Nyt alkaa valtiollakin massairtisanomiset
Mittavat yt-neuvottelut ELY-keskuksissa sekä työ- ja elinkeinoministeriössä.
Nyt aletaan sitten pöhöttynyttä julkista sektoriakin vihdoin perkaamaan oikein rajulla kädellä. Eilenhän YLE ja THL ilmoittivat yt:istä. Helpotusta työvoimapulaan saadaan nyt oikein kunnolla.
Kommentit (131)
Tämä on oikeasti odotettu uutinen. En toki halua iloita ihmisten epäonnesta, mutta ELY:ssä työskennelleenä olen tätä oikeasti odottanut. Ainut paikka missä olen ihmetellyt, mihin näitä kaikkia ihmisiä tarvitaan ja mitä he oikein tekevät.
Keitä sieltä mahtaa lähteä? Suorittavaa porrasta vai koordinoinnin kehittäjiä ja kehittämisen koordinoijia? Pahaa pelkään...
Kerrannaisvaikutukset tulevat olemaan myös merkittävät. Veikkaan että K- ja S-ketjujen kaupoissa nähdään irtisanomisia samalla kun Lidl vahvistuu.
[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 16:05"]
Keitä sieltä mahtaa lähteä? Suorittavaa porrasta vai koordinoinnin kehittäjiä ja kehittämisen koordinoijia? Pahaa pelkään...
[/quote]
Toivottavasti lähtee paljon ja nimenomaan pomoporrasta. Niitä on niin paljon, että päät paukkuu yhteen.
Tämä on oikeasti odotettu uutinen. En toki halua iloita ihmisten epäonnesta, mutta ELY:ssä työskennelleenä olen tätä oikeasti odottanut. Ainut paikka missä olen ihmetellyt, mihin näitä kaikkia ihmisiä tarvitaan ja mitä he oikein tekevät.
[/quote]
Tässä asiassahan me kaikki olemme asiantuntijoita. Oma työ tuntuu (toivottavasti) aina kiireelliseltä ja tarpeelliselta, mutta toisen työ tuntuu pelkältä paperin pyöritykseltä.
Nyt ilkutaan, kun julkiselta vähennetään, mutta eihän se kenenkään kukkarossa näy. Vähentynyt työntekijöiden joukko tarkoittaa vähentyneitä veromarkkoja ja vähentynyttä palvelujen kysyntää, mikä aiheuttaa uusia irtisanomisia.
Ei tarvitse tuottaa niin paljon ulkomailta työvoimaa kun vapautetaan omia näihin töihin. Ihana järkeenkäypää musta.
[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 16:22"]
Ei tarvitse tuottaa niin paljon ulkomailta työvoimaa kun vapautetaan omia näihin töihin. Ihana järkeenkäypää musta.
[/quote]
Siis mitä tämä tarkoittaa..?
[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 16:11"]
[/quote]
Toivottavasti lähtee paljon ja nimenomaan pomoporrasta. Niitä on niin paljon, että päät paukkuu yhteen.
[/quote]
Eihän ne pomot itseään ulos yt-neuvottele :(
[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 16:18"]
[/quote]
Tässä asiassahan me kaikki olemme asiantuntijoita. Oma työ tuntuu (toivottavasti) aina kiireelliseltä ja tarpeelliselta, mutta toisen työ tuntuu pelkältä paperin pyöritykseltä.
Nyt ilkutaan, kun julkiselta vähennetään, mutta eihän se kenenkään kukkarossa näy. Vähentynyt työntekijöiden joukko tarkoittaa vähentyneitä veromarkkoja ja vähentynyttä palvelujen kysyntää, mikä aiheuttaa uusia irtisanomisia.
[/quote]
Ymmärsit väärin. En itsekään kokenut työtäni kiireiseksi, en aina edes tärkeäksi. En siis todellakaan tarkoittanut, että vain minä teen töitä, muut lusmuilee. Tein sitten aika radikaalin päätöksen, irtisanouduin toimestani. Toki moni piti minua hulluna: pitkät lomat, tunnin lounas tauko, työ aika 8-16 suhteellisen hyvä palkka jne. Nyt olen erittäin tyytyväinen kiireisessä työssäni, kiireisessä työyhteisössä, jossa tunnen olevani tarpeellinen
[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 16:30"]
[/quote]
[/quote]
Ymmärsit väärin. En itsekään kokenut työtäni kiireiseksi, en aina edes tärkeäksi. En siis todellakaan tarkoittanut, että vain minä teen töitä, muut lusmuilee. Tein sitten aika radikaalin päätöksen, irtisanouduin toimestani. Toki moni piti minua hulluna: pitkät lomat, tunnin lounas tauko, työ aika 8-16 suhteellisen hyvä palkka jne. Nyt olen erittäin tyytyväinen kiireisessä työssäni, kiireisessä työyhteisössä, jossa tunnen olevani tarpeellinen
[/quote]
Itse työskentelen valtiolla ja täytyy sanoa, että työpäivät ovat erittäin kiireisiä.
Koska en tunne ELY:n toimintaa, en lähde sitä arvioimaan ja siksi en arvioi muitakaan julkisia työpaikkoja. Kun en tunne, en voi sanoa " Tämä on oikeasti odotettu uutinen". Et voi tietää, millaista jossakin muussa "julkisessa työpaikassa" on. Ei minun käsittääksen lomat ole meillä sen pidemmät kuin muuallakaan ja mistä ne pitkät lounastunnit tulevat? Saahan sitä olla vaikka 2 tuntia lounaalla, mutta meillä ainakin joudutaan tuollaiset "tunnin" lounaat syömään omalla ajalla/ tarkoittaa että sinä leimaat itsesi siksi aikaa ulos.
Ja palkkanikaan ei ole päätähuimaava, vaivaset 2000 euroa nettoa ja töitä olen tehnyt kohta 40 vuotta.
TYö- ja elinkeinoministeriöstä ei ole lähdössä yhtäkään vakanssia, sen sijaan ELY:istä lähtee 25% työpaikoista.
Suomennettuna tämä tarkoittaa sitä, että jos naapuriisi ollaan suunnittelemassa ylikorkeaa kerrostaloa tai jätteenpolttolaitosta, ei siihen enää tarvita poikkeuslupaa, johon haetaan puolto tai kielto ELY:stä vaan se yksinkertaisesti vain rakennetaan siihen. Tai jos mökkisi viereen kaavaillaan isoa soranottamoa, ei tarvita mitään valvovan viranomaisen lausuntoa (yleensä kieltoa) vaan se soramonttu koneineen tulee siihen mökkiasutuksen vierelle. Samoin ei enää valvota esim. kasvitautien tilannetta (=> tarvitaan entistä enemmän erilaisia torjunta-aineita, koska ennaltaehkäisyä leviämiselle ei ole). Ympäristövaikutusten arvioinneista tullaan luopumaan, koska niille ja valvonnoille ei ole enää aikaa. Samoin loppuu kuntien opetushenkilöstön ilmainen (valtion maksama) täydennyskoulutus (ja koska kunnilla ei ole rahaa, jäävät opettajat kokonaan ilman koulutusta jos eivät maksa itse). Palkkatukien käsittelyaikamaksimi on 2 vko, ensi vuonna aika pitenee 1 kk mittaiseksi eikä enää kysellä, missä on mikäkin liite ja allekirjoitus jne. vaan ollaan tekemättä päätöstä, jonka hakemus ei ole kunnossa.
Monet pienet asiat jäävät tekemättä, ensin niitä ei edes huomaa. Sitten tajuaa, että väki vähenee ja priorisointi etenee. Ei se kaikkia koske, mutta jos saa sen soramontun mökkitontin vierelle, ei välttämättä ilahdu tiedosta, että sorayrittäjältä riittää omavalvonta.
Suomea uhkaa yleinen työvoimapula, on työ- ja elinkeinoministeriö todennut moneen kertaan viimeisen 15 vuoden aikana. Eiköhän sieltä joutaisi potkaista muutama byrokraatti ulos.
[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 16:30"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Voihan se lounastauko olla vaikka 3 tuntia, mutta ei siltä ajalta makseta valtiolla palkkaa! Lomat ei ole sen pitemmät kuin muuallakaan ennen kuin tulee 15 työvuotta täyteen.
Meillä on valtiolla muuten edelleenkin työaika ja ja lounastauko yhdyssanoja
No, saapas nähdä, miten tässä käy. Yleensähän se menee niin, että kaikki kuivuu kasaan, kun herrasväki valtiolla keksii itselleen lisäduuneja. Niin piti puolustusvoimienkin supistaa, mutta irtisanomiset kutistui tosi pieneksi. Pääesikunta ja hallinto paisuu, mutta sieltä ei edes kuvitella supistettavan vaan mietitään, voisiko joku varusmiesten kanssa pitkin Karjalan metsiä painava vääpeli lentää ulos...
Muistaakseni täällä taisi joku kirjoittaa tuosta Trafista. Piti irtisanoa jonain vuonna ihmisiä ja koko vuoden suollettiin lisää säädöksiä. Ilman mitään järkevyysarviointia saati, että olisi mietitty, mikä on ko. ohjeistuksen hinta vs. hyöty. Sitten vuoden lopussa iloisena kerrottiin, että ei voi vähentää, kun on työt niin lisääntynyt.
Voi olla, että sinun työsi onkin tärkeää. Valtiolla vaan on kovin kekseliästä porukkaa keksimään itselleen "turhantoimitustöitä" ja tätä tuetaan vielä lainsäädännöllä. Joskus taisin tänne heittää esimerkkinä, että jo tavoitteeni on joka päivä hammasharjalla hinkata lattiat, niin turha valittaa kiirettä. Minä väitän, että 70% porukasta on ihan turhia. Ne työt voitaisiin ottaa pois, kun joku järkeistäisi käytäntöjä. Lainsäädäntö ja sitten sen toteutus vielä naurettavimman mukaan. Laissakin on liikkumavaraa, mutta suomalainen virkamies tulkitsee sen aina ja ikuisesti tiukimman kautta ja sitä kautta tekee itsestään tarpeellisen.
[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 17:01"]
Itse työskentelen valtiolla ja täytyy sanoa, että työpäivät ovat erittäin kiireisiä.
Koska en tunne ELY:n toimintaa, en lähde sitä arvioimaan ja siksi en arvioi muitakaan julkisia työpaikkoja. Kun en tunne, en voi sanoa " Tämä on oikeasti odotettu uutinen". Et voi tietää, millaista jossakin muussa "julkisessa työpaikassa" on. Ei minun käsittääksen lomat ole meillä sen pidemmät kuin muuallakaan ja mistä ne pitkät lounastunnit tulevat? Saahan sitä olla vaikka 2 tuntia lounaalla, mutta meillä ainakin joudutaan tuollaiset "tunnin" lounaat syömään omalla ajalla/ tarkoittaa että sinä leimaat itsesi siksi aikaa ulos.
Ja palkkanikaan ei ole päätähuimaava, vaivaset 2000 euroa nettoa ja töitä olen tehnyt kohta 40 vuotta.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 16:03"]
jo oli aikakin!
[/quote]
Toisaalta joo, mutta johan valtion työpaikkakulujen karsiminen aloitettiin useampi vuosi sitten yksityistämällä yliopistot.
[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 17:29"]
Voi olla, että sinun työsi onkin tärkeää. Valtiolla vaan on kovin kekseliästä porukkaa keksimään itselleen "turhantoimitustöitä" ja tätä tuetaan vielä lainsäädännöllä. Joskus taisin tänne heittää esimerkkinä, että jo tavoitteeni on joka päivä hammasharjalla hinkata lattiat, niin turha valittaa kiirettä. Minä väitän, että 70% porukasta on ihan turhia. Ne työt voitaisiin ottaa pois, kun joku järkeistäisi käytäntöjä. Lainsäädäntö ja sitten sen toteutus vielä naurettavimman mukaan. Laissakin on liikkumavaraa, mutta suomalainen virkamies tulkitsee sen aina ja ikuisesti tiukimman kautta ja sitä kautta tekee itsestään tarpeellisen.
[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 17:01"]
[/quote]
[/quote]
Luettele vaikka 10 turhaa tehtävää, jotka voitaisiin lainsäädäntöä muuttamalla valtiolta poistaa. Tai luettele ELYistä 5 tehtävää, joiden tekijöitä ei tarvita.
VIIMEINKIN!
50% virkamiehistä pellolle.
[/quote]
[/quote]
Jos sellainen ihme kävisi, että julkisella oikeasti väki vähenisi, ei se tarkoittaisi vähentyneitä vero"markkoja" vaan pienempää veroeurojen kulutusta. Julkinen sektori kun ei tienaa yhteistä kakkua, vaan ainostaan syö sitä. Kakun leipoo yksityinen sektori.
jo oli aikakin!