Luovuin uskosta ja käännyin ateistiksi. Haluatko kysyä jotain?
Olin siis ennen tosiuskovainen, en mikään satunnainen kirkonpenkin kuluttaja.
Kommentit (50)
[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 21:47"]
Minusta tuntuu, ettet koskaan aidosti ole ollut uskova, vaikka niin väität. Ensinnäkin jo tuo yhteisö ja perfektionismikohta särähtää. Jos kerran uskoo aidosti, ei voi uskomista lopettaa. Voi toki väittää itselleen, ettei usko, mutta jossain se kytee. Siksi kai sinäkin olet täällä nyt.
[/quote]
Höpö höpö. Tämä on yleisimpiä vastaväitteitä, joita uskovat laukovat uskosta luopuneille. Ja väite on yksiselitteisesti väärä. Me olemme todellakin olleet uskossa, ja uskon menettäminen on täysi mahdollista.
Keskustelen täällä asiasta, koska se on iso osa menneisyyttäni. Ei uskossa oleminen unohdu koskaan tai lähde täysin minuudestani pois. Asia vaatii yleensä useiden vuosien työstämisen.
ap
[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 21:25"]
Luin otsikon, arvoin sulle Raamatun jakeen jonka Jumala haluaisi sun lukevan. Tällainen tuli: 1. Joh. 5:5 Kuka on se, joka voittaa maailman, ellei se, joka uskoo, että Jeesus on Jumalan poika?
[/quote]
Mistä päättelit, että Jumala haluaisin minun lukevan sinun arpomasi paikan? Tiesitkö, että valtaosa järkevistä kristityistä ei todellakaan usko peukalopaikkojen ottamiseen. Se on enemmän taikauskoa kuin kristinuskoa.
Ja mitä tuohon paikkaan tulee, niin ei minulla ole mitään tarvetta voittaa maailmaa. Me olemme maailma, minä olen osa sitä. Olen mieluummin maailman kanssa sovussa kuin jatkuvassa taistelussa, mihin tuo paikka viittaa.
ap
Ei ateistiksi käännytä. Ateistiksi tullaan sen perustavanlaatuisen oivalluksen kautta, että jumalaa ei ole. Huomataan, että lapsuudesta alkaen on aivopesty kestämättömin perustein.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 21:03"]
Itsekään en enää ole uskovainen. En vain enää pysty. Minulla on liikaa ongelmia elämässäni. En yksinkertaisesti enää pysty uskomaan Jumalaan tai elämään uskovaisen elämää. Jos kännien juominen helpottaa elämääni edes hetkeksi, niin sitten juon. Enempään en pysty.
[/quote]
Miten kännien juominen ja uskovaisuus on toisensa pois sulkevia asioita? -Ei mitenkään. Usko on uskomista ja kännääminen on kännäämistä.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 21:26"]
[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 21:03"]
Itsekään en enää ole uskovainen. En vain enää pysty. Minulla on liikaa ongelmia elämässäni. En yksinkertaisesti enää pysty uskomaan Jumalaan tai elämään uskovaisen elämää. Jos kännien juominen helpottaa elämääni edes hetkeksi, niin sitten juon. Enempään en pysty.
[/quote]
Miten kännien juominen ja uskovaisuus on toisensa pois sulkevia asioita? -Ei mitenkään. Usko on uskomista ja kännääminen on kännäämistä.
[/quote] Niin, joskus saatoin silloin vielä uskovaisena ollessanikin vähän kännäillä .. mutta seurakunnassani sellainen toiminta tuomittiin, tai siis monet olivat sitä mieltä, että ihminen on menossa helvettiin, jos juo paljon. Mutta olen muutenkin kaikin tavoin ajelehtinut kauas uskosta. Se on sanottava.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 19:59"]Olin ennen myös uskossa ja sitten luovuin siitä..paljon johtui seurasta ja siitä etten ylipäätään vaalinut uskoani/pitänyt huolta niin äkkiä sielunvihollinen sai houkuteltua maailmaan. Uskosta luovuttuani sekoiluni taas alkoi yritin täyttää tyhjyyden tunnettani mm. Alkoholilla ja kannabiksella, minusta tuli jälleen masentunut mikään ei kiinnostanut. Koin Jumalan kutsun uudelleen, ja nyt uudistumisestani on n.9 kk ja olen onnellinen, kiitollinen ja siunattu :) Elämälläni on tarkoitus ja sydänmessäni rauha..halusin jakaa tämän.. Jokaisella on oma päätös mitä elämällään tekee, mutta toivon sydänmestäni että palaat takaisin Jeesuksen luo..maailma on niin paha..ja sielunvihollinen on tullut vain tuhoamaan,tappamaan ja varastamaan. Siunausta jokaiselle!
[/quote]
En ole uskossa mutta siltikään en ole alkoholia juonut tai huumeita kokeillut. Tupakka ei maistu enkä halua tappaa ketään. Taitaa sinun kohdalla olla nyt vain tyhmyydestä kiinni.
Voin vastata vielä hetken jos on kysyttävää. ap
Onnea sinulle! Tein itse saman ratkaisun vuosia sitten ja olen todella tyytyväinen päätökseeni edelleen. Kertaakaan ei ole vielä kaduttanut, ja veikkaan että sitä päivää ei tule että takaisin niin touhuihin lähtisin :)
Onnea ratkaisusta. Itse en ole koskaan kuulunut kirkkoon enkä sinne ole kaivannut. Kirkolla ei ole mitään annettavaa minulle.
Ei kysyttävää, mutta hienoa että tulit järkiisi.
Miten kuvailet uskovaisuusaikojasi nyt? Mitä uskovaiset ystäväsi sanoivat?
Ei se asioita silti muuta. Jumala on.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 19:28"]
Miten kuvailet uskovaisuusaikojasi nyt? Mitä uskovaiset ystäväsi sanoivat?
[/quote]
Olin jollain tapaa turvaton ja sekaisinkin. Etsin uskosta ja seurakunnasta helppoja vastauksia. Kuvittelin uskon riittävän kaikkeen elämässä.
Uskovat ystäväni ovat pääosin olleet pettyneitä, mutta eivät ole hylänneet vaan kohdelleet asiallisesti.
ap
Oletko 100% varma, ettei Jumalaa olekaan?
Ellet ole täysin varma, oletko pohtinut sellaisia uskosta luopumisesta varoittavia raamatunkohtia kuten Hepr 6:4-6?
Aika moni etsii uskonnosta helppoja ratkaisuja. En tiedä onko joku niitä saanut :).
Miten lapsuudenkodissasi suhtauduttiin uskontoon?
[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 19:33"]
Ellet ole täysin varma, oletko pohtinut sellaisia uskosta luopumisesta varoittavia raamatunkohtia kuten Hepr 6:4-6?
[/quote]Pelottelu alkoi heti.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 19:32"]
Olin jollain tapaa turvaton ja sekaisinkin. Etsin uskosta ja seurakunnasta helppoja vastauksia. Kuvittelin uskon riittävän kaikkeen elämässä.
[/quote]
Eihän usko tietenkään kaikkia elämän ongelmia ratkaisekaan. Minun mielestäni uskossa olennaisinta ei ole apu tämän elämän haasteisiin, vaan ikuinen elämä kuoleman jälkeen. Nykykristillisyydestä tuntuu puuttuvan usein tuo iankaikkisuusperspektiivi.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 19:33"]
[/quote]
No, varma ja varma. Olen niin varma kuin ihminen voi jostain olla varma. Mutta onhan ihminen myös erehtyväinen, asiassa kuin asiassa.
Olen lukenut raamatun useita kertoja ja tiedän nuo kohdat. Minulle ne kertovat helvetin todellisuutta enemmän siitä, että pelottelu on uskonnossa tehokas keino pitää ihmiset kurissa. Jos ei näe mitään muuta syytä olla uskossa kuin helvetin pelko, niin uskossa on jotain todella pahasti vialla. Tällaisia ihmisiä on valitettavan paljon!
Lisäksi ota huomioon, ettei uskosta luopuminen ole yleensä vapaaehtoinen valinta. Joskus usko vain kuolee, ja silloin sen on pakko antaa mennä, jos aikoo olla itselleen rehellinen.
ap
Minusta tuntuu, ettet koskaan aidosti ole ollut uskova, vaikka niin väität. Ensinnäkin jo tuo yhteisö ja perfektionismikohta särähtää. Jos kerran uskoo aidosti, ei voi uskomista lopettaa. Voi toki väittää itselleen, ettei usko, mutta jossain se kytee. Siksi kai sinäkin olet täällä nyt.