Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

opet! mielipiteenne koulunkäyntiavustajista?

Vierailija
16.09.2014 |

Ovatko teille iso apu? Kuuluuko heidän tehtäviinsä sinun tehtävien hoitaminen tai esim muut työt jotka eivät edistä oppilaan työtä? Onko kkalla palkka sopiva työn haastavuuteen nähden (tai pidättekö avustajan työtä edes haastavana)? Kiinnostaa vain kuulla teidänkin näkökulma

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
16.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama kuin opettajissa. Osa hyviä osa ei.

Vierailija
22/38 |
16.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 19:20"]Itse olen koulunkäynnin ohjaaja ja aika vaihtelevana opet sen kokee. Monien kanssa tulee ihan työpariksi, suunnitellaan yhdessä ja jaetaan hommat. Toiset ei tarvise avustajaa tai kokevat avustajan jopa haitaksi. Itselläni oli edellisessä työpaikassa (ylä-aste) jopa oma luokka! Se oli käytänössä kuin pien luokka, johon ope lähetti oppilaan mikäli luokassa oleminen ei sujunut. Käytännössä tein siis lähes open hommia, mutta tilille rapsahti 1200 euroa kk tilille. Silti en vaihtaisi työtäni mihinkään, parasta on auttaa oppimisvaikeuksista kärsivää lasta ja huomata että hän myöhemmin jopa nauttii opiskelusta!
[/quote]

Ethän opeta äidinkieltä? Ylä-aste...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
16.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on tällä hetkellä kokenut ja loistava avustaja. Varmaan voisi siinä opettaa kuin minäkin. Hän ei kävele koskaan yli, mutta on oma-aloitteinen ja ei tulisi mieleenkään brassailla, että "siis mähän tässä päätän...". Ainoastaan se harmittaa, etten ehdi hänen kanssaan koskaan katsoa suunnitelmia vaan sanelen ne vaan nopeasti ennen tuntia. Se johtuu taas siitä, että tulee mun kanssa samaan aikaan kouluun ja sitten mun opetuksen päättyessä siirtyy lennosta iltapäiväkerhoon vielä lopuksi päiväksi. En voi olettaa, että tulisi esimerkiksi aamulla aikaisemmin. Välitunnit taas on lyhyitä, kun meillä on koulussa vain 4 opettajaa, joista yksi ei pysty valvomaan ulkona ja rehtori ei aina ehdi, joten käytännössä minä olen joka toinen välkkä ulkona.

Vierailija
24/38 |
16.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 19:31"]Äitinä mua kummastutaa miksi lapseni vaattet on joka päivä hukassa ja reppuun mukaan laittamani jutut ei mene perille ellen reissuvihkoon siitä kirjoita. Eikö avustajat katso reppuun tai huolehdi että huppari menee takaisin kotiin vaikks iltapäivällä on niin lämmin ettei sitä laiteta päälle?
[/quote]
itse kyllä avustajana pyrin huolehtimaan tuollaisistakin asioista. Ja kirjoitan ja luen reissareita, teen myös wilmamerkintöjä. Etsin myös lasten tavaroita ja huolehdin lapsia oikeisiin paikkoihin, lohdutan Ym.

Vierailija
25/38 |
16.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä luokassa ope ja apuope. Opettaja on ohjannut lapsia kutsumaan minuakin opeksi, hänen mielestään toimii paremmin niin, kun avustajasta tulee mieleen paljon negatiivisia asioita. On "noloa" jos joutuu avustettavaksi. Ohjaaja on paljon paljon parempi nimike, mutta ope toimii parhaiten, etenkin kun apuopelle lankeaa usein sijaisuuksiakin. Yleensä kuitenkin oppilaat kutsuvat etunimellä.

Mä olen koulussa työllistettynä työvoimatoimiston kautta. Ihmettelen kyllä suuresti ihmisiä jotka ovat siellä vakituisesti. Palkka on 1460e/kk (33h/vko, enempää tunteja ei saa). Yhtään yksinhuoltajaa en ole ohjaajana nähnyt, varmaankin juuri siksi, ettei sillä palkalla pärjää. Työ on raskasta palkkaan nähden. 

Vierailija
26/38 |
16.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2sivu

Vierailija
27/38 |
16.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei eläissäni ole ollut avustajaa luokassa integroinnista huolimatta. Tarvetta kyllä olisi todella paljon.

Vierailija
28/38 |
16.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sivu 2

Vierailija
29/38 |
16.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
30/38 |
16.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkka on mielestänne alhainen siis vaativuuteen suhteutettuna. Millä tasolla sen mielestänne tulisi olla jotta olisi kohtuullinen esim. opettajan palkkaan suhtetutettuna? Saman verran kuin opettajan peruspalkka (teettehän kertomanne mukaan samoja töitä kuin opettaja), olisiko sopiva? Entäpä jos suhteutetaan palkkatasonne koulutuksen pituuteen (opettajalla akateeminen koulutus, teillä lyhyt ja alempitasoinen), mikä sen sitten tulisi olla?

Vierailija
31/38 |
16.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkka siis on todellakin huono varsinkin kun saa vain 6 tunnin päiviä. Joka vuosi avustajia vähennetään ja palkataan epäpäteviä säästösyistä tai sitten laitetaan lähihoitaja. Joku tuossa jo sanoikin ettei yhlla ole vara olla avustaja puhui kyllä totta, lapsen jälkeen olen joutunut miettimään toista alaa

Vierailija
32/38 |
16.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen sivu

Vierailija
33/38 |
16.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avustajia on monenlaisia, hyvät ovat ajoissa paikalla kun tunti alkaa ja puuttuvat tarvittaessa oma-aloitteisesti tilanteisiin jos tarvetta tulee. Eivät hoida omia asioitaan tunnin aikana vaan keskittyvät asiaan. Eivät arvostele jokaista tuntia ja opettajaa, jonka tunnilla ovat olleet, negatiivisesti ja selän takana kaikille muille opettajainhuoneessa.

Vierailija
34/38 |
16.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reilu 1400e/kk on kyllä liian vähän avustajalle. Kyllä sen pitäisi olla ainakin 1800e 33h/vko työtunneilla. Miten tuollaisella palkalla voi saada edes kunnon työntekijöitä? Ja vielä työskentelemään lasten kanssa.

Vierailija
35/38 |
16.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
36/38 |
16.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
37/38 |
17.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 20:50"]

Palkka on mielestänne alhainen siis vaativuuteen suhteutettuna.

[/quote]

Palkka ei ole alhainen työn vaativuuteen verrattuna. Se, tuleeko sillä palkalla toimeen ja elättääkö perheen, onkin sitten jo ihan toinen asia. Olisi mukavaa, jos sekä opettajan että avustajan palkkaa nostettaisiin tonnilla, mutta sitä päivää tuskin saamme nähdä.

Vierailija
38/38 |
17.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Xx

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kaksi