Aineenope avautuu luokanopettajista...
Olen aloittanut tänä syksynä uudessa koulussa aineenopettajana. Kyseessä on koulu, jossa on sekä ylä- että alakoulu samassa rakennuksessa. Työkavereina on siis sekä aineenopettajia että luokanopettajia. Aikaisemmin olen työskennellyt ainoastaan aineenopettajien kanssa, enkä ole tajunnutkaan, kuinka suuri ero näiden kahden koulutuksen välillä on! Luokanopettajien koulutus on suoraan sanottuna pilipalihöpöilyä meidän aineenopettajien koulutukseen verrattuna. Heillä ei tunnu olevan alkeellisintakaan käsitystä akateemisuudesta, tiedonhallinnasta, lähdekritiikistä saati sitten tutkivasta otteesta opettamiseen. Nähtävästi he ovat saaneet opintopisteensä askartelusta ja reflektoinnista sillä aikaa, kun me matemaattisten aineiden opettajat opiskelimme oikeaa tiedettä, pänttäsimme faktoja artikkeleista ja kirjoitimme harkkatöitä. Gradunkin ovat saaneet tehdä pareittain :D
Kommentit (45)
Itse vielä opiskelen aineenopettajaksi, mutta käyn tällä hetkellä kurssia, jolle osallistuu myös luokanopettajia ja kyllä itsekin ajattelin, että tällaiset ihmisetkö tulevaisuudessa lapsia opettavat. Sen verran aivopieruja osa laukoi ja muut olivat vielä samaa mieltä. Mielipiteet olivat tyyliä: "miksi meidän pitää opettaa koulussa koivun ja männyn ero lapsille? Puitahan ne molemmat on, kyllä ne lapset sillä tiedolla pärjää".
Täysin samaa mieltä kanssasi ap! Olen aineenope, mutta työskentelen luokanopena alakoulussa.
Siis luoja nämä akateemisuus- ja opettajakeskustelut. Mikään muu ei oo yhtään mitään verrattuna sinun siihenjasiihen tutkintoon...
Uskomatonta lyttäämistä ja pätemistä.
Visainen kysymys teille; mikä on lapsen kokonaisvaltaiselle ja tasapainoiselle kasvulle sekä oppimiselle kaikkein arvokkain lähtökohta?
T. Ekan vuoden sosionomi opiskelija
Pro gradu -työn voi tehdä pareina sellaiset, joista toinen osaa lukea ja toinen kirjoittaa. Kansakoulunopettajista monet lukevat ihan sujuvasti mutta läheskään kaikki heistä eivät taida niinkään kirjoittamista.
[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 17:57"]
Luokanopet on luokanopeja. Yleensä kuvittelevat tietävänsä kaikesta kaiken tietämisen arvoisen, ja ovat kovin suulaita, koska ovat kaikkialla tottuneet selviämään puhumalla jotain, ihan mitä tahansa.
En minäkään näe, että heillä varsinaisesti tieteellisiä valmiuksia on, joitain poikkeuksia lukuun ottamatta. Tämä käy ilmi aina silloin, kun luokanopettaja haluaa lisää kouluttautumalla saada myös aineenopettajan pätevyyden. Ovat tehneet parityögradun muka joskus, mutta yksin eivät osaa gradua tehdä. Eivät hallitse lähdeviittaustekniikkaa, eivät siteeraamista, lainaamista, omaa teoretisointia, tieteellistä kritiikkiä jne. Luonteeltaan ovat kyllä mukavia ja varmasti suurin osa oppilaitaan kannustavia.
[/quote]
No nyt vedetään mutkia suoriksi :D kuulostat tuolla yleistyksellä kuin puhuisit jonkun koirarodun tai muun homogeenisen lajin tyyppipiirteistä. Ja en siis ole ope vaan ihan tekniikan ylioppilas.