Minkä luonteiset ihmiset masentuvat?
Tuli tässä mieleen, että mitkä luonteenpiirteet altistavat masennukselle - siis ihan ilman, että ihminen kokee erityisen pahoja asioita, läheisten kuolemaa tai vastaavaa. Jokaisella ihmisellä nyt on jotain stressiä, mutta millaiset ihmiset masentuvat eniten? Herkät?
Kommentit (24)
Tutkimusten mukaan nuorilla ainakin masennusta esiintyy eniten herkillä, tunnollisilla ja täydellisyyteen pyrkivillä. Asetetaan rima itselle niin korkealle, että pudotuskin on sitten kova.
Laiskoilla ja vastuuttomilla, yleensä sellaisilla jotka eivät ole koskaan joutuneet tekemään mitään, mitä eivät itse halua.
Negatiiviset. Menneessä elävät. Ongelmanratkaisukyvyttömät. Sopeutumattomat. Itsekriittiset. Suvaitsemattomat. Muutosvastarintaiset. Tuomitsevat.
Perfektionismi, taiteellisuus (jossain tapauksissa myös musikaalisuus), herkkyys, sympaattisuus tai yliempaattisuus, tunnollisuus, miellyttämishalu.
Ainakin tutkimusten mukaan niillä nuorilla, jotka ovat arkoja, joilla on pessimistinen maailmankuva ja taipumusta perfektionismiin on taipumus masentua uudelleen.
Alaspäinpeukuttajilla masennus on hyvin yleistä.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 09:22"]
Alaspäinpeukuttajilla masennus on hyvin yleistä.
[/quote]
Miksi kaikki alapeukut, ettekö vain ole samaa mieltä? Eikö ole totta, että tietyt piirteet jollain tapaa altistaisivat masennukselle, vaikka se onkin ehta sairaus?
Huono lapsuus. Alkoholisti, mielenvikainen ja väkivaltainen isä. Tunnekylmä tai tunteitaan näyttämätön äiti. Riittämättömyyden tunne, miellyttämishalu, yksinäisyyden tunne, ei selviä tulevaisuudensuunnitelmia, ei juurikaan ystäviä useiden muuttojen takia.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 09:19"]
Laiskoilla ja vastuuttomilla, yleensä sellaisilla jotka eivät ole koskaan joutuneet tekemään mitään, mitä eivät itse halua.
[/quote]
Kaikki boheemit taiteilijat ilmestyivät alapeukkuinensa. :D
Lapsena koettu traumaattinen asia heikentää stressinsietokykyä -> atistaa masennukselle.
On koettu.
Sellaiset joilta on lapsena tavalla tai toisella kielletty kiukun ilmaiseminen.
Juurikasvu ja kananperse tukka altistavat masennukselle, varsinkin jos asuu Kouvolassa. Samaten ahkera keppana-piirissä käynti.
Supersuorittajat jotka eivät osaa relata.
Kiitos alapeukusta. Unohdin mainita, että tämä on ihan omakohtainen kokemus vaan. Sairastuin itse vaikeaan masennukseen 14-15vuotiaana.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 09:17"]
Tutkimusten mukaan nuorilla ainakin masennusta esiintyy eniten herkillä, tunnollisilla ja täydellisyyteen pyrkivillä. Asetetaan rima itselle niin korkealle, että pudotuskin on sitten kova.
[/quote]
Luin samasta tutkimuksesta! Onneksi tämä nyt ei tarkoita, että kaikki herkät ja tunnolliset ihmiset masentuvat, heillä masennus oli vain yleisempää. Mikä kuulostaa minusta ihan järkeenkäyvältä. Monilla nuorilla myös sellainen "maailmantuska" lisää ahdistusta. Tällaiset nuoret ovat usein hyvin älykkäitä ja herkkiä - ajattelevat asioita laajemmin kuin sellaiset ronskimmat oman navan ympärillä pyörivät moponrassaajat tai kynsienlakkaajat.
T: nuorten parissa työskentelevä
En sitten laittanut mikä viesti. Kirjoitin siis viestin 9
-15-
[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 09:43"]
Supersuorittajat jotka eivät osaa relata.
[/quote]
Supersuorittajan kohdalla voi olla niin että suorittamisesta saatava hyväksyntä on rakkauden synonyymi, kun muuta rakkautta ei ole saanut. Eli alituinen logiikka menee niin, että kun poistat suorittamisen, poistat mahdollisuuden rakkauteen.
Masennuin pari vuotta sitten. Olen ollut kova tekemän työtä ja erittäin velvollisuudentuntoinen. Haluan olla parhaiden joukossa ja olen huono kestämään arvostelua. Otan vastoinkäymiset henkilökohtaisesti ja syyllistyn kaikesta. Masennuin ja väsyin, kun työelämässä oli vaikeuksia. No, sairastuin tänä vuonna oikeasti, ja masennus väistyi suuremman huolen tieltä. Nyt arvostan elämää ja jokaista päivää.
Matala äo