Te, jotka olette hoikkia, teette jatkuvasti ihania kakkuja ja leivoksia, mutta ette myyntiin, kuka niitä syö?
En oikein ilkeä omalla nimellä kysyä. Mutta Facebookin leivontaryhmissä on näitä, profiilikuvista näkee että hoikka tyyppi, perheessä 2-3 lasta ja kakkukuvia on harva se viikko, voileipiä, leivoksia, keksejä. Yleensä vastaus vielä teetkö myyntiin on kysymykseen on että teen vain itselle. Käykö teillä valtavasti vieraita vai onko se, että ette myy vain hämäystä, myyttekö oikeasti tutuille pimeästi?
Kommentit (113)
Kokonaiskalorit ratkaisee. Syön melkein päivittäin kahvin kanssa jotain makeaa. Juuri tein pellillisen mokkapalaa ja ihan se miehen ja lasten kanssa tuhotaan. Olen arjessa koko ajan liikkeellä joten sekin vaikuttaa etten liho.
On kyllä olemassa ihan oikeasti sellainen läpipasko ihmistyyppi, joka ei liho vaikka söisi mitä. En tiedä onko se hyvä oikeasti. Voi olla kropassa jotain puutoksia, kun mikään ei imeydy.
Syödään perheen kanssa, pakastan, vien töihin, tarjoan vieraille joita käy silloin tällöin, vien mummolleni joka ei enää jaksa leipoa itse. Mutta kyllä siis aika paljon syödään ihan oman perheen voimin.
Voin vapaasti herkutella ja syödä muutenkin mitä vain. Varsinkin illalla tykkään syödä reilummin. Olen pitkä ja hoikka, lenkkeilen koiran kanssa päivittäin yhteensä noin 10 kilometriä. Osittain hoikkuuteni on varmaan geeneissä mutta kyllä varmasti kiloja kertyisi jos en liikkuisi.
Olen hoikka ja syön itsetehtyä ruokaa ja leivonnaisia. En osta kaupasta makeisia tai virvoitusjuomia, vaan mehut teen itse omista marjoista ja omenoista. Jos leivon esim. mustikkapiirakkaa, syön siitä palan ja se riittää minulle.
Vien leivonnaisia työpaikan kahvihuoneeseen (olen töissä sairaalassa) esim. korvapuusteja tai lusikkaleipiä. Leivon kauden sadon leivonnaisia kuten keväällä raparperipiirakka, kesällä mansikkakakkua, syksyllä omena- ja mustikkapiirakkaa. Jouluna teen englantilaisen hedelmäkakun, taatelikakun jne.
minä olen töissä palvelukodissa ja yksi työkavereista tuo viikoittain jotain herkkuja töihin. joskus teemme jopa niinkin laitonta, että annamme jopa asukkaiden herkutella niillä.
Meillä ne syödään. Perheen laihimmat 30+ tytär ja miniä jäävät viimeisinä kahvipöytään, ottavat lusikat, juttelevat ja syövät loput kakusta😂 Näin ova tehneet jo lähes 20 vuotta eikä ainakaan vielä näy missään
Mulla on ylipainoa, vaikka en syö herkkuja kuin harvakseltaan. Tämän ketjun pohjalta pitää tehdä ilmeisesti se päätelmä, että syön itseltänikin varmaan salaa. Mun mies on ihan perushoikka enkä syö häneen verrattuna mega paljon. Joko saman verran tai vähemmän ja silti olen pulska. Lapsetkin on meillä hoikkia ja minä ainoa pulska. Syödään perusterveellisesti. En edes tykkää hampurilaisista tai makkarasta, toisin kuin loppu perhe, jotka ovat hoikkia. Olen tullut siihen tulokseen, että joko mulla on pulskan ihmisen geenit tai sitten syön itseltäni salaa öisin (mutta mitä?).
Silloin kun minä aikoinaan leivoin paljon ihan leipomisen ilosta, kyllä ne äkkiä syötiin pois. Söin itse, mies ja lapset söivät ja myös kylässä käyneille omille ja miehen tai lasten kavereille ja omille vanhemmille oli aina tarjottavaa.
Lopetin leipomisen jossain vaiheessa koska me aloimme kaikki pulskistua. Kyllähän me pystyimme vuosikausia herkuttelemaan ja pysymään hoikkina, mutta sitten jossain vaiheessa se alkoi näkyä vyötäröillämme.
Ja kun lapsetkin alkoi tulla siihen ikään, että alkoivat tarkkailla ulkonäköjään, ei he enää halunneet herkutella, joten me miehen kanssa sitten mähkittiin liikaa. Joten se leipomisinto piti vain sitten vaimentaa ja keksiä muuta puuhasteltavaa.
Niin ja kyllähän innokkailta leipureilta usein ystävät pyytää leipomaan eri juhliin ja maksavat siitä.
Lol, oikeastiko joku luulee, että ns läpipasko tarkoittaa sitä, että ruoka menee suoliston läpi nopeammin ja siten imeytyy heikommin. Ei video tätä porukkaa. Ihan tiedoksi, terveen ihmisen suolistosta imeytyvät ravintoaineet erittäin tehokkaasti, myös hivenaineet. Hoikalla on usein vielä paremmin toimiva suolisto kuin lihavalla, jonka paksusuolen mikrobiomi voi olla yksipuolinen ja huonosti toimiva. Eri asia sitten, jos on joku sairaus, keliakia tai tulehduksellinen suolistosairaus, silloin voi olla imeytymishäiriötä ja laihtumista, mutta on myös yleensä ripulia ym oireita.
Tutkimusten mukaan hoikat ihmiset noin keskimäärin yksinkertaisesti liikkuvat enemmän ja syövät vähemmän kuin lihavuuteen taipuvat. Toki genetiikka vaikuttaa jonkin verran, mutta elintavat ja esim iän myötä tapahtuva aineenvaihdunnan hidastuminen vaikuttavat siihen nähden moninkertaisesti. Esim kasvissyöjien bmi on väestötutkimuksissa keskimäärin pari pykälää alempi kuin sekasyöjien yksinkertaisesti siksi, että heidän ruokavalionsa on keskimäärin vähempienerginen ja parempi suolistomikrobeille, kuin lihapitoinen.
Mun sisar harrastaa leipomista. Kakkuja tulee pari-kolme viikossa, lisäksi muuta. Hän maistelee omia tuotoksiaan aina, koska haluaa kehittää mahdollisimman hyviä makuja. Osan syövät perheen kesken. Tuo meille naapuriin herkkuja, kutsuu kavereita kahville, vie töihin. Mutta kyllä hän pari palaa syö joka kakusta. Pysyy hoikkana, koska harrastaa raskasta liikuntaa päivittäin ja syö muuten kevyesti. Minäkin olen hoikka, vaikka herkuttelen päivittäin, koska liikun pari tuntia päivässä ja syön arjessa järkevästi (viikonloppuna menee kyllä itse tehtyä pizzaa ym). Ja geenejä ei voi syyttää, kaikki lähisukulaisemme ovat vähintään kohtalaisen ylipainoisia. Meillä ikää +- 40v ja lapsiakin molemmilla, niistäkin on selvitty kun liikunta on osa arkea.
Liikunta ei auta laihtumaan kovin tehokkaasti, mutta auttaa ylläpitämään hoikkuutta ja tervettä aineenvaihduntaa. Parempi siis pysytellä hoikkana kuin päästää itseään lihomaan.
Vierailija kirjoitti:
Minä painan 54 kiloa ja syön herkkuja joka ikinen päivä. Pizzaa, leivoksia, suklaata, karkkia... Ja olen laihtunut viime vuosina. Olet yksi typerys, ap. Tottakai hoikatkin syövät herkkuja.
Ja kaikki te ketkä alapeukutatte tätä kommenttia, olette vain katkeroituneita ylipainoisia, jotka toivovat, että voisivat itsekin syödä sokeria ja rasvaa. :)
Alapeukutin koska vaikutat kusipäältä. Toivon kyllä että voisin syödä sokeria, mutta en ole ylipainoinen, sorry. Minulla on lapsuudesta asti ollut diabetes, joten en ole koskaan voinut herkutella. Olen siis kateellinen sinulle että voit syödä sokeriherkkuja, mutta vaikutat myös melkoiselta persläveltä ja sitä en kadehdi.
En leivo ehkä ihan viikottain, mutta melko usein kuitenkin. Minä ja mieheni pistellään nuo herkut poskeen. Minä syön muuten melko terveellisesti ja olen hoikka. Mies tykkää syödä epäterveellisemmin ja on hieman ylipainoinen.
Vierailija kirjoitti:
Voi olla että myyvät mutta niin alhaiseen hintaan että saa valmistuskulut peittoon.
Jos itse harrastaisin leivontaa ja kakkujen tekoa lahjoittelisin niitä varmaan ympäriinsä. Leipäjonoihin, eri yhdistysten kahvitiloihin, vaikkapa työttömien yhdistykselle tai asukastuville. Siis jos heillä on lupa ottaa vastaan.
Ihan varmaan lahjoittelisit leipäjonoihin!😀
hassu kirjoitti:
Mulla on ylipainoa, vaikka en syö herkkuja kuin harvakseltaan. Tämän ketjun pohjalta pitää tehdä ilmeisesti se päätelmä, että syön itseltänikin varmaan salaa. Mun mies on ihan perushoikka enkä syö häneen verrattuna mega paljon. Joko saman verran tai vähemmän ja silti olen pulska. Lapsetkin on meillä hoikkia ja minä ainoa pulska. Syödään perusterveellisesti. En edes tykkää hampurilaisista tai makkarasta, toisin kuin loppu perhe, jotka ovat hoikkia. Olen tullut siihen tulokseen, että joko mulla on pulskan ihmisen geenit tai sitten syön itseltäni salaa öisin (mutta mitä?).
Jos syöt lähes saman verran kuin miehesi, niin sinun pitää liikkua huomattavasti häntä enemmän ollaksesi hoikka. Meillä minä syön ehkä puolet siitä mitä mieheni. Veikkaan, että syöt yksinkertaisesti liikaa. Ehkä liian isoja annoksia, ehkä liian usein tai ehkä liian kaloripitoista ruokaa? Mitä olet syönyt tänään? Minä olen tänään syönyt aamupalaksi munakasta. Lounaaksi söin pienen annoksen chili con carnea perunoilla. Kohta otan banaanin. Näiden lisäksi syön vielä jonkin pienen iltapalan.
Vierailija kirjoitti:
Olen hoikka ja syön jotain makeaa päivittäin, eli en ymmärrä mikä siinä on ihmeellistä, että hoikka ihminen leipoo usein?
Täytekakusta tulee kuitenkin sen verran kaloreita ettei sitä nyt voi herkutella jatkuvasti ja koska se ei säily kovin montaa päivää niin ei ole vaikea päätellä mitä leivonnaisille tapahtuu. Ne myydään, annetaan pois tai heitetään roskiin. Muuten ainakin joku perheestä olisi tosi tuhdissa kunnossa tuollaisten herkuttelujen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Mä en tajua, miten kukaan ehtii ja viitsii seurata jotain somepäivityksiä jonkun random-leipurin instassa tai muualla. Minulla työ vie oman aikansa arkena ja sen jälkeen yritän harrastaa liikuntaa ja lukea välillä kirjallisuutta tai käydä jossain museossa/näyttelyssä/teatterissa (ennen koronaa siis). Ja yöuniani en ainakaan uhrasi somelle.
AV:lle on kuitenkin aikaa. Leivontaryhmässä fb:ssa ollessa niitä kuvia tulee omaan feediin automaattisesti ilman seuraamistakin ja kun leivontaryhmistä tulee etsittyä reseptejä, niitä tulee vastaan. Ei niitä erikseen tarvitse seurata.
Vierailija kirjoitti:
On kyllä olemassa ihan oikeasti sellainen läpipasko ihmistyyppi, joka ei liho vaikka söisi mitä. En tiedä onko se hyvä oikeasti. Voi olla kropassa jotain puutoksia, kun mikään ei imeydy.
Miehellä oli tällainen työkaveri, mutta ei tainnut edes 50 vuotta ehtiä täyttää, kuoli siihen sairauteen mikä tuon aiheutti. En muista sen nimeä, aika harvinainen aineenvaihduntasairaus se oli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen hoikka ja syön jotain makeaa päivittäin, eli en ymmärrä mikä siinä on ihmeellistä, että hoikka ihminen leipoo usein?
Täytekakusta tulee kuitenkin sen verran kaloreita ettei sitä nyt voi herkutella jatkuvasti ja koska se ei säily kovin montaa päivää niin ei ole vaikea päätellä mitä leivonnaisille tapahtuu. Ne myydään, annetaan pois tai heitetään roskiin. Muuten ainakin joku perheestä olisi tosi tuhdissa kunnossa tuollaisten herkuttelujen jälkeen.
Jotkut tosiaan kirjoittavat epäonnistuneista "roskiin meni", vaikka olisi ihan syötävää. Ulkonäkö jos on huono - parempi kuin mihin ikinä itse pystyisin, heittävät roskiin. En jaksa ymmärtää, tuntuu pahalta jos oikeasti heitetään roskiin ulkonäön takia.
Hoikka ihminen ei syö herkkuja, tämä on fakta. Joka muuta väittää valehtelee. Kaikki hoikat jotka mässäilevät epäterveellisellä ruoalla, käyvät oksentamassa ruoan ulos. Ovat syömishäiriöisiä. Toinen vaihtoehto on että juoksevat tai käyvät spinningissä kuluttamassa kalorinsa monta kertaa viikossa ja siis todella monta kertaa viikossa. Laihat ihmiset eivät yleensä syö mitään, siksi pysyvät laihoina. Olen seurannut tätä vuosikausia ja tämä on fakta.
heillä on pakastearkku täynnä pullia yms joita on tehty vieraita varten. Kyllä he itekin syö mut hyvin vähän. Ei tosiaankaan mässäillä. Tunnen tällasen. Kaiken tekeevät ite, on kai se terveellisempää, arkiruokakin ite tehtynä.