Koulun vaatimukset
Vanhempainilta, vanhempainyhdistys, opetussuunnitelmagallup, oppilaan hyvinvointikysely, leirikoulu, urheilupäivä. Ja viimeisenä vaatimus että joka ilta pitää käyttää tunti kuopuksen läksyihin. "pitää vaan etsiä se aika" luki open tiedotteessa.
Onko tässä enää mitään tolkkua?
Kommentit (30)
Minkä ikäisestä lapsesta on kyse?
Mä käyn vanhempainillat ja -vartit yms., käyn jopa vanhempaintoimikunnissa, mutta eipä noihin paljoa aikaa kulu. Lapset hoitavat läksynsä aivan itse, pienestä pitäen ovat hoitaneet. Jos eivät osaa/ymmärrä jotain, kysyvät apua, mutta aika harvoin kysyvät. Kaikilla lapsilla ka. vähintään ysin eli eivät tarvitse enempää apua. Pieniltä koululaisilta olen aina kysynyt varmuuden vuoksi, onko läksyt tehty, mutta isommat hoitavat aivan itsenäisesti kouluhommansa.
Kun ei tää lapsi tarvitse apua! Vaan ope lähettää oikein paperitiedotteen, että pitää käyttää läksyihin viisi tuntia viikossa!
Mistä ne luulee normivanhempien kaivavam kaiken tämän ajan?!
Yksi ope vielä selitti kuinka vanhempien pitäisi käydä koulussa seuraamassa oppituntejakin. Jestas.
Mitä sinne kouluun enää ollenkaan vie kun itse opettaisi helpommalla ja nopeammin?
Ap
[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 19:49"]
Opetussuunnitelma vei kolmen tunnin illan, hyvinvointikyselyä väännetään vuosi, urheilupäivään menee koko lauantai ja sitä ennen pitää leipoa tarjoilut. Eli ei ihan noin vain mene nämä.
[/quote]
Siis mitä helvettiä? Ootkohan sä nyt ymmärtänyt jotain väärin. Ja mitään ei tarvitse leipoa yhtään minnekään. Ja se oppilas menee urheilupäivään, ei oppilaan äiti. Jos urheilupäivä on lauantaina, niin sä pökkäset penskan koulutielle ja menet peiton alle peuhaamaan ukkos kanssa siksi aikaa. Ja eikös toi opetussuunnitelmakin ole opettajien tehtävä? Mitä sun siihen pitää muka tehdä? Jos opetussuunnitelmasta pitää antaa jokin arvio, niin siihen menee yksi minuutti: "mielestäni ihan hyvä". Ei sitä tarvitse edes lukea, koska ei opetussuunnitelmaa muuteta, vaikka haukkuisit sen pataluhaksi.
En ole ymmärtänyt yhtään mitään väärin. Opetussuunnitelmaa puitiin koko kolmen tunnin ilta, urheilupäivä on perhetapahtuma jne. Tosi kiva yhden siellä nököttää ilman vanhempia...
Sitähän minä juuri sanoin, että pähkähulluksi on mennyt! Itselläni on opekoulutus, mutten tajua silti näitä jippoja!
Ap
Miksi minä en näe tässä ketjussa yhtään vastausta, vaikka niitä näyttäisi olevan 2. sivullakin, yhteensä 26?
[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 19:15"]
Vanhempainilta, vanhempainyhdistys, opetussuunnitelmagallup, oppilaan hyvinvointikysely, leirikoulu, urheilupäivä. Ja viimeisenä vaatimus että joka ilta pitää käyttää tunti kuopuksen läksyihin. "pitää vaan etsiä se aika" luki open tiedotteessa.
Onko tässä enää mitään tolkkua?
[/quote]
Meidän koulussa ainakin vanhempainyhdistys on vapaaehtoinen juttu, yhdessäkään kokouksessa en oo ollut ja tuskin menenkään.. Leirikoulussa ja urheilupäivässä mun panos oli toiseen laukun pakkaamisessa avustaminen, toisessa eväiden teko. Noihin galluppeihin ei tarvii vastata, hyvinvointikysely on toki hyödyllinen, mutta miten ihmeessä sä sait 30h noihin menemään?!
Jos on hyvä oppilas, ei sen tarvitse tehdä läksyjä tuntia illassa. Miksi ihmeessä pitäisi, jos asian oppii jo koulussa ja kotitehtävät on tehty täysin oikein 5 minuutissa? Itse laittaisin opettajalle asiallisen viestin, että emme koe tarpeelliseksi tunnin lisäharjoittelua joka päivä kun kaikki asiat ovat jo hallussa. Voisin vielä kysyä, onko opettaja nähnyt oman lapseni oppimisessa tai osaamisessa jotakin sellaista puutetta, jota erityisesti pitäisi näillä iltatreeneillä korjata. Sitten vielä pyytäisin oppituntien eriyttämistä ylöspäin, jotta lapseni ei turhautuisi niin kovasti.
[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 19:47"]
Ko paperitiedote tuli kaikille. Kaikkien pitää kuulemma jatkossa tehdä läksyt lapsen kanssa, tunti per ilta.
Ap
[/quote]
Kysyisin opettajalta, mistä johtuu että asioita ei opeteta koulussa. Onko hänen ammattitaidossaan jotain vakavia puutteita vai mistä johtuu? Itsekin puhuttelin opettajaa aikanaan aiheesta 'kohtuullinen määrä läksyjä'. Sittemmin selvisi, että hänen tunneillaan on niin kova hulina, että siksi kaikki tehtävät jäivät kotona tehtäviksi.
Ei kai kukaan vanhempi voi ottaa tosissaan sitä, että opettaja yrittää määräillä vanhempien ajankäyttöä. Ja ei, kenenkään ei tarvitse leipoa koulua varten yhtään mitään ainakaan suomalaisessa koulussa. Se on kyllä totta, että monet lapset käyttäytyvät koulussa niin huonosti, että olisi todella hyvä jos vanhemmat kävisivät joskus seuraamassa tunteja.
Eikä tarvitse edes myydä yhtään mitään. Vastauksena vanhempainillassa oli syvä hiljaisuus, kun ilmoitin, että meidän perheen lapset eivät edes yritä myydä mitään ja esitin, että olisi jotain muuta sen sijasta. Ihan niin kuin kukaan ei olisi edes kuullut, ja puhuin aika isolla äänellä.
Vanhempainilta on vapaaehtoinen tiedotustilaisuus, vanhempainyhdistys täysin vapaaehtoinen, opetussuunnitelma on koulun työväline ja sen voi täysin sivuuttaa, hyvinvointikyselyyn ei tarvitse vastata, leirikoulu on täysin vapaaehtoinen ja urheilupäivä on lapsen eikä vanhemman. Mitä tekemistä sinulle sitten jää. Niin, ne läksyt. Oppilaat saavat koulussa opetuksen ja läksyt ovat sitä varten että asiaa kerrattaisiin niin monta kertaa että se jää päähän. Sinun lapsesi etu on osallistuva vanhempi, auta edes kokeisiin luvussa ja vahdi että ne läksyt tulee tehtyä.
Tuo tunti läksyihin on opettajan arvio, ei siihen joka päivä tuntia mene. Sitä paitsi yhdessä tekeminen on kivaa ja lähentää sinua ja lastasi.
[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 19:27"]Minun toinen lapseni käy amerikkalaista koulua joten tiedän kyllä mitä se on. Teen mm kaikki oppimateriaalit ja avustan retkissä...
Viime viikolla kouluun meni yhteensä 30 tuntia. Kyllä se minusta alkaa olla liikaa.
Ap
[/quote]
No mitä ihmettä täällä sitten valitat? Etköhän ihan itse ole lapsellesi tuon koulun valinnut.