Lapsen luokalla kukaan ei ota koronarokotetta, koska muutkaan eivät ota. Annanko päättää itse?
Mieheni ja lapseni isä kuoli influenssaan kun lapsi oli pieni. Sen jälkeen olen ottanut influenssarokotteen ja koronakin on otettu. Mutta lapsi ei halua. Tämä on koko luokan yhteinen päätös.
Mitä tekisitte tässä tilanteessa?
Kommentit (86)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun luokalla tuon ikäisenä oli tyttö jota kutsuimme selän takana Pomoksi. Pomo aina keksi sääntöjä ja määräyksiä, mm. kenen kanssa ei saa olla, mitä värejä saa käyttää, mitä musiikkia pitää kuunnella yms. Emme lähteneet Pomon määräyksistä riitelemään, koska hän oli opettajankin suosikkioppilas. Sen sijaan nyökyttelimme vain vaitonaisina, ja sitten vapaa-ajalla teimme kuten halusimme.
Veikkaan että lapsen luokalla on tämmöinen Pomo joka määräilee muita, ja muut vaan nyökyttelevät. Lapsi ei ole vielä hoksannut, että näiden määräjien kanssa ei kannata riidellä, vaan antaa heidän huutaa ja määrätä, ja sitten selän takana tekee jokainen kuitenkin omat päätöksensä.
Mitä "Pomo" tekee nykyään?
Epäilen että toi "Pomo" on meidän työpaikalla. :/
Vierailija kirjoitti:
12 täyttänyt päättää itse, ei sinun tarvitse asiaa pohtia. Hänen ei tarvitse edes kertoa sinulle eikä sinulla ole pääsyä hänen omakantaansa.
Kyllä huoltajalla on pääsy alaikäisen lapsen omakantaan. Minä olen lapseni luvalla käynyt erään tarkistuksen tekemässä.
Vierailija kirjoitti:
Lapsella ei ole päätäntävaltaa tällaisessa asiassa. Lapsen voi pakottaa rokotukseen. Äärimmäisessä tapauksessa lasta voi joutua pitämään kiinni useamman aikuisen toimesta samalla kun ruiske annetaan, tietenkin vanhempien läsnäollessa. Kouluterveydenhoitaja ei yksin voi päättää pakkorokotuksesta. Psykiatrisilla osastoilla on tietotaitoa tästä pakkolääkitsemisestä.
Otappa ensisijassa itsellesi jakso siellä psyk.osastolla.
Vierailija kirjoitti:
Itse antaisin yli 16-vuotiaan päättää itse, mutta keskustelisin asian perinpohjaisesti nuoren kanssa, että varmasti ymmärtää päätöksensä taustat ja seuraukset sekä näkökannat. Nuorempien kohdalla päättäisimme mieheni kanssa että rokotetaan.
Sairasta!
Vuonna 2020 ei Suomessa kuollut koronaan eikä koronan kanssa yhtää alle 20-vuotista vaikka rokotuksista ei ollut tietoakaan! Ei vaikuta kovin vaarallisesta, toisin kuin tutkimusvaiheessa (v. 2023 asti) oleva "rokote". Kyse ei ole normaalista rokotteesta.
- - - - -
Kuolleiden ikä ja sukupuoli
- Koronavirustautiin kuolleiden mediaani-ikä oli 84 vuotta.
- Lähes 90 prosenttia koronavirustautiin kuolleista oli täyttänyt 70 vuotta.
- Joka neljäs kuolleista oli täyttänyt 90 vuotta.
- Alle 20-vuotiaita ei kuollut virusinfektioon.
- 20–49-vuotiaita kuoli 8.
- 50–59-vuotiaita kuoli 17.
- 60–69-vuotiaita kuoli 35.
Koronavirustautiin kuoli suunnilleen yhtä paljon miehiä ja naisia, mutta alle 70-vuotiaissa miesten osuus oli huomattavasti suurempi. Useampi kuin neljä viidestä alle 70-vuotiaana kuolleesta oli mies.
Koronavirustautiin kuolleet iän ja sukupuolen mukaan vuonna 2020 (ennakkotieto, tilanne 5.5.2021)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse antaisin yli 16-vuotiaan päättää itse, mutta keskustelisin asian perinpohjaisesti nuoren kanssa, että varmasti ymmärtää päätöksensä taustat ja seuraukset sekä näkökannat. Nuorempien kohdalla päättäisimme mieheni kanssa että rokotetaan.
Sairasta!
Vuonna 2020 ei Suomessa kuollut koronaan eikä koronan kanssa yhtää alle 20-vuotista vaikka rokotuksista ei ollut tietoakaan! Ei vaikuta kovin vaarallisesta, toisin kuin tutkimusvaiheessa (v. 2023 asti) oleva "rokote". Kyse ei ole normaalista rokotteesta.
- - - - -
Kuolleiden ikä ja sukupuoli
- Koronavirustautiin kuolleiden mediaani-ikä oli 84 vuotta.
- Lähes 90 prosenttia koronavirustautiin kuolleista oli täyttänyt 70 vuotta.
- Joka neljäs kuolleista oli täyttänyt 90 vuotta.
- Alle 20-vuotiaita ei kuollut virusinfektioon.
- 20–49-vuotiaita kuoli 8.
- 50–59-vuotiaita kuoli 17.
- 60–69-vuotiaita kuoli 35.
Koronavirustautiin kuoli suunnilleen yhtä paljon miehiä ja naisia, mutta alle 70-vuotiaissa miesten osuus oli huomattavasti suurempi. Useampi kuin neljä viidestä alle 70-vuotiaana kuolleesta oli mies.
Koronavirustautiin kuolleet iän ja sukupuolen mukaan vuonna 2020 (ennakkotieto, tilanne 5.5.2021)
Linkki
https://tilastokeskus.fi/ajk/koronavirus/koronavirus-ajankohtaista-tila…
Keskustele myös rokotteen riskeistä ja koronan vähäisestä vaarallisuudesta lapsille ja nuorille. Vertaa sitä lisäksi influenssatilastoihin, niin saatte realistisemman kuvan koko taudista. Objektiivisuutta peliin, niin hyvä tulee.