Te, jotka olette hoikkia, teette jatkuvasti ihania kakkuja ja leivoksia, mutta ette myyntiin, kuka niitä syö?
En oikein ilkeä omalla nimellä kysyä. Mutta Facebookin leivontaryhmissä on näitä, profiilikuvista näkee että hoikka tyyppi, perheessä 2-3 lasta ja kakkukuvia on harva se viikko, voileipiä, leivoksia, keksejä. Yleensä vastaus vielä teetkö myyntiin on kysymykseen on että teen vain itselle. Käykö teillä valtavasti vieraita vai onko se, että ette myy vain hämäystä, myyttekö oikeasti tutuille pimeästi?
Kommentit (113)
Kyllä hoikillakin verensokeriarvot voivat olla korkealla, ei hoikkuus suojaa kakkostyypin diabetekselta. Hoikkana pysyy, jos liikkuu hyvin aktiivisesti, vaikka söisikin hyvin sokeripitoista ravintoa. Lihakset kuitenkin käyttävät glukoosia energiana niitä rasittaessa, mutta eri asia on, kuinka terveellistä korkeasokeristen tuotteiden ahtaminen on. Viskeraalinen rasva ei välttämättä näy niin nopeasti/helposti lihaksikkailla ihmisillä, vaikka sitä olisikin, koska hyvässä kunnossa oleva lihaksisto jaksaa pitää pakettia kasassa toisin kuin sohvaperunalla, jolla pullottava vatsa näkyy herkemmin.
Keskustelu kääntyi siihen miten joku on laiha ja joku ei. Sinällään herkkujen syöminen usein ei ole terveellistä kenellekään. Mutta meidän perheen himoleipoja vastaisi, että syö itse ja perhe ja kaveritkin, mutta tosiasiassa suurin osa menee roskiin. Meillä ei ainakaan montaa kakkua tai muuta leipomusta saada mitenkään tuhottua viikossa. Itse ajattelen, että tämä on harrastus muiden joukossa ja roskiin heittäminen on kuitenkin parempi kuin se että syötäisiin kaikki itse.
Minä tykkään leipoa mutta usein joudun kyllä heittämään leipomuksista puolet tai enemmänkin roskiin kun ei niitä perhekkään meillä jaksa syödä. Osan saatan viedä työpaikalle,jossa kaikki leipomukset häviää hetkessä kahvitaukolaisten suihin. Usein lisäksi itse koen ettå vaikka leipomukset ovat kauniita niin maku ei kuitenkaan koskaan ole niin taivaallinen että kovin isoja annoksia niitä viitsisi syödä.
Kas, palsta täynnä hoikkia jotka syövät päivittäin 5000 kcal eivätkä liho menopaussin jälkeenkään. Niinpä tietysti.
No, se on pitkälti geeneistä kiinni sanoisin. Itse syön joka päivä vähän suklaata, keksejä, pullaa enkä ole vielä lihonut (30 vuotta). Liikuntaa en juuri harrasta, paitsi kävelyä joskus. Onko se sitten terveellistä, ei ehkä. Eihän niistä nyt kovin kummoisia ravintoaineita saa. Että ptää toki muistaa syödä muutakin.
Vierailija kirjoitti:
Olen hoikka ja syön jotain makeaa päivittäin, eli en ymmärrä mikä siinä on ihmeellistä, että hoikka ihminen leipoo usein?
Ei mitään. Onnekkaiden tähtien alla olet syntynyt. Minulla pompsahtaa syöty pulla heti vatsamakkaroihin.😀 Ei mitään mahdollisuutta syödä makeaa päivittäin tai edes viikoittain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syön itse, tietenkin. Vaikka olen 50-kiloinen niin herkuttelen useamman kerran viikossa. Muuten sitten terveellistä kasvispainotteista ruokaa. Se on se tasapaino katsos.
Minä olen ihmetellyt välillä samaa kuin aloittaja. Jos tekee yhden kakun viikossa, ymmärrän, että tasapaino säilyy. Nämä aktiivit postailevat kuitenkin todella usein ja vaikka mitä herkkuja. Eihän yhtä kakkua yhdeltä istumalta syödä, joten sehän riittää jo useamman päivän herkutteluksi. Mihin ne muut viikon leipomukset menevät?
Kakku päivässä pitää lääkärin loitolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen hoikka ja syön jotain makeaa päivittäin, eli en ymmärrä mikä siinä on ihmeellistä, että hoikka ihminen leipoo usein?
Ei mitään. Onnekkaiden tähtien alla olet syntynyt. Minulla pompsahtaa syöty pulla heti vatsamakkaroihin.😀 Ei mitään mahdollisuutta syödä makeaa päivittäin tai edes viikoittain.
Mä syön joka päivä pullaa, kakkua, karkkia, piirakkaa jne.
Aamupala on aina kahvi ja 2-3 palaa jotain kahvileipää.
Paino 57kg ja ikää 41v.
Vierailija kirjoitti:
Keskustelu kääntyi siihen miten joku on laiha ja joku ei. Sinällään herkkujen syöminen usein ei ole terveellistä kenellekään. Mutta meidän perheen himoleipoja vastaisi, että syö itse ja perhe ja kaveritkin, mutta tosiasiassa suurin osa menee roskiin. Meillä ei ainakaan montaa kakkua tai muuta leipomusta saada mitenkään tuhottua viikossa. Itse ajattelen, että tämä on harrastus muiden joukossa ja roskiin heittäminen on kuitenkin parempi kuin se että syötäisiin kaikki itse.
Roskiin? Kauheaa raaka-aineiden ja ajan tuhlausta.
Ehkä ne kutsuu usein vieraita, leipoo perheelle ja naapurille, ilahduttaa mummoa kakulla? Ja syö osan itse, ei se hoikkuus estä kakkuja syömästä.
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoinen keskustelu, tykkään itse hyvistä leivonnaisista ja olen hoikka mies. Aina kaikki ihmetelee ”miten pysyt noin hoikkana” kun jossain kahvilassa otan ison kakkupalan.
Yksinkertainen vastaus, syön kohtuudella ja järkevästi. Jos vedän sen överikakun kahvilassa, niin en mä muuta makeeta ja rasvasta sen päivän aikana syökään, vaan järkevää ja hyvää kasvis-kala-liharuokaa.
No sama, paitsi että olen hoikka nainen.
Ja 40-vuotiaaksi asti pystyin syömään mitä vain, sen jälkeen piti vähän enemmän miettiä.
Herkutella voi ja nauttia elämästä, kun muistaa kohtuuden. Joskus korvaan herkuilla ruuan. Esim. saatan syödä 1 litran jäätelöä kerralla tai kokonaisen suklaalevyn. Iltapalaksi. Sitten en muuta sinä iltana syökään. Ei järkevää, mutta joskus käy näinkin. Lihonut en ole.
Vastahan tuossa oli juttu kun joku laihdutti syömällö pizzan päivässä..se on tosiaan kiinni siitä mitä suuhun mättää sen pizzan päälle. Toki se ei terveellistä ole, mutta vaikka joka päivä syö pullan ja muuten ok niin ei liho😅