Miksi jotkut pelkäävät vieläkin aspartaamia?
Aspartaami on maailman tutkituin lisäaine, joka on kerran toisensa jälkeen todettu täysin turvalliseksi normaalissa käytössä. Keinomakeuttajana se on hyödyllinen paionhallinnassa, kun sokerilimonadit korvataa keinomakeutetuilla. Ei mikään välttämätön aine mutta ei kaamea mörkökään. Miksi pieni marginaalijoukko jaksaa edelleen hsyterisoitua siitä?
Kommentit (37)
Saattaa olla tutkituin lisäaine mutta ei se tarkoita että olisi millään tavalla terveellinen tai edes turvallinen... Minä kannatan luonnollisia aineita kohtuudella, kyllä ne sokerilimutkin maistuu paremmalta kun keinotekoisesti makeutetut. Mielummin kerran viikossa sokerilimsaa kuin joka päivä sokeritonta!
[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 16:00"]Minä en syö aspartaamia, painonhallinnassa se ei muuten auta yhtään. Kun ihminen juo sokerittomia juomia, hän syö rasvaa enemmän. Ja tämä on todistettu tutkimuksella. Minä esimerkiksi en ole koskaan käyttänyt mitään kevyttuotteita ja paino on 30 vuodessa noussut kiloa eli viiden raskauden jälkeen.
[/quote]Siis neljä kiloa, 58->62 kg.
Koska aspartaami on hermomyrkky. Kehitettiin alunperin hyönteismyrkyksi. Oli vähän epäkäytännöllistä, kun tehoaa vain kosteana. Syötetään sitten ihmisille.
en juo aspartaamimakeutettuja juomia koska ne maistuvat aivan paskalle!
en keksi yhtään syytä juoda outoja kemikaaleja.
ja siitä on paljon kirjoituksia miten lääketehtaat ja suuri business tuottaa tutkimuksia, mutta julkaisevat VAIN ne mitkä ovat heille positiivisia.
maailma pyörii RAHAN ympärillä ja maailman rikkaimmat tahot tekevät mitä vain tuottaakseen lisää hilloa... ja tutkimusten väärentäminen on sieltä lievimmästä päästä.
t. mies 45
Aiheuttaa sokeririippuvuutta, yksinkertainen vastaus.
Niin ja laiton Suomessa ennen kuin EU pakotti laillistamaan.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 20:03"]
No esim anoppini joka on mm. reilusti ylipainoinen ja juo aivan liikaa viiniä (eli elämäntavat sanonko mistä) pelkää aspartaamia juuri noiden hermomyrkkyhöpinöiden takia. Hauskinta tässä on että hän on lääketieteen tohtori. Ymmärrän itse varsin hyvin että kaikki eivät siitä tykkää eikä tarvitsekaan sitä käyttää, mutta nuo foliohattijutut voisi tosiaan tutkimustiedon nojalla jättää tämä nainen osalta sikseen...
[/quote]
Eihän sitä tutkita muuten kuin Monsanton luvalla, joten ei niihin tutkimuksiin voi luottaa.
Paras lukemani artikkeli aspartaamin vaarallisuudesta. Suosittelen lukemaan, varsinkin niitä jotka vielä aspartaamia käyttävät.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 16:07"]
Makeutusaineet eivät sovi ainakaan laihduttajalle. Ne ylläpitävät nälkää ja näin lisäävät syömistä.
Eikä ne mitenkään vatsaystävällisiä ole, niinkuin joku jo mainitsi.
[/quote]
Minä olen laihtunut 20 kiloa osittain aspartaamin avulla. Hieno keksintö. Käytän joka päivä.
[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 02:43"]
Paras lukemani artikkeli aspartaamin vaarallisuudesta. Suosittelen lukemaan, varsinkin niitä jotka vielä aspartaamia käyttävät.
http://www.elinahytonen.fi/2011/02/aspartaami/
[/quote]
Kyllä kyllä, tämä dramaturgi ja sihteeri, "kiinalaisen lääketieteen" asiantuntijahan on varmasti luotettava.
Mutta ihan tasapuolisuuden nimissä, lukaiskaapa tämä:
http://www.sciencebasedmedicine.org/aspartame-truth-vs-fiction/
Itse olen kyllä mies, enkä syö tai juo mitään missä on aspartaamia. Syykin on yksinkertainen: saan siitä migreenin. Se myös maistuu ihan karsealle, niin ainakin sen tunnistaa helposti jos sitä suuhun joutuu.
Ja mitä tulee aspartaamin haitallisuuteen, niin kuten jo aikaisemmin mainittua niin se aiheuttaa rotilla syöpää. Ja elimistö pilkkoo sen aineenvaihdunnassa metonoliksi, joka ei tunnetusti ole kovin terveellistä sekään. Kaiken lisäksi se tosiaan lisää makeanhimoa, eli painonhallinnassa siitä on enemmän haittaa kuin hyötyä. Parempi opetella vaan välttämään sokerista makua.
Aine todennäköisesti pysyy sallittuna niin kauan kuin lobbaajilla riittää rahaa tai kunnes käy kuten tupakan kanssa, ja löytyy jotain todella pahoja terveysvaikutuksia.
En pelkää, en käytä. En juo myöskään limuja (limonaadi?? mikä olikaan syntymävuosi..).
Kuka lietsoo hysteriaa - en ole huomannut? Syöpä lisääntyy koko ajan eikä ole aina kovinkaan helppoa osoittaa jotain tiettyä ainetta syylliseksi. Monesti sen kertoo vasta aika. Vastuun kantaa viime kädessä kuluttaja. Käytän järkeäni ja pyrin välttämään synteettisten aineiden työntämistä omaani ja lasteni suuhun. Sama koskee pitkälle prosessoituja tuotteita ja esimerkiksi savustettuja ja mustaksi kärvennettyjä tuotteita. Mutta minulle on kyllä ihan sama, mitä sinä "painonhallintasi" apuna käytät. Jos et ilman aspartaamia selviä, niin ihan vapaasti vaan. Maistuukin hirveälle.
http://www.tiede.fi/artikkeli/uutiset/rotille_syopaa_aspartaamista
Tuosta nais-ja miesasiasta - eipä ole minulla sinulle vastausta. Sellainen toteamus vaan, että miehet kuolevat maailmanlaajuisesti syöpään 50 % todennäköisemmin kuin naiset. Että jospa se HYSTERIA sitten vaikka suojaa :D