Viidesluokkalainen poika kertoo että kaikilla kavereilla on 100e kengät!
Kyllä. Ja olen myös nähnyt. En todella tiennyt että maksavat niin paljon. Haluaisi itse siis samanlaiset. Huhhuh!
Kommentit (68)
Ei 100€ riitä, jos tahtoo Niken muotitossut. 150€ on lähempänä.
https://www.nike.com/fi/w?q=air%20force%201%20men&vst=Me
On kuitenkin tärkeimpiä hankintoja, että pääsee oikeaa porukkaan cooliin jengiin. Halvempaa kuin koulukiusattuna, syrjäytyneenä , ikineitsyenä, peli - & päihderiippuvaisena ja masentuneena elämä elää.
Niitä saa käytettynä, kasvavassa jalassa menee puoli vuotta.
No, Niket maksaa. Ja ne on just mitä pitää nykyään olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei varmasti ole kaikilla. Mutta odotapa vaan yläastetta, kun vaatimukset kasvaa. Ysiluokkalainen halusi yli 200€ kengät, joita ei saa Suomesta lainkaan, vain netistä jenkkiläisestä verkkokaupasta!
Sellaista se on, kun opettaa lapsensa materialistiksi. Omalleni kelpasivat oikein hyvin 50€ kengät peruskaupasta.
Itse asiassa 200€ ei ole paljon kengistä, joilla mennään kesät talvet, helteestä lumikinoksiin. Kallimmaksi tulisi ostaa joka vuodenajalle sopivat jalkineet, mutta eihän nuo teinit mitään kumppareita tai talvisaappaita käytä. Kerran tai max 2 vuodessa käyt tuon “mutku-mä-haluun-ja-mitään-muuta-ei/löydy”-taistelun niin saat olla rauhassa ja naureskella paljaita nilkkoja kahdenkympin pakkasella. 18 v jälkeen ei ole enää mun ongelma, menköön kirppikselle tai Tokmannille.
No tuskin nyt ostetut lenkkarit enää keväällä mahtuu, kun jalka kasvaa.
Vierailija kirjoitti:
Noin 100€ kengät nyt on ihan normi hintaiset. Jotkut toki on halvempiakin mutta monet myös kalliimpia, etenkin merkki kengät.
Tuossapa lausahdettiinkin filosofinen vastaus😙😅
Vierailija kirjoitti:
On kuitenkin tärkeimpiä hankintoja, että pääsee oikeaa porukkaan cooliin jengiin. Halvempaa kuin koulukiusattuna, syrjäytyneenä , ikineitsyenä, peli - & päihderiippuvaisena ja masentuneena elämä elää.
Saa kyllä alesta. 5 luokkalaiselle kelpaa vielä melkein mitkä tahansa Niket mutta Airforcet kelpaa yleensä vaan teineile. Oon ostanu vaikka ottaa päähän hinta.
Mutta, kuten joku sano. Mielummin ostan ku, että joutuu kiusatuksi kenkien takia. Julma on lasten maailma. Ite ku en merkeistä välitä, niin säästän siinä.
No tuskin nyt ostetut lenkkarit enää keväällä mahtuu, kun jalka kasvaa.
Niin meillä siis tosiaan jo ysiluokkalainen tyttö, jonka jalka ei enää kasva. Ja jos kasvaisi, niin mulle äitinä kelpaa vanhat kengät, kun on pienempi jalka. Merkkikenkien osto on turhaa, jos ei pysty sisaruksilla kierrättämään tai myymään eteenpäin.
Minulla työkaveri kertoi että sen teini-ikäinen olisi halunnut jonkun keltaisen ylipitkän lörppövyön. Noiden vöiden hinta oli yli 300 euroa! Miten ihmeessä teinit voi olla noin pihalla raha-asioista? Vaaditaan satasien kenkiä, huppareita, älyteknologiaa, vöitä, luksuslaukkuja jne.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää olla, ja ketä varten? Itse talouden aikuisena tienaan rahat ja omatkin kengät (2-3 vuotta vanhat) olivat 50 euroa. Ja puhelin vuodelta 2014. Miksi yhdellä perheenjäsenellä "pitäisi olla" ihan eri elintaso kuin sillä, joka rahat talouteen myös tuo?
Ihan älytöntä muutenkin tuo trendien palvonta, ainut voittaja on yhtiö jonka käveleväksi mainokseksi kuluttaja tieten tahtoen itsensä ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Minulla työkaveri kertoi että sen teini-ikäinen olisi halunnut jonkun keltaisen ylipitkän lörppövyön. Noiden vöiden hinta oli yli 300 euroa! Miten ihmeessä teinit voi olla noin pihalla raha-asioista? Vaaditaan satasien kenkiä, huppareita, älyteknologiaa, vöitä, luksuslaukkuja jne.
Tuo on normaalia, kun teinit ei tienaa itse rahojaan. Vanhempien pitää siis pitää järki päässä ja kukkaron nyörit tiukalla. Omilla tienaamilla rahoillaan voi sitten sitä luksusta ostaa. Yleensä todellisuus iskee kun se haluttu laukku vie kuukauden palkan. Sitten se ei olekaan enää niin tärkeä.
Valehteli. 200€ ne nykyään maksaa jos haluaa sellaiset, jotka kestää koko kauden.
Minä ostin samanikäiselle pojalle kahdet tossut Stadiumista, maksoivat yhteensä 15€. Yläkoululainen sai 25€ Niken tossut ja Adidaksen verskat ostin kirpparilta muutamalla eurolla. Minulle on tärkeää, että lapsilla on fiksut varusteet, mutta en todellakaan maksa niistä mitä tahansa! Eikä kyllä kukaan ole pyytänytkään. Vanhin tytär joskus totesi, että sinähän äiti meille näitä merkkivaatteita pyytämättä ostat!
Minulla oli lapsena äitini ompelemat vaatteet(olivat kyllä hyvät ja istuvat), joten todellakin löytyy omakohtaista kokemusta "ei-merkkivaatteista". Minua ei kyllä kiusattu, mutta se johtui vain siitä että se oli hyvä tapa saada nenä poskelle. Muistan kyllä kuinka häpesin vaatteitani. Omille lapsille olen sitten ollut vähän hövelimpi, en tosin ole 200e kenkiä ostellut.
Lapseni ovat nyt teini-iässä(jalka ei kasva enää) ja ovat ostaneet 200e kenkiä omilla lahja- ja kuukausirahoillaan. Olen siitä päätäni puistellut, mutta itsepä haluavat rahansa noin tuhlata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa kyllä alesta. 5 luokkalaiselle kelpaa vielä melkein mitkä tahansa Niket mutta Airforcet kelpaa yleensä vaan teineile. Oon ostanu vaikka ottaa päähän hinta.
Mutta, kuten joku sano. Mielummin ostan ku, että joutuu kiusatuksi kenkien takia. Julma on lasten maailma. Ite ku en merkeistä välitä, niin säästän siinä.
Sepä se kun vitosluokkalaiselle ei nyt kelpaakaan mitkä tahansa Niken tennarit, vaan pitää olla joka Air forcet tai Jordanit, jotka maksaa n. 100e, eikä niitä alessa juuri ole. Ja meillä tämä lapsi on ollut tähän asti sellainen, kenelle on ihan sama mitä päällensä pukee. Muutaman vuoden nuorempi sisarus paljon tarkempi vaatteistaan ja myös niistä merkeistä.
Eikä me vanhemmat myöskään olla mitään materialisteja. Mies ostaa itselleen uudet kengät ehkä kerran viidessä vuodessa ja itse jos jotain ostan, niin ostan käytettynä. Edellisvuoden olin koko vuoden ostolakossa, koska totesin vaan että en tarvi mitään. Ja muutenkin eletään suht vaatimattomasti. T. Ap
Ei todellakaan ole. Meidän kaksospojat aloitti nyt kutosen, eikä noin kalliita kenkiä tule saamaan kuin sitten kun itse tienaavat. Eikä ole kyllä luokkakavereillakaan, eräänkin äidin tiedän käyvän pari kertaa viikossa ruokajonossa.
Asutte varmaan vähän paremmalla alueella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää olla, ja ketä varten? Itse talouden aikuisena tienaan rahat ja omatkin kengät (2-3 vuotta vanhat) olivat 50 euroa. Ja puhelin vuodelta 2014. Miksi yhdellä perheenjäsenellä "pitäisi olla" ihan eri elintaso kuin sillä, joka rahat talouteen myös tuo?
Ihan älytöntä muutenkin tuo trendien palvonta, ainut voittaja on yhtiö jonka käveleväksi mainokseksi kuluttaja tieten tahtoen itsensä ostaa.
Ymmärrän kyllä pointtisi tässä asiassa. Mutta ymmärrän myös nuoria.
Meille aikuisille kelpaa hyvät ja halvat kengät.
Mutta, ainakin sillo ku ite olin nuori, trendi oli Levikset.
Nää hommat kuuluu nuoruuteen ja menee ohi. Nuorilla on tärkeää "kuulua joukkoon" ja se on valitettava tosiasia, että siellä tulee kiusaamista ja arvostelua. Nuori tuntee häpeää ja tuntee itsensä ulkopuolieksi.
Mulla ainakin vanhempana on tärkeää, ettei nuoren itsetunto kärsi herkässä iässä näistä ulkopuolelta tulevista paineista.
Se loppuu kyllä siihen, kun nuori on riittävän kypsä ymmärtämään, ettei sillä ole mitään väliä, mitä merkkiä päälles laitat.
Siihen saakka ostan kiltisti ne Niket jalkaan.
Vaikka ne maksaa.
Ne maksaa itsensä takas jo sillä, että nuorella on hyvä olla
Mä olen monesti maksanut tarha- ja alakouluikäisen lapsen kengistä alessa 50-80, eli ovh satkun ja yli. Mutta oikeita nahkaisia kenkiä. Ja niistä sai vielä monta kymppiä takasin kun myi pienet pois.
Mutta onneksi muksulle on kelvannut halpislenkkarit, ei käytä niitä kuin koululiikunnassa.
Just ostin Eccon goretex nilkkurit, 130€ alessa, 8.-luokkalaiselle. Tosin ne sopii mullekin jalkaan ja tyyliin, jos jostain syystä jalka vielä kasvaa.
Vierailija kirjoitti:
Mistä alkaen viikkiluokkalainen on ymmärtänyt satasista yhtään mitään?
MInä ainakin ymmärsin viidesluokkalaisena rahan arvon. Silloin oli tosin käytössä markat.
Kysyisin: mistä alkaen viidesluokkalainen ei ole ymmärtänyt? No, ehkä siitä asti suunnilleen, kun on ollut normaalia ettei kouluikäinen osaa kelloa tai pysty olemaan koulun jälkeen hetkeäkään ilman aikuista.
Koearvosanoilla kiristäminen on perseestä ja siitä on enemmän haittaa kuin hyötyä. Kun kaikki eivät saa kymppejä vaikka opiskelisivat kuinka ahkerasti. Kaikilla kun ei ole esimerkiksi matemaattista lahjakkuutta niin paljoa.