Viidesluokkalainen poika kertoo että kaikilla kavereilla on 100e kengät!
Kyllä. Ja olen myös nähnyt. En todella tiennyt että maksavat niin paljon. Haluaisi itse siis samanlaiset. Huhhuh!
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Sitten kun oma lapsi on tuossa iässä jos on samanlaista yritän kyllä puhua järkeä lapselle. Voidaan ostaa laadukkaita vaatteita mutta ei jotain merkkiä vain että kaverit näkee, koska esittäminen ja rahalla leuhkiminen on oikeasti vain nolostuttavaa ja pikkusieluista. Parempi jos hän ymmärtää sen jo silloin kun osa ei vielä ymmärrä.
Tässäkin on pointtia. En tiedä onko järkevää vaan automaattisesti ostaa lähes kaikkea mitä lapsi pyytää. Etenkin jos muu perhe elää vaatimattomammin. Mekään ei yksistä kengistä mentäis vararikkoon, mutta eihän se siihen tietenkään jää. Itse en ainakaan halua pistää kaikkea rahaani lastenvaatteisiin tai -kenkiin joiden käyttöikä on niin lyhyt kuitenkin. Hyvät pyörät esim ostettiin kyllä lapsille, koska kulkevat tosi paljon pyörällä, ja halusin turvalliset ja kestävät pyörät heille. T. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä alkaen viikkiluokkalainen on ymmärtänyt satasista yhtään mitään?
MInä ainakin ymmärsin viidesluokkalaisena rahan arvon. Silloin oli tosin käytössä markat.
Kysyisin: mistä alkaen viidesluokkalainen ei ole ymmärtänyt? No, ehkä siitä asti suunnilleen, kun on ollut normaalia ettei kouluikäinen osaa kelloa tai pysty olemaan koulun jälkeen hetkeäkään ilman aikuista.
Pitäis myös ymmärtää, että enää ei eletä "markka aikaa". Se mitä meidän lapsuus oli ei päde enää. Niikuin meidän lapsuudessa ei pätenyt se, mitä oli meidän vanhemmilla.
Elettiin ihan erilaista aikaa.
Se pitäis vanhempien ymmärtää. Sama koskee pelaamista. Meidän nuoruudessa ei ollu pelit ja netit kehittynyt.
Nykyään vanhemmat kauhistelee pelaamista. Miks? Siksi, Koska se ei ollut meidän lapsuutta /nuoruutta. Nyt se on normaalia. Niiku joskus telkan kattominen oli jotain ihan hirveetä ja pilas kaiken.
Maailma muuttuu. Se pitäis ymmärtää.
Kyllä lapsetkin ymmärtää rahan arvon. Eikä kenenkään ole pakko ostaa mitään trendivehkeitä lapsille.
Ei oo pakko ostaa Nikejä, ei oo pakko ostaa mopoa, ei oo pakko mitään.
Ei oo pakko antaa pelata. Se ei oo pakko.
Mutta, kannattaa muistaa se, että kyse on nuoren /lapsen ainutkertaisesta vaiheesta elämässä. Joka vaikuttaa todella paljon, jos "tipahtaa" asioista joita muut saa kokea.
Se vaikuttaa moneen asiaan. Oikeesti.
Tuossa iässä kaverin kans joskus kierrettiin ovelta ovelle ja kerrottiin että kerätään rahaa luokkaretkeen(tehtiin hieno lappu) ja kysyttiin että otetaan tyhjia panttipulloja jos haluavat antaa.
Kun oli tarpeeksi niin yleensä sitten palautettin muutama kassillinen ja ostettiin hampurilaiset tms.
Eli saakai sitä lapsi kertoa ihan mitä haluaa,eriasia sitten uskotaanko.
Keskustelevatko pojat tosiaan toistensa kengistä?
Meillä puhutaan Guccista, ja sanoin 6 luokkalaiselle että voin mä jotain hankkia. Hän itse sanoi siihen heti että ei kannata kun hän kasvaa niin nopeasti, että sitten kun ei enää kasva. Tarjouduin siis ostamaan koska mitään hän ei ole koskaan pyytänyt tai sanonut että pitäisi olla tai muillakin on....Joskus kysynyt että kiusataanko koulussa vaatteista ? Hän ei ymmärtänyt kysymystä että miksi kukaan niin tekisi....Mä luulen että tämä johtuu siitä että kaikilla on, asutaan hyväosaisten alueella ja kaikkien koti on korkeakoulutettu ja töitä on, millään tavaroilla ei pääse täällä leveilemään ja varmaan kotona on rahan arvosta puhuttu kaikille.
100 kengät ei kyllä ole kalliit, perus Viking Goretex kengät maksaa 70-100e ja niitä nyt on pienemmillä lähes kaikilla.
Vierailija kirjoitti:
Noin 100€ kengät nyt on ihan normi hintaiset. Jotkut toki on halvempiakin mutta monet myös kalliimpia, etenkin merkki kengät.
Minä ostin viime viikolla itselleni 5 eurolla kengät. Ihan uudet, ihan kaupasta. Ei varmasti ole huippulaatua, mutta kelpaa tässä omilla mailla tepasteluun. Eikä haittaa vaikka pitää ostaa uudet ensi vuonna.
Säästyneellä 95 eurolla keksin jotain kivaa.
Eikö hän voisi hankkia itselleen sugardaddyn?
Sitten kun oma lapsi on tuossa iässä jos on samanlaista yritän kyllä puhua järkeä lapselle. Voidaan ostaa laadukkaita vaatteita mutta ei jotain merkkiä vain että kaverit näkee, koska esittäminen ja rahalla leuhkiminen on oikeasti vain nolostuttavaa ja pikkusieluista. Parempi jos hän ymmärtää sen jo silloin kun osa ei vielä ymmärrä.