Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Luovuin uskosta ja käännyin ateistiksi. Haluatko kysyä jotain?

Vierailija
15.09.2014 |

Olin siis ennen tosiuskovainen, en mikään satunnainen kirkonpenkin kuluttaja.

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johtuiko oma ns. tosiuskovaisuutesi mielestäsi ensisijaisesti siitä, että olet/olit

a) lapsuudestasi saakka aivopesty uskomaan, että raamatun sekavat tarinat voisivat olla jotenkin merkityksellisiä oman elämäsi kannalta

b) tyhmä 

c) äärimmäisen konformistinen ja omaa, itsenäistä ajattelua ahdistukseen asti pelkäävä ihminen

d) moraaliton pelkuri, joka laskeskeli, että on parempi varmuuden vuoksi kuulua kirkkoon, ettei vaan vahingossakaan joudu helvettiin, jos raamattu sattuisikin olemaan kirjaimellisesti totta

e) kirkkohäistä haaveillut nainen

f) _____________ , eli jotain muuta kuin yllä mainitut?

Vierailija
22/50 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 19:34"]

Aika moni etsii uskonnosta helppoja ratkaisuja. En tiedä onko joku niitä saanut :).

Miten lapsuudenkodissasi suhtauduttiin uskontoon?

[/quote]

Melko tervejärkisesti. Minulla tapahtui "hurahtaminen" vasta teini-iässä. Ajauduin hieman eri hengellisiin piireihin kuin vanhempani.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 19:38"]

Johtuiko oma ns. tosiuskovaisuutesi mielestäsi ensisijaisesti siitä, että olet/olit

a) lapsuudestasi saakka aivopesty uskomaan, että raamatun sekavat tarinat voisivat olla jotenkin merkityksellisiä oman elämäsi kannalta

b) tyhmä 

c) äärimmäisen konformistinen ja omaa, itsenäistä ajattelua ahdistukseen asti pelkäävä ihminen

d) moraaliton pelkuri, joka laskeskeli, että on parempi varmuuden vuoksi kuulua kirkkoon, ettei vaan vahingossakaan joudu helvettiin, jos raamattu sattuisikin olemaan kirjaimellisesti totta

[/quote]

Ei varmaan mikään noista. Sanoisin, että kaipasin voimakkaasti uskoa ja yhteisöä joka ruokkisi turvattomuuden tunnettani ja perfektionismiani. Seurakunta sopi tähän mainiosti.

ap

Vierailija
24/50 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 19:42"]

[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 19:38"]

b) tyhmä 

[/quote]

Ei varmaan mikään noista. Sanoisin, että kaipasin voimakkaasti uskoa ja yhteisöä joka ruokkisi turvattomuuden tunnettani ja perfektionismiani. Seurakunta sopi tähän mainiosti.

ap

[/quote]

Oho, sanoinpa hassusti. :) Siis kaipasin yhteisöä, joka hoitaisi turvattomuuden tunnettani ja ruokkisi perfektionismiani.

ap

Vierailija
25/50 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kysyttävää. Toivon sinulle hyvää ja siunattua elämää ja että olet tyytyväinen päätökseesi :) Kunhan sinun on hyvä olla, niin kukaan ei voi sanoa että teet väärin. Terv. uskova

Vierailija
26/50 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 19:34"]

[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 19:33"]

Oletko 100% varma, ettei Jumalaa olekaan? 

Ellet ole täysin varma, oletko pohtinut sellaisia uskosta luopumisesta varoittavia raamatunkohtia kuten Hepr 6:4-6?

[/quote]Pelottelu alkoi heti.

[/quote]

Sinun näkökulmastasi ehkä pelottelu, minun näkökulmastani vilpitön varoittelu (koska uskon iankaikkiseen kadotukseen, enkä haluaisi kenenkään joutuvan sinne).

Julmia uskovia ovat ne, jotka varoittamatta antavat lähimmäistensä mennä helvettiin.

Vierailija
27/50 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 19:52"] [quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 19:34"]

Ellet ole täysin varma, oletko pohtinut sellaisia uskosta luopumisesta varoittavia raamatunkohtia kuten Hepr 6:4-6?

[/quote] Sinun näkökulmastasi ehkä pelottelu, minun näkökulmastani vilpitön varoittelu (koska uskon iankaikkiseen kadotukseen, enkä haluaisi kenenkään joutuvan sinne). Julmia uskovia ovat ne, jotka varoittamatta antavat lähimmäistensä mennä helvettiin.[/quote]

Pitäisikö ihmisten tulla uskoon vain siksi, etteivät he joutui helvettiin?

Vierailija
28/50 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin ennen myös uskossa ja sitten luovuin siitä..paljon johtui seurasta ja siitä etten ylipäätään vaalinut uskoani/pitänyt huolta niin äkkiä sielunvihollinen sai houkuteltua maailmaan. Uskosta luovuttuani sekoiluni taas alkoi yritin täyttää tyhjyyden tunnettani mm. Alkoholilla ja kannabiksella, minusta tuli jälleen masentunut mikään ei kiinnostanut. Koin Jumalan kutsun uudelleen, ja nyt uudistumisestani on n.9 kk ja olen onnellinen, kiitollinen ja siunattu :) Elämälläni on tarkoitus ja sydänmessäni rauha..halusin jakaa tämän.. Jokaisella on oma päätös mitä elämällään tekee, mutta toivon sydänmestäni että palaat takaisin Jeesuksen luo..maailma on niin paha..ja sielunvihollinen on tullut vain tuhoamaan,tappamaan ja varastamaan. Siunausta jokaiselle!

Vierailija
29/50 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 19:46"]Ei ole kysyttävää. Toivon sinulle hyvää ja siunattua elämää ja että olet tyytyväinen päätökseesi :) Kunhan sinun on hyvä olla, niin kukaan ei voi sanoa että teet väärin. Terv. uskova
[/quote]

Komppaan. Tietysti harmi että et tunne oloasi hyväksi uskovaisena, mutta elämä muuttaa ihmistä ja jos olosi on parempi ateistina niin onnea valitsemallasi tiellä.

Vierailija
30/50 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 19:52"] [quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 19:34"]

[/quote] Sinun näkökulmastasi ehkä pelottelu, minun näkökulmastani vilpitön varoittelu (koska uskon iankaikkiseen kadotukseen, enkä haluaisi kenenkään joutuvan sinne). Julmia uskovia ovat ne, jotka varoittamatta antavat lähimmäistensä mennä helvettiin.[/quote]

Sinä taas pilaat ainutkertaisen elämäsi elämällä sen loppuun asti naurettavassa valheessa. Mahtaa kuolinhetkelläsi sitten kaduttaa. En voi kuin sääliä kaltaisiasi ihmisraunioita.

Vierailija
31/50 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 20:10"][quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 19:52"] [quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 19:34"]

Sinä taas pilaat ainutkertaisen elämäsi elämällä sen loppuun asti naurettavassa valheessa. Mahtaa kuolinhetkelläsi sitten kaduttaa. En voi kuin sääliä kaltaisiasi ihmisraunioita.
[/quote]

Ei uskovainen oikein voi katua, kun jos hän on väärässä, hän ei saa koskaan tietää sitä ja jos taas ateisti on väärässä, niin... No. Niin.

Vierailija
32/50 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tai mitkä asiat sai "luopumaan" uskosta?

Vierailija
33/50 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ryhdyitkö natsiateistiksi, jolle homma on todella tärkeää ja siitä pitää toitottaa?

Itsekkin ateisti, mutta en stressaa siitä. Merkitsee minulle vapautta. Tosin en koskaan ole ollut uskovainen.

Tosin uskovaisia on välillä kiva härnätä netissä. Livenä en härnää.

Vierailija
34/50 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 19:59"]

Olin ennen myös uskossa ja sitten luovuin siitä..paljon johtui seurasta ja siitä etten ylipäätään vaalinut uskoani/pitänyt huolta niin äkkiä sielunvihollinen sai houkuteltua maailmaan. Uskosta luovuttuani sekoiluni taas alkoi yritin täyttää tyhjyyden tunnettani mm. Alkoholilla ja kannabiksella, minusta tuli jälleen masentunut mikään ei kiinnostanut. Koin Jumalan kutsun uudelleen, ja nyt uudistumisestani on n.9 kk ja olen onnellinen, kiitollinen ja siunattu :) Elämälläni on tarkoitus ja sydänmessäni rauha..halusin jakaa tämän.. Jokaisella on oma päätös mitä elämällään tekee, mutta toivon sydänmestäni että palaat takaisin Jeesuksen luo..maailma on niin paha..ja sielunvihollinen on tullut vain tuhoamaan,tappamaan ja varastamaan. Siunausta jokaiselle!

[/quote]

Tämä on sinun aito kokemuksesi, ja olen iloinen jos olet nyt onnellinen. Mutta ihmiset ovat erilaisia eikä kaikkien tarina mene kuten sinun. Uskoon palanneita tuntuu usein yhdistävän kokemus siitä, että maailmassa "sekoiltiin" ja "täytettiin tyhjyyttä" jollakin. Myös uskovaisilla on usein tämä käsitys uskon jättäneistä. 

Tosiasiassa meissä luopioissa on kaikenlaista väkeä, rikki olevia ja eheämpiä, tyytyväisiä ja tyytymättömiä. Ihan kuin kaikissa muissakin ihmisryhmissä. Olen keskustellut monien kanssa syvällisesti ja usein esim. tyhjyyden tunne on aivan luonnollinen reaktio tiiviin seurakuntayhteyden ja selkeän maailmankuvan jälkeen. Mutta onko oikea ratkaisu siihen uskoon palaaminen, siitä voidaankin olla jo monta mieltä. Moni (esim. minä) on löytänyt elämän tarkoituksen ja onnen ihan muista asioista. En myöskään ole "sekoillut" mitenkään. Ihan normaalia elämää elän.

Mutta tämä on siis ollut minun tieni. Kunnioitan sitä, että sinulla on omasi.

ap

Vierailija
35/50 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 19:58"]

Pitäisikö ihmisten tulla uskoon vain siksi, etteivät he joutui helvettiin?

[/quote]

Johanneksen 3. luvun 16. jakeessa tuohon on vastattu aika hyvin: Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä. Sillä ei Jumala lähettänyt poikaansa maailmaan tuomitsemaan maailmaa, vaan sitä varten, että maailma hänen kauttansa pelastuisi.

Johanneksessa se ei pääty tuohon, vaan 18. jakeesta eteenpäin todetaan mikä muiden osana on suorapuheisesti, mutta pelottelematta.

Jeesus on tullut maanpäälle, jotta meillä olisi mahdollisuus pelastua, vaikka lain noudattaminen on koko ihmiskunnalle ylivoimaista. Pelastumme Rakkauden tähden kun uskomme, ketään ei karsita helvettiin.

Vierailija
36/50 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua.

Vierailija
37/50 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 20:14"]

Ryhdyitkö natsiateistiksi, jolle homma on todella tärkeää ja siitä pitää toitottaa?

[/quote]

En tosiaankaan. Useimpien kanssa en puhu koko asiasta. 

ap

Vierailija
38/50 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 20:12"]

Mikä tai mitkä asiat sai "luopumaan" uskosta?

[/quote]

Niitä oli paljonkin. Silmät avautuivat näkemään ensin kotiseurakunnassa epäkohtia. Aluksi etsin hengellistä kotia muualtakin, mutta en löytänyt. Tuli myös uupumusta, josta toipuminen lisäsi näkemystä siitä, ettei seurakuntatouhu ollut ihan tervettä.

Kun uskalsin hieman kurkkia ulkopuolelle, niin pikku hiljaa aloin "siirtyä" sinne maailmankuvaltani ja identiteetiltäni. Samalla teologiset uskomukset saivat kyytiä. Kauan jaksoin roikkua uskossa ja yrittää, mutta ei se toiminut. Lopulta totesin että rehellisesti sanottuna olen ateisti. Ei siinä sen kummempaa.

ap

Vierailija
39/50 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luovuin ihmislähtöisestä kirkollisuudesta jo kauan sitten, mutta uskon edelleen. Jeesus on minun Herra, enkä tarvii siihen hörhöä seurakuntayhteyttä enkä mitään ihmisten tapoja enkä tottumuksia. Uskonnollisuus ei ole sama asia kuin usko.

Vierailija
40/50 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen ihminen tarvitsee Jeesusta, maailma tarvitsee Jeesusta! Joka ei usko lukekoon päivän uutiset..lopunaikoja eletään