Nyt mammat hoi! Pistakaas parhaimmat ideat mita Suomessa voisi nayttaa ulkomaalaisille???
Mita itse nayttaisit perheelle jossa kaksi tyttoa 7 ja 4v seka vanhemmat?
Lapset tykkaavat luonnosta, elaimista, kaikesta hauskasta kuten yleensakin, mutta mielestani vanhemmat eivat ole kovin luonto-intoilijoita, ja tuo ilestani karsii aika paljon mita olisi voinut tehda. Voisikohan silti miettia mokkeilya, vaikka edes yhden yon?
Tykkaavat lahinna shoppailusta, siistista kaupunki-elamasta. Aiti on shoppailuhullu, on kaikkeen lastentouhuihin ja sen sellaiseen kiinnostunut, eli haluaa kylla lastensa kokevan kaikkea erilaista ja kiinnostavaa, mutta isa on kiinnostunut autoilusta, musiikista, tekniikasta ym.
Mun pitaisi kuitenkin nyt jotain ohjelmaa jarjestaa, joten pliis auttakaa. Vierailu kestaa viikon eli koko tuolle ajalle pitaisi olla jotain ohjelmaa.
Kommentit (36)
toritunnelma ihan omanlaisensa.
Tai siis olen ite ollut seurassa jolle joka toinen vastaantulija oli tuttu ja jokaisen kanssa myös pysähdyttiin keskustelemaan ja kahvittelemaan. Hämmästelin sitä. Tosin jos ei oo tuttuja niin eipä toi torimeininki eroa muista kaupungeista.
Ruuista muuten ainakin omat ulkomaantutut ovat ihmetelleet raakaraasteita ja yksi haaveili saavansa vetää viimeiset henkosensa 80 asteen saunassa.. Ihme haave mutta kertoo jotain saunan outoudesta.
jos olette lähellä naantalia niin Muumimaa, Risteily tukholmaan on varmasti kiva kokemus sekä vanhemmille että lapsille
jos tykkäävät kaupungista niin älä herran tähden vie mustikkaan tai mökille ainakaan pitkäksi aikaa. Musta tuntuu että vain suomalaiset itse tykkäävät katsella miljooni ja taas niljoonia puita.
No sinänsä onhan se jännä kokemus syödä mustikoita suoraan maasta mutta tuskin kukaan kaupunkilainen haluaa montaa tuntia kykkiä lepikossa.
Yks hauska juttu ois käydä santa parkissa ottamassa valokuva joulupukin kanssa jos vain teiilä on yhtään mahdollisuutta lähteä pohjoiseen päin. Seisoskelu napapiirin rajalla on jostain syystä usein monen ulkomaalaisen suosikki kokemus.
Ja santaparkissa voi jotain hoppaillakin.
Jos ovat etelä euroopasta niin usein tykkäävät syödä jotain sellaista mitä eivät kotimaassaan saa. Poro, karhu, hirvi :) sieniä?
Näin kerran uutisista sellasen pätkän, olikos se loppukevennys vai mikä? Mutta itäsuomessa on joku firma joka vie ihmisiä katselemaan karhuja! Menkää sinne kykkimään iltahämärässä niihin koppeihin oppaan kanssa. Varmasti on jännittävä kokemus ainakin lapsille ja isille. Äidistä en sitten tiedä!
Suomalaiset kylpylät on joskus ihan jees? Jos meette sellaseen aikaan et ei ole mikään isompi juhla suomessa niin ei ole niitä kännisiä örisiöitä joka paikassa, sama koskee myös laivaristeilyjä!
TALLINNA on kanssa ihan kiva paikka kävästä Helsingistä. Mulla oli vieraita ulkomailta ja tykkäsivät Tallinnassa käydä kovastikin kun se laivamatkakin sinne taittuu aika nopeasti ja hintataso on vähän alempi kuin suomessa. VAi onko se enää nykyään?
Ehdotukseni oli siis, että menette hakemaan piirakkamarjat metsästä. Vaikka keräisit yksin sen tarvittavan pienen kipollisen ja vieraat pällistelis puita, niin ei siihen mee ku vartti.
En tosiaankaan usko, että 'ämpärit kouraan ja ötökkäsyötiksi' -tyyppinen marjastus viehättää vieraitasi.
Mekaan emme itse asu suomessa joten olen kiitollisena ottanut neuvojanne vastaan. Tulemme viikon paasta. Pikkaisen alkaa olla paniikki kun yritan nyt koota ohjelman kasaan. .. Huoh. Karhuja en itsekaan uskaltaisi menna katsomaan, mutta hieno idea!!!
En ole kaynyt Tallinnassa, olisikohan se nakemisen arvoinen paikka, enta onko laiva taynna orisijoita? Niita en niin mielellani viitsisi turisteille nayttaa!
Yritan luoda jonkun suunnitelman tasta kohta puoliin.
ap
Millaistakohan saata on lupailtu? Onko ollut yleista puhetta minkalaista elokuun loppupuolen saa on, ei kai saaennusteita nae kuin muutaman paivan eteenpain?
ap
Englantilaiset yleisesti arvostavat Lapin eksotiikkaa, jos yhtään on sinnepäin mahdollista mennä ja tietysti järvet ja suurpedot ovat must.
viettaa aikaa "sivistyksenkin" parissa? Mulle on annettu avoimet kadet... He eivat tieda Suomesta senkaan vertaa, joten tykkaavat etta olisi vain kaikki valmiiksi heille suunniteltu. Eikos ajomatka kesta Lappiin kuitenkin aika kauan, ja jaksaako lapset sen, onko se sen arvoista etta istuvat autossa ja nakevat sen pukin, poroja ja eramaata? Kysyn siis ihan vilpittomasti, kun en ole itse varma?
ap
ne ovat idyllisiä pikkukaupunkeja, varsinkin kesällä. Itse en lähtisi Lappiin matkaamaan, matka vie sen verran paljon aikaa molempiin suuntiin, että hukkaan menee aikaa, eikä siellä sitäpaitsi ole vielä mitään näkemistäkään ennen ruska-aikaa.
kannattaa tutustua myös läntiseen Uusimaahan el Fiskarsin idylliseen ruukkikylään tai Tammisaareen/Hankoon.
niin eihän Tallinna tai Tukholma ole Suomessa. Tulee sama fiilis kuin 'Mikä on parasta Turussa - ohikulkutie'
Parin päivän hyvinvarusteltu mökkeily saunoineen ja uimisineen (kylmää on ulkomaalaisten mielestä joka tapauksessa), sekä pikainen piirakkamarjojen keräys kuulostaa hyvältä. (Tosin ymmärtääkseni tänä vuonna ei ole mustikoita?, ehkä teettekin sienipiirakan) Saimaanristeily ja Punkaharju varmaan myös kiva, oliko Koli sielläpäin? sehän on kansallismaisema. Lappiin on tosi pitkä matka, jos ette halua vaan ryysätä paikasta toiseen, niin jättäkää väliin.
Helsingissä suosittelen Heurekaa lämpimästi, se pärjää kansainvälisessäkin vertailussa. Sitten Suomenlinnaan kauniilla säällä ja jos ette käyneet sisävesiristeilyllä, niin sitten (lounas)risteily Helsingin edustalla. Jos joku Englannista tosiaan haluaa tulla Suomeen shoppailemaan, niin sitten Stoccalle ja Espalle.
Myös Turku on kaukana Mikkelistä, jos aikaa on vain yksi viikko. Mutta jos sinne lähdette, niin eksoottinen kokemus voisi tosiaan olla saariston rengastie losseineen, yöpykää jossain matkan varrella maatilalla.
niin Raumalle tai Porvoon vanhaankaupunkiin. Nimittäin puutalot ja varsinkin värikkäästi maalatut ts perinteinen punamulta, punakelta on olleet myös hämmästyksenaiheita tuntemilleni ulkomaalaisille.
Riippuuhan se budjetista mitä tarjota: jos on pätäkkää niin vaikka suomi päästä päähän.
Ja itärajan näkeminen (valvontatorneja näkyy kauempaakin) tai nuijamaan myymälöissä vierailu vois kutkuttaa noin tietoisella tasolla. on se itä semmonen mörkö ollut vuosikymmeniä.
Oli se Rovavniemi. Niin lentäähän sinne nykyään paljon halpoja lentokoneitakin Helsingistä. Automatka tai juna vois olla kyllä vähän liian pitkä matka istuskella mutta lentokoneella ei ole kuin yks hujahdus.
ja samalla Retrettiin. Tuohon reissuun yhdistäisin myös sisävesiristeilyn. Voitte yöpyä esim. tällä;
http://www.maatilamatkailumannila.com/mannila2.html
jossa pääsette rantasaunaan ja uimaan. Näette myös eläimiä ja suomalaista maatilameininkiä. Voitte myös valita majoitutteko mökkiin vai päärakennukseen. HUOM; vastaavia paikkoja on varmasti myös muita, itsellä tuolta muutaman vuoden takaa erittäin hyvät kokemukset:)
Kannattaisi ehkä ajaa myös Tampereelle. Täällä suunnalla on näkemistä vaikka miten. Kangasalla on parikin museota joissa vanhoja autoja, toinen ilmainen. Samoin sieltä löytyy strutsitila;)
Tampereella on erilaisia museoita varsin paljon, ja myös Särkäniemi. Samoin kauniita maisemia, voitte tehdä toisen sisävesiristeilyn, mennä piknikille Viikinkisaareen, Käydä pyynikillä kävelemääs ja näkötornissa (jossa ~3eurolla/hlö saa legendaariset munkkikahvit ja pääsee näkötorniin!:) Tampereella on myös Muumimuseo.
Minusta idea pienetä metsäretkestä mustikkaan ja piirakan teko kuulostaa hyvältä idealta myös...!:)
ja siellä Retrettiin. Kesämaakin on kiva, mutta sulkeutuu varmaan jo pikapuolin.Savonlinnan ja Mikkelin välillä on kiva kotieläinpuisto, en kyllä muista nimeä.