällöin, mutta lähinnä flunssa-aikana ja talvella. Eli ei tarvi huolehtia liian kofeiinin saamisesta. Ruokahalu ei ole täysin palautunut vieläkään, mutta silti tulee syötyä vähän liikaa herkkuja... Onneksi se ei ole ainakaan vielä näkynyt painossa.
JB72 oli käynyt etelän lämmössä... Vähänkö haaveilen, että pääsisi syksyllä jonnekin, varsinkin tällaisen kesän jälkeen. Ei ole todellakaan tullut mitta täyteen liian kuumia ilmoja, kun sellaisia ei ole ollut liikaa. Ongelma on vaan, että mistä siihen olisi varaa ja toisaalta se, että kenen kanssa lähdettäisiin esikon kanssa. Kahdestaan olisi vähän hölmöä lähteä... Ole kuitenkin jo alkanut laittaa vähän rahaa syrjään, jos vaikka tilaisuus tulisi. Onkos kukaan teistä, joilla on jo lapsia ennestään, käynyt loppuraskaudesta ulkomailla reissussa? Itse alan kaikella todennäköisyydellä vääntämään lopputyötä nyt syksyn ajan, mutta kun tekee omaa tahtia, niin olisi mahdollisuus varmaan ottaa siitä viikon loma. Esikko on mennyt päivähoitoon ja yhden viikon on siellä ollut jo. Ihan ok mennyt, mutta tuli sitten flunssa taas viikonloppuna ja on oltu sitten kotona eilen ja tänään.
Mies on tosiaan muuttamassa nyt erilleen ja ero tulossa. Tähän asti oli pieni toivonvire, että miettimisen jälkeen ehkä vielä yhteen. Mutta mies on näköjään aloittanut jo uuden elämän ja sepä sitten siitä! Vanhemmillekin on nyt kerrottu ja vähitellen pitäisi käytännön asioita alkaa eron tiimoilta hoitamaan. Onneksi on nämä kullanmurut, toinen hulivili ja toinen vielä masussa, joista saa niin paljon onnea ja iloa, että jaksaa pahan olon yli. Myös läheiset on tottakai avuksi, mutta ikävä kyllä he eivät voi ottaa osaa tästä pahasta olosta itselleen... Olen myös käynyt keskustelemassa asiasta ja tänään olen taas menossa. Pitää vaan ottaa myös esikko mukaan, kun ei ole hoidossa.
Pitääpä lähteä katsomaan taas tekemistä esikon kanssa, kun ei ala nyt itsekseen olemaan. Mutta hyvää viikkoa masut!
- Salsatar rv 17 tasan
Ensinnäkin Salsatarelle voimia uuteen elämäntilanteeseen!
Mäkin nyt ensimmäistä kertaa töistä uskallauduin lukeen näitä juttuja, enään ei oo niin väliä jos joku yllättää.
Eilen jo yks oli käynyt kysyyn mun esimieheltä oonko raskaana, meillä ei siis esimiehet istu mitenkään korkeammalla, vaan kaikki tehään samoja hommia. Olin yllättynyt, kuulemma hevosen annos ruokalassa oli eka merkki (tosin toinen joka kuuli sen tuumas et oon syöny sellasia jo vuoden) ja sit löysistyneet vaatteet. :)
Mutta vielä oudompi juttu oli se, kun käytiin asuntonäyttöjä eilen läpi ja meille ihan vieras kiinteistövälittäjä tuumas heti ovelta, että onneksi olkoon teille taitaa tulla perheenlisäystä. Aika törkeän rohkea temppu, mielestäni mun maha alkaa nyt oleen keskimääräisen suomalaisen naisen mahan kokoinen.
Joku mainitsi ensimmäisestä raskausajan hammaslääkäri käynnistä, mä en oo kuullut sellaisista mitään. Jostain tarkastuksesta joskus, mutta että onkohan noita enemmänkin. Joskus aikoinaan raskausajan hammashoito oli ymmärtääkseni maksuton, enään ei taida niin olla?
Tänään oli toinen neuvola, vaikka oonkin ensisynnyttäjä, niin se tuntui ihan turhalta.
Marie rv 16+1
Tuosta mahan koosta on ollut puhetta, mun mahasta ei kyllä enään voi erehtyä :) ei oo enään sellanen läskiröllykkä mikä on ollu aikasemmin!
Oletteko jo miettinyt mistä ostaisitte imetysliivejä?? kokemuksia merkeistä kaipaan.Mulla on edellisistä lapsista anttilasta ostetut ihan sellaset normaalit imetysliivit missä ei oo kaaritukea ja nyt haluaisin kylläkin kauniita liivejä:)
Kohta lähden työpalaveriin käymään vaikka olenkin hoitovapaalla, tuli oikein kutsu kotiin :) Hyvä sinne on mennä kun siellä aina niin hyvät tarjottavat!
Ja tietty sekin että saan olla 4 h ilman lapsia :) Ens viikonloppuna olen poikien kanssa yksin kotona kun ukko lähtee muuttaan yhtä meidän kaveria täältä espoosta äänekoskelle....Voi viikonlopun jälkeen olla vähäsen hermot loppu.
Nyt meikkaamaan ja pukemaan
T:Lootuskukkanen ja FrankAada 17+1
Jospa tama viesti tanaan tulisi suoraan oikeaan pinoon...
Salsatarelle tsemppia uuteen elamantilanteeseen taaltakin!
Mina lensin ekassa raskaudessa viikoilla 30 - 32, talla kertaa en lahtisi enaa silloin lentamaan, tosin syyt ehka enemman siina etta mina ylipaataankin en tykkaa yhtaan lentamisesta. Lensin nyt kesalla viikoilla 12 - 13 meidan neidin kanssa kahdestaan Suomeen (mies ei saanut lomaa) ja pitaa sanoa etta on hauskempiakin lentomatkoja tullut koettua :-) Vieressa istuvalta naiselta ei herunut yhtaan sympatiaa kun neiti oli taas niin innoissaan lentamisesta ja selitti kovasti miten han lentaa ilmassa ja mina oksensin pussiin vieressa...
Taalla huono olo jatkuu yha, oon koko aamun oksentanut. Onneksi neiti on viihdyttanyt itseaan (tiistait on vapaapaivia) ja hyvin on mennyt, yritetaan lahtea ulos paivaunien jalkeen.
Tuosta ihmisten arvailusta ja kyselysta niin meilla tuli mun vieressa istuvalle naiselle sahkopostissa viesti ihan toiselta puolelta toimistoa muutamia viikkoja sitten (tosi iso avoin tila jossa vaan noin 50 hengen tyopoydat) etta onko siella joku raskaana siella teidan osassa... Vastattiin siihen etta miksi niin kysytte - ja vastasivat etta ihan nayttais kun jollain olis masu kasvanut - kavelin sitten itse sinne niiden luo ja sanoin etta saa multa ihan suoraan kysyakin, mutta sitten kaytiin keskustelua siita miten ei oikein uskalla kysya jos joku tosiaan onkin syonyt vain vahan liikaa tms... :-)
Charlie rv 17+5
Kuten Kerveli, myös minä olen välillä ihan hermona, että onko siellä masussa enää ketään elollista. Itse kävin kuten jo kerroin ylimääräisessä neuvolassa tiistaina (eka kerta tässä raskaudessa =), kun ei vaan hermo enää kestänyt. Tietty mulla oli ollut niitä tulehduksia, joiden takia olin huolissani, mutta puolet siitä huolesta tuli ihan vaan siitä, että kun ei vaan tiedä onko siellä ketään, kun ei mitään tunne. Mä olen kuitenkin tuntenut liikkeitä jo toista viikkoa, mutta aina menee useita päiviä välissä ettei sikiö anna mitään merkkiä itsestään. No, nyt olen päättänyt rauhoittua!! Ei enää hermoilua, ei se tee sikiöllekään hyvää.
Kaveri kertoi, että oli tuntenut jo paljon liikkeitä päivittäin n. rv 19 ja yhtäkkiä menikin pari päivää ettei tuntenut mitään, niin rakenneultrassa sitten ultraaja kysyi, että no nyt tämä sikiö liikkuu aika tavalla, mutta kaverini ei tuntenut sitä lainkaan. Eli on paljon kiinni siitä, missä ja millaisessa asennossa sikiö on, että tunteeko niitä liikkeitä.
Hmmm, en kyllä muista että olisin esikoisen aikana näin paljon hermoillut, mutta ehkä aika kultaa muistot :D
Blomma rv 16+4