Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten selität 3-vuotiaalle kuukautissuojat?

Vierailija
14.09.2014 |

Meillä lapsi alkaa olla miksi-iässä. Ennen kelpasi selitys esim pikkuhousunsuojista ja tamponeista, että ovat aikuisten tai äidin juttuja. Nyt lapsi kysyy koko ajan jatkokysymyksiä "Miksi?" Miten selittäisit näitä omalle, juuri 3v täyttäneelle? Itse en halua puhua aikuisten vaipoista. Se, että äidiltä tulee pimpistä verta, kuulostaa omasta lapsestani todennäköisesti pelottavalta, kun liittää veren kipuun ja verikokeisiin.

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 15:14"]No mä sanoin ton ikäiselle, että ne on aikuisten naisten vaippoja ja tyytyi tähän. Sit eskari-ikäisenä kyseli että tuleeko sun pyllystä verta, kun näki siteen, johon sanoin, että jokaiselta aikuiselta naiselta tulee pyllystä verta joskus ja se ei ole vaarallista, eikä satu. Että niitä kutsutaan kuukautisiksi kun ne tulee kerran kuussa. Nyt odottelen taas lisäkysymyksiä... Tyttö on ollut ihan "tyytyväinen" näihin selostuksiin.
[/quote]
No jo on anatomian alkeet kohdallaan. Mikä siinä pimppi-sanassa on niin kauheaa ettei voi suoraan sanoa mistä se veri tulee, vaan pitää jostain pyllystä höpistä. Sanotko lapsellesi että vauvatkin tulee pyllystä?

Vierailija
2/26 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kolmevuotias tietää kyllä miten lapsetkin tehdään ;)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää Herran tähden viekö pikkuisilta lapsiltanne lapsuutta selittämällä naisen biologiaa ja kolmevuotiaalle. Mitä vähemmän lapsi toistaiseksi tietää, sitä vähemmän on vaara, että lapsi möläyttelee sopimattomissa tilanteissa tietojaan. Kyllä nuo jutut ehtii selittää myöhemminkin, kun asia alkaa olla ajankohtainen. Ja äiti, mene ilman mukulaa vessaan, jos on tarvis vaihtaa side tai tamponi. Kaupoille lähtiessä tumppaa itsesi niin, ettei vaihto kesken reissun ole tarpeen. Antakaa lasten olla lapsia ilman aikuisten "ongelmia"!

Vierailija
4/26 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo totta, ei tarvi kolmevuotiaalle mitään selittää. Käyttäkää nyt päätänne, ette kai jatkuvasti rättejänne lasten edessä heiluttele. Ja jos nyt muka oikeasti sattuu näkemään, niin "Käypäs Kaapo äkkiä hakemassa huoneestasi se poliisiauto" Ja tilanne ohi.

Vierailija
5/26 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 13:54"]

Kun lapsi jokusen vuoden kuluttua saa tietää ja ymmärtää mitä kuukautiset oikeasti ovat ja muistaa tällaiset älyttömät haavapuheet, reaktio on taatusti että mitä helvettiä mulle on syötetty.

[/quote]

Millä tavalla selitys haavasta on mielestäsi älytön? Onko se mielestäsi täysin virheellinen? Miltä kuulostaisi se, jos selittäisi, että äidin pimppinahka meni ns. rullalle ja kuoriutui irti (kohdun limakalvo siis) vähän niin kuin joskus huulista lähtee nahka irti ja joskus siihen tulee haava...? Alkaisiko 3-v nyplätä huuliaan huuli pyöreänä, että mitä vittua äiti horisee? :D 3

Vierailija
6/26 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 17:01"][quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 13:54"]

Kun lapsi jokusen vuoden kuluttua saa tietää ja ymmärtää mitä kuukautiset oikeasti ovat ja muistaa tällaiset älyttömät haavapuheet, reaktio on taatusti että mitä helvettiä mulle on syötetty.

[/quote]

Millä tavalla selitys haavasta on mielestäsi älytön? Onko se mielestäsi täysin virheellinen? Miltä kuulostaisi se, jos selittäisi, että äidin pimppinahka meni ns. rullalle ja kuoriutui irti (kohdun limakalvo siis) vähän niin kuin joskus huulista lähtee nahka irti ja joskus siihen tulee haava...? Alkaisiko 3-v nyplätä huuliaan huuli pyöreänä, että mitä vittua äiti horisee? :D 3
[/quote]
39-v. on täällä huuli pyöreänä, että mitä vittua äiti siellä horisee?

Vierailija
7/26 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viisivuotias poikani ihmetteli tampponeja. Kerroin, että kerran kuukaudessa naiselta vuotaa vähän verta pimpasta. Ei satu ja kuuluu asiaan. Jos nainen on raskaana niin verta ei tule. Tappoonit laitetaan pimppaan ettei veri sotke housuja. Oli vaan, että aha. Ei traumoja:) jos juttelee asiasta päiväkodissa, niin minusta ihan sama. Luonnollinen asia. Kolmevuotiaille selvittäisin ihan samalla tavalla.

Vierailija
8/26 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi te sanotte, ettei se satu yhtään? Kuitenkin joillain naisilla on kuukautiskipujakin. Siis joillain sattuu ja joillain ei. Miksi ei voi sanoa, että joskus se saattaa sattua vähän, mutta ei aina?

Vierailija
9/26 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten mulla ei koskaan tullut tuollaista tilannetta, vaikka kolme lasta olen kasvattanut. Yksi syy varmaan se, että vessakäynnit ovat yksityisiä, ei sinne oteta lasta, eikä ketään muutakaan, mukaan ihmettelemään. Kauppakeskuksissa ymv. voi sanoa lapselle, että odotapa tässä, äiti käy vessassa. Eihän toimitus kestä kuin hetken ja lapsonen odottaa aivan siinä ovn takana.

Vierailija
10/26 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sanot, että ne ovat kuukautissuojia. Aikuisilla naisilla tulee kerran kuussa vuotoa, eli kuukautiset, ja sitä varten tarvitaan suoja.

Ei mitään nolostelua tai pimittämistä. Eikä tarvii erityisemmin verestä puhua.

Vierailija
11/26 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle ei ole ongelma puhua vaipoista. Minun 3 v on sanonut joskus kuukautisveren nähtyään, että minulla on tullut kakka housuun. :D Ei ole vielä kysellyt enempää. Miksei voi sanoa, että äidin pimpissä tai oikeastaan kohdussa on haava, joka vuotaa ja se kuukautisside on vähän kuin laastari. Haavoja tulee eri paikkoihin välillä eikä se ole vaarallista. Haava paranee. Joskus sattuu, mutta ei aina.

Vierailija
12/26 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi kuvitella yllä olevaa tilannetta, jossa lapsi näkisi verisen rättini. Roskiinhan se heti laitetaan!

Vierailija
13/26 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 13:43"]

En voi kuvitella yllä olevaa tilannetta, jossa lapsi näkisi verisen rättini. Roskiinhan se heti laitetaan!

[/quote]

Jos se lapsi on mukana siellä vessassa! Joskus on pakko ottaa, esim jossain muualla kuin kotona, vaikka jossain kauppakeskuksessa.

Vierailija
14/26 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka näin: "Aikuisilla naisilla tulee joskus pimpistä verta. Tällaisia siteitä tarvitaan, jotta pikkuhousut eivät likaantuisi." 

Kannattaa pitää selitys mahdollisimman yksinkertaisena ja odotella rauhassa jatkokysymyksiä. 

Vierailija
15/26 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
16/26 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kun nuo kuukautiset ovat maailman normaalein asia, vähemmän normaalia se on jos äidillä EI ole kuukautisia. Etenkin jos lapsi on tyttö, on ihan ok kertoa että tällainen asia kuuluu naisen elämään, joskus myös hänen elämäänsä.
Eli aikuisilla naisilla kohdusta tulee kerran kuukaudessa verta ja siteellä suojataan, ettei vaatteisiin tule verta. Jotenkin näin taisin itse selittää omalle lapselleni, ei järkyttynyt yhtään. Nyt kun lapsi on viisi ja minä raskaana, lapsi tietää että kun kohdussa on vauva ei kuukautisia tule.

Vierailija
17/26 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä sanoin ton ikäiselle, että ne on aikuisten naisten vaippoja ja tyytyi tähän. Sit eskari-ikäisenä kyseli että tuleeko sun pyllystä verta, kun näki siteen, johon sanoin, että jokaiselta aikuiselta naiselta tulee pyllystä verta joskus ja se ei ole vaarallista, eikä satu. Että niitä kutsutaan kuukautisiksi kun ne tulee kerran kuussa. Nyt odottelen taas lisäkysymyksiä... Tyttö on ollut ihan "tyytyväinen" näihin selostuksiin.

Vierailija
18/26 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun 3-v ei kysellyt mitään. Kaiveli tampooneja kassista kun luuli varmaan että ne ovat jotain karkkia.

Sitten kysyi mikä tämä on ja minä vastasin "tampooni". Toisti sanan ja jatkoi leikkejään, ei ollut yhtään kiinnostunut siitä mitä sillä tehdään kun eihän se mitenkään kamalan kiinnostava esine ole varmaan kolme vuotiaan näkökulmasta.

Vierailija
19/26 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi jestas... Sanoisin niin kuin asia on. Ei lapsesta tule aikuista eikä mene pilalle, vaikka tietää normaalista ruumiintoiminnosta.

Vierailija
20/26 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitte ihan itse valita mitä asioita selitätte lapsille.

Miksi selittää 3v. lapselle sellaisia asioita jotka eivät kosketa hänen elämäänsä millään tävalla.

Kolmevuotiaan ei tarvitse vielä tietää mitään kuukautis-suojista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kuusi