Onko valtiotieteilijä tai (yhteiskuntatieteilijä) humanisti?
Mä oon väittänyt eräälle valtsikasta valmistuvalle, että hän on tyypillinen humanisti ja hän on väittänyt, ettei hän ole valtiotieteilijänä humanisti. No miten on?
Kommentit (9)
Ei ole humanisti, mutta läheltä liippaa. Kakkonen muotoili asian hyvin.
Niin, siis valtiotieteilijä on valtiotieteilijä. Humanisti on humanisti.
Sosiaalitieteilijä ei siis ole sama kuin ihmistieteilijä.
Humanisti uskoo ihmisyyteen. Ihmisyyten voi uskoa riippumatta koulutusalasta. AP taitaa olla antihumanisti.
Mulla on vain jako teekkari tai humanisti. Kaikki yliopistolla ovat siis humanisteja. Kylterit on sitten kauppiksessa.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 01:34"]
Sosiaalitieteilijä ei siis ole sama kuin ihmistieteilijä.
[/quote]Sosiaalitieteet ovat ihmistieteitä. Hauki on kala, mutta kala ei ole yhtä kuin hauki.
Ihminen voi olla humaani koulutusalasta riippumatta, jos nyt alan saivartelemaan. Mutta kun ap puhui nimenomaan valtiotieteen ylioppilaasta, vastasin koulutusnimikkeen mukaan. Mutta eiköhän viesti mennyt perille :)
4
No ei ole sama asia. Mokasit ja osoitit yleissivistyksesi puutteen. Vähän kuin väittäisit lääkäreitä juristeiksi. Molemmat kun ovat tekemisissä ihmisten kanssa. t: VTM
Tosiaan humanismi liippaa moneen yhteiskuntatieteeseen läheltä, muttei ole käytännössä sama. Vähän sama kuin kysyisit: "Opiskeleeko kauppislainen kapitalismia?"
Eli periaatteessa oikein, mutta molemmat ovat niin kaukana pilvissä olevia kattokäsitteitä, ettei niillä ole paljoa tekemistä sen kanssa, mitä käytännössä kauppiksessa ja yhteiskuntatieteissä opiskellaan.
Ei ole humanisti vaan yhteiskunta/valtiotieteilijä.
Tai laajemmin ihmistieteitä opiskellut (vrt. luonnontieteilijä)