opet! mielipiteenne koulunkäyntiavustajista?
Ovatko teille iso apu? Kuuluuko heidän tehtäviinsä sinun tehtävien hoitaminen tai esim muut työt jotka eivät edistä oppilaan työtä? Onko kkalla palkka sopiva työn haastavuuteen nähden (tai pidättekö avustajan työtä edes haastavana)? Kiinnostaa vain kuulla teidänkin näkökulma
Kommentit (38)
[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 18:56"]Koulunkäynninohjaaja on nimike, jos on tutkinto
[/quote]
kyllä minä olen valmistunut koulunkäyntiavustajaksi, olipa muuttunut nyt sitten nimike tai ei.
[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 18:57"][quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 18:56"]Koulunkäynninohjaaja on nimike, jos on tutkinto
[/quote]
kyllä minä olen valmistunut koulunkäyntiavustajaksi, olipa muuttunut nyt sitten nimike tai ei.
[/quote]
Sillä ei ole merkitystä. Olet nyt koulunkäynninohjaaja
He ovat aarteita! Palkka ei todellakaan vastaa aina heidän työnsä haasteellisuutta. Lisäksi on aivan, sanonko mistä, että monessa paikassa avustajat lomautetaan kesän ajaksi.
Minulla on tosi taitavia ohjaajia ollut luokassa, mutta myös niitä jotka ovat olleet yhtä tyhjän kanssa. Parhaimmillaan ohjaaja on työpari, jonka kanssa voi jakaa ryhmää eri tahtiin eteneviin. Ollaan käyty mun tekemät suunnitelmat läpi etukäteen ja ohjaaja on esittänyt omia ehdotuksiaan. Kerran yksi vähemmän hyvä teki oppilaan kanssa tehtäviä aivan väärin, jouduin sitten paikkailemaan hänen jälkiään. Joku taas vaan istuu mukana eikä auta edes vaikka joku heikko oppilas ei lainkaan pysyisi penkissä.
Palkka on ilmeisesti aika kurja.
Riippuu ohjaajasta. Joistakin on hyötyä, joistakin enemmänkin haittaa. Ohjaajan pitää olla omatoiminen, muuten hän on vain yksi ihminen luokassa lisää, jota opettajan pitää opastaa. Ja yläkoululaisten kanssa on rohkeasti käytävä asiaan, arastella ei voi.
Riippuu koulunkäynninohjaajasta, kuinka paljon hänestä on apua luokassa. Minun luokassani kkohjaaja ei tee minun työtäni lainkaan, eli ei opeta eikä suunnittele opetusta. Valmistelutyötä saattaa tehdä, mutta yleensä ei sitäkään. Työ on haastavaa eikä palkka vastaa työn haastavuutta.
Itse en halua avustajaa yläkoulun tunnilleni. Minulla on tapana löysäillä sen verran, mikä ei kuitenkaan vaikuta pätkääkään opetuksen tasoon ja tuloksiin, että olen mieluummin yksin luokassa. Osa oppilaista on kyllä ilmeisesti avustajien takia oppinut siihen, että vieressä pitäisi aina olla joku seisomassa, että pystyy ottamaan sen vitun kynän jopa esiin ja kirjoittamaan sillä. Tällaisten oppilaiden ei kuuluisi olla normaaliluokassa, vaan erityisryhmissä. Muutenkaan jollekin tulevalle amikselle on aivan sama, onko se numero 5 tai 6. Kyllä sitä putkea pystyy asentamaan vaikka hieman huonommallakin ruotsin taidolla, ei siihen avustajaa tarvita Nico-Petterin viereen vahtimaan, että Nico-Petteri nyt peräti oppisi kolmessa vuodessa kysymään toisen ikää tai nimeä. Kun välttämättä ei kuitenkaan opi.
Nimim. On nähty
Itse olen koulunkäynnin ohjaaja ja aika vaihtelevana opet sen kokee. Monien kanssa tulee ihan työpariksi, suunnitellaan yhdessä ja jaetaan hommat. Toiset ei tarvise avustajaa tai kokevat avustajan jopa haitaksi. Itselläni oli edellisessä työpaikassa (ylä-aste) jopa oma luokka! Se oli käytänössä kuin pien luokka, johon ope lähetti oppilaan mikäli luokassa oleminen ei sujunut. Käytännössä tein siis lähes open hommia, mutta tilille rapsahti 1200 euroa kk tilille. Silti en vaihtaisi työtäni mihinkään, parasta on auttaa oppimisvaikeuksista kärsivää lasta ja huomata että hän myöhemmin jopa nauttii opiskelusta!
Edunvalvonnassaan aktiivisimpia ammattiryhmiä.
Äitinä mua kummastutaa miksi lapseni vaattet on joka päivä hukassa ja reppuun mukaan laittamani jutut ei mene perille ellen reissuvihkoon siitä kirjoita. Eikö avustajat katso reppuun tai huolehdi että huppari menee takaisin kotiin vaikks iltapäivällä on niin lämmin ettei sitä laiteta päälle?
Koulunkäynninohjaajia on monenlaisia, niin kuin on opettajiakin. Pääsääntöisesti olen kiitollinen heistä, mutta onpa uralleni mahtunut niitäkin kun en ole luokkaani halunnut. Syitä: Puhuu jatkuvasti oppilaille kun minä opetan. Todella rasittavaa, enkä viitsi nolata toista aikuista sanomalla useampaan otteeseen, että opetus on täällä. Vastaa kysymyksiini, vaikka kysyn oppilailta. Huono käytös ja esimerkki oppilaille, tai jatkuva puhelimen vahtaaminen suututtavat, tai kieltäytyminen tekemästä jotakin tehtävään kuuluvaa, kuten valvonnat.
13 ei avustajan tai opettajan tehtävä ole huolehtia lapsesi vaatteista vaan koululaisen on korkea aika oppia itse huolehtimaan omista tavaroistaan. Laki kieltää sitä paitsi periaatteessa oppilaan reppuun katsomisen.
[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 19:40"]13 ei avustajan tai opettajan tehtävä ole huolehtia lapsesi vaatteista vaan koululaisen on korkea aika oppia itse huolehtimaan omista tavaroistaan. Laki kieltää sitä paitsi periaatteessa oppilaan reppuun katsomisen.
[/quote]
Luulin että avustaja on juuri sitä varten koska lapsi ei pysty asioistaan itse huolehtimaan. Lapseni on kehitysvammainen 13v
On eri asia onko lapsellasi henkilökohtainen avustaja vai koko luokalla yhteinen koulunkäynninohjaaja. Myös kehitysvammaisia ohjataan itsenäiseen toimintaan. Tällöinkin aikuinen usein pyytää laittamaan tavaran reppuun tai tarkastamaan onko jokin siellä, eikä tee sitä toisen puolesta. Riippuu toki kehitysvammasta ja avuntarpeesta.
[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 19:37"]Koulunkäynninohjaajia on monenlaisia, niin kuin on opettajiakin. Pääsääntöisesti olen kiitollinen heistä, mutta onpa uralleni mahtunut niitäkin kun en ole luokkaani halunnut. Syitä: Puhuu jatkuvasti oppilaille kun minä opetan. Todella rasittavaa, enkä viitsi nolata toista aikuista sanomalla useampaan otteeseen, että opetus on täällä. Vastaa kysymyksiini, vaikka kysyn oppilailta. Huono käytös ja esimerkki oppilaille, tai jatkuva puhelimen vahtaaminen suututtavat, tai kieltäytyminen tekemästä jotakin tehtävään kuuluvaa, kuten valvonnat.
[/quote]
välkkävalvontoja ei saa avustaja tehdä (tai siis saa, muttei ole vastuussa jos jotain sattuu). Ei sillä, olen itse töissä kyläkoulussa ja suoritan valvonnan kerran päivässä, vaikkei tehtäviini kuulukkaan :)
[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 19:49"]On eri asia onko lapsellasi henkilökohtainen avustaja vai koko luokalla yhteinen koulunkäynninohjaaja. Myös kehitysvammaisia ohjataan itsenäiseen toimintaan. Tällöinkin aikuinen usein pyytää laittamaan tavaran reppuun tai tarkastamaan onko jokin siellä, eikä tee sitä toisen puolesta. Riippuu toki kehitysvammasta ja avuntarpeesta.
[/quote]
Luokassa on 6 oppilasta ja 3 avustajaa, eli todella autettavia kaikki vaikkei nimettyä avustajaa olekaan.
Avustajajoukko on kirjavaa, kaikista ei apua ole. Tarkoitus olisi auttaa oppilaita suoriutumaan itse, ei tehdä heidän puolestaan. Niitäkin avustajia on nähty, jotka tekee oppilaan työn sillä aikaa, kun oppilas itse on niin masentunut (kännykällä netissä).
Koska oppilas voi kokea vain hänen oppimisvaikeuksiaan varten mukana olevan avustajan leimaavaksi, avustaja auttaa tarvittaessa muitakin. Joskus avustajasta tulee luokan sylkykuppi, jota oppilaat komentavat pois luotaan, varmaan juuri leimaavuuden vuoksi, siis jos avustaja on jo mielletty vammaisen oppilaan henkilökohtaiseksi avustajaksi. Myös avustajien kiusaamista esiintyy.
Tässä nyt siis vain huonoja puolia, hyviäkin on. Parhaimmillaan avustaja vauhdittaa homman etenemistä opettajan viitoittamaan suuntaan.
Välitunneilla vastuu on kyllä opettajalla MUTTA mikään laki ei kiellä avustajaa osallistumasta välituntivalvontaan kun opettaja on paikalla. Kyllä siellä välitunnilla on hyvä olla monta aikuista kun isoissa kouluissa sattuu ja tapahtuu. Myös monet kiusaamiset huomataan kun henkilökuntaa on enemmän valvomassa.
Koulunkäynninohjaaja on nimike, jos on tutkinto