Jotkut ne ovat AINA myöhässä. Mikä siinä on, ettei voi olla koskaan ajoissa?
Kommentit (1224)
"Tuohan ei pidä lainkaan paikkaansa. Lennoilta myöhästyy päivittäin ihmisiä. Joskus se on yksi ihminen tai pariskunta per lento, mutta joskus isompi määrä. Olin vuosikausia lentokentällä töissä, joten luulisin tietäväni asian aika hyvin. On aikaoptimisteja, jotka laskevat sen varaan, ettei ole ruuhkaa. On sellaisia, jotka eivät osaa huomioida, kauanko auton parkkeeraamiseen menee. On heitä, jotka tulevat vaikkapa taksilla, eivätkä ymmärrä, että myös taksit voivat juuttua ruuhkaan, jos liikenteessä on muutoinkin ruuhkaisempi aika. Hki-Vantaa tiedottaa hyvin, milloin on ruuhkahuippuja ja pitää varautua tulemaan aiemmin. On myös ihmisiä, jotka luulevat pääsevänsä turvatarkastukseen kaikkien jonojen ohi vain sillä verukkeella, että lentoni on lähdössä 30 minuutin päästä. Valitan, mutta jokaista myöhässä tulevaa ei päästetä jonojen ohi, koska muillakin voi olla kiire. Myöhässä saapuvat eivät siis automaattisesti kiilaa ohi. Eikä heidän takiaan koneeseen nousua voida lykätä loputtomiin. On myös myöhästelijöitö, jotka ovat optimisteja. He ovat jo kirjanneet itsensä lennolle, menneet turvatarkastuksesta ja istuvat kaikessa rauhassa lasillisella tai kahvilla. Heitä kuulutellaan lähtöportille, mutta sekin on yleistä, etteivät ehdi."
No joo. Mä siis kirjoitin, että loppujen lopuksi aika harva myöhästyy lennolta. Todistit, että yllättävän moni myöhästyy. Varmasti siis lentokentällä työskentelevänä näkee sitä, että lennoiltakin myöhästytään. Mutta jos miettii, kuinka moni myöhästyy vaikkapa koulusta tai kaverin tapaamisesta, niin silloin voi sanoa, että lennolta myöhästyminen on harvinaisempaa, koska lennolle ehtimistä pidetään tärkeämpänä kuin sitä, ettei Maija joudu odottamaan Tuulaa kauppakeskuksen kahvilassa 3-7 minuuttia.
Meillä on mielenterveys yhdistyksessä eräs joka on aina myöhässä tai sitten ihan viime minuutilleen tulija. Sairastaa aspergeniä. Silti ärsyttää kun ei voi tulla ajoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joillakin on tapana myöhästyä tärkeistäkin tilaisuuksista, kuten hautajaisista tms. Antavat odotuttaa itseään, ja kaikki katsovat kaula pitkällä, milloin tämä ns. merkkihenkilö suvaitsee saapua vai tuleeko ollenkaan. Myöhästely on omapäisyyttä ja vallankäyttöäkin, eikä sitä lievennä veikistelevä käytös.
Myöhästely voi johtua paljon muistakin syistä kuin omapäisyydestä ja vallankäytöstä. Jos ihminen on tuollainen näyttävästi ja performanssityyliin myöhästelevä tärkeilijä, hänessä on usein muitakin narsistisia piirteitä. Myöhästyminen voi johtua ajankäytön hallinnan vaikeuksista, joka on yleistä esim. ADHD:ssa. Voi myös olla, että myöhästyjä myöhästyy aina ja kaikkialta, tai sitten vain silloin, kun siitä ole haittaa hänelle itselleen. Aika harva loppujen
No jos sinulla lähteminen on pieni kaaos niin monella muulla se on iso kaaos... Eli kyllä ADD/ADHD - henkilöiden välilläkin on isoja eroja sen suhteen, miten saa asiat sujumaan. Voi olla niinkin, että vaikka mielestään on hyvin etukäteen valmistautunut, niin lähtiessä huomaa, että jotain välttämätöntä on tekemättä tai hukassa. Itsensä perusteella ei voi arvostella muita kun ei tiedä toisten tilannetta.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on mielenterveys yhdistyksessä eräs joka on aina myöhässä tai sitten ihan viime minuutilleen tulija. Sairastaa aspergeniä. Silti ärsyttää kun ei voi tulla ajoissa.
Miksi se ärsyttää sinua jos hän ei tee sitä tahallaan? Et varmaan ole täydellinen itsekään.
Mulla on yksi ystävä, jonka kanssa en koskaan voisi sopia mitään menoja, jossa tarvii olla paikalla tiettynä kellonaikana esim. en koskaan pyydä häntä leffaan. Hän ei vaan kykene siihen, että lähdettäisiin ajoissa sinne. Onneksi on sitten ystäviä, joiden kanssa uskaltaa sopia leffamenoja esimerkiksi :)
Ja miten me yritetään! Noustaan puoliviideltä että varmasti ehtii yhdeksäksi. On siis runsaasti aikaa eikä mitään kiirettä, joten myöhästyy vain jonkun vaivaisen vartin. Jotenkin pääsi yllättämään se ajankulu.
Minulla on veli, joka on pikkupojasta lähtien ollut AINA MYÖHÄSSÄ - koulusta, synttäreiltä, tapaamisista, omista häistään, äitimme uurnanlaskusta ...
Koko suku tietää jo etukäteen, että ainoa tilaisuus, josta hän ei tule olemaan myöhässä, ovat hänen omat hautajaisensa.
5-10min ei ees oo myöhässä. Suurin osa nillityksestä tulee kuitenkin tollasista epäoleellisuuksista
Vierailija kirjoitti:
5-10min ei ees oo myöhässä. Suurin osa nillityksestä tulee kuitenkin tollasista epäoleellisuuksista
Riippuu, mistä myöhästyy. Jos myöhästyt 5-10 min bussista, junasta tai lentokoneesta, niin se on voi voi, meni jo. (Tosin lentokone ei ihan heti lähde, ja siihen tulee ensin monta kuulutusta, mutta nuo muut ei odota.) Työpaikoillakaan ei yleensä katsota hyvällä, jos on 10 min myöhässä, jos on selkeä työaika eikä liukuva.
Normaali ihminen jaksaa odottaa toista 5-10 min ilman että raivo repeää. Niin tiukille ei omaa aikatauluaan kannata virittää, että koko päivä on pilalla, jos joku myöhästyy tavallisesta tapaamisesta 5 min.
Asun Espanjassa ja täällä ihan kuuluukin myöhästyä joka paikasta. Erityisen paljon kuuluu myöhästyä jos on menossa kylään. Puoli tuntia on minimi, mielellään tunnin verran pitää myöhästyä ettei nolaa isäntäperhettä jolla kaikki on vielä kesken ja perhe alusvaatteissa.
Meitä suomalaisia pidetään tosi täsmällisinä. Kun menen vaikkapa kampaajalle ajoissa, niin ihmettelevät koska itse ovat tunnin myöhässä.
Myöhästyjän pitää mennä töihin kiinteistövälittäjäksi. Jos tulee myöhässä näytölle, asiakkaat on jo lähteneet. Osuu lompakkoon.
Vierailija kirjoitti:
Enpä muuta sano, kuin että näistä kommenteista saa hyvin mielenkiintoisen tulkinnan "aina myöhässä" olevista.
Itse en tajua miksi pitää olla varttia ennen venaamassa ja sitten väittää että toinen on myöhässä tms.
Tämä on muuten kulttuurillinen ominaisuus kanssa. Suomessa ollaan kamalan tarkkoja kellon kanssa.
Sekin on jännä, että jos saa sen leiman, että on "aina myöhässä" niin sitten olet. Vaikka et olisikaan oikeasti. Vaikka olisit ajoissa niin silti olet muka "myöhässä".
Ei ole kuule yhtään "jännää". Vätys.
Identifioidun portugalilaiseksi ja olen siksi aina 15-30 min myöhässä. Eipä sorreta ulkomaalaisia siellä.
Olen yksi noista myöhästyjistä. Voinkertoa, että se on erittäin rasittavaa itsellekin.Mistä lie johtuu. Ajoissa vain olen jos on todella pakko.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen alkanut halveksimaan kroonisia myöhästyjiä. He ovat välinpitämättömiä, eikä arvosta toisia ihmisiä ja heidän panostaan. Todella omanapaista touhua. Eikä ne yleensä edes pyytele anteeksi, pahoittele, selittele, tulevat paikalle vaan euroopan omistajina ja hyppäävät tahtiin mukaan. Ala-arvoista.
Esim duunissa yksi tyyppi tulee kaikki paltsuihin aina vartin myöhässä ja kun paikalla on 7-10 ihmistä, ja kultakiin se vartti pois.. hups siitähän kuluu pari tuntia työaikaa. Työnantaja vaan hymistelee ja selittelee, ettei voi mitään.
Selvä. Mä pidän huolen, että teen työni tasan, enkä minuuttiakaan etukäteen. En mä voi tälle mitään. Mitä vanhemmaksi tulen huomaan, että arvostan omaa aikaani enemmän ja sitä kärttysämmäksi tulen.
Satunnaiset myöhästelyt mua ei haittaa, kun he osaavat myös käytöstavatkin. Pyytävät anteeksi.
Työaika ei ole omaa aikaasi. Jos työnantajaa ei haittaa niin entä sitten? Ei ole sinun asiasi. Pidä tauko ja rauhoitu, juo vaikka teetä. Kärttyisät työkaverit ovat rasittavia, pilaavat koko työilmapiirin.
En tiedä. Yksi (laimeneva ystävyys) ystävä myöhästeli jopa tuntitolkullsa eikä tullut joka kerta paikallekaan. Oli kerran myöhässä jopa keskusteluun liittyen jota käytiin kasvotusten: oltiin siis keskusteltu yhdestä asiasta ja vuosi sen jälkeen lähetti siihen liittyen viestiä..
Mä mainitsin tämmöiselle myöhästelijä/ohareiden tekijälle kerran tästä. Suuttui, eikä olla enää kavereita. Aika pienestä se näköjään oli kiinni.
Puhutaan siis semmoisesta, joka aina antoi odottaa itseään tunteja, välillä päiviä, kunnes teki oharit. Tosin sovitut ajatkin oli yleensä semmoisia suurpiirteisiä - parin tunnin päästä tai illemmalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et varmaan ole täydellinen itsekään.
Tuo on niin ärsyttävä argumentti, että...aargh. Ei kukaan ihminen ole täydellinen. Eikö kukaan saisi sitten valittaa muiden toiminnasta?
Kello 10 hyvä aika käskynjaolle, niin ehtii aloitella päivää joskus tunnin joskus ei. Sitten töitä ja porukalla lounaalle klo 12.30-13.15.