Tiedättekö miltä tuntuu ruokakaupassakin miettiä
joka tuotteen kohdalla onko varaa? Ostan halvimman mahdollisen porkkanapussin ja haaveilen jugurtista.
Tällaista on perheellisen opiskelijan elämä.
Kommentit (46)
Opiskelija-aikoina tuli kaivettua viimiset kolikot possusta ja mietittyä ostaako puurohiutaleita vai tuhlaako maitoon.
Onneksi tuosta on jo aikaa ja töitä riittänyt.
Joo tiedän. Ei onneksi enää, opinnotkin loppuu aikanaan
[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 21:32"]Oma valinta.
[/quote]
Toki, mutta suoraan sanottuna vituttaa katsoa lihavia sussupummeja, jotka saa kaiken tekemättä mitään.
Minulla oli samoin opiskelijana, ja myöhemminkin, kun mies oli työtön. Onneksi ei silloin ollut lapsia....
Tuon takia hankin lapsen vasta valmistuttuani. Oma on valintasi.
Enitenhän se vituttaa kun on aikaisemmin tottunut ostelemaan sisäfilettä, ja päässyt maistamaan huolettoman rahankäytön autuutta, ja nyt täytyy taas elää kuin opiskelija vaikka ei edes ole.
[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 21:40"]
Enitenhän se vituttaa kun on aikaisemmin tottunut ostelemaan sisäfilettä, ja päässyt maistamaan huolettoman rahankäytön autuutta, ja nyt täytyy taas elää kuin opiskelija vaikka ei edes ole.
[/quote]
Ei sisäfilettä kannata syödä.
[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 21:38"]Tuon takia hankin lapsen vasta valmistuttuani. Oma on valintasi.
[/quote]
Vinkki: Ei ole ensimmäinen ammatti. Maailma muuttuu. En olisi itsekään tehnyt lapsia ennen koulutusta.
Tiedän. Oli mahtavaa aikoinaan kun opiskelijaelämä vaihtui työelämään ja pystyi ekaa kertaa ostamaan janojuomaksi 0.5l:n limupullon kauppareissulla ilman, että tarvitsi miettiä onko siihen varaa tässä kuussa.
Jep, minäkin olen opiskelija. Ensivuoden syksyllä alkaa rahaa tulemaan, mutta siihen mennessä mennään 40e/kk, koska alaikä ja kaikki myh :c
[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 21:31"]
joka tuotteen kohdalla onko varaa? Ostan halvimman mahdollisen porkkanapussin ja haaveilen jugurtista. Tällaista on perheellisen opiskelijan elämä.
[/quote] Eikö niitä lapsia kannattaisi hankkia sitten kun on työpaikka ja on oikeasti varaa elättää lapset? Elämme valintojen maailmassa ja sinä olet valinnut tehdä elämästi vaikeaa.
Tiedän. Olen elänyt minimituloilla viimeiset 10 vuotta. Köyhyys sinällään ei haittaa, mutta kootakseen terveellisiä ja maukkaita aterioita joutuu välillä todella käyttämään mielikuvitusta. Leivon itse, proteiinin saan pääosin kuivatuista pavuista, joita keittelen isoina satseina ja pakastan. Talvella paljon juureksia, mutta kesällä vähävarainenkin pystyy ostamaan hyvin tuoreita vihanneksia. Opiskeluaikana ruokailu oli juhlaa, koska silloin sai valmiita aterioita huokeaan hintaan opiskelijaravintolasta.
Tietenkin se on sellaista. Vai pitäisikö sinun mielestäsi opiskelusta maksaa palkkaa?
Tiedän, enkä edes ole opiskelija tai nuori.
Minä olen opiskelija ja en joudu venyttämään penniä, lapsi ja mieskin on. :)
Tiedän, olen elänyt tuon vaiheen lasten ollessa pieniä kun minä ja mies opiskelimme. Nyt onneksi tienaamme yli keskipalkan.
Tiedän tunteen, joka kerta kun kauppaan menen täytyy foodien avulla laskea mitä voin ostaa et mihin rahat riittää.
Oma valinta.