Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten selittäisitte lapselle tämän?

Vierailija
20.08.2021 |

Kyse kolmevuotiaasta. Joka kyselee mitä possulle on tehty että siitä on saatu leipäkinkkua ja mitä lehmälle on tehty että siitä on saatu jauhelihaa. Neuvoja?

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloin ajattelit kertoa, että esim. söpö urosleijona tappaa aina jonkun liikkuvan minkä kiinni saa ja syö noin 7 kiloa lihaa päivässä.

Vierailija
22/53 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käviskö tämä: että kun eläin on vanha, se kuolee. Ja silloim lehmä menee lehmien taivaaseen, mutta sen lihasta saa ihmiset ruokaa, jota ihminen tarvitsee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan olen selittänyt niin kuin asia on.

Mutta mitä sanoja käyttäen. Ei hän edes tiedä että eläin voi kuolla. Ap

Kannattaisi ehkä selvittää että kaikki kuolee tavalla tai toisella enemmin tai myöhemmin. Myös porkkana kuolee kun se nostetaan maasta.

Vierailija
24/53 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläin tapetaan ja sen lihasta tehdään ruokaa. Hyvin yksinkertaista, lapset on tienneet tämän jo kivikaudella eikä ne siitä rikki menneet.

Ei ole yksinkertaista. Ei hän tiedä mitä sana tapetaan tarkoittaa. Ap

- Eläin tapetaan ensin.

- Mitä se tarkoittaa`?

- No sitä lyödään päähän niin kovaa että se menee tajuttomaksi ja sitten leikataan kurkku auki että veri valuu pois. Sen jälkeen se ei herää enää koskaan.

Tämän jälkeen tietää.

Vierailija
25/53 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Salaatinlehdet, kurkut ja tomaatit on tapettu. 

Vierailija
26/53 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käviskö tämä: että kun eläin on vanha, se kuolee. Ja silloim lehmä menee lehmien taivaaseen, mutta sen lihasta saa ihmiset ruokaa, jota ihminen tarvitsee.

Mulla on ollut sellainen periaate, että ei valehdella lapsille, vaikka ei välttämättä kaikkea nyt niin seikkaperäisesti kerrota.

Vierailija
27/53 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ollaan ateistiperhe. Ja jos lapselle sanoo joku menee taivaaseen niin se ajattelee että lentää lentokoneella taivaalle ylös. Ap

Vierailija
28/53 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläin tapetaan ja sen lihasta tehdään ruokaa. Hyvin yksinkertaista, lapset on tienneet tämän jo kivikaudella eikä ne siitä rikki menneet.

- Eläin tapetaan ensin.

- Mitä se tarkoittaa`?

- No sitä lyödään päähän niin kovaa että se menee tajuttomaksi ja sitten leikataan kurkku auki että veri valuu pois. Sen jälkeen se ei herää enää koskaan.

Tämän jälkeen tietää.

Paitsi että noinhan se ei tapahdu, niin mitä turhaa valehtelemaan.

Vierailija
29/53 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lihaisa pastori Potto kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mistä ihmeestä hän sitten tietää, että ruoka tulee possusta ja lehmästä??

On kysynyt mistä tämä kinkku on tehty ja olen sanonut possusta. Ap

Lapselle ei kannata lähteä valehtelemaan edes kolme vuotiaana. Kinkkua ei tehdä mistään vaan se on possusta otettua lihaa.

Vierailija
30/53 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ollut sellainen periaate, että ei valehdella lapsille, vaikka ei välttämättä kaikkea nyt niin seikkaperäisesti kerrota.

Näin minäkin ajattelen. Ap

Vierailija
31/53 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsille täytyy olla rehellinen.  

Vierailija
32/53 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen maaseudun asukki joten se oli minulle täysin itsestään selvää, että eläin tapetaan, jotta siitä saataisiin lihaa.

Tämä on ollut täysin itsestään selvä asia tuhansia vuosia niin miksi nyt yllättäen se olisi mukamas jotenkin niin vieras ja traumatisoivaa 2000-luvulta eteenpäin?

Kun minä olin lapsi 2000-luvulla, kaikki lapset oli kyllä tietoisia siitä mistä liha tulee joten näköjään kai tämä traumatisoituminen on 2010-luvun keksintöä

Vierailija
33/53 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kasvatetaan näitä eläimiä. Lapsille ei ole ollut pulma, että myöhemmin liha ilmestyy pöytään ja sitä syödään. Pitävät ruokaa herkullisena.

.

Selittäminen voi olla vaikeampaa, jos asuu paikassa, jossa ei ole kärpäsiä eikä edes hyttysiä.

Vierailija
34/53 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lehmä on vanha tai sairas eikä sen elämä ole enää hyvää, sille tilataan kyyti navetasta teurastamolle. Teurastaja tainnuttaa lehmän eikä se enää koskaan herää, se kuolee. Lehmän liha otetaan talteen ja siitä voidaan tehdä ruokaa.

Vierailija
35/53 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- Eläin tapetaan ensin.

- Mitä se tarkoittaa`?

Tämän jälkeen tietää.

Paitsi että noinhan se ei tapahdu, niin mitä turhaa valehtelemaan.

Ei vai? Täytyi ihan tarkastaa väitteesi jälkeen ja mielestäni olen oikeassa, ei nyt noin nuorelle tarvitse sentään selittää miten päähän isku tehdään.

"Pääsääntöisesti naudat ja porot tainnutetaan pulttipistoolilla, ja lampaat pulttipistoolilla tai sähkötainnuttimella. Siat ja siipikarja tainnutetaan kaasu- tai sähkötainnuttimella. Tainnutuksen jälkeen eläimelle suoritetaan verenlasku, ts. tainnutetun eläimen kaulavaltimot katkaistaan, ja se kuolee verenhukkaan."

Vierailija
36/53 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muu kirjoitti:

Olen maaseudun asukki joten se oli minulle täysin itsestään selvää, että eläin tapetaan, jotta siitä saataisiin lihaa.

Tämä on ollut täysin itsestään selvä asia tuhansia vuosia niin miksi nyt yllättäen se olisi mukamas jotenkin niin vieras ja traumatisoivaa 2000-luvulta eteenpäin?

Kun minä olin lapsi 2000-luvulla, kaikki lapset oli kyllä tietoisia siitä mistä liha tulee joten näköjään kai tämä traumatisoituminen on 2010-luvun keksintöä

Ei se traumatisoivaa ole. Vaan en vain tiedä miten selittää lapselle että possu kuolee. Millä sanoilla? Ap

Vierailija
37/53 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei. Tuotantoeläimet kuolevat varsin nuorina.

Vierailija
38/53 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ollaan ateistiperhe. Ja jos lapselle sanoo joku menee taivaaseen niin se ajattelee että lentää lentokoneella taivaalle ylös. Ap

Okei, eli tämä oli taas tällainen mikään vastaus ei kelpaa, koska syy x -trolli.

Vierailija
39/53 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro 33 jatkaa:

(Seuraava ei ole herkille):

Vierailimme kesällä paikassa, jossa ei ollut kärpäsiä. Kolmevuotiaamme totesi (hieman ihmetellen) maitolasissani EI ole kärpäsiä.

Toteamisen arvoinen asia sekin. : )

Vierailija
40/53 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä tätä voisi lähestyä lukemalla yhdessä jotain lastenkirjaa, jossa käsitellään kuolemaa - oli se sitten lemmikin tai muun eläimen tai sukulaisen kuolema. Tai vaikka lastenkirja jossa sitten kerrotaan mistä ruoka tulee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kahdeksan