Miten selittäisitte lapselle tämän?
Kyse kolmevuotiaasta. Joka kyselee mitä possulle on tehty että siitä on saatu leipäkinkkua ja mitä lehmälle on tehty että siitä on saatu jauhelihaa. Neuvoja?
Kommentit (53)
Ihan olen selittänyt niin kuin asia on.
Vierailija kirjoitti:
Eläin tapetaan ja sen lihasta tehdään ruokaa. Hyvin yksinkertaista, lapset on tienneet tämän jo kivikaudella eikä ne siitä rikki menneet.
Ei ole yksinkertaista. Ei hän tiedä mitä sana tapetaan tarkoittaa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Mutta mitä sanoja käyttäen. Ei hän edes tiedä että eläin voi kuolla. Ap
Että navetoissa ja sikaloissa asuvat eläimet eivät ole lemmikkejä, vaan joidenkin ihmisten työtä. Kun nämä eläimet ovat kasvaneet riittävän isoiksi, ne viedään pois ja niiden lihasta tehdään ruokaa ihmisille.
Älä kerro yhtään tarkentavaa yksityiskohtaa mitä sinulta ei erikseen kysytä.
Eikö teillä tapeta edes kärpäsiä ja sääskiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä sekin tieto sitten tulee. Olen sanonut, että eläin kuolee ja se teurastetaan ja sitten siitä saadaan lihaa.
Ei ole montaa vuosikymmentä, kun lapset oli mukana teurastamassa ruokansa. Nyt ne yritetään peitellä johonkin vaaleanpunaiseen hattaramaailmaan ja uskotellaan, että yksisarvisiakin on olemassa....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä sekin tieto sitten tulee. Olen sanonut, että eläin kuolee ja se teurastetaan ja sitten siitä saadaan lihaa.
Ja siis tuosta kuoleman konseptista: isommat kuolleet hyönteiset, esim. kimalaiset, ovat tosi hyviä harjoittelukappaleita kuolema-konseptin selittämisessä. Voi antaa lapselle käteen sen hyönteisen ja lapsi saa tutkia sitä, ja ymmärtää, mikä on elävän ja kuolleen ero.
Ei kolmevuotias kysele tuollaisia. Ei hän tiedä, mistä kinkku ja jauheliha tulevat.
Vierailija kirjoitti:
Eikö teillä tapeta edes kärpäsiä ja sääskiä?
Ei meillä ole niitä eli ei. Ulkona olen opettanut että ötököitä esim perhosia ei saa listiä ettei niihin satu. Ap
Jotenkin että ihmisen tarvitsee syödä, että saa ravintoaineita. Ja elämiä arvostetaan, mutta osa maatilaeläimistä tainnutetaan tajuttomaksi (kuolee) ja siten ne päätyvät lautaselle. Ja eläinten sielu menee heti taivaaseen turvaan. Keksi jotain, vastaa lisäkysymyksiin kiltillä tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Ei kolmevuotias kysele tuollaisia. Ei hän tiedä, mistä kinkku ja jauheliha tulevat.
Voi kuule. Kyllä monet tuossa iässä miettivät, että kun on se eläin kana ja sitten syödään kanaa, niin mikä juttu tää on.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä vain kyselee. On jo aikaa sitten kysellyt mistä kinkku on tehty (possusta) mistä pihvi on tehty (lehmästä) jne. On 3 v 3 kk ikäinen. Ap
Possu on ensin ta-pet-tu kovalla iskulla päähän. Sitten pikku pikku possunpojalta on leikattu se pää pois, vatsa on avattu ja sitten se on vielä pilkottu veitsellä pienemmiksi paloiksi. Osa paloista laitetaan sirkkeliin.
Lehmälle on tehty samat, mutta se on lopuksi työnnetty jauhelihakoneeseen.
Vierailija kirjoitti:
Sulla ei taida olla lapsia, tai korkeintaan vauva?
Vierailija kirjoitti:
No mistä ihmeestä hän sitten tietää, että ruoka tulee possusta ja lehmästä??
Lihaisa pastori Potto kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisko ihan niin yksinkertainen juttu, että lapselle on tämä kerrottu, kun hän on kysynyt?
Lihaisa pastori Potto kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kysynyt mistä tämä kinkku on tehty ja olen sanonut possusta. Ap
Eläin tapetaan ja sen lihasta tehdään ruokaa. Hyvin yksinkertaista, lapset on tienneet tämän jo kivikaudella eikä ne siitä rikki menneet.