Miten selität 3-vuotiaalle kuukautissuojat?
Meillä lapsi alkaa olla miksi-iässä. Ennen kelpasi selitys esim pikkuhousunsuojista ja tamponeista, että ovat aikuisten tai äidin juttuja. Nyt lapsi kysyy koko ajan jatkokysymyksiä "Miksi?" Miten selittäisit näitä omalle, juuri 3v täyttäneelle? Itse en halua puhua aikuisten vaipoista. Se, että äidiltä tulee pimpistä verta, kuulostaa omasta lapsestani todennäköisesti pelottavalta, kun liittää veren kipuun ja verikokeisiin.
Kommentit (26)
[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 14:36"]
Voitte ihan itse valita mitä asioita selitätte lapsille.
Miksi selittää 3v. lapselle sellaisia asioita jotka eivät kosketa hänen elämäänsä millään tävalla.
Kolmevuotiaan ei tarvitse vielä tietää mitään kuukautis-suojista.
[/quote]
Miten niin "ei tarvitse tietää"? Lapsi voi nähdä kuukautissuojia kotona, kaupassa tai tv-mainoksessa ja saattaa kysyä, mitä nuo ovat. Ihan hyvin sen ikäiselle voi selittää, että naisilla on kuukautiset eli alapäästä tulee silloin tällöin verta.
Kolmevuotias ei vielä kykene ymmärtämään monimutkaista biologista tapahtumasarjaa, mutta kyllä sen ikäiselle voi mainita kuukautisten olemassaolon.
"Nämä ovat aikuisten naisten juttuja. Jutellaan asiasta sitten kun olet vanhempi, nämä eivät kuulu pienten lasten elämään millään tavalla." Tai jotain vastaavaa.
Kolme vuotiaan lapsen ei tarvitse kaikkea ymmärtää eikä kaikkea tarvitse selittää. Aikuisena voin määritellä mitä lapseni tarvitsee tässä vaiheessa elämää tietää.
Niin ja mistään haavajutuista ei kannata puhua.
6/10
Minä sain kuulla kuukautisista ensimmäisen kerran vasta koulun biologiantunnilla. Sain lapsena yleensä jokaiseen kysymykseeni vastauksen: ymmärrät sitten, kun olet vanhempi. En minä siitä mitenkään kärsinyt. Oikeastaan huvittaa, kuinka tiukasti minua elätettiin tynnyrissä. Ja kaverit pitivät minua kyllä tosi tyhmänä. Itse en lähtisi kovin yksityiskohtaisesti kertomaan kohduista ja munasoluista kolmevuotiaalle.
Minulla ei ole vielä lapsia. Äitini sai jotenkin pidettyä kuukautiset salassa minulta ehkä 9-vuotiaaksi asti. Kuulin niistä sitten kavereilta, mutta en tiennyt vielä 1,5 vuoteen miltä kuukautissuojat näyttävät. Siskoni, joka on minua 3,5 vuotta nuorempi, näki äidin siteen ollessaan ehkä 8v ja kysyi: -Mikä tuo on? Äiti ei vastannut mitään. Minua ärsytti ja päätin itse kertoa asiasta siskolle. Sitten illalla sängyssä kysyin siskolta, haluaako hän kuulla "siitä äidin pinkistä asiasta" ja hän halusi. Kerroin sitten jotain, että se on kuukautissuoja. Ja kuukautisten aikana äidin mahassa olevasta kolosta, johon tulee myös vauva, tulee verta. Se ei pääse ulos mistään muualta, kuin pimpistä ja tulee siksi ulos sieltä. Tarvitaan kuukautissuoja, jotta pikkarit eivät mene verisiksi, eihän se olisi kivaa. Kuukautiset alkavat yleensä yli 10- vuotiaana.
Sitten vielä pitkään tämän jälkeen siskoni tuli sanomaan minulle hiljaa:- Äitillä on kuukautiset repussa. Ja vastasin hänelle, että se on kyllä kuukautissuoja.
Emme ikinä kertoneet äidille, että olin kertonut siskolleni kuukautisista. Se oli kyllä aika iso salaisuus 8-vuotiaalle. Sisko sai tietää myös minunkin kuukautisistani ja rupesi etsimään talostamme siteitä. Hän kyseli myös pitkin kuukautta : "onko sulla nyt kuukautiset" tai kiusatakseen minua: " miksi sulla on pikkarit yöllä?" vaikka hän tiesi kyllä.
Kerro asiat vai niinkuin ne ovat. Normaali ruumiintoiminto. Pitäisikö sydänkohtauksia ja kuumettakin salailla?