Voisitteko ystävällisesti opettaa teininne käyttämään PIHTEJÄ?
Lähes joka kerta asioidessani Lidlissä näen jonkun teinin nappaavan leipäkoreista jotain paljain käsin. Joskus huomautan asiasta ja melkein aina saan vastaukseksi, että teini ottaa vain yhden leivonnaisen eikä koske muihin. Yleensä olen hiljaa, mutta jätän kyllä ostamatta kyseistä tuotetta. Samaa tapahtuu varmaan muuallakin kuin Lidlissä ja toki muutkin kuin teinit harrastavat samaa. Voisitteko joka tapauksessa, te vanhemmat, ystävällisesti selittää lapsillenne, miksi hygienia on tärkeää ja myös heidän itsensä etu? Kiitos :)
Kommentit (92)
[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 14:05"]
Olen itse töissä toisen ketjun paistopisteessä, ja sanotaan näin, että en muuten ikinä itse osta mitään paistopisteistä tai irtokarkkilaareista. Olen nähnyt työssäni ihan liikaa. En varsinaisesti pelkää bakteereja, ajatus muiden lähmimistä tuotteista on yksinkertaisesti ällöttävä. Sormin tuotteita ottavat niin lapset, teinit, aikuiset kuin vanhuksetkin. Ymmärrän kyllä, että esimerkiksi pienille lapsille ja täriseville vanhuksille voi pihtien käyttäminen olla vaikeaa, ja silloin olenkin tarjonnut apuani. Kerran yksi keski-ikäinen mies otti käteensä joka ikisen croissantin, testaili sitä sormissaan, ja pisti takaisin. Sanoin kuuluvaan ääneen yli-ystävällisesti, että eikös meillä ole pihtejä siinä ollenkaan, mies hätkähti ja lopulta nyrpeänä otti muutaman croissantin - sormin. En ymmärrä mitä tällaiset ihmiset ajattelevat, "ei sillä ole mitään väliä, kyllähän nyt MINUN käteni ovat puhtaat, kyllä MINÄ voin koskea.." Hyi yäk. Pahimpia ovat kyllä irtotuotteita päin aivastelijat.
[/quote]
Nam.
Mutta mietinpä vain miten niitä irtotuotteita päin voi aivastaa, kun ovat siellä lasin takana? Avaamalla kaikki ne luukut ja aivastelemalla sitten?
[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 15:09"]
Onko ne pihdit edes puhtaat? Pestäänkö niitä koskaan?
Mä pesen käteni ehkä useammin kuin kaupassa pestään niitä pihtejä.
[/quote]
Haluatko siis, että kaikki ottavat pullansa ilman pihtejä? Vai pelkästään sinä itse?
[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 15:39"]
[/quote]
Haluatko siis, että kaikki ottavat pullansa ilman pihtejä? Vai pelkästään sinä itse?
[/quote] Mä en itseasiassa edes ota niitä pullia vaan lähinnäkin ihmettelen sitä, että miksi luulette niiden pihtien olevan erityisen puhtaita. En usko, että niitä pestään edes viikottain. Vai voisiko joku paistopisteessä työskentelevä valaista asiaa? Onkohan täällä sellaisia paikalla?
Mä olen nähnyt kun yhden kaupan takana myyjä siirteli paljain käsin paistopistetuotteita, samoilla käsillä ollut kassalla(paskaset rahat). Ei ollut lidl. Kannattaa ostaa sellaisesta jossa näköyhteys paistopisteeseen.
Itseäni hirvittää marja ym. torikojut joissa myyjät koskee tuotteisiin samoilla käsillä kuin marjoihin ym. Rahat on oikeasti likaisia, olen kassalla saanut rahaa ihmisiltä jotka eivät ole viikkokausiin pesseet käsiään. Rahan käsittelystä sormet tulevat ruskeiksi liasta. Siksi itse ainakin pidän kassalla hanskoja ja pesen kädeät rahankäsittelyn ja ruoankäsittelyn välissä. Kerran näin kun spurgu makasi tyhjässä marjalaarissa kesäiltana kusisilla housuillaan. Ei kyllä seuraavana päivänä tehnyt mieli ostaa siltä tiskiltä marjoja.
terveisin keikkakassa
[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 15:44"]
[/quote]
[/quote] Mä en itseasiassa edes ota niitä pullia vaan lähinnäkin ihmettelen sitä, että miksi luulette niiden pihtien olevan erityisen puhtaita. En usko, että niitä pestään edes viikottain. Vai voisiko joku paistopisteessä työskentelevä valaista asiaa? Onkohan täällä sellaisia paikalla?
[/quote]
Pestään joka päivä.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 15:53"][quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 15:47"]
Selitä nyt ensin minulle miksi se on niin tärkeää. Teinit kun vaatii perusteluja vähän kaikkeen. Yhden av-mamma tahto ei vielä riitä syyksi.
p.s enkä todellakaan koske niihin pihteihin, koska lienee pesty.
[/quote]
Laatikkoon laitetaan pitkät pihdit, joiden päillä kosketaan vain niihin tuotteisiin. Käsiä ja käsivarsia ei tungeta sinne laatikkoon ollenkaan. Ennen kuin syöt, peset aina kätesi kunnolla, vaikka et olisi edes poistunut kotoasi.
Miten tämä voi olla näin vaikeaa?
[/quote]
Enkä pese.
[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 15:03"][quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 15:48"][quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 15:36"]
Sit mikään ei voi olla ällömpää kuin ottaa sämpylää tai karjalanpiirakkaa pihdeillä, joista kaikissa on berliinin/piispanmunkin sokerisotkua yltympäriinsä. Käpälä käyttöön!
[/quote]
Ei käpäliä. Pesethän sä varmaan hedelmätkin, vaikka luottaisit, että juuri sun ostamaasi hedelmään ei ole koskenut 10 edellistä asiakasta. Voisarvia ja muita ei voi pestä.
[/quote]
En pese hedelmiä, enkä tomaatteja. No ehkä joskus, mutta yleensä ne syödään ennen kuin ehdin väliin.
[/quote]
En minäkään.
[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 15:39"][quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 15:09"]
[/quote]
[/quote]
Haluan.
[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 15:56"]
[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 15:03"][quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 15:48"][quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 15:36"] Sit mikään ei voi olla ällömpää kuin ottaa sämpylää tai karjalanpiirakkaa pihdeillä, joista kaikissa on berliinin/piispanmunkin sokerisotkua yltympäriinsä. Käpälä käyttöön! [/quote] Ei käpäliä. Pesethän sä varmaan hedelmätkin, vaikka luottaisit, että juuri sun ostamaasi hedelmään ei ole koskenut 10 edellistä asiakasta. Voisarvia ja muita ei voi pestä. [/quote] En pese hedelmiä, enkä tomaatteja. No ehkä joskus, mutta yleensä ne syödään ennen kuin ehdin väliin. [/quote] En minäkään.
[/quote]
Ihanan luonnonläheistä. Käytännössä syötte ulosteita. Ja jos ette osta vain luomua, syötte myös erinäisiä myrkkyjä.
[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 15:57"]
[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 15:39"][quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 15:09"] Onko ne pihdit edes puhtaat? Pestäänkö niitä koskaan? Mä pesen käteni ehkä useammin kuin kaupassa pestään niitä pihtejä. [/quote] Haluatko siis, että kaikki ottavat pullansa ilman pihtejä? Vai pelkästään sinä itse? [/quote] Haluan.
[/quote]Voithan kieräyttää ruokaostoksesi aina kaupan lattialla siltä varalta, että jotain tuotetta ei ole vielä kukaan näpelöinyt.
[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 15:50"]
[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 15:44"]
[/quote]
[/quote]
Pestään joka päivä.
[/quote] Tätä mä en usko. Ne on aina aivan uskomattoman rähmäisiä ja sottaisia.
Miettikää seuraavan kerran niitä pihtejä kun otatte ostoskorin käteenne tai tarraatte ostoskärryn kahvaan. Ne on varmaan pesty ja desinfioitu viikottain :P
[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 16:08"]
Miettikää seuraavan kerran niitä pihtejä kun otatte ostoskorin käteenne tai tarraatte ostoskärryn kahvaan. Ne on varmaan pesty ja desinfioitu viikottain :P
[/quote]
Taidat olla vähän yksinkertainen tai sitten vain provoilet. En laita käsiäni suuhuni, kun olen työntänyt ostoskärryjä tai yleensäkään en syö ennen kuin olen pessyt käteni. Ne sämpylät vain ovat eri asia kuin kahvat, ottimet, suojakaiteet, selkänojat, seinät jne. Elintarvike kuuluu suuhun, ei mikään korin kahva.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 16:04"]Käsin ei saa mennä sinne sorkkimaan, koska pienelläkin hipaisulla voi siirtää myytäviin tuotteisiin miljoonia ja taas miljoonia haitallisia mikrobeja. Periaatteessahan pitäisi poistaa välittömästi myynnistä tuotteet, joita joku on vaikka vain hipaissut kädellään. Nämä asiat tulivat tutuiksi suorittaessani elintarvikehygieniakorttia.
[/quote]
Voi herran perse sentään! Tällaistako paskaa siellä hygieniapassikoulutuksissa opetetaan? Luuletko, että syömäsi ruoka on steriiliä? Ei ole, jos et syö ruokaa heti sen jälkeen kun se on kypsennetty sataan asteeseen, se kuhisee bakteereita. Niitä bakteereita on myös haarukassasi ja veitsessäsi ja juomalasissasi. Syömäsi omput, porkkanat, päärynät ym ovat kaukana steriilistä. Sun omasta painosta n. 1,5kg on bakteerimassaa.
Suutalouskeittiöissä ym ollaan hysteerisen tarkkoja hygieniasta, koska yksi idiootti persettään rakennekynsillä rapsuttanut työntekijä voi toki onnistua levittämään paskatautia, mutta ei nyt sentään noin ylilyönteihin tarvitse sortua...Että pulla johon joku on koskenut on heti miljoonien ja miljoonien taudinaiheuttajabakteerien peitossa ja ydinjätteeseen verrattavaa hävitettävää kamaa. Totta kai on kiva ettei pullia sorkita eikä etenkään kakarat, jotka yleensä likaisia, mutta itse en kyllä saa paniikkikohtausta jos jonkun ihmisen hihansuu sattuu hipaisemaan leivonnaista.
Hygienia on tärkeä asia, ja näitä leivonnaiskaappeja valvomaan tulee palkata erikseen vähintään kaksi henkilöä lisää! Pääasiallinen vahti, ja hänen tauottaja.
Voisitteko myös opettaa lapsillenne että kaupan irtokarkkilaatikoissa ei tarvitse uittaa käsiään kiitos!
[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 16:04"]
[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 15:36"]
Sit mikään ei voi olla ällömpää kuin ottaa sämpylää tai karjalanpiirakkaa pihdeillä, joista kaikissa on berliinin/piispanmunkin sokerisotkua yltympäriinsä. Käpälä käyttöön!
[/quote] Nehän on ihan eri osastoilla? Siirteleekö oikeesti jokkut niitä pihtejä eri osastolta toiselle, vaikka joka kaapis on omat pihdit, jotka on tarkoitettu ko. kaapin sisällön noukkimiseen?
[/quote]
Pikkukaupoissa on kaikki nätisti vierekkäin ja mahdollisesti vain yhdet pihdit. Joskus lähisiwassa on vain yhdet, eli toiset lienee viety pesuun tai jotain. Kahdet siinä enintään on.
Ainakin Espanjassa Lidlissä on sellaiset umpinaiset hyllyt, joihin menee vain etuosan rei'istä pitkät "lapiot" sinne sämpylöiden lio. Lapiolla siirrät tuotteet hyllyn oikealla puolella olevaan pieneen tasoon, josta voit sen sitten ottaa vaikka paljain käsin omaan pussiisi. Eli kukaan ei pääse koskemaan koko tuotevalikoimaan ja niitä lapioitakaan ei saa sieltä pois joten ne eivät putoa.
Laittakaa palautetta Suomen Lidlille, voi olla että saadaan tännekin tuollaiset.
Otin kerran vahingossa ne pihdit väärinpäin käteen enkä heti huomannut sitä. Käpälöin siis sitä osaa mikä koskee tuotteisiin. Sori! :D