Onko sinua "epäilty" apteekissa?
Kirjoitin tuohon toiseen ketjuun, mutta laitetaan tähänkin. Olen kova jännittäjä ja asioidessa alan helposti hermoilla, mikä näkyy lievänä tärinänä ja hikoiluna. Tätä varten minulla on tarvittavat lääkkeet, joita haen ajoittain apteekista. Ilmeisesti apteekissa kuitenkin vedellään nopeita johtopäätöksiä ja joutuu helposti "epäiltyjen listalle". Aikanaan, kun oli vielä paperiset reseptit, menin apteekkiin hakemaan tarvittavaa lääkettä. Jännitin sitä ostamista sen verran, että aloin änkyttää ja käteni tärisivät. Tiskillä ollut farmaseutti vilkuili minua epäluuloisesti ja ilmoitti sitten että reseptissä on jotakin "epäselvää" ja hänen pitää varmistaa se soittamalla määränneen lääkärin numeroon. Eli epäili sitä väärennökseksi. Olin kuolla häpeästä ja nöyryytyksestä. Resepti oli sitten ok, lääkäri selvitti asian, mutta kyllä inhosin tuota ihmistä ja koko apteekkia. En koskaan asioinut siellä uudestaan.
Muilla ikäviä kokemuksia apteekeista?
Kommentit (225)
Muistan lapsuudestani sen kun pikkuveljeni keräili hyönteisiä, siis otti kiinni, tappoi ja laittoi neulalla styroksiin. Isompia perhosia ei oikein saanut nätisti tapettua muuten kuin eetterillä, sen ostaminen apteekista oli mielenkiintoista - olin usein isän kanssa asiointireissuilla mukana niin tuli nähtyä tämä. Ilmeisesti ensimmäisellä kerralla oli ollut niin kova tentti isälle että mihin tarkoitukseen tämä tuli, että toisella kerralla otti minut ja pikkuveljen mukaan, sitten kun apteekin täti kysyi mihin tarkoitukseen se on, pikkuveljeni (silloin 7-vuotias) piti sellaisen luennon hyönteisten keräilystä ja isoista päiväperhosista ja niiden hengityselimistöstä että jatkossa kuulemma isä sai samasta apteekista eetterin (sitä myytiin vain semmoinen pikkuruinen pullo kerrallaan, se haihtui talven aikana korkin läpi tai jotain, mutta joka kesä siis tarvittiin uusi pikkuruinen pullo) ilman jatkokyselyitä. Kun ko. apteekin pitäjä jäi eläkkeelle, pikkuveljeni lahjoitti hänelle itse neulaamansa ritariperhosen muistoksi.
Itse olen ainoastaan törmännyt niihin "tiedäthän että tätä ja tätä ei saa käyttää yhdessä" - "joo mutta kun lääkäri nimenomaan määräsi yhdessä käytettäväksi" - "ai no sitten kannattaa kyllä tehdä mitä lääkäri määräsi" -tyyppisiin kummallisuuksiin. Ja joo minulla on pysyvä lääkitys neljällä lääkkeellä joista kolmea ilmeisesti myydään ihan katukaupassa, ei ole ikinä ollut ongelmia muuten kuin juuri se byrokraattinen "Kela-korvattavuus tulee voimaan vasta X päivän päästä". On Kela-kortti koodi ja ei ole varaa maksaa yli 200 euroa niistä niin joo tulen sitten sen X päivän päästä uudelleen.
Perus särkylääkkeitä ostaessa kun huomaan että aloittavat sen litanian niiden vaaroista niin kerron että lääkäri läksytti jo, se katkaisee sen luennon lyhyeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo neulattomien ruiskujen panttaaminen on ihan ihmeellistä. Itsekään en meinannut saada kun olisin tarvinnut lapsen lääkitsemiseen. Kuulemma sen yhden joka tulee lääkepaukkauksessa pitäisi riittää. Kerran kun hain syylälääkettä miehelleni, niin jouduin hirveään tenttaukseen sen jälkeen kun vastasin että lääke ei tule itselleni. Parafiiniöljyä en saanut ostettua kissan ummetukseen.
Mikähän mahtoi olla syy ettei myynyt? Itse kävin n. viikko sitten hakemassa parafiiniöljyä kissalle, työntekijä kysyi ennen kun antoi tuotteen, että mihin tarkoitukseen tulee. Katsoi minua (näytän aika nuorelta) ja alkoi opastaa että tätä pitää sitten antaa hyvin varovaisesti, ettei sitä päädy kissan keuhkoihin. Kysyi olenko ennen antanut kissalle lääkettä suuhun. Kyseli jopa tarvitsenko ruuttia.
Kissa nuolee parafiiniöljyn ihan itse lautaseltaan ilman mitään ruuttaa.
No ei todellakaan kaikki kissat nuole. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ostin melatoniinia apteekista ja menin hakeen sitä vauva rattaissa. Myyjä ei meinannut kassalla antaa pakkausta minulle eikä meinannut ottaa maksua, vilkuili vain vauvaa ja oli jotenkin hämillään. Oli hämmentävä tilanne ja jälkikäteen pohdin luuliko hän etten herää vauvan itkuun öisin mikäli myy minulle melatoniinia vai mistä oli kyse. Olin vuosikausia syönyt melatoniinia, mutta heti kun mukana oli vauva niin tilanteesta tuli erikoinen.
Et varmaan imettänyt? Vai muistelenkohan nyt väärin, kun oon sitä mieltä ettei melatoniinia saanut syödä jos imettää? Siksi se myyjä kai outoili. Oliskohan ollut sille liian arkaluonteista kysyä, imetätkö vai annatko vauvalle korviketta....
Elimistö tuottaa melatoniinia ihan oma-aloitteisesti, ei ole kovin vaarallinen aine. Se ei ole unilääke eikä edes nukahduslääke, se vain syventää väsymystä eli sen vuoksi on helpompi nukahtaa jos menee silloin väsytyksen aikaan nukkumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostin sitruunahappoa pyykkikoneen ja kahvinkeittimen puhdistusta varten ja apteekissa kysyttiin, mihin tarkoitukseen tulee. Miksi?! Ja lisäksi kyseinen tuote myös myydään jostain tiskin alta.
Kun menin itse ostamaan sitruunahappoa, Farmaseutti kysyi vaan että minkä kokoinen pyykinpesukone on 😄 siihen tarkoitukseen olin sitä ostamassakin, mutta en ollut maininnut sitä. Niitä oli muistaakseni kahden kokoisia pusseja, niin sen takia kysyi.
Minulla on netistä ostettu iso muovipurkki sitruunahappoa. Annostelen lusikalla sieltä eri tarkoituksiin mm. marttojen ohjeiden mukaan. Sama aine käy astianpesukoneelle, vedenkeittimelle, höyryttimelle, pyykinpesukoneelle..
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin pitää soittaa, jos joku pälyilee ja tärisee.
Paitsi jos on joku vähemmistöön mielestään kuuluva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ostin melatoniinia apteekista ja menin hakeen sitä vauva rattaissa. Myyjä ei meinannut kassalla antaa pakkausta minulle eikä meinannut ottaa maksua, vilkuili vain vauvaa ja oli jotenkin hämillään. Oli hämmentävä tilanne ja jälkikäteen pohdin luuliko hän etten herää vauvan itkuun öisin mikäli myy minulle melatoniinia vai mistä oli kyse. Olin vuosikausia syönyt melatoniinia, mutta heti kun mukana oli vauva niin tilanteesta tuli erikoinen.
Et varmaan imettänyt? Vai muistelenkohan nyt väärin, kun oon sitä mieltä ettei melatoniinia saanut syödä jos imettää? Siksi se myyjä kai outoili. Oliskohan ollut sille liian arkaluonteista kysyä, imetätkö vai annatko vauvalle korviketta....
Elimistö tuottaa melatoniinia ihan oma-aloitteisesti, ei ole kovin vaarallinen aine. Se ei ole unilääke eikä edes nukahduslääke, se vain syventää väsymystä eli sen vuoksi on helpompi nukahtaa jos menee silloin väsytyksen aikaan nukkumaan.
Ei siltikään käytettäväksi raskauden ja imetyksen aikana. Rottakokeissa isoina annoksina annettu melatoniini on aiheuttanut sikiövaurioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siltikään käytettäväksi raskauden ja imetyksen aikana. Rottakokeissa isoina annoksina annettu melatoniini on aiheuttanut sikiövaurioita.
Joo, niin suurina annoksina että ihmisen pitäisi syödä grammoja sitä päivittäin. 1-2 MILLIgrammaa päivässä (josta kaikki ei edes imeydy ruuansulatuksesta) ei tapa ketään, ei edes vauvaa. Se äidin nukkumatomuus ja siitä johtuva zombi-olo sen sijaan voi tappaa sen vauvan, kun äiti sitä yliväsyneenä yrittää hoitaa.
On kieltäydytty myymästä. Kysyin eröstä, ilman reseptiä saatavaa laihdutuslääkettä, pudottaakseni muutaman kilon.
Apteekkihenkilö kieltäytyi myymästä.  Ei kuulemma myydä minulle, olin ilmeisesti liian "kevyt"
Olen ostanut raynaudin oireeseen (imetyskipu, veri ei kierrä rinnanpäissä) reseptillä kahden viikon verenpainelääkekuurin. Nuori miesfarmaseutti kysyi asiallisesti, onko lääke varmasti oikea, ja ymmärsi heti kun selitin. Lääke oli tosi kallis. Kun hän huomasi että hinta hirvitti mua, hän tarjoutui myymään erikseen 20 tablettia ja siirsi ne isosta pakkauksesta pienempään ja tulosti ohjelapun. Jotain ystävällistä vielä sanoi, että toivottavasti auttaa tms. Tuli todella hyvä mieli!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostin sitruunahappoa pyykkikoneen ja kahvinkeittimen puhdistusta varten ja apteekissa kysyttiin, mihin tarkoitukseen tulee. Miksi?! Ja lisäksi kyseinen tuote myös myydään jostain tiskin alta.
Sitä kannattaa tilata netistä, suomalaisissakin kaupoissa taitaa olla. Ja halvemmalla saat.
Mulle tulee näistä happo/suola/sekoitus -tarinoista mieleen vaan, että näytetäänköhän me siltä, että ollaan jotain räjähdysaineasiantuntijoita :D En tiedä, mutta hassua.
Narkkareilta te näytätte. Sitruunahapolla saadaan heroiini injenktoitavaan muotoon.
Olen erittäin omenalihava. Menin hakemaan reseptillä lääkärin määrämiä rauhottavia eikä meinattu myydä kun kuvittelivat, että olen raskaana. Kun apteekista lopulta lääkkeiden kanssa poistuessa pistin ulkona tupakaksi, tunsin katseet ikkunan läpi ja olin varma että minusta puhuttiin.
En tiedä onko minua epäilty, mutta itse olen kyllä kaksi kertaa törmännyt sellaisiin miesfarmaseutteihin, että epäilyt heräsivät oitis.
Olin ulkomailla lapsettomuushoidossa ja lääkkeet oli sieltä lähetettynä jumalattoman kalliita, joten yritin saada ne Suomesta supomalaisen lääkärin reseptillä, jos mahdollista. Kävin kyselemässä, millä tuotenimillä kyseiset lääkkeet ovat myynnissä kotikaupungin apteekissa tai onko niitä myynnissä, koska väärällä nimellä reseptiin kirjoitettua ei myydä vaikka olisi sama aine kyseessä. Minua kohdeltiin ihan narkkarina, vaikka näitä lääkkeitä ei voi käyttää huumeina eikä dopingina eikä mitenkään muutenkaan mihinkään mistä kukaan hyötyisi. Tosiaankin niitä ei voi ostaa ilman lääkärin reseptiä. Tuskin kukaan lääkäri kirjoittaisi reseptiä ilman syytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, niin suurina annoksina että ihmisen pitäisi syödä grammoja sitä päivittäin. 1-2 MILLIgrammaa päivässä (josta kaikki ei edes imeydy ruuansulatuksesta) ei tapa ketään, ei edes vauvaa. Se äidin nukkumatomuus ja siitä johtuva zombi-olo sen sijaan voi tappaa sen vauvan, kun äiti sitä yliväsyneenä yrittää hoitaa.
Niin, ei se rottakokeissa tappanutkaan sikiötä vaan ainoastaan aiheutti epämuodostumia. 😂 Mutta joo, toki äiti tietää aina itse parhaiten ja neuvolat, lastensuojelu, lääkärit ja apteekki ja mitänäitänyton vaan KYTTÄÄ ja ihan vaan ilkeyttään.
Vierailija kirjoitti:
Olin ulkomailla lapsettomuushoidossa ja lääkkeet oli sieltä lähetettynä jumalattoman kalliita, joten yritin saada ne Suomesta supomalaisen lääkärin reseptillä, jos mahdollista. Kävin kyselemässä, millä tuotenimillä kyseiset lääkkeet ovat myynnissä kotikaupungin apteekissa tai onko niitä myynnissä, koska väärällä nimellä reseptiin kirjoitettua ei myydä vaikka olisi sama aine kyseessä. Minua kohdeltiin ihan narkkarina, vaikka näitä lääkkeitä ei voi käyttää huumeina eikä dopingina eikä mitenkään muutenkaan mihinkään mistä kukaan hyötyisi. Tosiaankin niitä ei voi ostaa ilman lääkärin reseptiä. Tuskin kukaan lääkäri kirjoittaisi reseptiä ilman syytä.
Eiköhän se lääkäri osaisi kirjoittaa ne lääkereseotit ihan ilman sinun tekemää konsultaatioreissua apteekkiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo. Muutaman kerran ostanut ruiskuja ilman neulaa askarteluhommiin niin todella kummallinen suhtautuminen kun pyytää niitä ruiskuja. Nykyään tilaan ne netistä sen takia.
Toinen on isopropyylialkoholin ostaminen, jota käytetään elektroniikan puhdistamiseen ihan yleisesti. Sekin usein aiheuttaa "katseita" henkilökunnalta.
Millaisina määrinä myydään ja onko kallista? Tulostuspää kaipaa putsinkia.
Saa litran purkeissa rautakaupoista ja muistaakseni motonetistä ja sen sorttisista kaupoista. Kyljessä lukee IPA.
Vierailija kirjoitti:
Vaikutti siltä, että "epäilivät". Olin siis hakemassa lääkeruiskuja ja neuloja, täysin viattomaan harrastukseeni liittyvään tarkoitukseen. Ehkä epäilyksiä ei ainakaan lieventänyt, että aloin huomaamattani "yliselitellä" ostosteni tarkoitusperää. :D
Minä tarvin ruiskuja ja neuloja ihan märkäpäiden puhkaisuun ja imemiseen ruiskun alipaineella. Sen lisäksi poistan miliumit itse, koska minulla ei ole varaa kosmetologin ihonpuhdistukseen montaa kertaa vuodessa.
Rasvaan ompelukoneen ja ovien saranat ja lukot ihan laittamalla öljyä ruiskuun ja neulalla tippa kerrallaan koneistoon. Ompelukone menee rikki liiallisesta rasvan laittamisesta. Se nokkapullo valuttaa liikaa öljyä koneeseen ja kone menee lopullisesti rikki.
Ok. Näytin siis narkilta. Sitruunahappoa ostaessa multakin kassa kysyi mihin tarkoitukseen se tulee. Ilme oli myös hyvin halveksiva, ja epäuskoisen näköinen kun kerroin puhdistavani sillä pesukoneen. Jotenkin tuo pikkukylän apteekin kassa jäi mieleen, ja oli jännä kohdata hänet myöhemmin työelämässä, jossa päädyin hetkeksi perehdyttämään häntä. Tuskin muisti minua, mutta minä kyllä muistin hänet.
Toisella kertaa sairaalahoidon jälkeen lääkäri suositteli käyttämään jonkin aika Kaleoridia (kaliumia 1g/tabl) aamuin illoin. Ei kirjoittanut reseptiä, koska "sitä saa apteekista ihan pyytämällä, reseptiä ei tarvita" No eivätpä myyneet. Kerroin mitä lääkäri oli sanonut, ja farmaseutti myönsi asian olevan kyllä näin, että resepti ei ole välttämätön, mutta syystä tai toisesta ei silti myynyt, vaan kehoitti olemaan yhteydessä lääkäriin. Hypokalemia on aika väsyttävä tila, joten silloin itketti. Ostin sitten ensihätään viereisestä luontaistuotekaupasta n. 15x laimeampia kaliumtabletteja, ja annostelin vähän reippaamman satsin, Mitään ei luontaistuotekaupassa  kyselty. Ymmärrän kyllä, että just kalium on vaarallinen aine myös jos sitä saa liikaa. Sitä vaan en ymmärrä, että vaikka selitin SAIRAALASTA ohjeen saaneeni, mua kehotettiin vaan syömään banaania, jotta kaliumarvo nousisi. 546
Tyttö yski koulussa kovasti ( aikana ennen koronaa) ja opettaja laittoi minulle viestiä että yskimisen on loputtava, koska se häiritsee opetusta ja kehotti käyttämään lääkärissä. Lääkäri sanoi että yskä lähtee yskimällä, mutta hän määrää sellaisen yskänlääkkeen, että yskä varmasti lähtee, niin tulee rauha luokkaan. Kävin apteekista hakemassa lääkkeen ja vahingossa luin annostuksen väärin. Ihmettelin miksi silmät on tytöllä niin oudonnäköiset. Vähän ajan kuluttua opettaja soitti koulusta että tyttö on oksentanut matematiikan kirjan päälle ja samaanhengenvetoon sanoi, että koulusta kyllä löytyy uusi matikankirja tilalle. Olin vahingossa antanut morfiinia sisältävää yskänlääkettä kaksinkertaisen annoksen. Mutta yskä loppui siihen oksentamiseen ja opetusrauha tuli.
Niin vaihtoi nimensä vinkki :D