Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsen luokalla kukaan ei ota koronarokotetta, koska muutkaan eivät ota. Annanko päättää itse?

Vierailija
21.08.2021 |

Mieheni ja lapseni isä kuoli influenssaan kun lapsi oli pieni. Sen jälkeen olen ottanut influenssarokotteen ja koronakin on otettu. Mutta lapsi ei halua. Tämä on koko luokan yhteinen päätös.

Mitä tekisitte tässä tilanteessa?

Kommentit (86)

Vierailija
1/86 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai annat päättää itse. Mutta valinnan pitää olla oma, ei luokan.

Vierailija
2/86 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä päin Suomea ja minkä ikäisillä näin? Minun 15v ja 13v ovat ottaneet rokotuksen, toinen tulossa lokakuussa ja näin on tehnyt suurin osa luokasta. Myös serkut (12-17v) ovat ottaneet rokotuksen ja asuvat Espoossa ja Vantaalla. Ihmettelen vain näitä runsaita rokotevastaisia viestejä, koska käytännössä en tunne ketään, joka vastustaisi rokotteita. Voi olla, että joku lapsen kavereista ei rokotetta ota, mutta hän ei pidä siitä mitään meteliä, koska suurin osa suhtautuu koronarokotteeseen kuin mihin tahansa muuhunkin rokotteeseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/86 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse antaisin yli 16-vuotiaan päättää itse, mutta keskustelisin asian perinpohjaisesti nuoren kanssa, että varmasti ymmärtää päätöksensä taustat ja seuraukset sekä näkökannat. Nuorempien kohdalla päättäisimme mieheni kanssa että rokotetaan.

Vierailija
4/86 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

12 täyttänyt päättää itse, ei sinun tarvitse asiaa pohtia. Hänen ei tarvitse edes kertoa sinulle eikä sinulla ole pääsyä hänen omakantaansa.

Vierailija
5/86 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, että yksikään suomalainen koululuokka on tehnyt tuollaisen päätöksen.

Tuorein kyselytutkimus kertoo, että vain kolme prosenttia suomalaisista on päättänyt, ettei missään tapauksessa ota rokotetta.

Tämä lähes yksimielinen asenneilmapiiri vaikuttaa vääjäämättä vanhempien kautta myös lapsiin. 

Toki joka luokassa voi hyvin olla yksittäisiä oppilaita, jotka eivät rokotetta syystä tai toisesta halua.

Vierailija
6/86 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

12 täyttänyt päättää itse, ei sinun tarvitse asiaa pohtia. Hänen ei tarvitse edes kertoa sinulle eikä sinulla ole pääsyä hänen omakantaansa.

Eihän siinä mitään jos ei sitten koskaan enää matkusta lapsen kanssa esim ulkomaille .. pitäköön omana tietonaan lapsi ja maksaa jo kohta omat ulkomaanmatkansa ihan itse

7/86 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun poikani 15v sai rokotteen tällä viikolla. Itse teki päätöksen, että ottaa. Hänen luokalta rokotteen ottivat alle puolet. Parhaan ystävän äiti on sairaanhoitaja ja ko poika ei ottanut rokotetta äidin toiveesta ja toinen hyvä ystävä jätti ottamatta myös, mutta Hän ja Heidän perhe on sairastanut koronan (siitä toki jo yli puoli vuotta).

Vierailija
8/86 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhuisin lapsen kanssa siitä, miten on vaikeaa erottua massasta, ja sanoisin, että luokassa on varmasti monia muitakin, jotka haluaisivat ottaa rokotteen mutta eivät uskalla olla erilaisia.

Löytyisikö lähipiiristä nuoria, jotka ovat ottaneet rokotteen? Sukulaisia, perhetuttuja, kavereita? Tai muitakin kuin nuoria?

Lapsi päättää kyllä itse joka tapauksessa, ei häntä sinne rokotuspaikalle väkisinkään voi kantaa, mutta kannustaisin kyllä vahvasti.

Vierailija
9/86 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun luokalla tuon ikäisenä oli tyttö jota kutsuimme selän takana Pomoksi. Pomo aina keksi sääntöjä ja määräyksiä, mm. kenen kanssa ei saa olla, mitä värejä saa käyttää, mitä musiikkia pitää kuunnella yms. Emme lähteneet Pomon määräyksistä riitelemään, koska hän oli opettajankin suosikkioppilas. Sen sijaan nyökyttelimme vain vaitonaisina, ja sitten vapaa-ajalla teimme kuten halusimme.

Veikkaan että lapsen luokalla on tämmöinen Pomo joka määräilee muita, ja muut vaan nyökyttelevät. Lapsi ei ole vielä hoksannut, että näiden määräjien kanssa ei kannata riidellä, vaan antaa heidän huutaa ja määrätä, ja sitten selän takana tekee jokainen kuitenkin omat päätöksensä.

Vierailija
10/86 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertoisin että terveys on henkilökohtainen asia. Ja vain kuolleet kalat uivat virran mukana.

Rauhallinen keskustelu miksi ei halua rokotusta (koko luokan päätös ei kelpaa perusteluksi). Käytte yhdessä läpi rokotuksen hyviä ja huonoja puolia.

Sitten lapsi voi tehdä itse päätöksen rokotetaanko kun on miettinyt asiaa itse monelta eri kantilta ja osaa perustella päätöksensä.

Tällöin lapsi sitoutuu päätökseensä. Oppii etsimään ja käsittelemään tietoa ja miettimään mitkä tietolähteet ovat turvallisia joihin voi luottaa. Ja jatkossakin ymmärtää paremmin ettei mene pelkästään lauman mukana ajattelematta ja selvittämättä itse asioita.

Vierailija
11/86 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään keskusteluja influenssarokotteesta ei olla käyty luokassa. Älä puhu paskaa.

Vierailija
12/86 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse antaisin yli 16-vuotiaan päättää itse, mutta keskustelisin asian perinpohjaisesti nuoren kanssa, että varmasti ymmärtää päätöksensä taustat ja seuraukset sekä näkökannat. Nuorempien kohdalla päättäisimme mieheni kanssa että rokotetaan.

Höpö höpö.

Ei tarvitse käydä perusteellisesti asiaa läpi. Puhumattakaan että alkaa riskeillä pelottelemaan.

Riittää että sanoo, että Suomen parhaat rokoteasiantuntijat suosittelee rokotuksen ottamista.

Vierailija
13/86 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei onnistu. Kukaan ei voi väkisin pistää alle 16-vuotiaaseenkaan lapseen rokotteita, kunhan lapsi itse kykenee sanomaan että eti halua tätä rokotetta ottaa, eli käytännössä yli 10-vuotiaat.

Vierailija
14/86 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi lasten pitäisi edes ottaa rokote, kun koko ajan hoettu että koko meemi on lapsille turvallinen ja oireeton? Kun eihän rokote estä vuotavan nenän leviämistä..

Vierailija
15/86 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

12 vuotias päättää itse jos on kykenevä tekemään päätöksen.

Esim. Meillä on lapsella kehityshäiriö joten ei ole 13 vuotiaana kykenevä päätöksentekoon.

Vierailija
16/86 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkoista päätös vastuullisen aikuisen tavoin luokkakavereiden ja vauvafoorumin päätettäväksi. Toivot kuulevasi, että älä rokota joten älä siis rokota, sinähän sen vastuun siitä kuitenkin kannat sekä vanhempana että lapsen silmissä.

Vierailija
17/86 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän nyt oudolta kuulostaa. Meillä 13 v. sai tietysti päättää itse, kerroin hänelle oletetut hyödyt ja myös sen että yhdestä rokotteesta sairastuttiin. Halusi rokotteen kuten suurin osa luokkansa oppilaista.

Vierailija
18/86 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun luokalla tuon ikäisenä oli tyttö jota kutsuimme selän takana Pomoksi. Pomo aina keksi sääntöjä ja määräyksiä, mm. kenen kanssa ei saa olla, mitä värejä saa käyttää, mitä musiikkia pitää kuunnella yms. Emme lähteneet Pomon määräyksistä riitelemään, koska hän oli opettajankin suosikkioppilas. Sen sijaan nyökyttelimme vain vaitonaisina, ja sitten vapaa-ajalla teimme kuten halusimme.

Veikkaan että lapsen luokalla on tämmöinen Pomo joka määräilee muita, ja muut vaan nyökyttelevät. Lapsi ei ole vielä hoksannut, että näiden määräjien kanssa ei kannata riidellä, vaan antaa heidän huutaa ja määrätä, ja sitten selän takana tekee jokainen kuitenkin omat päätöksensä.

Mitä "Pomo" tekee nykyään?

Vierailija
19/86 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsella ei ole päätäntävaltaa tällaisessa asiassa. Lapsen voi pakottaa rokotukseen. Äärimmäisessä tapauksessa lasta voi joutua pitämään kiinni useamman aikuisen toimesta samalla kun ruiske annetaan, tietenkin vanhempien läsnäollessa. Kouluterveydenhoitaja ei yksin voi päättää pakkorokotuksesta. Psykiatrisilla osastoilla on tietotaitoa tästä pakkolääkitsemisestä.

Vierailija
20/86 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maltti on valttia. Eli hyvä olla nyt ottamatta rokotetta ja seurata rauhassa tilannetta. Tämä taktiikka on toiminut koko epidemian ajan ja toimii edelleen.