Te, jotka olette hoikkia, teette jatkuvasti ihania kakkuja ja leivoksia, mutta ette myyntiin, kuka niitä syö?
En oikein ilkeä omalla nimellä kysyä. Mutta Facebookin leivontaryhmissä on näitä, profiilikuvista näkee että hoikka tyyppi, perheessä 2-3 lasta ja kakkukuvia on harva se viikko, voileipiä, leivoksia, keksejä. Yleensä vastaus vielä teetkö myyntiin on kysymykseen on että teen vain itselle. Käykö teillä valtavasti vieraita vai onko se, että ette myy vain hämäystä, myyttekö oikeasti tutuille pimeästi?
Kommentit (113)
Vierailija kirjoitti:
Olen hoikka ja syön jotain makeaa päivittäin, eli en ymmärrä mikä siinä on ihmeellistä, että hoikka ihminen leipoo usein?
Ihmeellistä on se, että esim. itse en voi syödä mitään herkkuja kun lihon jo pelkästä ajatuksestakin.
Minulla oli joskus ystävä joka ei lihonut millään vaikka söi herkkuja joka päivä. Aina oli leipomassa kakkuja ja söi sitten itse kaikki plus sipsejä, suklaata ym. kului valtavia määriä mutta kiloja ei vain tullut koskaan lisää. Ystävyytemme kuihtui jossain vaiheessa pois enkä nähnyt häntä pariinkymmeneen vuoteen. Viime vuonna löysin hänet netin kautta uudelleen ja hän oli paisunut melkoisesti. Näköjään vuodet olivat tehneet tehtävänsä ja aineenvaihdunta oli hidastunut. Ei kyllä käynyt enää kateeksi.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki myyntitulot myös harrastusmaisesta myynnistä pitää ilmoittaa verottajalle vaikka kakkuja myisi vain muutamalla satasella vuodessa.
Verottaja ei saa kiinni edes miljoonia vuodessa huijaavia.
Meillä teinit syö, kun keho polttaa vielä kaiken. Minä ja mies liikutaan aika paljon. Eikä me tietenkään kerralla niitä syödä, vaan pannaan pakkaseen osa. Jemmaan niitä myös kahvitteluja varten, kun kutsutaan joku kylään. No, en kyllä todellakaan joka viikko leivo just tuon lihomisen takia.
Itse syön ja muu perhe. Eihän yhdestä kakusta montaa palaa saa ja harva kakku tai leipomus kestää muutamaa päivää pitempään. Kerran tai pari viikossa leivottuna ei lihota yhtään, jos muut ruokatottumukset ja muu aktiivisuus on kunnossa.
Kuka nyt roskaruokaa viitsii syödä ja loppuaika TVn tai pelin ääressä. Aktiivinen ihminen ehtii moneen, laiskat senkun porskuttaa ja lihoo syömättäkin.
Mielenkiintoinen keskustelu, tykkään itse hyvistä leivonnaisista ja olen hoikka mies. Aina kaikki ihmetelee ”miten pysyt noin hoikkana” kun jossain kahvilassa otan ison kakkupalan.
Yksinkertainen vastaus, syön kohtuudella ja järkevästi. Jos vedän sen överikakun kahvilassa, niin en mä muuta makeeta ja rasvasta sen päivän aikana syökään, vaan järkevää ja hyvää kasvis-kala-liharuokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki myyntitulot myös harrastusmaisesta myynnistä pitää ilmoittaa verottajalle vaikka kakkuja myisi vain muutamalla satasella vuodessa.
Verottaja ei saa kiinni edes miljoonia vuodessa huijaavia.
Joku toinen rikkoo lakia niin sinunkin on ok rikkoa lakia? Mitä muuta on ok sinun mielestäsi tehdä lainvastaisesti jos joku muukin tekee ja siitä ei jää kiinni?
Joillain aktiivisilla some-postaajilla saattaa olla kuvia "jemmassa". Eli ne viikon aikana postatut leivonnaiskuvat eivät välttämättä ole kaikki tuoreita.
Eräs tuttuni leipoo paljon, puoliammatillisesti kyllä. Hän kuvaa kaikki leipomukset ja postaa niitä sitten säännöllisellä tahdilla someen. Joskus myös samasta tuotteesta saattaa olla useita erilaisia kuvia. Esim. Sämpylät korissa ja toinen kuva täytetystä sämpylästä, kuvat postataan eripäivinä jne. Lähinnä instaan kyllä, se toki on alustana vähän eri kuin fb.
huomio kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syön itse, tietenkin. Vaikka olen 50-kiloinen niin herkuttelen useamman kerran viikossa. Muuten sitten terveellistä kasvispainotteista ruokaa. Se on se tasapaino katsos.
Minä olen ihmetellyt välillä samaa kuin aloittaja. Jos tekee yhden kakun viikossa, ymmärrän, että tasapaino säilyy. Nämä aktiivit postailevat kuitenkin todella usein ja vaikka mitä herkkuja. Eihän yhtä kakkua yhdeltä istumalta syödä, joten sehän riittää jo useamman päivän herkutteluksi. Mihin ne muut viikon leipomukset menevät?
Nämä aktiivisomettajat hallitsevat varmasti myös postauksien ajoittamisen.. Eli eivät välttämättä todellisuudessa leivo "todella usein".
Tai eivät leivo ollenkaan.
Onhan nuita kuvia varasteltu somen alkuajoista lähtien, aina sillontällön joku kärähtää .
Ei kukaan? Niistä pelkästään otetaan kuvia someen?
Mä en tajua, miten kukaan ehtii ja viitsii seurata jotain somepäivityksiä jonkun random-leipurin instassa tai muualla. Minulla työ vie oman aikansa arkena ja sen jälkeen yritän harrastaa liikuntaa ja lukea välillä kirjallisuutta tai käydä jossain museossa/näyttelyssä/teatterissa (ennen koronaa siis). Ja yöuniani en ainakaan uhrasi somelle.
Vierailija kirjoitti:
Meinaatko, ettei hoikat voi syödä herkkuja edes viikottain? Ei edes lapset ja mies?
Olen pöyristynyt kapeasta ajatusmaailmastasi.
Pienestäpä jotkut pöyristyy.
Yksi työkaveri leipoo kaikkien meidän muiden privaattijuhlat ja välillä tuo töihin kahvipöytään. Aika vaikeeta sille on maksaa yli materiaalikulujen vaikka yrittäisi, ei ymmärrä apunsa olevan meille muille oikeasti rahan arvoista...ku mä ny vaan tämmösen tekasin, eikä se oikeen onnistunutkaan.
itse kuulun siihen geenityyppiin, joka oikeasti joutuu vahtimaan jokaista suupalaa.
Olisin varmasti ollut nälkävuosina se "supertähti" että kun muut nääntyi nälkään, niin meikä vaan porskutti.
En ole syönyt sokeria tai jauhoja aikoihin. kakut maistuu suussa nykyään liian imelille.
En ymmärrä, miksi jengi leipoo itse jotain imeliä kakkuja, kun jostain lidlistä tai tokmannilta saa niitä parilla eurolla ja ne kaikki maistuu samalta, äklömakealta sokerilta. Siis omaan suuhun. Joku sokerihiiri voi eroitaa sieltä sokerin takaa jotain "makujen sinfonioita".
Olen hoikka, mutta sitä tyyppiä, joka lihoo vain ohittaessaan makeishyllyn. Ihan kuin sokerimolekyylit vain leijuisivat ilmassa ja takertuisivat minuun.
kuntoilen joka päivä ainakin 1h.
Mun mummo on superlihava. Olen varmaan perinyt hänen geeninsä. Mun isä on taistellut ylipainon kanssa koko ikänsä.
Tiedän yhden, anorektisen hoikan tyypin, joka on samassa tanssiryhmässä kuin mä.
Hän tekee upeita, konditoria-tason kakkuja ja kuvaa niitä someen.
Harva tietää, että hän on toipuva anorektikko, joka rakastaa leipomista, leipoo hulluja määriä, mutta ei syö itse palaakaan, mutta nauttii katsellessaan kun muut syö hänen leipomuksiaan. Saa jotain sijaiskokemuksia.
Jotkut vaan voi syödä mitä vaan lihomatta. Niin monen ihmisen kanssa olen asunut ja vierestä seurannut, ei bulimiaa. Yksi laiha herkuttelija kämppis tosin oli sellainen että oli koko ajan kämpässäkin liikkeessä, saattoi katsoa telkkuakin pitkään oven suussa seisten tai venytellen kun muut röhnötti sohvalla. Mutta se on totuus että toiset ei saa syödä mitään kun lihovat heti, toiset eivät liho millään.
Totaalisyömättömyys on ainoa mikä kohtelee samalla tavoin, silloin kaikki laihtuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syön itse, tietenkin. Vaikka olen 50-kiloinen niin herkuttelen useamman kerran viikossa. Muuten sitten terveellistä kasvispainotteista ruokaa. Se on se tasapaino katsos.
Minä olen ihmetellyt välillä samaa kuin aloittaja. Jos tekee yhden kakun viikossa, ymmärrän, että tasapaino säilyy. Nämä aktiivit postailevat kuitenkin todella usein ja vaikka mitä herkkuja. Eihän yhtä kakkua yhdeltä istumalta syödä, joten sehän riittää jo useamman päivän herkutteluksi. Mihin ne muut viikon leipomukset menevät?
No, ne saatetaan syödä aamiaisella, välipalana tai iltapalana. Ei ne vältämättä ole mitään ruuan jälkeen syötäviä vaan se ruuan korvike.
Jos perheessä on useita lapsia ja teinejä ja heidän kavereita, niin äkkiä tuollaiset uppoaa, eikä kenellekään jaa mitään ylimääräisiä kiloja kehoon.
Minä painan 54 kiloa ja syön herkkuja joka ikinen päivä. Pizzaa, leivoksia, suklaata, karkkia... Ja olen laihtunut viime vuosina. Olet yksi typerys, ap. Tottakai hoikatkin syövät herkkuja.
Ja kaikki te ketkä alapeukutatte tätä kommenttia, olette vain katkeroituneita ylipainoisia, jotka toivovat, että voisivat itsekin syödä sokeria ja rasvaa. :)
Vierailija kirjoitti:
itse kuulun siihen geenityyppiin, joka oikeasti joutuu vahtimaan jokaista suupalaa.
Olisin varmasti ollut nälkävuosina se "supertähti" että kun muut nääntyi nälkään, niin meikä vaan porskutti.
En ole syönyt sokeria tai jauhoja aikoihin. kakut maistuu suussa nykyään liian imelille.
En ymmärrä, miksi jengi leipoo itse jotain imeliä kakkuja, kun jostain lidlistä tai tokmannilta saa niitä parilla eurolla ja ne kaikki maistuu samalta, äklömakealta sokerilta. Siis omaan suuhun. Joku sokerihiiri voi eroitaa sieltä sokerin takaa jotain "makujen sinfonioita".
Olen hoikka, mutta sitä tyyppiä, joka lihoo vain ohittaessaan makeishyllyn. Ihan kuin sokerimolekyylit vain leijuisivat ilmassa ja takertuisivat minuun.
kuntoilen joka päivä ainakin 1h.
Mun mummo on superlihava. Olen varmaan perinyt hänen geeninsä. Mun isä on taistellut ylipainon kanssa koko ikänsä.
Tiedän yhden, anorektisen hoikan tyypin, joka on samassa tanssiryhmässä kuin mä.
Hän tekee upeita, konditoria-tason kakkuja ja kuvaa niitä someen.
Harva tietää, että hän on toipuva anorektikko, joka rakastaa leipomista, leipoo hulluja määriä, mutta ei syö itse palaakaan, mutta nauttii katsellessaan kun muut syö hänen leipomuksiaan. Saa jotain sijaiskokemuksia.
Kaikki kakut eivät todellakaan ole samanlaisia. Lidlistä saa ehkä kuivakakkuja (ja jäätelökakkuja) ja ne eivät ehkä suuresti eroa kotileipurin kuivakakusta. Mutta onhan kaikki täytekakun ihan eri asioita riippuen miten ne täyttää. Eikä Lidlistä niitä saa ostettua.
Vierailija kirjoitti:
Luulen, että myyvät kuitenkin, vaikka eivät myönnä. Pelkäävät, että verottaja katsoisi voittoa tuottavaksi toiminnaksi. Ei kukaan jaksa syödä joka viikko jotain hienoja täytekakkuja, vaikka olisi perhettäkin. Varsinkin, jos yhtään katsoo mitä syö. Voi tietty olla töissä esim. jossain sairaalassa tai koulussa. Sinne kun vie kakun taukotilaan, se on nopeasti tuhottu.
Myy?? Eipä olisi ikinä tullut mieleen. Aina olen kakkuni ja leivonnaiset syönyt ja maistuu kyllä perheellekin.
Ei ihminen liho jos kuluttaa enemmän kuin syö, se vaan on noin. Eli kaikkea voi syödä, muttei santsata. Jos syö enemmän kuin pitäisi, se on yleensä tunnesyömistä. Olin aiemmin niitä ihmisiä jotka unohti syödä kun ei tule nälän tunnetta.
168cm/55kg
^ linkistä kopioitua:
Pidä muistiinpanoja tuloista ja menoista.
Ilmoita tuotteiden myyntitulot ja niihin kohdistuvat kulut veroilmoituksellasi OmaVero -palvelussa veroilmoituksen kohdassa ”Muut ansiotulot”. Kirjoita tarkempi selvitys tuloista sekä menoista Lisätietoja-kenttään.
Säilytä kuitit ja tositteet itselläsi 6 vuotta sen jälkeen, kun verotus on päättynyt.