Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotkut pelkäävät vieläkin aspartaamia?

Vierailija
17.09.2014 |

Aspartaami on maailman tutkituin lisäaine, joka on kerran toisensa jälkeen todettu täysin turvalliseksi normaalissa käytössä. Keinomakeuttajana se on hyödyllinen paionhallinnassa, kun sokerilimonadit korvataa keinomakeutetuilla. Ei mikään välttämätön aine mutta ei kaamea mörkökään. Miksi pieni marginaalijoukko jaksaa edelleen hsyterisoitua siitä?

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
17.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 15:57"]

Lisätään vielä, että jostakin syystä aspartaamihysteerikot ovat lähes poikkeuksetta naisia. Miksiköhän näin? -ap

[/quote]

Ehkä me ollaan kaikki seurusteltu saman kemistimiehen kanssa, joka ehdottomasti kielsi syömästä sitä. Nimitti muurahaismyrkyksi. Kun se oli niin valopää, pakkohan se oli uskoa.

Ja kyllä, pahaa on. Erehdyin ostamaan tuota skyriä purkillisen, ja ihmettelin miten tämä on niin omituisen makuista. Paitsi että eihän siitä mausta voi erehtyäkään. Kun tajusin, että tämähän maistuu ihan fun lightilta, niin sepä se. Olen niin pihi, että päätin syödä sen pikkupurkin loppuun, mutta kyllä se työstä kävi ja piti huuhtoa kahvilla alas. Miestä olen kieltänyt tuomasta kaupasta tuntemattomia purkkeja jos rillit ei ole mukana, kun se ei näe lukea tuoteselosteita.

Vierailija
2/37 |
17.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ihmettelen aina samaa, mutta kukin tyylillään.
terv. kemisti

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
17.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kas, hysteerikot heräsivät.

Moniko teistä kärsii myös sähköallergiasta? -ap

Vierailija
4/37 |
17.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 18:04"]Kas, hysteerikot heräsivät.

[/quote]
Ketkä kaikki luettelet hysteerikoiksi?

Vierailija
5/37 |
17.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en kärsi mistään allergiasta mutta miksi söisin keinotekoista makeutusainetta, joka on pahaa, kun sokerikin on keksitty. En pidä esimerkiksi kapriksistakaan joten en syö niitä.

Vierailija
6/37 |
17.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 18:04"]

Kas, hysteerikot heräsivät.

[/quote]

No voi jukra. Ootsä sitten nokkela poika. Kun "pelkää" aspartaamia, on allerginen sähköllekin.. Sinä se oot hienosti osannut hysteeriset naiset segmentoida.

Minä en syö mitään, missä olisi edes vaihtoehtona aspartaami. Miksi söisin - voitko sinä kertoa sen? Jos et osaa juoda makeuttamattomia juomia, niin miten se - tai sinun läskisi - ovat minun ongelmani?

Vierailija
7/37 |
17.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No esim anoppini joka on mm. reilusti ylipainoinen ja juo aivan liikaa viiniä (eli elämäntavat sanonko mistä) pelkää aspartaamia juuri noiden hermomyrkkyhöpinöiden takia. Hauskinta tässä on että hän on lääketieteen tohtori. Ymmärrän itse varsin hyvin että kaikki eivät siitä tykkää eikä tarvitsekaan sitä käyttää, mutta nuo foliohattijutut voisi tosiaan tutkimustiedon nojalla jättää tämä nainen osalta sikseen...

Vierailija
8/37 |
17.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, maistuu pa**alta, ihminen ei tarvitse aspartaamia ravitsemuksellisesti, aspartaamilla voi tappaa - voiko se siis olla kovin hyväksi?, keinotekoiset makeutusaineet lisäävät nälän tunnetta -> sotkee siis jollain tapaa elimistön luonnollisia säätelymekanismeja. Siinä nyt muutama syy, miksi en käytä aspartaamia. Miksi pumppaisin tarkoituksella elimistööni jotain mikä ei sinne selvästikään kuulu?

Vierailija
9/37 |
17.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisätään vielä, että jostakin syystä aspartaamihysteerikot ovat lähes poikkeuksetta naisia. Miksiköhän näin? -ap

Vierailija
10/37 |
17.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en syö aspartaamia, painonhallinnassa se ei muuten auta yhtään. Kun ihminen juo sokerittomia juomia, hän syö rasvaa enemmän. Ja tämä on todistettu tutkimuksella. Minä esimerkiksi en ole koskaan käyttänyt mitään kevyttuotteita ja paino on 30 vuodessa noussut kiloa eli viiden raskauden jälkeen.

Vierailija
11/37 |
17.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tulee maha kipeeks aspartaamista :(

Vierailija
12/37 |
17.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tulee kans maha kipeeksi ja myös migreenikohtaus aspartaamista. Toi "maailman tutkituin lisäaine" -väittämä on ihan täyttä puppua.

Vierailija
13/37 |
17.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makeutusaineet eivät sovi ainakaan laihduttajalle. Ne ylläpitävät nälkää ja näin lisäävät syömistä.

Eikä ne mitenkään vatsaystävällisiä ole, niinkuin joku jo mainitsi.

Vierailija
14/37 |
17.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on perusperiaate, että vältän säännöllisessä käytössä kaikkia ruoka-aineita, jotka on 1000 vuotta uudempia keksintöjä. Niin usein on käynyt niin että uudet tavat joista ei ole piiiitkää kokemusta, osoittautuvatkin tavalla tai toisella haitallisiksi. Eli vesi ja viini ja maito on minulle ok, limsat ei. En tosin ole hysteerikko ja voin toisinaan juoda mitä vaan, vaikka sitä aspartaamicolaa, ei se mikään myrkky minusta kumminkaan ole.

Hiljattain kyllä luin tutkimuksesta että osalle ihmisistä keinomakeutetut colat aiheuttavat halua syödä, ja siten voivat lihottaa vaikka niissä itsessään ei ole kaloreita. Kun keho huomaa makean, se alkaa odottaa verensokerivaikutusta ja erittää insuliinia, mutta kun sokeria ei tulekaan, tulee sitten nälkä koska insuliini on jo erittynyt. Tämä efekti oli osalla ihmisistä vain ei kaikilla.

Vierailija
15/37 |
17.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aspartaami, tai muu vastaava aiheuttaa aivoissa ja sitten kehossa saman tilanteen, kuin sokeri, mutta kun ei sokeria tulekkaan, tulee sitten nälkä ja himo makeaan lisääntyy.

New Study Negates Weight Management Claims of Artificial Sweeteners

The featured study, published in the January 2013 issue of the journalAppetite2, was done by a Brazilian research team with the Faculty of Medicine of the Federal University do Rio Grande do Sul. Rats were fed plain yogurt sweetened with either aspartame, saccharin, or sugar, plus their regular rat chow, for 12 weeks.

"Results showed that addition of either saccharin or aspartame to yogurt resulted in increased weight gain compared to addition of sucrose, however total caloric intake was similar among groups," the researchers write.3

The reason for the similar calorie consumption between the groups was due to increased chow consumption by the rats given artificially sweetened yoghurt. This type of compensation has been found in previous studies4 as well, indicating that when your body gets a hit of sweet taste without the calories to go with it, it adversely affects your appetite control mechanisms, causing increased food cravings. The authors concluded that:

"Greater weight gain was promoted by the use of saccharin or aspartame, compared with sucrose, and this weight gain was unrelated to caloric intake. We speculate that a decrease in energy expenditure or increase in fluid retention might be involved."

http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2012/12/04/saccharin-aspartame-dangers.aspx

Vierailija
16/37 |
17.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska EU elintarviketurvallisuusyksikkö määrittää aspartamiinin turvallisuuden vasta vuonna 2020, jotain salattavaa? Aikaistettu seputus ei riitä minulle.

Vierailija
17/37 |
17.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä saan päänsäryn aspartaamista. Loppupäivä pilalla, jos vahingossa tulee juotua, kun luulen sokeroiduksi juomaksi/makeiseksi.

Vierailija
18/37 |
17.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska saan aivan järkyttäviä hermostollisia oireita siitä moskasta.

Vierailija
19/37 |
17.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aspartaamilla voi esim tappaa hyönteisiä ja rottakokeissa aiheutti rotille syöpää. Joten tuskinpa se kovin terveellistä ihmisillekään on... Minulla ei myöskään kestä vatsa mitään makeutusaineita, tulee aivan kamala närästys!

Vierailija
20/37 |
17.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullekin tulee migreeni

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kahdeksan