Tulisiko lasten pääsyä ravintoloihin jne rajoittaa?
Mitä mieltä olette? Itselläni on kolme lasta ja on monia paikkoja, mihin en heitä ota. Koskaan. Kuntosali, kosmetologi, hienommat ravintolat, kampaamot, elokuvateatterit, -teatterit (paitsi lasten näytökset). Koskaan ei kukaan ole varsinaisesti kieltänyt, mutta en koe edellä mainuttujen paikkojen olevan ns lasten paikkoja. Ja toisekseen, haluan joskus olla rauhassa ja rentoutua. http://www.hs.fi/mielipide/Lapsia+koskevat+kiellot+julkisissa+tiloissa+syrjiv%C3%A4t+my%C3%B6s+naisia/a1410575863993
Kommentit (34)
Minä vaadin lapsilleni kännivapaata aluetta!!!!
Millaisissa hotelleissa/kohteissa te lastenne kanssa oikein käytte? Matkailemme perheemme kanssa noin 3 kertaa vuodessa, enkä kyllä kertaakaan ole nähnyt yhtäkään kännistä hotellilla. Mielestäni majoitumme aivan tavallissa keskitason hotelleissa.
Minä en ainakaan halua kuunnella mitään kiljukaulaa viereisessä pöydässä!
[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 17:51"]
Millaisissa hotelleissa/kohteissa te lastenne kanssa oikein käytte? Matkailemme perheemme kanssa noin 3 kertaa vuodessa, enkä kyllä kertaakaan ole nähnyt yhtäkään kännistä hotellilla. Mielestäni majoitumme aivan tavallissa keskitason hotelleissa.
Ihmettelein juuri samaa :D En muista koskaan nähneeni yhtäkään kännistä.
No entäs nuo Ruotsinlaivat sitten? Ne ovat niin täydellisiä lapsiperheparatiiseja, että siellä ei ennen puolta yötä pysty menemään yhteenkään ravintolaan kun joka paikassa on on muumidiskoa, temppurataa ja mitälie lastentapahtumaa. Ja jos yhdessä baarissa ei sellaista ole, niin sielläkin pikkumuksut juoksee kiljuen ympyrää. Yritä siinä sitten siemailla shampanjasi rauhassa. Eikö olisi reilua, että edes yksi baari olisi lapsilta kielletty? Eihän niitä känniurveloitakaan päästetä pallomereen peuhaamaan. ;-)
Vanhemmille lisää tilannetajua. Ei tarvitse kieltää.
Olimme kerran Lapissa äitini kanssa veittämässä harvinaista laatuaikaa hienossa aikuiseen makuun suunnatussa ravintolassa. Ihan viereemme tuli perhe, johon kuului kaksi lasta sekä isovanhempia eli siis ainakin neljä aikuista lapsia kaitsemassa. Koko illallisemme ajan nämä kaksi noin 4-6 vuotiasta lasta huusi kurkku suirana. Eräs "hienompi" vanha saksalaisrouva kävi heille asiasta sanomassa. Lopulta tarjoilijakin joutui puuttumaan tilanteeseen, kun muut asiakkaat kävivät kurkkimassa tähän alatasannehuoneeseen missä olimme. Ilmeisesti jopa ihmiset seinän toisella puolella olivat valittaneet, koska meteli oli niin kova, ja kyseessä oli hieno ja hintava paikka. Perheen isä tarjoilijasta vasta riemastui ja alkoi kovaan ääneen kysymään, onko tarjoilijalla omia lapsia ja hänen perheellään on OIKEUS. Lopulta puoli ravintolaa kuunteli kovaäänistä lastenohjelmaa ipadilta.
Kukaan perheen aikuisista ei kieltänyt lasta tai vienyt rauhoittumaan, vaikka heitä oli niin monta. Kaikkien muiden illallinen oli pilalla. Emme esim voineet äitini kanssa keskustella mistään, koska huuto oli niin jatkuvaa ja kovaa. Niin kauan, kun on yksikin tällainen idioottiperhe olemassa, kannatan ehdottomasti lapsivapaita ravintoloita näin esimerkiksi. Toisaalta tämän kauhuperheeb jälkeen tuli kaksi perhettä yhdessä syömään ainakin viiden samanikäisen lapsen kanssa eikä heistä kuulunut sihahdustakaan. Joten ymmärrän joidenkin vastalauseet näihin pakotteisiin.
Miksi minun pitäisi etsiä syyllistä peilistä, jos en halua kuunnelle jonkun itselleni vieraan kersan kitinää paikassa, jossa sitä lähtökohtaisesti ei pitäisi olla odotettavissa? Jos RUOKAravintolan naapuripöydässä alkaa känniseurue örveltää kovaäänisesti, he saavat kyllä poikkeuksetta nopeasti lähtöpassit, mutta auta armias, jos joku uskaltaa käydä sanomassa esim. väsymystään huutavan lapsen vanhemmille, että he auttavat häiriötä ja voisivat poistua.
Kyllä lastenhankkiminen on nykypäivänä nimenomaan myös elämäntapavalinta. Minä olen valinnut lapsettoman elämäntavan ja toivon, että myös sitä kunnioitetaan. Lapsellisille löytyy ihan riittävästi niitä omia ravintoiloitaan, joihin minä en ikimaailmassa tunkisi valittamaan huudosta ja metelistä. Antakaa nyt hyvänen aika myös meille muille jotain, edes 1/3 yhdestä ravintolasta.
Ei tarvitse rajoittaa, mutta lapsille voi ja tulisi(!) opettaa käytöstapoja ja toimintamalleja eri tilanteissa ja eri paikoissa. Lapsen kanssa voi etukäteen käydä läpi sen, kuinka ravintolassa toimitaan, millaista käytöstä lapselta siellä odotetaan ja kertoa selvästi, mikä on sallittua ja mikä ei. Eli ei se välttämättä sen ihmeempiä vaadi, varsinkaan jos pohja on kunnossa (esimerkiksi käytöstavat, sen mukaan mitä minkäkin ikäiseltä lapselta voi odottaa).
Harjoittelun voi aloittaa ihan vähemmän hienoissa ravintoloissa käynneistä, jos ei ihan heti ensimmäisillä kerroilla halua lasta välttämättä hienompaan paikkaan (varsinkaan, jos lapselle kyseessä ihan uusi ja outo tilanne). Ja käytännön harjoitushan se paras on harjoittelun kannalta, kuinka ihminen muuten oppisi käyttäytymään ja toimimaan sosiaalisesti hyväksyttävällä tavalla jollei harjoittelemalla ihan oikeassa elämässä ja oikeissa tilanteissa ja paikoissa (aikuisen ohjauksen alaisena)?
[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 17:41"]
[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 17:32"]
Ei tule rajoittaa lasten ravintolaan pääsyä koska se on syrjintää. Tai sitten pitää olla lapsiperheille esim ihan omat ravintolat ja hotellit joihin ei ole lapsettomilla jotta vältyttäisiin lastemme kanssa katselemassa aikuisia känniääliöitä (lapsiperheet harvemmin harrastavat kännäämistä). Alkoi niin paljon kesälomareissulla ärsyttää kun oltiin erikseen mainostetussa perhehotellissa joka oli täynnä lapsettomia kännisiä turisteja, jotka öykkäröivät (tiputtelivat mm tupakan tumppinsa lasten altaaseen jne). Miksi meidän pitäisi sitten sietää moista käytöstä?
Mun lapset kaikki kolme ovat aina osanneet käyttäytyä ravintolassa ja heitä on sinne viety pienestä pitäen. Eivät huuda eivät riehu eivätkä saa juoksennella. Saakos mustalaisiakin rahata pois ravintoloista? Miksi siis esim lapsiperheitä saisi?
[/quote]
Juu ehdottomasti sitten ravintoloista VAIN lapsiperheille, kannatetaan! Sinne ei ole keski-ikäisillä lapsettomilla tai nuorilla aikuisilla lapsettomilla hapannaamoilla mitään asiaa! Siellä lapset saavat olla lapsia, itkeä tirauttaa jos sattuu itkettämään ja nauraakin. Juosta ei saa tietenkään. Lapset saavat puhua ja keskustella normaalisti ilman että joku lapsia inhoava käpy olisi mulkoilemassa. Tässä lapsivihamielisessä yhteiskunnassa lapsi ei saa näkyä eikä kuulua!
Ollaan paljon oltu lasten kanssa ravintoloissa 12v aikana enkä muista vielä kertaakaan että siellä olisin nähnyt lasten juoksentelevan tai riehuvan. Totta kai lasten tapaan joku on saattanut vähän kitistä tai jopa itkeä tirauttaa (hui kauheeta). Ihmettelen syvästi millainen ihmisen tarvii olla jos tällainenkin ärsyttää. Olisko syytä etsiä syyllistä omasta peilistä ja miettiä miksi ei voi sietää mitään ylimääräistä, vain MINÄ MINÄ MINÄJA MINÄ.
Jännä juttu sekin miten aikuisen öykkärikäytös on paljon hyväksyttävämpää kuin lapsen levottomuus.
Jos joku ravintola alkaa rajoittaa lapsiperheen käyntejä on se ikuisessa pannassa varmasti ainakin minun listallani. Sen verran paljon täällä Mansen suunnassa käydään lasten kanssa ravintoloissa että kyllä he siinä menettävät enemmän kuin me n:D
[/quote]
Kuvailit just hoplopin
Nääh... Olen lapseton ja ravintolassa töissä. Työpaikkaani mainostetaan vieläpä lapsiperheille hyvänä. 7 vuoden kokemuksella voin sanoa, että huonosti käyttäytyvät kakarat mahtuvat alle 10. Ja niistäkin vain murto-osa olleet sellaisia, että vanhemmat eivät olisi puuttuneet tilanteisiin. Kahdesti olen joutunut sanomaan vanhemmille, että ojentavat pienokaistaan, tai poistuvat paikalta. Syynä muiden asiakkaiden häiriintyminen.
Joten en koe lapsiperheitä huonoina asiakkaina. Jotkut juopuneet ja muun kulttuurin edustajat ovat aikuisina jopa pahempia possuja, kuin se 2,5-vuotias, joka vasta opettelee syömistä ;)
Eihän lasten tyytyväisyys vaadi muuta, kuin nopeasti tulevat annokset ja rauhallista puuhaa. Kylläisinä jaksaa piirrellä tai tutustua muihin lapsiin. Vanhemien tehtävä on sitten vahtia, etteivät uudet kaverukset vallan riehaannu ravintolassa.
Vihaan suomea tän takia, espanjassa, italiassa jne lapset ovat mukana syömässä myöhäänkin illalla ja lapsista oikeesti pidetään!
Kyllä minäkin tykkään käydä hyvin syömässä ja kyllä otan aina 1 vuotiaan mukaan eikä hänestä ole haittaa kenellekkään kun vanhemmat huolehtivat samalla lapsen viihtyvyydestä.
Meillä on opeteltu jo pari kk syömään ravintoloissa samaa ruokaakin meidän kanssa, nepalilaisesta mereneläviin.
Eri asia on ns.juottolat jossa tarjotaan ruokaa, en veisi lasta humalaisten ihmisten ilmoille ikinä mutta kyllä esim.pe iltana voi mennä 8 aikaan hienoonkin raflaan jossa osataan juoda sivistyneesti sitä viiniä ruoan kanssa.
Minä kanssa vaadin hotelleja ja ravintoloita VAIN lapsiperheille! Meillä lapset osaavat käyttäytyä sata kertaa paremmin kuin monet aikuiset lapsettomat!