Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmiset käyttävät liian pieniä vaatteita?

Vierailija
26.08.2025 |

Olen lukenut palstalta kuinka naiset bmi:llä 24-25 sanoo käyttävänsä kokoa xs-s. Nainen siis hipoo ylipainoa ja sanoo käyttävänsä extra small (erittäin pieniä) vaatteita. Tietenkin syy on erittäin joustaviasa trikoovaatteissa. Mutta minä myös käytän näitä samaisia urheiluvaatteita koossa xs-s ja minun bmi on 19. Onko jotkut oikeasti niin sokeutunut omalle koolleen, ja siksi kiskoo päälleen nuo erittäin pienet vaatteet, koska ne mahtuu elastaanin vuoksi? Eivätkö he uskaalla myöntää itselleen, että se koko L olisi oikeasti sopivampi? Joskus myös huomaa kaupassa vaatteita sovittaessa, että joku aiempi sovittaja on venyttänyt vaatteen aiva muodottomaksi - ja tämä on ikävää erityisesti verkkokaupasta tilattaessa. 

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vartalomallit ovat myös erilaisia. Voi myös olla yläosa kokoa xs ja alaosa L-kokoa tai toisinpäin. 

Vierailija
2/42 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja olen muuten huomannut tämän saman miehillä. Lähipiirissänikin on näitä noin 30-vuotiaita miehiä, jotka kymmenisen vuotta sitten olivat hoikkia, mutta nyt lihonut lievään ylipainoon, käyttävät he edelleen samaa kokoa kuin nuorempana. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, huolehdi vaan omista vaatteistasi, siinä on sinulle murhetta ihan tarpeeksi.

Vierailija
4/42 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko se enemmän nuorempien juttu? Työpaikalla ainakin näyttää olevan niin, että varttuneempi väki vetää talvella päällensä takin, missä on tilaa alla vielä paksulle villapaidalle, ja nuorempi väki vetää vatsaa sisään, jotta saa talvitakin vetoketjun kiinni.

Hyvä pointti. Tämä on varmaankin milleniaalien ja sitä nuorempien ongelma. 

Vierailija
5/42 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska köyhät ovat lihavia: kärsivät ravinnonpuutteesta. 

Ahmivat ravinnotonta sontaa, lihoavat eikä heillä ole varaa vaatteisiin. Ergo liikkuvat liian pienissä vaatteissa koska lihoaminen ja köyhyys ovat yhteydessä topisiinsa. 

Vierailija
6/42 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä indeksi 24. Käytän kokoa M.

Vierailija
7/42 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla 19 ja välillä pitää olla M koko ja joskus S koko. Vaatteiden kokomitoissa ei ole mielestäni edes olemassa mitään standardia. Joka valmistajalla aivan erilaiset mitoitukset.

Vierailija
8/42 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja siihen kokoon vaikuttaa myös pituus sekä muoto, että indeksiä ei voi suoraan verrata mihinkään kirjaimeen

Vierailija
9/42 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuuluu ehkä tänne tämäkin. Ostin miehelleni kondomeja. Olivat hänen mielestään liian pieniä. Sanoi, että S koon sijasta olisi pitänyt olla M tai mieluummin L. Kaupasta ostaessani ostin tuota S kokoa, koska mielestäni miehelläni on sen kokoinen.

Haha! Kiitos nauruista :D

Miehet usein uskovat omaavansa suuremman kuin todellisuudessa omaavatkaan. Naiset taas kokevat olevansa pienempiä kuin ovatkaan. 

Vierailija
10/42 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oulussa ainakin kaikki tuntuvat pukeutuvan varsin väljiin vaatteisiin. Lahkeet laahaa maata ja lahkeet lepattavat :D

Itsellä on vaatteita koossa 164 - XL. Vuoden 2011 talvitakin koko 42 on paljon isompi kuin viime vuonna ostamani 44.

Malli yms. vaikuttaa niin paljon. Oikeasti olen ylävartalosta vielä hoikempi kuin muualta, mutta ranteet näkyvät jos ottaa pienemmän koon (pyöräilen talvisinkin).

Vierailija
11/42 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Painoindeksi on reilut 25, ja trikoossa menee M, esim. bikinialaosa on M-kokoa koska L tippuu päältä, mutta tiukat farkut on kokoa 42-44, useimmiten tuo 44. Alushousuissa menee M-L molemmat vähän riippuen mallista.

Joustamattomissa vaatteissa L-koko, joissain malleissa jopa XL. Mitoista se on kiinni. Lasten jäljiltä on vatsaa, mutta peffa on pienentynyt niin pienempi koko menee, jos vyötärö joustaa. Jos ei jousta, niin isompi.

Vierailija
12/42 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun BMI on 20 ja käytän kokoa L. En ymmärrä miten S koko voisi mahtua isommalle...

Vierailija
13/42 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun BMI on 20 ja käytän kokoa L. En ymmärrä miten S koko voisi mahtua isommalle...

Miten voi olla? Jos olet esim 166cm painat vain 55kg. Tämän kokoinen nainen on useimmiten kokoa S. Viihdytkö siis vain löysissä vaatteissa, vai onko sinulla kehonkuvaan liittyviä ongelmia? En voi uskoa että olet kokoa L. 

Vierailija
14/42 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla muuten sopivat paidat kiristävät hartioista. Jos ostan paidan hartioiden mukaan, se on usein liian löysä muuten. 

Vierailija
15/42 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ollessani 169 cm ja 54 kg olin hoikka, mutta silti housuissa ihan pienin oli koko L, muuten oli lyhyet. Paidat sitten saattoi olla M, koska selkä on lyhyt.

Työkaveri taas on jotain 155 cm ja pyöreä, hänelle menee ihan hyvin S-koon vaatteet, eikä näytä liian pieniltä, housuja ostaa lasten osastoltakin, kun ovat edullisempia. Hän mahtuu aivan hyvin työpaikan S-koon hameeseen ja minulla jopa XL kinnaa lantiolta, vaikka minua pidetään "tosi hoikkana". Itse olen lanteikas ja hän "tasapaksu". 

Vierailija
16/42 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen petite-versio naisihmisestä, pituutta 160 cm ja painoa jotain 50-52 kg, ja yläosat kokoa xs-s, alaosat s-m ihan merkistä riippuen, koska valtaosa painostani on lihasmassan ja genetiikan takia tuolla takapuolen ja reisien maastossa. Tosi paljon vaihtelua on vaatemerkkien välillä, mutta tuntuu että kaikki vaatteet on mennyt isompaan suuntaan. Etenkin farkut on sellaisia tasapaksuja, että vyötärö ei ole riittävän pieni ja sitten lantion kohdalta kinnaa. Ei ole helppo olla nainen, kun ollaan kaikki niin eri mallisia.

Vierailija
17/42 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vakava ongelma. Hienoa, että puhut tästä.

Suurempi ongelma on kyllä edellisen sovittajan jättämät hajuste- ja kosmetiikkajäämät vaatteissa. Minulla on jäänyt moni vaate ostamatta niiden vuoksi. Nykyään ei ole sen vertaa yleissivistystä, että otettaisiin huivi ja lähdettäisiin vähemmän hajustettuina vaateostoksille. Ennen vanhaan oli itsestäänselvyys laittaa huivi kaulaan suojaamaan sovitettavan vaatteen kaulusta omilta meikeiltä. Kaupat eivät voi sellaisia hankkia, koska ne varastettaisiin aivan kuten sovitussukat varastetaan.

Pilalle venytettyyn vaatteeseen en ole vielä törmännyt.

Vierailija
18/42 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun BMI on 26,6 ja käytän poikkeuksetta koko L tai 40 tai jopa 42. Ei mulle mahdu pienempi koko sitten millään.

Pituus on 168 cm ja painoa on 75 kg.

Vierailija
19/42 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lyhyt tai jos on pieni ylävartalo, niin hyvinkin voi mennä s-koon paidat, vaikka olisi bmi 24. Eri valmistajilla toki hieman erilainen kokoluokitus ja nämäkin muuttuvat aikojen saatossa. Paidan malli ja materiaali myös vaikuttaa. Muoti vaikuttaa myös, onko muodissa tiukka ihonmyötäinen vai ylisuuri. Voi olla myös tottumus, että aina ostanut sitä kokoa, vaikka onkin lihonut. Ja mistäs verkkokaupasta tilatessa sitä sopivuutta voi tietää, ennen kuin kokeilee? Moni voi olla kahden koon välissä. Samalla valmistajallakin voi vaihdella paljon ne sen tietyn mallin todelliset koot. 

Vierailija
20/42 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syy on varmaan siinä että ihmiset ovat läskistyneet viime vuosina. Ruoka on liian halpaa ja liikkuminen ei kiinnosta kaljaa litkivää kansaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kuusi