Voiko lapsi käydä koulua ilman Wilmaa?
Kaikki tiedottaminen lapsen opettajien ja vanhempien välillä tapahtuu nykyään 100 %:sesti Wilma-sovelluksen kautta. Entä, jos perheellä ei ole tietokonetta tai älypuhelinta, jolla pääsisi käsiksi Wilmaan?
Voiko lapsi tässä tapauksessa lainkaan käydä normaalia koulua, vai pitääkö hänet laittaa yksityisopetukseen?
Kommentit (73)
[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 22:17"][quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 22:12"]
[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 20:47"]
Kirjastossa on tietokoneita. Meillä wilman lisäksi lapsella käytössä Fronter, jossa pn opetusmateriaali, tehtäviä, projekteja. Lapsi tarvitsee sitä päivittäin tietty. Näin 3. Luokasta alkaen.
[/quote]
Teillä on käytössä. Mutta entäs, jos ihan jokaisella muulla ei ole? Ja ei, en nyt puhu omasta perheestäni. Ap.
[/quote]Se on heidän häpeänsä. Wilma on aivan helvetin paljon parempi kuin reissuvihko. Ei systeemiä muutaman ihmisen takia ruveta muuttamaan.
[/quote]
No ei se ihan paras systeemi ole. Sinne kun jää kaikki tiedot ikuiseksi ajoiksi. Reissarin voi repiä. Tai pitää kivana muistona tms.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 10:14"][quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 09:58"][quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 22:44"]
En ole koskaan suostunut Wilmaa käyttämään, vaikka sinne minulle oli tunnukset (ilman lupaani) tehty. Kyllä sen verran pitää koulunkin oppilaaseen luottaa, että tämän matkassa info kulkee. Myös puhelimitse tai kasvokkain voi tarpeen vaatiessa keskustella.
Nyt kun lapsi on yläkoulussa, hänellä on sentään viimein omat Wilma-tunnukset, niin voi sieltä itse näyttää jos jotain näytettävää on. Minä en kuitenkaan ala missään koulun järjestelmissä seikkailemaan, kun en koulun henkilökuntaa ole, enkä oppilas. Ihan riittävästi joudun jo omassa työssäni kaiken maailman sovelluksia käyttämään ja salasanoja muistamaan.
[/quote]
Eämä on juuri niin vaikea kuin sen itsellensä tekee.
[/quote]
Sitä minäkin tästä ajattelin.
Ei kyse ole mistään luottamuksesta, vaan asioiden hoidon nopeudesta, yksonkertaistamisesta, ajansäästöstä, jouhevuudesta. Wilma on koulun ja kodin välisen kommunikaation väline. Toeo kulkee nopeasti sitä kautta. Ilmoitus lapsen poissaolosta sairaudrn tai hammaslääkärin takia, liikuntaohjelman ja tarvittavien varusteidrn muutos säätilan takia, retkiaikataulu, ilmoitus oppilaan hyvästä menestyksestä tunnilla tai jatkuvasta myöhästelystä, koulutarvikkeiden lotiin unohtamisesta, lisötietoa koulun ja perheiden yhteisistä projrkteista... Listaa voisi jatkaa loputtomiin. Vanhempana olen tosi tyytyväinen wilmaan ja erityisesti sitä ahkerasti käyttäviin opettajiin. Harmittaa vain ope, joka ei viitsi laittaa koskaan positiivisia tietoja oppilaistaan, koska ei omien sanojensa mukaan viitsi.
[/quote]
On se kumma et ennen on pärjätty.
Minusta Wilma etäännyttää opettajan ja vanhemman. Asioista ei keskustella, niistä vain ilmoitetaan. Lisäksi lapsi ei opi vastuuta, jos ei osallistu omien asioidensa hoitoon.
Minulla ei yh:nä yksinkertaisesti ollut aikaa käydä koko ajan Wilmassa, työpaikalla sata muuta sovellusta auki ja työtahti rankka. Rehtori oli fiksu ja soitteli, luokanvalvoja ei siihen kyennyt.
Wilma näyttää sopivan niille perheille, joissa yksi lapsi ja vanhemmilla aikaa työpäivän aikana surffailla Wilmassa. Tosin ihmettelen, miksi työnantajat hyväksyvät tämän.
Meidän koulussamme asioista tiedotetaan vain Wilman kautta. Missään tapauksessa en ala erikseen tulostelemaan mitään viestejä perheille, joissa ei Wilmaa suostuta käyttämään. Minua ei myöskään kiinnosta kytätä, ketkä lukevat viestejä ja ketkä eivät. Tehtäväni on opettaa, ettei holhota.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 12:11"]
Meidän koulussamme asioista tiedotetaan vain Wilman kautta. Missään tapauksessa en ala erikseen tulostelemaan mitään viestejä perheille, joissa ei Wilmaa suostuta käyttämään. Minua ei myöskään kiinnosta kytätä, ketkä lukevat viestejä ja ketkä eivät. Tehtäväni on opettaa, ettei holhota.
[/quote]
aivan. Tämän takia wilmaa ei tarvitse käyttää.
[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 22:25"]Asumme 50 km:n päässä koulusta. Tänne ei saa nettiä, ellemme maksa tuhansia kaapeleiden vedosta vain meitä varten. Ei kuulu 3G. Nyt olen äitini luona kylällä, joten pääsin nettiin. Lapsi kulkee koulukyydillä ja minä käyn kylällä kerran kaksi kuussa. Silloin hoidellaan ihan muuta kuin Wilmoja.
[/quote]
Itsekin asun perheineni maalla, syrjässä muista ihmisistä ja palveluista. Ihan noin pitkää koulumatkaa ei sentään ole, n. 10km lähikouluun. Kun tänne muutimme oli pari asiaa aivan itsestään selviä: valokaapeli vedetään ensimmäisen tilaisuuden tullen (ostimme tilan 2013 joulukuussa, valokaapeli vedettiin viime kesänä). Kampanja-aikaan koko hässäkkä maksoi 2000e, liittymän avaus ja kk-maksu toki siihen päälle. Toinen tällainen itsestäänselvyys oli ja on edelleen, että jatkuvasti "joudutaan" ajelemaan kylille. Ei todellakaan aleta mitään peräkylän kakaroita kasvattaa vaikka syrjässä asutaankin. Harrastuksiin kuskataan monet kerrat viikossa ja muutenkin käydään ns ihmisten ilmoilla. Ohi aiheen meni, mutta en tajua tuollaista tietoista syrjäytymistä. Teette lasten puolesta todella epäreilun valinnan.
.
Mitä tulee ap:n kysymykseen: wilma ei todellakaan ole mikään edellytys "normaalille koulunkäynnille" mutta mielestäni tietokone ja netti kotona alkaa olla. Niitäkään ei tosin saa edellyttää vanhemmilta, mutta menee mielestäni tämäkin niihin asioihin, jotka nyky-yhteiskunnassa kuuluu vanhemman lapselleen tarjota.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 12:09"]Wilma näyttää sopivan niille perheille, joissa yksi lapsi ja vanhemmilla aikaa työpäivän aikana surffailla Wilmassa. Tosin ihmettelen, miksi työnantajat hyväksyvät tämän.
[/quote]
Kauanko normaalit atk-taidot omaavalta, lukutaitoiselta aikuiselta kestää wilma tsekata? Pari minuuttia kanssa sekin vain, jos jotain erityistä on tullut. T: kolmen koululaisen äiti ja työssäänkin 7 lapsen wilman joka vuorossa katsova. Työaikana en muuten omien lasten wilmoja katso, mutta kirjaan työlasten wilman sisällön raportteihin. Silti aikaa menee max vartti koko hommaan.
Ei ole pakollinen. Peruskoulussa kaiken on oltava ilmaista joten ketään ei voi velvoittaa ostamaan tietokonetta tai ravaamaan kirjastossa.
Opettajan on sen sijaan pakko pitää huolta siitä että tieto menee koteihin perille. Käytännössä siis reissuvihossa. Tämä ei ole mikään "mä en ala"-vapaaehtoiskysymys.
koulusihteeri
[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 12:09"]
Wilma näyttää sopivan niille perheille, joissa yksi lapsi ja vanhemmilla aikaa työpäivän aikana surffailla Wilmassa. Tosin ihmettelen, miksi työnantajat hyväksyvät tämän.
[/quote]nykyään on kasvatus ulkoistettu kaapelikanaville ja youtubelle. Äitit ja tekoisit ovat pädillä aamusta iltaan ja lapset kiinni ruuduissa. Juttelut tehdää watsapilla ja hassutellaan fasebookissa, välillä paheksutaan jotain tyhmää juttua.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 12:21"]
Ei ole pakollinen. Peruskoulussa kaiken on oltava ilmaista joten ketään ei voi velvoittaa ostamaan tietokonetta tai ravaamaan kirjastossa.
Opettajan on sen sijaan pakko pitää huolta siitä että tieto menee koteihin perille. Käytännössä siis reissuvihossa. Tämä ei ole mikään "mä en ala"-vapaaehtoiskysymys.
koulusihteeri
[/quote]
Tämä on teidän koulunne linjaus. Laki ei siihen velvoita. Kas kun et argumentoi, ettei läksyjä voi antaa, koska perheiden ei voi odottaa maksavan sähköstä, jotta tehtäviä näkisi tehdä ilta-aikaan. Peruskoulunhan tulee olla maksutonta (ilmaista se ei ole, sillä joku minunkin palkkani maksaa). -52
[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 12:25"][quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 12:21"]
koulusihteeri
[/quote]
Tämä on teidän koulunne linjaus. Laki ei siihen velvoita. Kas kun et argumentoi, ettei läksyjä voi antaa, koska perheiden ei voi odottaa maksavan sähköstä, jotta tehtäviä näkisi tehdä ilta-aikaan. Peruskoulunhan tulee olla maksutonta (ilmaista se ei ole, sillä joku minunkin palkkani maksaa). -52
[/quote]
Muistelisin että vanhemmat voidaan tosiaan velvoittaa yhteydenpitoon netin välityksellä - kirjastoissa ilmainen kone sekä yhteys, joten maksuttomuus periaate ei kärsi mitenkään. Joskus oli aiheesta meidän koulussa henkilökunnan kesken asiasta keskustelua ja rehtori jotenkin näin asian ilmaisi. En kylläkään lähtenyt reksin sanoja mistään varmistamaan, ehkä hän on väärässä. T: opettaja
[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 22:25"]Asumme 50 km:n päässä koulusta. Tänne ei saa nettiä, ellemme maksa tuhansia kaapeleiden vedosta vain meitä varten. Ei kuulu 3G. Nyt olen äitini luona kylällä, joten pääsin nettiin. Lapsi kulkee koulukyydillä ja minä käyn kylällä kerran kaksi kuussa. Silloin hoidellaan ihan muuta kuin Wilmoja.
[/quote]muuta siel korvest ihmisten ilmoille.