Miksette osta suomalaisia tuotteita? Onko se niin vaikeaa suosia suomalaista?
Missä ostajien tuki? Varsinkin näinä aikoina se olisi ehdottoman tärkeää. Jättäkää kerrankin ne esim H&M kledjut kauppoihin ja suosikaa suomalaisia materiaaleja vaatteissa.
Kommentit (1309)
Vierailija kirjoitti:
Se oli yllättävän pieni rahamäärä, mikä kuluttajien pitäisi käyttää enemmän suomalaisiin tuotteisiin, jolla syntyisi kymmeniä tuhansia työpaikkoja.
Itse ostan aina suomalaista jos vaan mahdollista. Vähän saa olla kalliimpikin.
Se yllättävän pieni rahamäärä on minun rahoistani pois. Ja ihan kuin minä jaksaisin kaupassa tutkia missä mikäkin tuote on valmistettu.
PIenessä avoimessa kansantaloudessa jos kaikki suosivat kallista ja heikkolaatuista kotimaista tuplahintaan, niin se merkitsee yrityksellä vähän lisää vaihtoa, mutta suomalaiset köyhtyvät keskimäärin enemmän. suomalaisten ostovoimalla kannattaa ostaa kiinalaista.
Jos taas kotimainen tuotanto pystyisi ilman kotimaisten ostajien tukea kilpailemaan hinnalla ja laadulla ulkomaisten kanssa maailmanmarkkinoilla, niin vienti rikaistuttaisi suomea. Mutta se edellyttäisi suomalaisilta niin huonoja palkkoja, että meillä olisi varaa ostaa vain kiinalaista. Voitothan jäisivät yritykseen, patruunat sitten ostaisivat niillä rahoilla kiinalaisia kasvuosakkeita.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole varaa.
Autoilun kallistuminen tulee johtamaan massatyöttömyyteen monella alalla. Koska autosta ei voi luopua, on karsittava muusta kulutuksesta se summa minkä autoilu maksaa enemmän, koska rahaa ei ole.
On siis karsittava vastuullisesta kulutuksesta, ei ole varaa välittää siitä onko tuote tehty lapsityövoimalla ja saastuttaen vai kotimaassa käsityönä, vakuutuksia irtisanotaan ja kaikenlaisia korjauksia ja huoltoja lykätään kotona ja autossa, renkaat halvimmat ja ajetaan loppuun jne eli eletään riskillä.
Ei käytetä palveluja vaan tehdään itse tai ei ollenkaan, tai ostetaan käteisellä ilman kuittia palveluja.
Höpö höpö, autoilun kallistuminen ei vaikuta mihinkään ellet työksesi aja korttelirallia. Bensa on nyt sen samat pari euroa kuin ennenkin.
Tietenkin jos olet ostanut kehyskunnista talon suoralla sähkölämmityksellä ja ajat jenkkiautolla niin kyllä, varmasti kirpaisee. Sen ei kuitenkaan pitäisi tulla yllätyksenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole varaa.
Autoilun kallistuminen tulee johtamaan massatyöttömyyteen monella alalla. Koska autosta ei voi luopua, on karsittava muusta kulutuksesta se summa minkä autoilu maksaa enemmän, koska rahaa ei ole.
On siis karsittava vastuullisesta kulutuksesta, ei ole varaa välittää siitä onko tuote tehty lapsityövoimalla ja saastuttaen vai kotimaassa käsityönä, vakuutuksia irtisanotaan ja kaikenlaisia korjauksia ja huoltoja lykätään kotona ja autossa, renkaat halvimmat ja ajetaan loppuun jne eli eletään riskillä.
Ei käytetä palveluja vaan tehdään itse tai ei ollenkaan, tai ostetaan käteisellä ilman kuittia palveluja.
Höpö höpö, autoilun kallistuminen ei vaikuta mihinkään ellet työksesi aja korttelirallia. Bensa on nyt sen samat pari euroa kuin ennenkin.
Tietenkin jos olet ostanut kehyskunnista talon suoralla sähkölämmityksellä ja ajat jenkkiautolla niin kyllä, varmasti kirpaisee. Sen ei kuitenkaan pitäisi tulla yllätyksenä.
On varmaan mukava olla noin rahoissaan kuin sinä. Minä ja moni muu olemme jo ennen bensan hinnan nousua olleet ihan siinä rajoilla että rahat riittää.
Soitappa joskus taksikeskukseen ja pyydä kotimaista, ne lyö luurin korvaan.
Lähellä toimivien yritysten tuotteita ostan aina. Pienet leipomot, lihatilat, juustolat, herkut. Ompelijalla teetän vaatteita, kauneuspalvelut ostan naapurin yrittäjältä. Siivouspalvelun ja lastenhoidon nuorilta yrittäjiltä. Puuseppä teki kalusteet keittiöön, lattiat hioi suomalainen yrittäjä. Ostan suomalaista, aina kun voin. Mutta en osta suurten suomalaisten yritysten tuotteita koskaan.
Riippuu tuotteesta. Ruokaostokseni ovat melkein aina kotimaisia, ehkä jotain pestoa ja parmesaania lukuunottamatta.
Kotimaisia h_tin kalliita ja rumia, ikuisesti kestäviä vaatteita tyyliin Marimekko, en osta.
No suosinhan minä! Mitä oikein hupsuat?
Ostan isojen kansainvälisten firmojen tuotteita. Parempaa laatua halvempaan hintaan, kuin jossain paikallisessa pikkufirmassa.
Suomessa ei ole vaatteita tehty kymmeniin vuosiin.
Ruokaostokset...ostan suomalaista, katson tarkkaan valmistusmaan. Ym.
Tuoreus
Jos Venäjältä saa pensaa halvemmalla niin haen sieltä. Turha on yhden ihmisen miettiä tuommosia juttuja.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisten vaatteitten suosiminen on mahdottoman vaikeaa. Yritäpä itse löytää suomalainen vaatekappale, jossa hinta ja laatu olisi kohdallaan. Tarkoitan oikeasti Suomessa suomalaisista materiaaleista valmistettuja. Olen itse tilannut mm. Pentikin ja Sievin tavaraa, koska olen itse päässyt käymään niiden tehtailla. Kas kummaa, tuotteet on vain suunniteltu Suomessa, valmistettu ties missä ja ties minkämaalaisesta materiaalista. Mutta onhan sekin jotain, että ne on sentään pakattu ja lähetetty Posiolta ja Sievistä eikä Bangkokista tai Kiinasta, eikä edes Saksasta.
Ei se ole kuluttajan vika, jos meille ei ole tarjolla kunnollista kotimaista tavaraa.
Suomi on niin kuoliaaksi verotettu että täällä on mahdotonta valmistaa mitään ja innovaatiokin hyytyy kun rahoitusta ei löydy. Suomessa rikastuu vain verottaja.
Miksi ostaisin tuotteita, jotka ovat yhtä aikaa ylihintaisia ja mhuita huonompia? Se, että tuote on suomalaisen, nostaa sen hintaa parikymmentä prosenttia. Ei siis se, että se olisi jotenkin parempi, vaan se, että se on suomalainen. Miksi ostaisin vaikkapa suomalaisia tomaatteja tai suomalaisia mansikoita? eivät ne ole parempia tai terveellisempiä, kuin vaikkapa keskieurooppalaset tai välimerenmaissa tuotetut.
Ikävä, että Suomessa ei saa ruotsalaisia mansikoita, ovat tosi hyviä, söin niitä Ruotsissa asuesseni 30 vuoden ajan.
Se, miksi asun nyt Suomessa, ei ole mitään muuta kuin ikävien tapahtumien seuraus. En ole täällä minkään isänmaakaipuusyyn takia.
Esim urheilussa Suomi vastaan Ruotsi, olkoon se joukkue- tai yksilöurheilua, kannatan aina ruotsalaista urheilijaa. Samoin on eri tuotteiden kohdalla: ruotsalainen on pääsääntöisesti parempi, eikä ole kalliimpi.
Onko sinun niin vaikeaa olla pahoittamasta mieltäsi?
Säälittää jo melkein hiukan puolestasi.
Suosin Suomessa tuotettua ruokaa, mutta suomalaiset vaatteet ovat rumia kaapuja enkä tule kuuna päivänä ostamaan niitä.
1) Ei ole varaa 2) tyypillisesti suomalaisten suunnittelijoiden vaatteet eivät henkilökohtaisesti edes ole minun makuuni 3) täällä tehdään vaatteita muutenkin aivan marginaalisen vähän että eipä se paljoa taloutta nostaisi jos minä vähät rahani niihin käyttäisin.
valitsen paremman kirjoitti:
Miksi ostaisin tuotteita, jotka ovat yhtä aikaa ylihintaisia ja mhuita huonompia? Se, että tuote on suomalaisen, nostaa sen hintaa parikymmentä prosenttia. Ei siis se, että se olisi jotenkin parempi, vaan se, että se on suomalainen. Miksi ostaisin vaikkapa suomalaisia tomaatteja tai suomalaisia mansikoita? eivät ne ole parempia tai terveellisempiä, kuin vaikkapa keskieurooppalaset tai välimerenmaissa tuotetut.
Paskapuhetta. Suomessa tuotetut kasvikset ovat aina terveellisempiä. Suomessa käytetään tuholaismyrkkyjä maailman vähiten.
Jostain Marokosta kun ostat niitä hedelmiäsi niin ei todellakaan ole mitään takuita, etteikö niissä olisi terveydelle haitallisia määriä tuholaismyrkkyjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisten vaatteitten suosiminen on mahdottoman vaikeaa. Yritäpä itse löytää suomalainen vaatekappale, jossa hinta ja laatu olisi kohdallaan. Tarkoitan oikeasti Suomessa suomalaisista materiaaleista valmistettuja. Olen itse tilannut mm. Pentikin ja Sievin tavaraa, koska olen itse päässyt käymään niiden tehtailla. Kas kummaa, tuotteet on vain suunniteltu Suomessa, valmistettu ties missä ja ties minkämaalaisesta materiaalista. Mutta onhan sekin jotain, että ne on sentään pakattu ja lähetetty Posiolta ja Sievistä eikä Bangkokista tai Kiinasta, eikä edes Saksasta.
Ei se ole kuluttajan vika, jos meille ei ole tarjolla kunnollista kotimaista tavaraa.
Suomi on niin kuoliaaksi verotettu että täällä on mahdotonta valmistaa mitään ja innovaatiokin hyytyy kun rahoitusta ei löydy. Suomessa rikastuu vain verottaja.
Tuohon ekaan kommenttiin, sievin tuotantolaitokset on kyllä Suomessa. Sievin ja Oulaisissa.
Ei ole varaa.