Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä saa ihmiset ajattelemaan että alkoholisti on alkoholisti vaikka ei joisi enää

Vierailija
21.08.2021 |

Jos ihminen on masentunut ja parantuu masennuksesta, ei häntä kutsuta masennuspotilaaksi. Olisi suoranaista pilkantekoa jatkaa parantuneen henkilön kutsumista masennuspotilaaksi joka ei ole masentunut. Alkoholismista parantuneita saa kutsua alkoholisteiksi, heitä jopa opetetaan kutsumaan itseään alkoholisteiksi. Kuka ihmisiä opettaa tämänkaltaiseen ajatteluun? Onko tämä joku AA-kerhon itsensä keksimä vastuuvapautuskeino? En ole alkoholisti mutta tuntuu pahalta alkoholismista parantuneiden puolesta.

Kommentit (67)

Vierailija
21/67 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä useaan kertaan raitiatuneen alkoholostin menoa seuranneena voi sanoa, että ei se riippuvuus ikinä katoa vaikka sen saisikin hallintaan. Nimenomaan siksi on todella tärkeää, että alkoholisti ymmärtää sairauden olevan elinikäinen, eikä kuvittele olevansa parantunut ja aloita uudelleen.

Itselleni nikotiini on samanlainen piru. Välillä voi mennä vuosiakin ja sitten olen aloittanut "ihan parin" jälkeen uudelleen. Nyt ei enää. En ajattele riippuvuuden poistuneen vain, koska nyt en polta.

Vierailija
22/67 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Masennuksesta voi parantua, alkoholismista ei.

Pähkinäallergikkokin on pähkinäallergikko, vaikkei koskaan enää syö pähkinää. Alkoholisti on alkoholisti, vaikkei koskaan enää juo. Näin meille avominnehoidossa opetettiin

Mitä konkreettista hyötyä alkoholismista parantunut ENTINEN alkoholisti saa siitä että identifioi itsensä alkoholistiksi vaikka on parantunut alkoholismista?

Tietoisuuden siitä, että yksikin viinilasi illanistujaisissa voi johtaa pahimmillaan viikkokausien hallitsemattomaan ryyppyputkeen. Aika harva alkoholisti pystyy vaihtamaan kohtuukäytön puolelle; suurimmalla osalla päihteetön elämä on ainut vaihtoehto.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/67 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on nimenomaan vain AA-liikkeen juttu. Lääketieteessäkään ei ole edes olemassa käsitettä alkoholisti, on vain suurkuluttajia tai riippuvaisia, en nyt jaksa tarkistaa diagnooseja.

On se krooninen sairaus,mitä höpiset!

https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00196

"Alkoholismi on krooninen sairaus, jossa mieli ja elimistö tulee riippuvaiseksi alkoholin saamisesta"

Meillä se kulkee suvussa,suurin osa on juoppoja TAI absolutisteja,koska eka känni saattaa johtaa riippuvuuteen,veri vetää!

Minulla on lapsuudenaikainen kaveri, josta tuli alkoholisti. Vuosia myöhemmin, kun oli päässyt kuiville, totesi, ettei voi yhtä olutta juoda repsahtamatta. Oli muutaman kerran tuon kokeillut.

Vierailija
24/67 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun suvussa ja miehen suvussa on alkoholisteja. Osa on juovia alkoholisteja, osa raittiita alkoholisteja. Ja ihan itse tituleeraavat itseään näin. Joskus sanovat ihan vaan alkoholisteiksi ja joskus käyttävät tarkennusta.

Vierailija
25/67 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa alkoholisteista kutsuu kyllä itse itseään alkoholisteiksi. Ei se muiden tehtävä olekaan sormella osoitella.

Totta.  Meidän tehtävämme on kunnioittaa ihmistä, joka kykenee raitistumaan.  Ei siihen tarvita mitään tsemppilapsyjä eikä kiitospuheita, kunhan vain hyväksymme vastalauseitta sen, että hän ei ota sitä meidän tarjoamaamme kaljaa.

Kunnioitusta ansaitsee myös alkoholisti, joka ei ole raitistunut mutta myöntää olevansa alkoholisti.  Sekin on jo monelle iso kynnys.  Kuinka moni alkoholisti väittääkään, että käyttö on heidän hallinnassaan, vaikka ihan selvästi ei ole.  Kunnon mestari myöntää riippuvaisuutensa ja heikkoutensa ja se voi olla myös askel parempaan.

Vierailija
26/67 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alkoholisti on alkoholisti koko elämänsä, vaikkei joisikaan.

Joojoo, mutta mikä saa sinut ajattelemaan tuolla tavalla? Lääketiede ei tunne alkoholisteja jaa alkoholiriippuvaisia. Kun lopetat juomisen ja vieroitusoireet lakkaavat, et ole enää alkoholiriippuvainen. Mitä hyötyä heroiiniriippuvaiselle on siitä että häntä parannuttuaan kutsutaan heroinistiksi turuilla ja toreilla? Eikö olisi parempi jättää menneet taakse ja jatkaa elämää?

En tiedä lääketieteen termeistä. Hyväksy jo, kun alkoholisti raitistuu, ei hänen siedä edes avata pulloa saatikka haistella, jää koukkuun! Eli on aina alkoholisti!

Vierailija
27/67 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät voi syödä mitään, mikä sisältää alkoholia tai edes maistuu alkoholi. Esim. tiramisu, dacapo ym.! Se nyt vaan on ikuinen riippuvuus.

Vierailija
28/67 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholiriippuvainen = tarvitsee alkoholia torjuakseen fyysisiä ja psyykkisiä vieroitusoireita = alkoholisti

Toipuva alkoholiriippuvainen = ei tarvitse enää alkoholia torjuakseen fyysisiä ja psyykkisiä vieroitusoireita. On suuressa vaarassa retkahtaa = alkoholisti

Ei jotenkin toimi jos samaa sanaa käytetään pätevänä kuvaamaan kahta eri ryhmää.

Vierailija
29/67 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen edelleen alkoholisti vaikka en juo tippaakaan alkoholia nykyään. Jos en olisi niin voisin juoda samalla tavalla kuin "normaalit" ihmiset. Mulla putki alkaa jo yhdestä lasillisesta.

Vierailija
30/67 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole nähnyt tai kuullut alkoholistista joka pystyy kohtuukäyttöön.

Vierailija
31/67 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kerran on ongelma käyttöön taipumus ja lopettaa niin ei silti katoa mihinkään. Kyllä se vaan on aina mukana. Toki voihan se olla, ettei se enää kytkeydy takaisin päälle.

Ensimmäinen huikka avaa putken. Alkoholisti ei voi ottaa yhtään viinaa. Alkoholisti on aina alkoholisti, vaikka ei joisikaan.

Vierailija
32/67 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkoholiriippuvainen = tarvitsee alkoholia torjuakseen fyysisiä ja psyykkisiä vieroitusoireita = alkoholisti

Toipuva alkoholiriippuvainen = ei tarvitse enää alkoholia torjuakseen fyysisiä ja psyykkisiä vieroitusoireita. On suuressa vaarassa retkahtaa = alkoholisti

Ei jotenkin toimi jos samaa sanaa käytetään pätevänä kuvaamaan kahta eri ryhmää.

Kyllä se toimii. Se, ettei nyt juo, ei tarkoita sitä, että ei ole alkoholisti.

Vierailija
33/67 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nyt tulkitsen oikein useimmat vastaukset, niin alkoholisti tai parantunut alkoholisti on siis ihminen jolla ei ole hiukkaakaan selkärankaa. Jos hän ottaa ryypynkään, niin muistaa taas että kännissä on kiva olla eikä pysty lopettamaan hauskanpitoa.

Minusta kyse ei ole sairaudesta, vaan luonteen heikkoudesta. Ei sairaus pakota jatkamaan juomista, vaan alkoholisti itse päättää pitää hauskaa. Alkoholismi on luokiteltu sairaudeksi jotta alkoholisteilla olisi parempi mieli ja he voivat perustella että en minä muuten ottaisi mutta kun on tuo viinageeni ja alkoholisairaus.

Vierailija
34/67 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Masennuksesta voi parantua, alkoholismista ei.

Pähkinäallergikkokin on pähkinäallergikko, vaikkei koskaan enää syö pähkinää. Alkoholisti on alkoholisti, vaikkei koskaan enää juo. Näin meille avominnehoidossa opetettiin

Mitä konkreettista hyötyä alkoholismista parantunut ENTINEN alkoholisti saa siitä että identifioi itsensä alkoholistiksi vaikka on parantunut alkoholismista?

Kun hän ei ole *parantunut alkoholismista*. Hän ei toimi enää riippuvuutensa mukaisesti eli juo alkoholia, mutta sama addiktin aivokemia hänellä on edelleen. Ei voi täysin verrata masennukseen tai muuhun mt-ongelmaan, joka voi uusiutua (ja usein uusiutuukin), vaikka siitä on parantunut. Alkoholistin todennäköisyys retkahtaa taas, jos ottaa tipankin on kuitenkin paljon todennäköisempää.

Vierailija
35/67 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos nyt tulkitsen oikein useimmat vastaukset, niin alkoholisti tai parantunut alkoholisti on siis ihminen jolla ei ole hiukkaakaan selkärankaa. Jos hän ottaa ryypynkään, niin muistaa taas että kännissä on kiva olla eikä pysty lopettamaan hauskanpitoa.

Minusta kyse ei ole sairaudesta, vaan luonteen heikkoudesta. Ei sairaus pakota jatkamaan juomista, vaan alkoholisti itse päättää pitää hauskaa. Alkoholismi on luokiteltu sairaudeksi jotta alkoholisteilla olisi parempi mieli ja he voivat perustella että en minä muuten ottaisi mutta kun on tuo viinageeni ja alkoholisairaus.

No, et tulkitse oikein. Ei alkoholisti hauskanpidon vuoksi juo, varsinkaan enää lopulta. Se on fysiologinen ja aivokemiallinen riippuvuus.

Vierailija
36/67 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tämä ole mikään mielipidekysymys. Lukemattomat alkoholistit ja heidän läheisensä voivat sinulle kertoa miten asia on. Vaikka olisit vuosikausia ottamatta ja kuvittelet voivasi ottaa "yhden vain", niin eipä se useimmilta onnistu. Sama koskee huumeitakin: jos olet kerran ollut riippuvainen jostakin, niin helposti (tai lähes varmasti) addiktoidut siihen taas, jos kokeilet.

Vierailija
37/67 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan kuullut muiden kutsuvan raitistunutta ihmistä alkoholistiksi, vaan 100 prosenttisesti he ovat olleet kyseisiä raitistuneita, jotka siis ihan itse itseään alkoholisti kutsuvat ja sehän on tietenkin jokaisen oma asia, miksikä itseään kutsuu.

Vierailija
38/67 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Pitää hauskaa"? Ihanko oikeasti kuvittelet, että ihmisellä on hauskaa ja hän ihan huvin vuoksi jatkaa juomista sittenkin kun on pilannut sen vuoksi lähes kaiken: ihmissuhteet, työ- ja talousasiat, terveytensä?

Vierailija
39/67 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masennuksesta ei koskaan parane, eikä muustakaan hulluudesta.

Juoppoudesta ei parane, pitkänkin raittiuden jälkeen juoppo retkahtaa yhdestä ryypystä ja kymmenvuotinen ränni alkaa taas.

Vierailija
40/67 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alkoholisti on alkoholisti koko elämänsä, vaikkei joisikaan.

Joojoo, mutta mikä saa sinut ajattelemaan tuolla tavalla? Lääketiede ei tunne alkoholisteja jaa alkoholiriippuvaisia. Kun lopetat juomisen ja vieroitusoireet lakkaavat, et ole enää alkoholiriippuvainen. Mitä hyötyä heroiiniriippuvaiselle on siitä että häntä parannuttuaan kutsutaan heroinistiksi turuilla ja toreilla? Eikö olisi parempi jättää menneet taakse ja jatkaa elämää?

Ei tuossa kommentissa puhuttu sanaakaan siitä, että ketään mentäisiin mihinkään kutsumaan miksikään.

Eikö olisi parempi oppia lukemaan ja ymmärtämään lukemaansa, ilman aivopieruja?