ELOTÄHKÄT vko 33 ma-ke
Oho, kylläpä hämmästyin kun en vielä löytänyt meidän uuden viikon pinoa=))No nyt on sitten kunnia aloittaa se=))
Kommentit (55)
Joku kyseli uudelleen synnyttäjien vauvojen kiinnittymisestä. Minulla tämä on toinen raskaus ja vauva on ollut täysin kiinnittynyt rv37 lähtien. Sitä ennenkin oli jo ihan hyvin kiinnittynyt, muttei täysin. Neuvolassakin sanottiin, että uudelleen synnyttäjillä voi kiinnittyä vasta synnytyssalissakin.
Jollakin taas oli lohjennut hammas, no niin minullakin lähti pala hampaasta ja kävinkin sen jo fiksaamassa. Ihan kuin ei olisi muita menoja tai rahanmenoa tässä vaiheessa, ärsytti kyllä minuakin.
Seiskaseiska rv39+1
Tulipas nukuttua päikkärit ja jos nyt jaksais vähän enemmän maata taas sohvalla ;) No onneksi on kaikki vauvakamat vihdoinkin laitettu, eilen sain kopan laitettua ja pedattua valmiiksi - sen puolestakin sais neiti jo syntyä :)
Voi*Anna* En tarkoittanut mitenkään säikäyttää tai mitään. Toi puolikiloa ei nyt välttämättä kaikilla pidä kutinsa, että elä nyt sen puolesta ainakaan saa slaagia. Voi siis kuitenkin noin paljon kasvaa, JOS ruokavalio on erittäin sokerista ja makeaa.
Mulla tehtiin synnytystapa-arvio esikolta 12 vee sitten, jolloin mut myös kuvattiin. Aattelivat vissiin, että on iso ipana tulossa ja olihan se tällä kropalle ihan nokko - pojan koko syntyessään 54 senttiä ja 3980 graammaa. Tyär oli sitten onneksi jo hieman pienempi (n. 3,8kg/50 cm) ja kolmonen tuntuis olevan hieman kakkosta pienempi - i hope so! Kakkosen syntymäarvio oli 3,5 kg ja vähän meni ylitte - arvio tehtiin samalla, ko kävin kontrolliultrassa niiden sokereiden takia. Ja nyt taas "sokeriseurannassa" arvio kooksi syntyessään taas sen 3,5 kg - arvion teki synnärin ylilääkäri eli sen mukaan kasvais apaut 300 grammaa viikossa.
Nyt iltakahaveelle!
Tulin tänne kurkkimaan mikä on kaikkien vointi....
Onnea Miijolle neidistä, varmaan tuolla vauvapuolellakin törmäillään kunhan joskus sinnekin kerkiän kirjoitella...
Tuohon kiinnittymiseen voisin minäkin vastata, että meillä ei vauva kiinnittynyt ollenkaan, vielä ponnistusvaiheessakin pyöritteli päätään ihan reilusti...tosin neuvolassa kyllä olivat väittäneet vauvan jo kiinnittyneeksi....
Mammeli
Täällä alkaa kanssa tuntumaan siltä, ettei vauva synny ikinä... tuttu tunne monelle varmasti. Erilaisia kolotuksia, jomotuksia ja supistuksia on, muttei tarpeeksi säännöllisiä. Enkä tiedä, tekeekö ne edes mitään.
Osaako kukaan sanoa, pystyisikö itse jotenkin tutkimaan kohdunsuuta? Että tietäisi vähän mikä tilanne siellä on, jos jotain itse osaisi tulkita. Olisi kiva tietää, onko jotain edistystä tapahtunut, kun ei kuitenkaa ole mitään äpolikäyntejä. Välillä niitä kyllä toivoisin just siksi, että tietäis missä mennään.
Onnea taas uusista vauvoista!
Pioninen 38+
Unohtui edellisestä viestistä, että oliko olemassa joku muu elokuun yhteisö ja olisiko sinne mahdollista päästä mukaan? Täällä on ollut puhetta sellaisesta, olisi kiva tietää tarkemmin :)
Pioninen
Meijän pieni poikamme syntyi 9.8 ,painoa 2,345kg ,pituutta 46cm cm,synnytys oli nopea kesti 5 tuntia 10min:)
Yksi tikkin tuli vain minulle koska poika tuli maailmaan vilkuttaen ja kynsi raapasi sitten mammaa alakerrasta..molemmat voimme hyvin ja poika syö kun hevonen:)
*koittakaahan kaikki jaksella ja voimia paljon kaikille*
nyt lypsylle:d tissit huutaa hoosianaa:D
*Suuresti onnea SF:lle pikkuruisesta pojasta!* Käynnistettiinkö sinulla lopulta synnytys vai käynnistyikö itsestään?
Sain pojat vietyä tarhaan, ja jälleen yllätyin sään lämmöstä! Hiki virtaa kuin pienestä siasta... ; ) Täällä odottelen nyt malttamattomana kutsua sinne ä-polille, kun eilen ei vielä kuulunut soittoa sieltä. Jotenkin sitä alkaa kummasti stressata kaikenlaista kun tulee jotain muutosta näin loppumetreillä. Nytkin panikoin, että mitenhän solmussa tyyppi masussa onkaan napanuoransa kanssa. Illalla kaveri kyllä piti taas sellaista myllerrystä masussa, että en todella enää tiedä miten päin majailee, välillä tuntui, että on ihan yhdessä mytyssä keskellä mahaa... Liikkeet onneksi tuntuu vielä hyvin, joten kai sitä voi luottaa, että kaikki ok.
Vielä lisäystä muuten tuohon synnytystapa-arvio asiaan, että mullahan kanssa on ensimmäinen synnytys päättynyt hätäsektioon (hitaan etenemisen ja sydänäänten laskun vuoksi), ja seuraavassa sitten repesi se häpyliitos, joten sen vuoksi noita arvioita tehty. Omasta mielestäni olisi ollut aiheellista siis kuvata lantiota, mutta kaitpa ne viisaammat paremmin tietää...
Taidanpa hetken aikaa tässä katsella Serranoja, ja tasoitella hikeä. Sitten odottaakin taas vaihteeksi siivousurakka...
Tiittis rv 38+1
SF:lle onnittelut pikkuisesta pojasta!!!
Oma napa lähinnä =) Eilen neuvola, kaikki perusjutut kunnossa, painoakin oli tullut VAIN 600g/ 3vk!! Meikää kun ihan pelotti nousta puntarille, mutta hitsi vie ei se ollutkaan noussut, niin kuin pelkäsin. Terkka laittoi lähetteen kys:n, koska mie jossittelen täällä tämän haavakivun kanssa, joka päivä ja joka supistuksella haavaan koskee, muttei niin paljon että kokisin että pitää lähteä heti sairaalaan, mutta sen verta kuitenkin että koko ajan miettii, että jos/kun nämä supistukset kovemmiksi muuttuu, niin sitten sattuu haavaan ja paljon. Ja koska päivittäin supistelee, nyt levossakin, niin en usko että kestän enää kahta viikkoa. Eli siis odottelen soittoa polilta, että aikaistetaanko leikkausta vai kärvistelenkö vain kotona huolissani...
Muuten vointi on edelleen todella hyvä, eli henkinen kantti on vähän huono, mutta fyysinen vointi on mitä mainioin, nukuttaa hyvin, ei tartte vessassa ravata, ei turhia kolottele. Sen suhteen ei kyllä "kiire" synnyttämään ole.
Niin ja elokuisilla on yahoo ja msm ryhmät, mutta en osaa tarkemmin nyt neuvoa, Mammeli varmasti osaa auttaa eteenpäin =)
hmm... jotain viisasta piti vielä kirjoitella, mutta tökkii ja omanapaisuus on aivan hirveätä tekisi mieli vaan sulkeutua kammariin ja odotella siellä synnytystä =)
Mutta siis aurinkoa ja supistuksia päivään!!
-E- 37+
Suuret onnittelut *SF* pienestä pojasta :) Miten tosiaan homma meni - lähtikö itekseen vai tarttiko avitusta?
Yahoo ja Msn-yhteisöihin pääsee hakemuksen kautta ja nyt en tähän hätään muista niitä osoja. Löytynee haun kautta parhaiten, ellei joku laita suoraa osoa tänne. Ite en enää kirjottele kumpaankaan, koska aikani ei kertakaikkiaan riitä moneen eri paikkaan.
Oma olo on syvältä! Tällä hetkellä meinaa vähän huimata, mutta liekkö sitten johtuu siitä, että oon lopettanut ph-lääkityksen ja nyt ollu tän viikon kokonaan ilman vai johtuisko tää mun huono/ällöttävä olo hoo-hetken lähestymisestä. Kyllä sitä joka päivä siltikin oottaa, että tulis lähtö, vaikka onkin aika käynnistykseen :) Ja onko muilla muuten sellasta, että vauvan liikkuminen käy kipeetä..?!? Mulla on sitä tehnyt jo tovin aikaa ja oon miettinyt mun lapsiveen määrää - neuvola vasta perjantaina.
Nyt meen kattoon vielä loput Serranosta!
-AJ&Elli-
Enpäs olis uskonut että olen vielä yhdessä kasassa näin laskettuna pvänä, mutta niin vaan kävi! =((( kyllä rasittaa!
no, sain ajan äpolille 18.8 ma, josko sitten vaikka suostuisivat käynnistämään. Ei siis luvattu mitään vieläkään.. En vaan tajua, miks sitä täytyy pitkittää niin paljon... kuulemma uudelleen synnyttäjillä mielellään 42+ ja kun ei varmasti paljoa vaatis, että kolmas synnytys lähtis käyntiin ja kun laskettuaikakin jo menny... no, täytyy toivoa, että näin viimein kävisi! mutta näissä käynnistysasioissakin on niin paljon paikkakuntakohtaisia eroja... ja tietty vielä myös lääkärikohtaisia..
no, täytyy nyt yrittää unohtaa taas vaihteeksi tämä raskauden meno yliaikaiseksi... kun eipä tälle mitään mahda..
paljon onnea SF pikkuisesta pojasta! Hän syntyikin ajoissa, vai käynnistettiinkös se kuitenkin sitten jo? No, kylläpä hän siitä pian kasvaa! =) hieno juttu että kaikki hyvin.
vettä sataa... no, josko sitte taas yrittäis piristää itseään vaikka shoppailemalla!
mukavaa päivää kaikille! =)
nallekas 40+
kävin perjantaina ihan normaali ktg käyrässä kontrollissa jossa kaikki hyvin,mutta mainitsin kätilölle siit äerenvuodosta ja että tulppaa irtoilee niin ultrasivat kun supistuksia tuli n.10min välein..lääkäri halusi minun siis jäävän sisään ja maanantaina oltas käynnistetty,mutta 2 tuntia myöhemmin ylilääkäri päätti että otetaan vauva ulos syömään:Dkoska paino oli niin pieni...joten
klo 18.35 puhkaistiin kalvot ja se oli menoa sit:D oksitosiinia piti laittaa viel klo20.15 ja sit alkokin säännöllisesti kivut/supparit...ilokaasua vetelin minkä kerkesin ja kun olin 6 senttiä auki niin spinaali helpottamaan,voi sitä ihanaa kivutonta hetkeä:Dno spinaalin jälkeen menikin sitten tunti ja alkoi ponnistus:D
Ja kiitokset onnitteluista kaikille!!
Täällä oli noista yhteisöistä kyselty, msn: suljettu yhteisö löytyy osoitteella http://groups.msn.com/elokuiset2008 Sinne kun jättää hakemuksen niin liitetään jäseneksi....
yhteisössä tosin ei montaa käyttäjää ole joten jutut siellä hieman hiljaisempia ja joltain osin persoonallisempia....mukaan vain kaikki halukkaat.
Mä itse olen surffaillut molempien palstojen välillä, tosin nyt vauvan myötä en taida ehtiä mihinkään kirjoittaa ennenkuin tasoittuu tämä arki....
Mammeli
Lantion mitat selvisi tänään: yksi mitta on kuulemma just rajalla, mutta muut normaaleja, eli normaalia alatiesynnytystä ootellaan.
Vähän alkoi kieltämättä jänskättämään, että kuinkahan isoksi tuo neiti oikein ehtii kasvaa, kun ei nyt oikein mitään merkkejä lähestyvästä synnytyksestä ole. Harjoitussuppareita, menkkajomoa ja viiltoja alapäähän toki, mutta niitä on ollut jo kauan, eikä ne ole paljon mitään saanut aikaiseksi tuolla kohdunsuulla...
Voi kääk, jos vauva päättää onnellisena kelliä vielä pitkälle yli la:n - minkähän kokoinen mahtaisi olla sitten vaikka 4 viikon päästä (jolloin olisi siis 41+4). Jos tulis tuo 500g vko, niin sehän tekis 5,6kg!!!
Kukahan se oli kun kyseli, että tekeekö muilla vauvan liikkeet kipeää - kyllä on mullakin alkanut tuntua ikävältä, varsinkin potkut tuonne kylkeen - välillä tuntuu että läpikö se sieltä oikeesti yrittää...
tällaista omaa napaa tällä kertaa...
pömppä ja pikkuläskis 37+4
-ai niin, mulle ainakin nuo msn:t sun muut on ihan outoja tuttavuuksia. Kummallista, kun kuitenkin työkseni mm. ohjelmoin, mutten ehkäpä sittenkään ole niin kovin nörtti;)
Nyt on täälläkin alkanut jotain tapahtumaan. 04 aamulla alkoi tuntumaan supistuksia. Ei kovin kipeitä, mutta tuntuvia kuitenkin, kun vertaa harjoitussupistuksiin, joita ei edes tunne. Niitä on nyt siitä asti tuntunut aina välillä, muttei ole ainakaan lisääntynyt, eikä voimistunut.
Jännitys päällä, että tuleeko lähtö piankin vai voikohan mennä vielä kauankin. Sitä kyselin omassa aloituksessanikin täällä. Millaisia kokemuksia teillä on? Minä niin hartaasti toivon, että sammuisivat kokonaan, että saisin ennen h-hetkeä tämän flunssan pois (olisi kamala ajoitus synnyttää nyt) ja lisäksi, kun äitini tulee tyttöä hoitamaan lauantaina. Onkohan mahdollista, että voisin lauantaihin asti päästä synnyttämättä? (Juu, toki vaikea sanoa, mutta tosiaan kokemuksiahan ihmisillä on:)
Viime raskaudessa (käynnistetty), kun minua näin supisti, niin se oli ennen nukkumaanmenoa. Sain unilääkettä, että pystyin vielä nukkumaan. Aamuyöllä meni vedet ja sitten alkoi tukalammat supistukset ja sinä päivänä tyttö syntyi.
Voi tätä hien määrää... Ahdistaa. Kiitos pienelle lämmölle, hikoilin viime yönä neljättä yötä peräkkäin. TYMPII.
Levätä pitäisi, mutta on hiukan mahdotonta tytön kanssa... Nytkin laitoin DVD:n äärelle, että sain tultua koneelle edes hetkeksi. On saanut nyt kipeänä poikkeuksellisesti katsoa enemmän telkkaa ja filmejään, sitten koittaa paluu arkeen, kun lunssat on pois :)
Jaksamista, jaksamista! :)
Seiskaseiska rv39+2
Onnea nyyttinsä jo saaneille!
Millään ei enää huvita vain pötkötellä. Lopulta touhuilen itseni ihan väsyksiin... Ja nukkuminen on muiden juttu. Särkee ja kolottaa vaakatasossa niin että piti viime yö nukkua nojatuolissa.
Mitähän pitäisi ajatella noista selkäsäryistä? Alaselkää vihloo ja polttelee, lähinnä tosin liikkeessä, mutta välillä muutenkin. Alkaisi jo jotain tapahtumaan.
Toisaalta olisi kiva syntymäpäivälahja miehelle sunnuntaina :)
Maija rv 38+2
SF paljon onnea pienestä pojasta=))
Taas tuli neuvolassa käytyä ja kaikki oli hyvin, ei mitään uutta.Vauva on hyvin kiinnittynyt, syke 130-140,nyt terkka oli sitä mieltä että tuskin on neljää kiloa jos syntyy laskettuna aikana eikä mene paljoa yli.Itsestä tuntuu että varmaan saadaan odottaa syyskuulle ennenkuin tämä täältä ulos haluaa, kumpa alkaisivat sitten jossain vaiheessa käynnistelemään.
Onko teillä muilla olo kuin olisi vaihdevuodet???Siis että koko ajan on hirveän kuuma???
Mulle on tullut nyt tässä reilu viikko sitten että koko ajan on kuuma.Yölläkin nukun ikkuna auki, ilman peittoa ja vaatteita ja silti hikoilen, voiko tämä olla mahdollista......=)
Nyt täytyy lähteä laittamaan jalkoja kohoasentoon.
Nelli 39
SIivoilupäivä numero kaksi takana päin. Kävely on tuskaisaa, mutta vaavilla on hyvä olla mahassa.
Nelli, mulla on kanssa kuuma ja hiki aivan non-stop koko vuorokauden läpi. Ja lapset kun änkee syliin, tuntuu että sulaa pois.
Onnea vielä SF vaavin johdosta!!!!
Lyle 38+3
Kävin tänään nlassa ylimääräsessä tsekkauksessa, ko mun olo on vaan pahentunut :( Mutta kaikki arvot ja mittaukset täysin normaaleja (hb:kin oli 135), Elli voi hyvin eli ei mitään järkiselitystä mun ololleni. Konsultoi vielä luurin kautta synnäriltä, nii sieltäkään eivät osanneet sanoa mitään uutta - voin mennä sinne lepäämään, jos tuntuu, etten pärjää kotona. No välttämättä en sinne lähe ns. turhaan!
Ja nyt kotonaollessa alko vihlomaan alakertaa, mutta nyt silleen erilailla, ko ennen - nyt vihloo tuolta sisältä ja mahaa hieman nippailee, mutta en osaa ees oottaa omia suppareita alkaviksi. Mutta jotain varmaan tapahtunee...Tuossa jo vähän kattelin kalenteria "sillä silmällä" ja mietin, että 15. päivä ois hyvä päivä Ellin syntyä - nimipäiväni meinaan ;)
Täällä kans ollaan omasta takaa hiki-nikuja! ;) Mie voisin olla kaikki ikkunat, ovet ja ilmastoinnit täysillä, mutta muut meillä sanoo, ettei meillä oo kuuma eli tää on tätä ihanaa odottajan arkea :p
Nyt meen soffalle nauttimaan vesisateen ropinasta peltikattoon - pienet on ilot, ko yksin saa olla kotona ja nuorin nukkumassa, hih!
-AJ 38+3 täälläkin-
Koko päivän on supistellut siitä 04 alkaen. Kyllä nämä niitä "oikeita" on, mutta ei tarpeeksi tiheään, vaikka välillä tosin tulikin jo tiheään. Katsotaas nyt, mitä yö tuo tullessaan, toivottavasti lakkaavat. No, toivottavasti ainakin tekevät työtä tuolla alakerrassa, että sitten, kun lähtö tulee, niin oltaisiin jo kivasti auki :) Ja toivottavasti ei enää tämä yö mene vaatteidenvaihtorumbaksi (se ihana hiki) :(
Meillä kanssa tyttö nukahti 18:30 ja päätin nyt vihdoin mennä aikaisin nukkumaan minäkin. Heti tämän jälkeen menen pehkuihin, jospa tulisi sitten unisaldoa vähän viime aikoja paremmin. Huomenna saisi myös lunssa olla jo historiaa...
Jakselkaahan, hikisisaret :)
Seiskaseiska rv39+2 (hengittää jälleen syvään...)
Viime yö oli kolmas, kun hikoilin, ou jee... Ja untahan sain taas mainiosti.
Neuvolassa tänään kaikki ok, paitsi verenpaine koholla. Ei kai mikään ihme, kun olen niin monet yöt nyt ollut huonolla unella meidän kuuluisten flunssien takia. Huomenna pitää mennä takaisin mittaamaan itse. Ja perjantaina seuraavan kerran neuvolaan, samalla katotaan taas sitten pissakin. Harmi, kun ei kotiin saanut mittaria, väsyttävää flunssaisena rampata.
Mullahan on tullut pyyhittäessä sitä vihreähköä "räkää" jo jonkin aikaa ja ajattelin sen tulevan kohdunsuulta. Otin sen neuvolassa puheeksi, laittoi heti labraan ja tänään tulos, että on sekä hiiva (ollut aiemminkin tässä raskaudessa), että emätintulehdus. Kuulemma ei ole varmaankaan aiheuttanut haittoja vauvalle, vaan enemmänkin minulle itselleni oireiden takia, paitsi, että minulla ei ole mitään muita oireita ollut, ei kutinaa, ei mitään. (Kutiaa kyllä sitten takapuoli=pukamat välillä senkin edestä, inhottavaa) Hyvä, että saan nuo hoidettua, haen huomenna lääkkeet. Niin, että ei kohdunsuullakaan varmaan tapahdu vielä mitään, niinkuin luulin, joka on ihan hyvä asia, sillä en tosiaan ihan vielä halua synnyttää :)
Tosi mukava kuulla, että ne ketkä stressasivat sitä, että missaavatko lapsensa kouluun/esikouluun/hoitoon lähdön, eivät niitä missanneet :) Itsekin olisin ollut ihan stressaantunut teidän sijassanne, kun stressaan aina paljon vähemmästäkin :)
Tuli hyvä mieli eilen illalla, kun sain vihdoin printattua ohjeita/vinkkejä tytön hoitajalle siksi ajaksi, kun olemme synnyttämässä. Kun vielä saisi tyhjättyä pinnasängyn kaikesta myytäväksi tarkoitetusta tavarasta (tai osa Fidalle, jos raaskin) ja tytön vanhat vauvanlelut sun muut pitäisi mennä läpi ja puhdistaa. (Jätesäkillinen hänen vanhaa tavaraa, mitä kaikkea löytyykään...) Ja löytyyhän tuossa muutakin hommaa.
Anna22: Saattaahan vauva varmaan kasvaa viikossa 500g, jos itse oikeen syö makeita jne, mutta eikös se ole normaalisti enemmänkin n. 200g, niin vastattiin minulle, kun kysyin itse. Ettei nyt niin kovaa paniikkia :) Minulla oli kanssa rv37 arviona 3000g ja kun esikoinen syntyi 3215g, niin kauhistuin minäkin, kun oli viikkoja vielä jäljellä. Mutta ajattelen niin, että arviohan se vaan on. Arvioitu on myös, että tämä on max. 3500g syntyessään, toivon niin olevan.
Itselläni oli lähes 2kg paino tippunut viikossa, mutta eipä ole kipeenä ruoka maistunutkaan. Varsinkaan montaa lämmintä ateriaa en ole alas saanut, olen ollut leipä- ja hedelmäpuolella hyvin pitkälti. Ja mehua jne. Nyt juuri on se vaihe, kun makuaisti on huono, hyvä syödä kaikkia ruoanjämiä pois jääkaapista, joita ei välttämättä niin tekisi muuten mieli syödä :)
Seiskaseiska rv39+1 (4 yötä siihen, kun äiti tulee päivystämään..)