Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten selittäisitte lapselle tämän?

Vierailija
20.08.2021 |

Kyse kolmevuotiaasta. Joka kyselee mitä possulle on tehty että siitä on saatu leipäkinkkua ja mitä lehmälle on tehty että siitä on saatu jauhelihaa. Neuvoja?

Kommentit (53)

Vierailija
41/53 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun lehmä on vanha tai sairas eikä sen elämä ole enää hyvää, sille tilataan kyyti navetasta teurastamolle. Teurastaja tainnuttaa lehmän eikä se enää koskaan herää, se kuolee. Lehmän liha otetaan talteen ja siitä voidaan tehdä ruokaa.

Vanhan lehmän lihasta tehdään korkeintaan koiranruokaa.

Vierailija
42/53 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä nämä paikat joissa ei ole hyttysiä tai kärpäsiä? Ylös ulos ja maalle tai edes edes lähiöön. Sateen jälkeen voitte ihmetellä ajotielle kuolleita kastematoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/53 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muu kirjoitti:

Olen maaseudun asukki joten se oli minulle täysin itsestään selvää, että eläin tapetaan, jotta siitä saataisiin lihaa.

Tämä on ollut täysin itsestään selvä asia tuhansia vuosia niin miksi nyt yllättäen se olisi mukamas jotenkin niin vieras ja traumatisoivaa 2000-luvulta eteenpäin?

Kun minä olin lapsi 2000-luvulla, kaikki lapset oli kyllä tietoisia siitä mistä liha tulee joten näköjään kai tämä traumatisoituminen on 2010-luvun keksintöä

Ei se traumatisoivaa ole. Vaan en vain tiedä miten selittää lapselle että possu kuolee. Millä sanoilla? Ap

Possu lamautetaan nopeasti sähköllä ja menee tajuttomaksi, sitten kuolee.

Vierailija
44/53 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi taivas sentään. Miten voi olla noin vaikeaa? Jos ei ole kuullut kuilemasta koskaan, on korkea aika jo kuullakin. Eläimet nyt kuolee, ihmisetkin kuolee, tiesitkö? Jos et halua tappamisesta puhua, niin sano vain että eläin on kasvatettu ihmisten ruoaksi.

Vierailija
45/53 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä haluat syöttää lapsellesi kuolleita olentoja?

Vierailija
46/53 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

(Nro 33 selventää:

Eläimet laiduntavat talomme välittömässä läheisyydessä ja kärpäsiltä keittiössä on melko vaikea välttyä, vaikka olisi mitkä konstit ja keinot käytössä.

Nim. Kokeiltu on. Ja tehty töitä sen eteen. Ja niin vain kärpänen kiipeilee kädelläni, kun kirjoitan tätä tekstiä.

Mieluummin on ehkä jopa niin, että kärpästen kanssa oppii jopa nukkumaan, jos niiden määrä ylittää tietyn rajan.

Ja joo, vieraille on moskiittoverkot sängyn päälle.)

Vierailija
47/53 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä haluat syöttää lapsellesi kuolleita olentoja?

Se ei ole enää elävä olento, vaan kroppa, sielu lähti.

Vierailija
48/53 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muu kirjoitti:

Olen maaseudun asukki joten se oli minulle täysin itsestään selvää, että eläin tapetaan, jotta siitä saataisiin lihaa.

Tämä on ollut täysin itsestään selvä asia tuhansia vuosia niin miksi nyt yllättäen se olisi mukamas jotenkin niin vieras ja traumatisoivaa 2000-luvulta eteenpäin?

Kun minä olin lapsi 2000-luvulla, kaikki lapset oli kyllä tietoisia siitä mistä liha tulee joten näköjään kai tämä traumatisoituminen on 2010-luvun keksintöä

Ei se traumatisoivaa ole. Vaan en vain tiedä miten selittää lapselle että possu kuolee. Millä sanoilla? Ap

Maatilalla on eläimiä x, z ja y. Niitä kasvatetaan ruoaksi. Kun ovat tarpeeksi isoja ne teurastetaan. Sen jälkeen niistä otetaan lihat ja käsitellään. Sitten me voimme kaupasta ostaa leivänpäälle kinkkua(sika), kanasuikaleita(kana), lohifilee(lohikala) tai naudanpaistia (lehmä/nauta)

Vierailija
49/53 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maatalossa kasvaneena näimme jo pienestä pitäen eläimien teurastusta pihalla ja sen jälkeen lihanleikkuuta.  Pienenä pistettiin veriämpäriä hämmentämään ulkona lumessa, ettei veri hyydy.  Illalla oli verilettuja.   Ja ne possut  ja muut eläimet olivat niitä, joita oltiin rapsuteltu ja syötetty pitkin vuotta.   Ei jäänyt traumoja.

Vierailija
50/53 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sika ja lehmä on tapettu ja niistä on tehty ruokaa.

Vierailija
51/53 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy MTK:lta. He voivat varmaan suositella sopivia aihetra käsitteleviä lastenkirjoja. Ehkä kirjaston tätikin tietää.

Lapsen kielitaitokin kehittyy, kun luette yhdessä.

Vierailija
52/53 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten on tärkeää tietää mistä ruoka tulee. Ihan voit puhua asioista niiden oikeilla nimillä. Pelloilta saadaan viljatuotteet, kasvikset on kasvatettu kasvimaalla/huoneissa, marjat kerätään metsistä ja puutarhoilta, liha saadaan syötäväksi kasvatetuista elämistä (nauta, sika, kana, lammas), kalat vesistöistä, maito, kananmunat jne... mikään ruoka ei tule kaupasta, se on vain myyntipaikka :)

Vierailija
53/53 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käviskö tämä: että kun eläin on vanha, se kuolee. Ja silloim lehmä menee lehmien taivaaseen, mutta sen lihasta saa ihmiset ruokaa, jota ihminen tarvitsee.

Ei. Tuotantoeläimet kuolevat varsin nuorina.

Salaattikaan ei montaa viikkoa ehdi elää, nyyh.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän viisi