Paljonko vietät ihan vaan kotona ollessa lasten kanssa aikaa?
Teettekkö tai jutteletteko koko ajan jotain? Vai oletko omissa oloissa ja lapsi omissa?
Kommentit (17)
Teinin kanssa ehkä 15-60 min. Joskus höpötellään, päivittäin kouluym. kuulumiset, joskus katotaan telkkaria. Muuten aika paljon omissa oloissamme
Entä pienempien lasten kanssa olevat..?
Ei mun mielestä pidä koko ajan touhuts lapsen kanssa. Täytyy antaa tilaa omillekin leikeille.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 09:32"]Ei mun mielestä pidä koko ajan touhuts lapsen kanssa. Täytyy antaa tilaa omillekin leikeille.
[/quote]
Olen samaa mieltä. Kuinka onnistut tuossa että lapsi leikkii omiaan?
Ap
[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 09:33"][quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 09:32"]Ei mun mielestä pidä koko ajan touhuts lapsen kanssa. Täytyy antaa tilaa omillekin leikeille.
[/quote]
Olen samaa mieltä. Kuinka onnistut tuossa että lapsi leikkii omiaan?
Ap
[/quote]
En tiedä, se vaan on sellainen. :D Joskus kaipaa paljonkin huomiota, mutta viihtyy myös yksin leikkiensä parissa. Joko se vaan on luonteeltaan sellainen tai sitten se johtuu myös siitä kun en vauvanakaan ole koko ajan ollut häseltämässä vaan antanut myös leluja nenän eteen ja antanut tutkia rauhassa. Lapsi 1v 8 kk.
Lapsen kanssa voi laittaa alkuun ne leikit ja aluksi vaikka käydä vessassa ja tulla takaisin, seuraavalla kerralla vähän joku pidempi juttu jne. Usein ne tottuu (ei kaikki)
Niin ja lapsi on kyllä muuten vilkas ja sosiaalinen. Viihtyy silti yksinkin kivan leikin parissa.
Jonkin verran, luen joka päivä jonkin pienen lastenkirjan illalla, muuten tehdään ruokaa, leivotaan, ripustetaan pyykkiä, tehdään pihahommia tms. Sanoisin, että arkipäivänä pari tuntia aktiivista lasten kanssa olemista (miehellä myös), mutta muun ajan leikkivät sitten keskenään. Lapsilla on ikäeroa 1v9kk, joten ovat suht samanikäiset.
Näin viikonloppuisin touhutaan perheenä aika paljon, nyt juuri mies kerää lasten kanssa omppuja. Eilen käytiin hevostallilla ja sienimetsässä.
Mul on 9kk vauva jonka kanssa olen aika paljon tietysti, mut välillä sanon että äiti lukee nyt uutiset tms, antaa mun kyllä n 30 min ollakin.... sit tulee takas ja pyytää seuraa. Yö menee paremmin jos suljen koneen ja pari tuntia vauva mönkii ees taas syliin ja päälle.. nauttii valtavasti mutta haluan että oppii leikkimään itsekseenkin.
Meillä 7v. Yhä pidempiä aikoja touhuaa itsekseen, mutta käy sitten esittelemässä askartlunsa ja muuta. Rakentaa meille kauppaa, ravintolaa, esityksiä joita pitää sitten mennä katsomaan. Ero aiempaan on lähinnä siinä, että saatuaan oman työpöydän ei enää touhua niin paljoa tässä meidän jaloissa vaan omassa huoneessaan. Legojen säilytys on yhteisissä tiloissa ja rakentaa niitä samoissa tiloissa missä muut oleskelee, ihan sillä että ehtii se nuhjata yksinään huoneessaan ihan tarpeeksi teininä.
Siihen pyritään, että kerran päivässä tehdään jotain mitä lapsi haluaa (pelataan afrikantähteä tai käydään pyöräilemässä) ja kerran päivässä lapsi tekee meidän kanssa tai itsekseen jonkin kotityön (postin, roskat, siivousta, ruuanlaittoa, nyt syksyllä kerää puun alta luumuja).
Aika kausittaista tuo on meillä ollut. Väsyneenä kaipaa enemmän äidistä leikkiseuraa, kuin pirteänä. Siksi yritän pitää tarkkaan huolta rytmistä, mutta joskus on ylimääräisiä menoja.
Esikoinen alkoi leikkiä piedempiä aikoja itsekseen noin 2-vuotiaana. Toisen kanssa nyt eri tilanne, koska leikkivät yhdessä paljon. Esikoinen 4v ja kuopus 1v 10kk.
Aaamulla jutellaan aamupalalla ja samalla, kun laitan tiskit ja pyykit. Saattavat auttaa. Siitä menemme pihalle ja leikkivät enimmäkseen keskenään ja muiden kavereiden kanssa.
Kotiin tekemään ruokaa, jossa ovat mukana joten vaatii aika pitkän ajan valmistukselle. Syömisen jälkeen laitan tiskit ja silloin leikkivät itsekseen. Kuopus nukkumaan ja päiväunien aikana vietän noin tunnin verran laatuaikaa esikoisen kanssa ja toisen tunnin yritän siivota, käydä suihkussa yms.
Sitten taas välipalan valmistusta, pihalla oloa, ruoan valmistusta, syömistä ja taas pihalla oloa. Illalla leikitään noin puoli tuntia jotain rauhallista ja luetaan.
Eli aika vähälle jää näin kokonaisuudessaan. Lisäksi on vielä kerhot ja muskarit. Eivät tosin paljoa vaikuta tuohon määrään. Sateella ja tosi kovilla pakkasilla käytetään aikaa enemmän sisällä ja sillloin usein askarrellaan tai leivotaan.
Vietän tosi paljon aikaa yksin lasten kanssa, koska miehellä pitkät työvuorot ja vuorotyössä kotonaoloaika jää lähes olemattomaksi lasten hereilläoloaikaan.
Ihan liikaa. Parivuotias saisi oppia olemaan enemmän itsekseenkin.
Meillä ei suostu ollenkaan puuhailemaan itsekseen, vaan ihan kaikkialla pitäisi koko ajan olla "apuna" mukana. Huoh.
Ap
Olen hoitovapaalla ja koko ajan lasten kanssa. Eli useita tunteja tulee touhuttua, vauvan kanssa lähes kokoajan ja 4- vuotiaankin kanssa hyvin paljon. Välillä leikkii toki itsekseen tai naapurin lapsen kanssa, mutta tarvitsee äitiä vielä paljon.
Lapset leikkii omiaan, ja juttelen aina heidän kanssaan kun tulevat jotain mulle juttelemaan. En mitenkään erikoisesti heidän kanssaan vietä aikaa kun olen lähes 24/7 kotona. Tulevat vaikka syliin kun siltä tuntuu.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 22:52"]
Meillä ei suostu ollenkaan puuhailemaan itsekseen, vaan ihan kaikkialla pitäisi koko ajan olla "apuna" mukana. Huoh. Ap
[/quote]
Älä kasvata lapsestasi sellaista, hänellä tulee olemaan vanhempana sitten vaikeuksia kun ei osaa olla yksin. Yksi kaverini oli aikoinaan sellainen ja se oli yläasteella todella ärsyttävää. Joka päivä se koulussa sanoi että soita sitten mulle illalla, no en aina soittanut kun ei ollut mitään asiaa, halusin levätä ja lukea kirjaa ym. sitten se kaveri suuttui aina mulle että et sitten soittanut... Jatkuvasti sen luona olisi pitänyt käydä tai sen tulla meille, ei sellasta jaksa erkkikään kun takertuu...
Mitä teette?